لاریجانی تاکید کرد: راه خروج از رکود این است که پارادایم ما در گسترش فعالیت های تولیدی به سمت تولید داخل برود.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین المللی انرژی،ادامه داد:اگر دولت می خواهد کشور از رکود خارج شود باید سلطه شرکت های بزرگ نیمه دولتی را خاتمه دهد وگرنه بخش خصوصی جرات ورود به صحنه را پیدا نمی کند.

لاریجانی اضافه کرد: آیا در اصل 44 بنا بود شرکت های توانیر و نیروگاه ها را از وزارت نیرو بگیریم و به وزارت دفاع بدهیم؟ آیا این معنا دارد؟ آیا چون ما به وزارت دفاع بدهکاریم باید به او نیروگاه بدهیم؟قطعا این با روح اصل 44 سازگار نیست، نامش خصوصی سازی نیست و از درونش رقابت بیرون نمی آید.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت فعلی می خواهد باقیات صالحات به جا بگذارد فعال شدن بخش خصوصی و مردمی شدن اقتصاد را دنبال کند.

لاریجانی افزود: توصیه ما این است که دولت با توجه به مزایای خاص کشور تمهیدی بیاندیشد که مردم به صحنه اقتصاد بیایند البته در وزارت نیرو تشویق هایی برای سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی صورت گرفته اما اگر پول آن ها را به موقع ندهید انگیزه ای برایشان نمی ماند چرا که آن ها نمی توانند برق را به بقالی بفروشند بلکه باید به وزارت نیرو بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: آن ها قدرت تحمل ریسک بزرگ را ندارند و بعد از مدتی به جای سرمایه گذاری به سراغ دلالی می روند و در این صورت بخش خصوصی رشد نمی کند بنابراین لازم است دولت این بیماری های اقتصادی را به درستی علاج کند.

رییس قوه مقننه استفاده بهینه از انرژی و رفع تلفات آب و برق را از اولویت های کار در بخش انرژی دانست و تصریح کرد: حدود 20 درصد برق تولیدی کشور در شبکه تولید، توزیع و انتقال تلف می شود و ما باید تمهیدی برای استفاده بهینه از انرژی بیندیشیم.

لاریجانی اظهارکرد: دولت از نظر منابع نمی تواند جایگزین مردم شود که البته این معقول هم نیست که دولت این همه سرمایه گذاری کند، مخصوصا که سیاست اصلی کوچک و چابک شدن دولت است اما اکنون 80 درصد منابع درآمدی صرف حقوق، مزایا و هزینه های اینچنینی می شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه دولت و مجلس برای فعال کردن بخش خصوصی افزود:باید فضا برای سرمایه گذاران قابل پیش بینی باشد.

رییس قوه مقننه با اشاره به جنجال سازی غربی ها در مورد فعالیت های هسته ای ایران نیز گفت: رویکردی که ما دنبال می کنیم این است که از انرژی اتمی برای داخل کشور استفاده کنیم و اگر ما روی غنی سازی تاکید می کنیم به خاطر بدقولی غربی هاست.

وی ادامه داد: اگر رفتار آن ها در گذشته عاقلانه بود شاید لزومی نداشت ایران به این سمت حرکت کند و اینقدر انرژی بگذارد.

لاریجانی افزود: در مورد رآکتور اتمی تهران بنا بود آن ها سوختش را به ما بدهند، اما این سوخت را در اختیار ما قرار ندادند و ما مجبور شدیم با روش هایی آن را تامین کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر نیز برای ایران مسئله است که اگر 10 نیروگاه اتمی در ایران بسازیم نمی توانیم برای سوخت آن پشتیبانی نداشته باشیم پس عقل حکم می کند برای سوختش فکری کنیم، منطق ایران همین است و ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم.

لاریجانی با بیان این که انرژی در کشور باعث امنیت پایدار در منطقه می شود، تاکید کرد: ما نباید از انرژی برای ایجاد تنازعات استفاده کنیم بلکه انرژی می تواند عاملی برای ایجاد آرامش باشد.

وی ادامه داد: پارادایم امنیت ملی ما نیز استفاده از انرژی برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه و جهان است و ما به آن پایبندیم و رفتار باثبات در زمینه انرژی را برای منافع ملی خود پسندیده تر می دانیم تا اینکه از انرژی استفاده تاکتیکی کنیم.

رییس قوه مقننه در ادامه با اشاره سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش بین المللی انرژی، گفت: زمانی که آقای نعمت زاده را برای وزارت صنعت به مجلس معرفی کردند یکی از ایرادهایی که به ایشان می گرفتند این بود که ایشان پیرمرد است اما الان معلوم شد که شدت انرژی ایشان برای وزارت کافی است البته ایشان تجربه کافی در این زمینه را هم دارند.

لاریجانی اظهارکرد: من شنیده ام آقای نعمت زاده سبک خاصی از بیان را برای اداره وزارتخانه دارند، به نظر می رسد اگر همان سبک را در هیات دولت به کار ببندند کارها ردیف می شود.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    12 0
    هر وقت ازون 90 درصد اقتصاد ایران که همه میدونن کیه تونستید مالیات بگیرید نه از جیب مردم، مطمئن باشید اینقدر ایران زیبایی خواهیم داشت که فکرشم نمیکنید
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    5 0
    "لاریجانی افزود: توصیه ما این است که دولت با توجه به مزایای خاص کشور تمهیدی بیاندیشد که مردم به صحنه اقتصاد بیایند." توصیه ما هم به مجلس همینه فلسفه حضور دولت در اقتصاد کشورهای پیشرفته همین حمایت و هموارسازی مسیر فعالیت برای مردمه.اما توی کشور ما دولت داره با مردم رقابت نابرابر میکنه و همین هم باعث ایجاد رانت و رشوه و هزار تا فساد دیگه میشه