وزیر ورزش در جدیدترین اظهار نظرش گفته است اگر فدراسیون در استخدام کروش اشتباه کند برکنار می شود اما این حرف وزیر می تواند باعث تعلیق فدراسیون شود؟

 

فرهاد عشوندی: لولوی فیفا ده سالی است که بالای سر فوتبال است. تا قبل از آن البته انگار کسی نمی دانست فیفا چی هست و از کجا آمده اما حرف های وزیر بهانه ای شده تا دوباره لولوی تعلیق چماق شود روی سر فوتبال.  در روزهایی که فدراسیون علی کفاشیان متهم است به تخلف در تغییرات غیرقانونی اساسنامه ، حالا با ماجرای مصاحبه های جدید وزیر درباره قرارداد کارلوس کروش دست پیش را در رسانه ها دارد. فضای رسانه ای آلارم می دهد که چماق فیفا همین نزدیکی است. اگرچه این بار وزیر ورزش و مشاورانش سعی دارند حرفه ای تر عمل کنند. خیلی زود حرف های وزیر اینگونه جنبه قانونی پیدا می کند:« وزیر از اعضای مجمع هستند و حق انتقاد دارند.» حرف هایی که خیلی حرفه ای از سوی کفاشیان تائید می شود.

لولوی تعلیق چگونه به سر ورزش ایران آمد؟

لولوی تعلیق چطور سر راه ورزش ایران قرار گرفت؟ فیفا سالهای سال است که مثل کمیته ملی المپیک تاکید دارد نهادهای ورزشی باید استقلال کاری داشته باشند. انها بر اساس اساسنامه ای که فدراسیون ها برای شان می فرستند ، این اساسنامه ها را دستور کارشان قرار می دهند. یک دهه قبل وقتی محسن مهرعلیزاده به صورت غیرقانونی بند اجازه برکناری رئسای فدراسیون های ورزشی را در اساسنامه تیپ فدراسیون های ورزشی اضافه کرد ، این بند به هیچ یک از نهادهای بین المللی فرستاده نشد و کسی هم از داخل مدعی این قانون نشد که مسئولان وقت فدراسیون ها مکاتبه با نهادهای بین المللی را یا بلد نبودند یا خلاف امنیت ملی در ورزش می دانستند. این قوانین ماند تا زمانی که دولت احمدی نژاد روی کار آمد و ورزشی های وقت با چالشی به نام محمد علی آبادی روبرو شدند. فدراسیون فوتبال دادکان برای رسیدن به استقلال در دعواهای مدیریتی با علی ابادی اساسنامه ای که مهرعلیزاده تغییرش داده بود و با همین اساسنامه ، دادکان به جای صفایی معترض به ریاست فوتبال رسید را برای بلاتر و دوستانش در تشکیلات اداره کننده فیفا فرستاد. اساسنامه ای که تفاوتی آشکار داشت با اساسنامه تیپی که فیفا داشت و حتی تفاوت داشت با اساسنامه اولیه فدراسیون ایران که در سال 1326 توسط دکتر مکری نوشته شده بود. پس بلافاصله فیفا دست به کار شد و از ایران خواست بند کذایی حذف شود. هشدارها پشت هم می رسیدند. علی آبادی و هیات دولت احمدی نژاد هم حذف این بند را از دست دادن کنترل شان بر فوتبال می دانستند . آنها که قطعنامه های  بین المللی را کاغذ پاره می دانستند و اعتقاد داشتند این تهدیدها به جایی نمی رسد و«فیفا هیچ غلطی نمی تواند بکند» زیر بار نرفتند ، دادکان را هم برکنار کردند اگرچه رئیس وقت فدراسیون فوتبال بعدها در مکاتباتش به فیفا اعلام کرد که استعفاء داده است تا شاید فوتبال ایران دتعلیق نشود اما فیفا تصمیمش را گرفت و فوتبال ملی را تعلیق کرد چون آنها اساسا با زیر پا گذاشته شدن قوانین شان مشکل داشتند و نه شکل اجرای مفاد اساسنامه .

سوءاستفاده برای منافع شخصی

اساسنامه ایران عوض شد و از ان روز کاسبین تعلیق سر راه ورزش ایران قرار گرفتند. یک به یک فدراسیون های ورزشی با مکاتبات بین المللی ، تعلیق را به رشته های ورزشی هدیه می کردند. ابتدا فدراسیون قایقرانی ، دوچرخه سواری و سپس دعواهای کش دار کمیته ملی المپیک . ورزش و اداره اش حتی از دست دولت هم خارج شده بود که مدیران دولت های نهم و دهم هم به یکدیگر افتادند و این دعوای شان به کمک نهاد های بین المللی ورزش این قدر پیش رفت که دولت از دست شان خرج شد. کفاشیان در این روزها توانست چون قهرمان ظهور کند. مرد همیشه خندان خیلی استادانه شد نماد مبارزه برای استقلال ورزش ایران و از مجمع فدراسیون فوتبال رای گرفت. مجمعی که به تغییراتی در اساسنامه رای داده بود که می تواند خودش منجر به دخالت دوباره فیفا شود. رئیس ماند و لولوی تهدید هم همیشه سایه اش بر سر همه آنهایی افتاد که می خواستند نگاه چپ به کفاشیان داشته باشند. تا همین حالا که وزیر ورزش از رئیس خشمگین است و به رفتارش گلایه دارد. نه فقط وزیر که مجلسی ها هم پرونده ای علیه او تدارک دیده اند. پرونده ای که نشان می دهد فساد در فوتبال وجود دارد و سرمنشاء فساد به فدراسیون بر می گردد. آنها می خواهند با این پرونده زیر یک خم مرد خنده رو را بگیرند اما او فقط با پوزخندهایش جواب این مدعیان جدید را می داند که راه مقابله با رقبا را خوب می داند.

نکات مهم صفایی

آیا وزیر یا مجلسی ها حق انتقاد از رئیس را دارند؟ این پرسشی است که حتی مدیران اداره ورزش هم پاسخش را نمی دانند. انچه بار قبل از سوی فیفا در مجمع فدراسیون اتفاق افتاد ، برای شان دلهره آور است. اینکه چطور ناظری از کره شمالی به انتخابات فدراسیون ایران آمد و کفاشیان را حتی تا توی دستشویی همراهی کرد. این دلهره از کجا ایجاد شده بود؟ فیفا آیا این قدر روی دفاع از رئیسش حساسیت دارد؟ این پرسشی است که پاسخی مشخص دارد. تا روزی که رئیس بر اساس بندهای اساسنامه مورد قبول فیفا وظایفش را انجام می دهد ، از سوی این نهاد حمایت می شود. تا روزی که کسی از اعضای مجمع مدعی تخلفش نباشد. محسن صفایی فراهانی رئیس پیشین فوتبال حالا دو نکته را به عنوان تخلف از قوانین فیفا می گوید. اینکه اساسنامه اصلاحی فوتبال اگر مدعی داشتعه باشد ممکن است ورق را علیه کفاشیان برگرداند. اینکه رئیس برای کاندیداتوری در انتخابات باید از سوی حداقل دو عضو مجمع معرفی شود و دیگر اینکه نواب رئیس را اعضای مجمع به پیشنهاد رئیس فدراسیون انتخاب کنند. او البته در گفت و گو با هفته نامه تماشاگران امروز می گوید:« اگر مجلس رای به فساد فدراسیون بدهد و پرونده به حکم دادگاه ختم شود ، فیفا برخوردی با برکناری رئیس نخواهد داشت. » حرفی که البته کفاشیان و دوستانش در هیات رئیسه اصلا به ان اعتقادی ندارند و معتقدند فیفا فقط آنها را به رسمیت می شناسد.

وقتی وزیر حق قانونی اش را نمی شناسد

« کاسبین تعلیق» این واژه مورد علاقه وزیر ورزش است. او که چندی قبل در گفت و گویی اختصاصی با خبرآنلاین از افرادی سخن گفت که برای منافع شخصی شان حاضرند منافع ملی را زیر پا بگذارند و با مکاتبه بین المللی ورزش را تعلیق کنند. ترسی که این روزها هنوز همراه شان است و خیلی سریع بعد از مصاحبه تند مرد شماره یک ورزش کشور علیه کفاشیان به دنبال راهکاری می گردند تا این جو که وزارت ورزش به دنبال دخالت است در فضای رسانه ای نپیچد. وزیر ورزش و معاونش دو رای از 62 رای مجمع را دارند و می توانند با داشتن 13 رای دیگر درخواست مجمع فوق العاده کنند . مجمعی که باید ظرف 2 خفته برگزار شود اما وزارت ورزش از بدو تاسیسش هیچ وقت نتوانسته یکبار درخواست مجمع برای فدراسیون کفاشیان کند چون همیشه ترس از کاسبین فتنه داشته. اگرچه کفاشیان همیشه خود را نزدیک به تشکیلات ورزش کشور دانسته و همیشه تاکید کرده رایی غیر از رای تشکیلات اداره کننده ورزش را به مجامع بین المللی منعکس نمی کند. ولی باز هم وزارت ورزش ترس دارد. اگرچه وزیر با ریتمی تند علیه فدراسیونی که بودجه اش را از آنها می گیرد اما می ترسد. معاونش در امور استقلال و پرسپولیس می گوید اگر علی دایی برای قراردادش به فیفا شکایت کند ، فوتبال ایران تعلیق می شود. ترس از تعلیق بیش از همه اهالی فوتبال در وزارت ورزش ریشه دوانده و آنها هنوز نمی دانند حقوق شان چیست و چطور باید از این حقوق استفاده کنند. وزیر انتقاداتی را که می تواند در مجمع فدراسیون به عنوان یک عضو صاحب رای مطرح کند ، در رسانه ها می گوید تا کاسبین فتنه بتوانند با استناد به متن گفت و گوی رسمی او در مقام وزیر با مکاتبه ای ساده لولوی تعلیق را بالای سر فوتبال ایران برگردانند.

 

4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    141 4
    من اینا رو نمی دونم. ولی اینو می دونم که اگر موضوع دخالت شورای عالی امنیت ملی در مورد حق پخش تصاویر لیگ برتر به فیفا برسه و اونا متوجه بشن که دخالت غیر فوتبالی از طرف حاکمیت توی فوتبال اتفاق افتاده ، قطعاً فوتبال ایران تعلیق نی شه.
    • بهرام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      49 0
      ما بارها نشان دادیم تا زور نباشه تابع مقررات نمی شویم
  • محمد A1 ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    106 7
    آقای وزیر کیروش را نمی خواهد . ولی راه و روش مخالفت با تمدید قرارداد کیروش را نمی داند . در صورتی که مردم فکر می کنند هر کس وزیر شد باید لااقل برخی قوانین حوزه ی مسؤلیت خود را بداند . این جوری می شود که " همه چیزمان به همه چیزمان می آید " و اگر غیر از این بود تعجب می کردیم .
  • یک ایرانی A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    14 0
    سلام بر هموطنانم،رسانه های عزیز شما زبان تحلیل مردمید،کمک کنید بدنه فوتبال فوتبالی وتخصصی بشه،نگاه کنید ورزشهایی که تو کشورمون از پیشکسوتان همون ورزش باکمیته فنی قدرتمند اونارومدیریت میکنند همشون مدالهای جهانی دارند،مثل وزنه برداری،تکواندو،کشتی وغیره وهمچنین حاشیه های کمتری درست میکنند،نگاه کنید به بدنه فدراسیون فوتبال از رییس بگیرید تا پایین چند درصد فوتبالین،ازدلایل ضعف فوتبالمون همین نبودن فوتبالیها درتصمیمگیریهاست
  • بی نام GB ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    9 17
    فدراسون فوتبال موقع پریدن میگه من مرغ موقع تخم گذاشتن میگه من شترم به نظرم بهترین راه برای ابراز مخالفت وزیر با حاکمیت کفاشیان و دار و دسته ش بر فوتبال رایزنی با دیگر ارگانهای دولتی برای قطع بودجه های مستقیمی که از طریق اونها به فوتبال تزریق میشه و همچنین قطع پرداختیهای تربیت بدنی به فدراسیونه.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    20 47
    دلالها هرطور شده مي خواهند كيروش را نگه دارند .در روزنامه ها سايت ها و ويژه در صدا و سيما عوامل تاثير گذاري بر افكار عمومي دارند.
    • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      49 12
      اتفاقا دلال ها مي خواند قلعه نويي بياد
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    36 3
    این وزیر حرفش یک کلام است. به قولی که به حسین فرکی دادهسرمربیگری تیم ملیپایبند است.
  • مهرداد A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    46 6
    این فوتبالی که پر از فساد و خروجی هم نداره ، تعلیق که هیچی ، کلا تعطیل بشه بهتره . این پول ها هم هزینه ورزش های دیگر بشه . بهتر . ورزشگاهای ما هم شده محل فحش و فحش کاری . اون هم بسته بشه بهتره
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    23 1
    همین دوماه پیش چون رییس فدراسیون نیجریه رو میخواستن برکنار کنن فوتبالشون تعلیق شد بعد که رییسشون ابقا شد رفع تعلیق کردن.حالا شما هم همینطور ادامه بدیدببینید میتونید باز این بلا رو سرمون بیارید.البته چه بهتر باعث میشه این وزیر هم استضاح بشه. بره وزیری که از ورزش هیچی نمیدونه و با پارتی بازی شده وزیردر حالی که قبلش تو شرکت خودروسازی بوده از اینم بهتر نمیشه.
  • جیکا IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    4 16
    چه همه غلط املایی انشایی.2هفته یا 2 خفته. کاسبین تعلیق یا کاسبین فتنه
  • ali IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    20 0
    آقای عشوندی,ی گزارش از مافیای رسانه ای که فقط بدنبال رسیدن به اهداف خودشون با استفاده از افکار عمومی هستن تهیه کنین. البته اگه به شما و چند تا از قدر قدرتای رسانه های ورزشی بر نمیخوره. مثلا افرادی که با داعیه عدالت هیچ حرف و سخنی از حق پخش تلوزیونی نمیزنن تا مبادا ی لکه بیوفته روی صندلی پر هیاهویی که دارن.
    • siamak A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      11 2
      بدبختی امروز فوتبال اینه که افرادی که حتی توی زمینهای خاکی و دسته چهار هم فوتبال بازی نکردند خودشان را کارشناس میدانند و نظرات فوتبالیستها واستخوان خرد کرده های فوتبال را قبول ندارند ودائم در پی عوامفریبی هستند. علتش هم اینه که میکروفن صداوسیما به دستشان افتاده و یا در روزنامه ورزشی جایی را برای خودشان غصب کرده اند. این افراد فقط آنچه راکه خودشان دوست دارند میبینند نه آنچه را که حقیقت است. اتفاقا اگر منصفانه وبه دور از بخل وکینه به گفته های وزیر ورزش توجه کنیم حرفهای بسیار پخته ودرستی زده اندو نگاهشان به فوتبال کاملا حرفه ای است.متاسفانه امروزه درستکاری وانصاف که شرط اول خبرنگاری وخبر رسانی است در تعدادی از رسانه ها نایاب است..
    • sanaz IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      1 2
      خودت حرف خودتو نقض میکنی؟الان از نظر تو وزیر کارشناسه؟؟؟؟؟ایشون چندسال تو ورزش بوده؟اصلا چند سال تو فوتبال بوده؟سطح دانش فوتبالیه ایشون از خیلی از مردم که این همه فوتبال می بینن کمتره.
  • fattah IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    5 1
    اقای صفایی کجایی دارن میراث گرانبهات دخالت نکردن سیاسیون در فوتبال به یغما میبرن
  • یام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    4 1
    « کاسبین تعلیق» این واژه مورد علاقه وزیر ورزش است..............مجمعی که باید ظرف 2 خفتههفته برگزار شود اما وزارت ورزش از بدو تاسیسش هیچ وقت نتوانسته یکبار درخواست مجمع برای فدراسیون کفاشیان کند چون همیشه ترس از کاسبین فتنه داشته............... اخرش نفهمیدم کاسبین تعلیق یا کاسبین فتنه ههههههه
  • مهدی A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    6 2
    به نظر من اگر دو چیز در ایران تعلیق بشه خیلی عالی میشه 1 خودرو سازی در داخل 2 فوتبال بی در و پیکر
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    5 9
    چهل وپنج میلیارد تومان حق بچه های معصوم ایران زمین بود