ایسنا نوشت:

مقامات ارشد آمریکا اعلام کردند که این کشور به دنبال شناسایی 300 آمریکایی است که همراه با شورشیان گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه و عراق مشغول جنگ هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی نوشت که آمریکا نگران که این نیروها پس از بازگشت به کشورشان از مهارت‌هایی که در این درگیری‌ها آموخته‌اند برای انجام حملات استفاه کنند و خطراتی برای آمریکا ایجاد کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی در این خصوص اظهار کرد: ما می‌دانیم صدها تن پاسپورت آمریکایی دارند و با این پاسپورت‌ها در عراق و سوریه مشغول جنگ به همراه شورشیان داعش هستند، اما اینکه آیا آنها در سوریه هستند یا به عراق منتقل شده‌اند، هنوز مشخص نیست.

گزارشات پیشین حاکی از آن بود که شمار آمریکایی‌هایی که به داعش پیوسته‌اند تنها 100 تن بوده است.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا هنوز به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز در خصوص آمریکایی‌هایی که در عراق و سوریه مشغول جنگ هستند، واکنشی نشان نداده است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که داگلاس مک آرتور مک کین، یک شهروند آمریکایی 33 ساله که اخیرا در سوریه در حالی که همراه با شورشیان داعش مشغول جنگ علیه اعضای ارتش آزاد سوریه کشته شد.

مک کین از طریق حساب خود در توییتر از داعش حمایت می‌کرد. سایر حامیان داعش نیز برای ایجاد نگرانی در داخل دولت آمریکا از طریق رسانه‌های اجتماعی وارد عمل شده‌اند. اخیرا عکس‌هایی در صفحه توییتر منتشر شده است که نشان می‌دهد پرچم داعش در مقابل کاخ سفید برافراشته شده است.

در این تصویر پیامی به عربی نوشته شده بود : ما در کشور شما هستیم، ما در شهرهای شما هستیم. ما در خیابان‌های شما هستیم و شما در هر جا اهداف ما هستید.

پلیس اف. بی. آی و اداره امنیت داخلی آمریکا اخیرا بولتنی را برای مراکز اجرای قانون آمریکا ارسال کرده‌اند و بدون مشخص کردن تهدید خاصی از آنها خواسته‌اند که در حالت آماده باش باشند.

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: ما از هر ابزاری که داریم برای منع افراد برای سفر به خارج از کشور برای انجام اهداف افراطی استفاده می‌کنیم و افرادی را که بازمی‌گردند را شناسایی می‌کنیم.

دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بر این باور است که هر حمله بالقوه از سوی افراط گرایان آمریکایی که به این کشور بازمی‌گردند ممکن است حملات انتحاری یا حملات محدود باشد، اما این حمله طرحی دراز مدت مانند حمله 11 سپتامبر نخواهد بود.

روزنامه واشنگتن تایمز در ادامه گزارش خود آورده است که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا هر آمریکایی را که با داعش در ارتباط باشد را در لیست نظارت قرار می‌دهد یا وی را ممنوع الخروج می‌کند.

یک مقام آمریکایی نیز اظهار داشت: ما می‌دانیم مراکز اجرای قانون در سازمان امنیت داخلی آمریکا افرادی افراطی و یا افرادی که با داعش در ارتباط هستند را شناسایی می‌کند.

براساس این گزارش، نحوه شناسایی این آمریکایی‌ها هنوز مشخص نیست.

در همین حال مقامات‌ آمریکایی اعلام کردند که این کشور به دنبال ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با شورشیان گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه و عراق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ این اقدام شامل استفاده از شرکای آمریکا به منظور انجام عملیات نظامی مشترک بالقوه است.

مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که انگلیس و استرالیا کاندیداهای بالقوه برای این ائتلاف بین‌المللی هستند.

آلمان نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال مذاکره با آمریکا و سایر شرکای بین‌المللی خود در خصوص این اقدام نظامی مشترک احتمالی علیه داعش است، اما تاکید کرد که خود در این عملیات مشارکت نخواهد کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما با شرکای خود همکاری می‌کنیم و از آنها می‌پرسیم چگونه می‌توانند در این مسئله مشارکت کنند. راه‌های بسیاری برای مشارکت وجود دارد، مانند روش‌های نظامی، اطلاعاتی، دیپلماتیک و کمک‌های انسانی.

هنوز مشخص نیست چند کشور در این فرآیند مشارکت خواهند کرد. برخی کشورها مانند انگلیس و فرانسه که هم پیمانان قابل اعتماد آمریکا هستند، خاطرات تلخی از "ائتلاف تمایل" به رهبری آمریکا در حمله به عراق در سال 2003 دارند که سربازانی از 38 کشور در آن مشارکت کردند.

مقامات آمریکا اعلام کرده‌آند که آمریکا در صورت لزوم به تنهایی علیه شبه‌نظامیان داعش وارد عمل خواهد شد.

مقامات ارشد کاخ سفید طی دیدارهای خود در هفته جاری استراتژی‌ انجام حملات علیه داعش از جمله احتمال حمله هوایی علیه مقر این گروه در شرق سوریه، را مورد بحث قرار دادند.

سفارت انگلیس در واشنگتن اعلام کرد که درخواستی از آمریکا برای مشارکت در خصوص حملات هوایی دریافت نکرده است.

سخنگوی تونی آبوت، نخست وزیر استرالیا عنوان داشت که ارسال کمک‌های انسانی به عراق ادامه می‌یابد، اما از اظهارنظر در خصوص مشارکت در اقدام نظامی به رهبری آمریکا خودداری کرد.

سخنگوی آبوت افزود: پاسخ ما به هر درخواستی از سوی آمریکا یا سایر شرکا و هم‌پیمانان نزدیک ما بر این اساس است که آیا هدف انسان دوستانه قابل دستیابی وجود دارد و اینکه آیا نقش مشخص و مناسبی برای استرالیا در نظر گرفته شده است یا خیر. ما همچنین خطرات را به دقت ارزیابی می‌کنیم.

مقامات آمریکا امیدوارند که موفقیت نسبی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به عراق و انجام حملات اخیر علیه شورشیان داعش به ترس هم‌پیمانان این کشور در خصوص حمایت از برنامه نظامی آمریکا علیه داعش خاتمه دهد.

یک دیپلمات فرانسوی نیز گفت: این کاملا برای ما شرم آور است پس از آنچه که سال گذشته رخ داده است، آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که اقداماتی را صورت دهند. ما پیش از تعهد نسبت به هرچیزی به ضمانت‌های قوی در این خصوص احتیاج داریم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    16 2
    بهتر بگید چند امریکایی عضو داعش عرب هستند؟ یعنی ما نمیفهمیم که انها عرب هستند ولی گرین کارت دارند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    9 0
    بابا اینا جنایت کردند ..مهم نیست ؟ مهم اینه که واسه آمریکا خطرناک نباشن
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    9 2
    اونها هم خل شدن. واقعا چه انگيزه اي دارن از امريكا ميرن سوريه و عراق تا ر ببرن. قطعا همشون عرب امريكايي تبار هستن.