شاخص بورس در هفته ای که گذشت همچنان در کانال 73 هزار واحدی درجا زد. این درحالی است که برخی تحلیل گران بازار سرمایه شرایط کنونی بازار سرمایه را زمان مناسبی برای سبد سازی و خرید سهام عنوان می کنند.

محمد امیرپور: 

روند کاهش شاخص بازار سرمایه در هفته ای که سپری شد همچنان ادامه پیدا کرد تا تداوم روند کاهش شاخص به دغدغه بسیاری از فعالان اقتصادی تبدیل شده باشد. این روند کاهش بازار سرمایه در شرایطی اتفاق می افتد که به روایت بسیاری از تحلیل گران بازار سرمایه ، بورس روز های دور از هیجانی را تجربه می کند و بر این اساس زمان برای سبدسازی در بورس و خرید سهام بسیار مفید است.

این گروه از کارشناسان در واقع به شرایط پیش آمده سال گذشته بورس نقد وارد می کنند که بسیاری تحت هیجان های آنی و بدون دور اندیشی وارد بازار سرمایه شدند و روند معاملات را تا حدی بر هم زدند. اتفاقی که اخیرا بازار سرمایه تا اندازه زیادی با آن فاصله گرفته چرا که بازار سرمایه شرایط ثابتی را تجربه می کند و به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی مسیر اقتصاد ایران از رشد منفی به سمت و سوی رشد تغییر پیدا کرده است. 

شرایط با ثبات بورس در حالی از سوی تحلیل گران بازار مطرح است که بازار سهام در هفته معاملاتی که گذشت، به‌رغم برخی تلاش‌های سرمایه‌گذاران حقوقی برای کنترل افت شاخص، به روند نزولی خود ادامه داد و بر اساس آن چهارمین افت متوالی هفتگی خود را به ثبت رساند. افتی که به زبان ریاضی معادل 8.0 درصد می توان برای آن ارزش گذاری کرد تا نتوان برای شاخص بازار سرمایه روزهای خوبی را روایت کرد.

گفتنی است ورود دوباره شاخص بازار سرمایه به کانال 73 هزار واحد، میزان سقوط شاخص از نقطه اوج آن در نیمه دی 92  را به بیش از 18 درصد رسانده است. این آمار های نزولی در شرایطی از بازار سرمایه منتشر می شود که دوگانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک و  ملاقات وزیر امور خارجه با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان عاملی اثر گذار در جریان مثبت بازار سرمایه از سوی کارشناسان مورد توجه است.

موضوعی که پیش از این نیز در جریان مذاکرات هسته ایران و گروه 1+5 به وقوع پیوست و تحت تاثیر آن روزهای بهتری برای بورس در صفحه های تاریخ ثبت شد. اتفاقی که پیش بینی می شود با دور جدید مذاکرات بار دیگر خود نمایی کرد و همین موضوع انتظاراتی را در جهت مثبت شدن بازار سرمایه به وجود آورده است. 

در ادامه نمودار  آخرین تحولات بازار سرمایه در پایان روز کاری هفته ای که سپری شد آمده است: 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ق A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    7 5
    مردم برید سهمای بنیادی بخرید به دید یک ساله ضرر کردید با من
    • وحید A1 ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      0 0
      تو اصلا کی هستی جواب ضرر خودتم نمیتونی بدی چه رسد به دیگران هه دلت خوشه
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    3 2
    مملکت عجیبیه از ۷۲۵۰۰ واحد تولیدی بیش از ۳۷۰۰۰ تاش تعطیله....بورس چه معنی میده؟ جز اینهکه دولتها واسه نگهداشتن پول مردم در کارخانجات بعضا تعطیل دارن نامحسوس بازی درمیارن؟