پاسخ به تحریم/ روسیه بزرگ‌ترین مشتری مواد غذایی تولیدی اتحادیه اروپاست

بعد از بالا گرفتن اختلافات روسیه و کشورهای غربی بر سر اوکراین و اعمال تحریم‌هایی علیه این کشور، دولت این کشور واردات مواد غذایی و کشاورزی از کشورهایی را که روسیه را تحریم کرده‌اند‌، ممنوع اعلام کرد.

 نخست‌وزير روسيه ضمن اعلام اين ممنوعيت، مدت زمان برقراري آن را حداقل يك سال اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین اين ممنوعيت شامل اتحاديه اروپا، نروژ،‍ كانادا، ايالات متحده و استراليا شده است. در مقابل اتحاديه اروپا نيز اعلام كرد براي حمايت از كشاورزان و دامداران خود 167 ميليون دلار كمك به آنها پرداخت می‌کند. به اعتقاد کارشناسان اين جنگ تجاري بين غرب و روسيه، خصوصاً در مورد اتحاديه اروپا، مي‌تواند خطرناك باشد و رشد اقتصادي اين اتحاديه را كه همين حالا هم مقدار قابل توجهي نيست حتي بيش از اين كاهش دهد.

همچنين برقراري اين وضعيت كه افزايش عرضه مواد غذایی در كشورهاي عضو و كاهش قيمت را به دنبال خواهد داشت، می‌تواند تورم كشورهاي عضو اتحاديه را كه هنوز از كابوس تورم منفي خلاص نشده‌اند كاهش دهد.

البته وضعيت مشابهي براي روسيه هم وجود دارد، بعد از بروز بحران اوكراين پيش‌بینی‌ها در مورد رشد اقتصادي اين كشور به شدت كاهش يافت و حالا با وضع اين ممنوعيت احتمالاً اين كاهش حتي بيشتر هم خواهد بود. در سال 2013 اتحاديه اروپا ميوه و سبزيجاتي به ارزش 2.7 ميليارد دلار به روسيه صادر كرد.

ارزش كل مواد غذایی صادر‌شده از اين اتحاديه به روسيه در همين سال بيش از 15 ميليارد دلار بود. در حقيقت روسيه بزرگ‌ترین مشتري محصولات گوشتي، مواد لبني و ميوه و سبزيجات اتحاديه اروپاست. ارزش صادرات مواد غذایی ايالات متحده به روسيه در سال 2013 نيز حدود 1.3ميليارد دلار بوده است. اما اين محدوديت اعمال‌شده، تنها براي اروپا و ايالات متحده هزينه نداشته است. روس‌ها مردمي به شدت وابسته به واردات مواد غذایی هستند.

تنها در سال 2013 كسري تجاري بخش كشاورزي روسيه به 26 ميليارد دلار بالغ شده است. حذف ميلياردها دلار مواد غذایی از اين بازار مطمئناً نه‌تنها فقراي اين كشور را دچار مشكلات اقتصادي و اجتماعي شديد خواهد كرد كه مسلماً قيمت مواد غذایی و در نتيجه نرخ تورم را نيز به شدت افزايش خواهد داد. كارشناسان پيش‌بيني می‌کنند نرخ تورم روسيه كه در حال حاضر 7.5  درصد است به عددي دورقمی افزايش يابد. البته وزير كشاورزي روسيه اعلام كرده واردات گوشت از برزيل و لبنيات از نيوزيلند افزايش مي‌يابد تا كمبود مواد غذایی در داخل كشور احساس نشود.

اقلام غذایی كه شامل اين ممنوعيت واردات شده‌اند عبارتند از گوشت گاو تازه و منجمد، گوشت مرغ و تمام محصولات زير‌مجموعه آن، ماهي و انواع محصولات دريایی، شير و محصولات وابسته به آن، ميوه، سبزيجات، كليه محصولات گوشتي فرآوري‌شده و دانه‌های روغني.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    14 5
    تجارت جاده دوطرفه است. عوضش اتحادیه اروپا هم بزرگترین کارآفرین روسیه است.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      7 4
      چرندیات محض خوب نیوزیلند هم دوست غرب و مردمش انگلیسی تبارن هستند انوقت می خواهد اروپا رو تحریم کنه و بعد به نیوزیلند رو بیاره باید به عقل اقای پوتین شک کرد
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    9 0
    این وسط کشورهایی مثل برزیل ترکیه چین برنده بازی اند
  • amir IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    11 11
    بازنده این بازی روسیه هستش نه اروپا
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    4 1
    بازم با نرخ تورم ما خیلی فاصله داری عمو، تورم روسیه که هفت و دوبرابر بشه
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    6 2
    انچه که واضح و مبرهن است تحریمها علیه ایران طی 34 سال گذشته عده ای از همسایگان ابن الوقت ما را به جایگاهی رساندی که حتی ادای تنه زدن به قول های اقتصادی دنیا را دارند و در این میانه روسیه نیز کم از ما استفاده نبرده نمیدانم تا چقدر قدرت استفاده از وظعیت کنونی را داریم اما نوبتی هم باشه حالا نوبت ماست که زحمت کشان کشاورزان و تولیدگران کشور ما یک دل سیر کار پر منفعت بکنند مگر اینکه یک سری ضد این مملکت و مردم با لباس خادم به این مردم نخواهند مردم از این پیش امدها بهره ببرند از علمای امار اقتصادی استدعا داریم اماری از وضعیت فعلی حد اقل از کشورهایی چون ترکیه. امارات قطر و دیگر کشورهای همسایه از 30 سال پیش تا کنون را ارائه دهند