تسنیم نوشت:

 روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» در گزارشی ضمن اشاره به اینکه بر اساس برآورد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا 300 جنگجوی آمریکایی در میان عناصر داعش حضور دارند، نوشت که این شبه نظامیان آمریکایی می توانند با مهارت های اکتسابی خود در عراق و سوریه، هنگام بازگشت به آمریکا یک تهدید محسوب شوند و اقدام به ارتکاب حملات تروریستی کنند.

بر اساس اعلام مقامات ارشد آمریکا که به دلیلی حساسیت موضوع تمایلی به افشای نامشان نداشتند، دولت واشنگتن در حال ردیابی و جمع آوری اطلاعات درباره حدود 300 آمریکایی است که در حال جنگ شانه به شانه با داعش در عراق و سوریه هستند و به تهدیدی جدی و بزرگ برای آمریکا تبدیل شده اند.

نگرانی ها در واشنگتن درباره بازگشت این جنگجویان آمریکایی به کشور با افشای خبر مرگ یک مرد آمریکایی از ایالت کالیفرنیا که در میان شبه نظامیان داعش می جنگیده، شدت گرفته است.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی با تاکید بر اینکه دولت واشنگتن در حال انجام نهایت تلاش خود برای ردگیری جنگجویان خارجی میان عناصر داعش است، اعلام کرد که آمریکا می داند که چند صد دارنده گذرنامه آمریکایی در میان عناصر داعش در عراق و سوریه حضور دارند و سخت است که مشخص شود که این جنگجویان آمریکایی در سوریه هستند و یا به عراق رفته اند.

*کمپین تبلیغاتی داعش علیه آمریکا در رسانه‌های اجتماعی و تشدید نگرانی ها در واشنگتن

در این بین، وزارت امور خارجه آمریکا تعداد آمریکایی هایی که به عراق و سوریه مسافرت کرده اند را مشخص نکرده است و از طرف دیگر، حامیان گروه داعش در آمریکا نیز به نگرانی ها درباره تهدید جنگجویان آمریکایی دامن زده اند.

این روزنامه آمریکای در ادامه به یکی از عکس های ارسال شده در «توئیتر» اشاره کرده که نشان می دهد پرچم داعش شبانه مقابل کاخ سفید به اهتزار در آمده است؛ یکی دیگر از تصاویر منتشر شده در طول هفته های اخیر که مقابل یک ساختمان بلند در شیکاگو گرفته شده است، حاوی این پیام است: «ما در کشور شما هستیم؛ ما در شهرهای شما هستیم؛ ما در خیابان های شما هستیم؛ شما در هر کجا که باشید، هدف ما هستید».

*وضعیت آماده باش سرویس های امنیتی و اجرایی آمریکا

بر این اساس، سرویس مخفی آمریکا در حال بررسی هرگونه پیشامد مقابل کاخ سفید است و «اف بی آی» و وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز هفته گذشته با انتشار بولتن، به سازمان های محلی اجرای قانون در آمریکا تاکید کردند که در وضعیت آماده باش باشند اما در عین حال هیچ گونه تهدید خاصی را مشخص نکرده اند.

حامیان گروه تروریستی داعش نیز یک کمپین تبلیغاتی زیرکانه را در رسانه های اجتماعی علیه سیاست های اوباما به راه انداخته اند؛ در یکی از پست های منتشر شده این کمپین، تصویری از اوباما در زمین گلف دیده می شود در حالیکه در گوشه دیگر این تصویر، نظامیان آمریکایی در حال جنگ و تابوت هایی پوشیده شده با پرچم آمریکا دیده می شوند؛ در شرح این عکس نوشته شده است: «ای سربازان آمریکایی! اوباما شما را به مرگ می فرستد و خودش گلف بازی می کند».

واشنگتن تایمز با تاکید اینکه تاکتیک های داعش در برخی از کشورهای غربی نیز در حال جلب توجه مردم است، در ادامه به نتایج نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی «آی سی ام» در انگلیس، فرانسه و آلمان اشاره کرده که این نظرسنجی با هدف آگاهی از میزان حمایت مردم از اقدامات رادیکالی داعش صورت گرفته است.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که حداقل 15 درصد از حدود هزار شهروند فرانسوی از تاکتیک های تروریستی داعش حمایت می کنند؛ این نظرسنجی در تاریخ 19 آگوست و درست همان روزی انجام شد که ویدئوی بریدن سر «جیمز فولی» روزنامه نگار آمریکایی توسط داعش در عراق منتشر شد.

«مایک لیونز» عضو ارشد پروژه امنیت ملی «ترومن» و تحلیلگر شبکه رادیویی «سی بی اس» و سرگرد بازنشسته ارتش آمریکا در این باره گفته است: تهدید جهادگرایان رادیکالی که به آمریکا باز می گردند، یک خطر جدید برای وزارت امنیت داخلی محسوب می شود و در نتیجه این وزارت باید برای آینده و زمانی که جهادگرایان میدان های جنگی اشان در خاورمیانه را ترک می کنند و به آمریکا بر می گردند، برنامه ریزی کند.

درحالیکه دولت اوباما می گوید که قابلیت تهدید این جهادگرایان آمریکایی محدود به حملات کوچک است و «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است که این جنگجویان آمریکایی فاقد یک برنامه ریزی شفاف و سازمان برای ارتکاب حمله ای بزرگ تر از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 هستند، لیونز می گوید که این جنگجویان، به طور کلی یک خطر طولانی مدت بزرگ تر از القاعده برای آمریکا محسوب می شوند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    21 10
    الاغا.ببینید سرطانتون چطوری بیچارتون کنه