گاهی توصیه های بزرگان چون بدون پشتوانه ی عملی و در حد شعار و در سطح کلام باقی می ماند نه تنها اثری ندارد که نتیجه ی آن برعکس خواهد بود...

اینکه به چه دلیل ساعت انشا را از ساعات درسی کنار گذاشته اند معلوم نیست . حتما آنقدر معایب داشته است که بر محاسنش می چربیده. اگر یک بار دیگر در نظام جدید آموزشی ساعت انشا را احیا کنند و بچه ها وادار به نوشتن انشا شوند ، با اطمینان می توان گفت که موضوعاتش هم فرق خواهد کرد و دیگر موضوع "فایده ی گاو چست؟" یا "فصل بهار را تعریف کنید " نخواهند داد.

احتمالا موضوعات حول و حوش انرژی هسته ای و وضعیت خاور میانه و نقش داعش در کشتار مردم و امثال این پیش خواهد رفت. اگر از دانش آموزان دوره ی دوم یااول دبیرستان بخواهیم موضوع"نان حلال چیست و چرا سیاه نمایی بد است" را به عنوان انشا برگزینند وبنویسند چه خواهند نوشت؟

با هم یکی از ساده ترین انشا های بچه ها را بخوانیم شاید فرصتی دست دهد تا علاوه بر این یکی ، نوزده انشای دیگر را هم نقل کردیم.

انشا اول

موضوع انشا" نان حلال چیست و چرا سیاه نمایی بد است؟"

" ای نام تو بهترین سر آغاز / بی نام تو نامه کی کنم باز

با یاد خدا و با سلام به شما معلم عزیز و هم کلاسیهای خوبم. من برای نوشتن این موضوع کمی فکر کردم و فهمیدم اگر بخواهیم در آینده خوشبخت شویم حتما به دنبال نان حلال باشیم و در کنار آن اصلا سیاه نمایی نکنیم که دشمنان از این کار ما استفاده ی بد می کنند .و اما انشای من :

من از سیاه نمایی بدم می آید.من از نق نق کردن بدم می آید.من اعتقاد دارم که مرد باید مثل سنگ زیرین آسیا باشد یعنی هر چه فشارش می دهند ،صدای شکستن استخوان هایش به گوش نرسد و مقاومت کند . من دوست دارم با نان حلال بزرگ شوم و اگر خانواده تشکیل دادم نان حرام هم سر سفره ی خانواده ام نگذارم.

نان حلال هم معنی اش را می دانم یعنی نانی که در بدست آوردن پولش کلک و دروغ نباشد .در صورت کارمند شدن در ساعات اداری از وقت کارم به نفع شخصی استفاده نکنم . حق حساب و رشوه نگیرم. کار دوستان و آشنایانم را بر کار دیگران اولویت ندهم.

اگر در آینده تحصیل کرده ولی بیکار هستم برای بدست آوردن پول هر فکری به سرم نزتد . خدای ناکرده از جیب نزدیکان آهسته و یواشکی پول بر ندارم . می دانم که دزدی کار بدی است و برای توجیه کردن دزدیهایم ادای سمک عیار ایرانی و رابین هود اروپایی و زروو مکزیکی و ریش قرمز ژاپنی را در نیاورم.

معنی سیاه نمایی را هم می دانم. آدمهایی که سیاه نمایی می کنند ، می گویند همه ی کارها و همه ی جاها خراب است. اصلا آدم خوب پیدا نمی شود .همه دزدی می کنند .هیچ آدم پاکی پیدا نمی شود . نه اصلا اینطور نیست هنوز آدمهای خوب خیلی خیلی زیاد هستند.مگر می شود این همه خوبی را نادیده گرفت. شاید بعضی آدمها از خوبی دیگران سوء استفاده می کنند.باید این را به حساب همه گذاشت؟

همین دو سه شب پیش ماشین داداشم بیرون پارک بود صبح هر کار کرد روشن نشد. میگوید کامپیوتر ماشینش را دزدیده اند. تقصیر دزد چیه؟باید ماشینش را داخل پارک کند. دزد هم که شاخ و دم نداردشکل خود ما ست فقط نمی داند که مال حلال چیست و نباید یواشکی چیزی از دیگران بردارد. مثل همین گران شدن ماشینها که کسی یواشکی ماشین هفت میلیونی را به بیست میلیون نمی فروشد ؛بلکه قانونأ اعلام می کند که ماشین گران شده حالا هرکس دوست دارد بخرد و هرکس دوست ندارد نخرد این اصلآ معنیش دزدی نیست چون با رضایت مشتری انجام می شود.

آدمهای سیاه نما یک کار بد دیگر هم می کنند و آن دخالت در کار دیگران است. همیشه سوالات عجیب و غریب می پرسند دوست دارند هی مطالب را کش بدهند.حالا یک نفر رفته دکتر که عمل قلب انجام بدهد .دکتر هم علاوه بر ویزیت بیمه بیست میلیون بیشتر گرفته است که خوب عمل کند و همین طور هم شده ،چون مریض الان حالش خیلی خوب است .به قول مادر بزرگم پول چرک کف دست است و جان است که به دست نمی آید .پول که ارزشی ندارد.حالا این آدم سیاه نما نق می زند که چرا کسی نیست که نظارت کند .یعنی چه؟ باید بالای سر هر دکتری یک نفر مأمور بگذارند پس دموکراسی و آزادی چه می شود.آنوقت همین آقا باز نق می زند که چرا نمی گذارند دکتر ها کارشان را انجام دهند.

می دانم که حوصله شما سر رفته است پس نتیجه می گیریم که سیاه نمایی بد است و مال حلال خوب است"

نمره انشا.....؟ لطفا شما نمره بدهید و یادتان باشد سال اول دبیرستان است و چند سالی هم هست که انشا ننوشته.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372351

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    2 0
    20
  • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    6 0
    بچه منهم نوشت: نان را می خوریم اما حلالش نمی دانم چیست. شاید از این نانهایی باشد که توش کنجد دارد و من هروقت به بابام می گم بخره می گه پول ندارم. بابام می گه سیاه نمایی بده چون یه جور نژاد پرستیه اما من نمی فهمم چی می گه. چون بابام می گه بده حتما بده. یک روز که با بابام تو پارک بودم یک سیاه نمایی دیدم. بد نبود. شبیه من بود ولی با او حرف نزدم. ترسیدم بابام ناراحت بشه. این بود انشای من. احسان کلاس سوم دبستان.
  • جواد داوری EU ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    2 1
    به نظر من تو این دوره زمونه بدست آوردن نان حلال خیلی سخته و بالاتر از سیاهی هم رنگی نیست
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    2 1
    ما نگوئیم بد و میل به ناحق نکنیم / جامه کس سیه و دلق خود ارزق نکنیم گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید / گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    3 0
    نمره انشا شما 20
  • فاطمه A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    4 0
    معلومه که این دانش آموز خیلی خوب توانسته معضلات جامعه را درک کند به نظرمن ایشان کلاس اول دبیرستان نیستند حتما دکترا دارند ونمره ی ایشان 20 و یا با ارزشیابی توصیفی خیلی خوب است
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    3 0
    17
  • دانيال A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    2 0
    اقا اتفاقا ما هم يك دوستي داريم كه رايانه ماشينشو دزد برد و هر شب از اون محل يكي ديكه رو هم ميدزده.احتمالا شايد انشاي شمارو خوند و مال حرام رو بركردونه
  • بانوی ایرانی... IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    5 0
    عجب قلمی...ماشالله نوجوون ۱۴ ساله
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    1 0
    به قول استادم 19.75