اعتماد نوشت:


مرتضي جوادي آملي فرزند آيت الله جوادي‌آملي از مراجع تقليد شيعيان روز گذشته با نگارش نامه‌يي خطاب به رضا فرجي‌دانا، وزير پيشين علوم، ضمن تجليل از او در نامه خود نوشت: به دانش، اخلاق، ادب و صلابت و استواري شما درود مي‌فرستم و فصل جديدي براي دستيابي به توفيقات برتر از بارگاه الهي مسالت دارم. به گزارش «اعتماد» متن كامل اين نامه به شرح زير است:

حضور محترم جناب آقاي دكتر فرجي‌دانا، با سلام و تحيت

گرچه دانش خود ارزش است ليكن زماني كه با فضيلتي مضاعف آميخته مي‌شود به ميزان فراواني زينت مي‌يابد، در بيان مولايمان علي(ع) آمده است كه فرمود، حلم زينت علم است، دانشمند كمالش را از علم مي‌برد و جمالش را به حلم مي خرد.

صاحب اين قلم كه تاكنون شما را نديده گرچه آوازه‌تان را زياد شنيده، بر خود لازم مي ديد كه از كنار اين همه دانش و آن همه اخلاق بي‌تفاوت نگذرد و به مقدار ناچيزِدست تكاني به پاس آن همه دست‌افشاني سپاس نگويد. از آيت الله جوادي آملي آموختم كه مي گفت، اگر كسي دنيا را نشناسد فريب مي خورد از مهرش كيش مي بازد و از قهرش خويش. دنيا را به همين فراز و فرودش بايد شناخت، گاهي به حق اوج مي دهد و زماني به ناحق به حضيض مي‌سپارد، در جايي به باطل بر عرش مي‌نشاند و در ساحتي به حق به فرش مي‌كشاند.

اما در مقابل، دانش راستين كه پروردگار عالم آن را نور مي داند به حدي صاحبش را عزيز مي دارد كه در آغاز او را در سراپرده زهد مي نشاند و در بين راه به ميان پرده صبر فرا مي‌خواند و سرانجام در فراپرده رضا و تسليم مهمان مي نمايد.پويندگان طريقت كمال و ره‌جويان حقيقت وصال، به شاگردان‌شان اين‌گونه آموختند كه ره‌جويان نه به داشته‌هاي خويش دلخوش مانده و فرحناك شوند و نه به از دست دادن آن دلتنگ شده و متاسف گردند.

گرچه آناني كه دنيا را اين‌گونه نشناخته و دست‌كم از مهتران نياموختند، همواره دنيا را بسان قمارخانه‌يي مي بينند كه تنها بايستي برد و هيچ‌گاه نبايستي باخت، و در اين راه باكي نيست كه اگر همه‌ چيز فدا شود يا عالم و آدمي فنا گردد. غافل از اينكه تير و كمان را به سوي خود نشانه رفته و آتش به خرمن خويش مي‌كشند. اما آنچه در اين ميان بسيار شگفت‌انگيز است، توصيه غريب دين است، خداوند عالم همواره انسان را در بحبوحه دنيا مي‌طلبد و فاصله گرفتن از كار وجامعه را موجب كوتاهي و منقصت انساني شمرده و همواره او را به حضور در صحنه اجتماع فرمان مي‌دهد، از او مي‌خواهد كه از هيچ فرصتي براي تعالي خود و رشد جامعه غافل نشود.

حق و باطل، صدق و كذب به موازات هم در برابر نفس انساني سان مي‌بينند، به عبارتي در باغ طبيعت هيچ حقي وجود ندارد مگر آنكه باطلي در كنار آن كاشته شده و هيچ باطلي غرس نشده مگر آنكه حقي در كنارش رويش يافته، اگر توحيد است در كنارش شرك و اگر ايمان است در جوارش كفر و اگر عدل است در جنابش ظلم و خلاصه اگر خدمت است در ساحتش خيانت جاي گرفته و البته اين انسان‌ها هستند كه با چه ذائقه‌يي حضور يابند و كداميك را با حسن اختيار يا سوء اراده بر ديگري ترجيح دهند. از سوي ديگر ترازوي عدل الهي كه به بلنداي آسمان و زمين همواره برافراشته نگاه داشته شده [و بالعدل قامت السموات و الارض] در انتظار حق پويان و عدل‌جوياني است كه از صميم قلب حق را باور داشته و بدان پايبندند و از مغزاي جان عدل را باور كرده و بدان دلبندند.

گرچه انقلاب، مردم و نظام اسلامي تجربه‌هاي بسيار سنگين و سختي را پشت سر نهادند، ليكن به نظر مي‌رسد تا رسيدن به جامعه الگو و امت وسط راه طولاني در پيش است، جامعه‌يي كه مردم آن از خرافه و گرايشات سطحي در امان باشند، مديران و متوليان امرشان از شايستگاني و فرهيختگان و دلسوزاني باشند كه جامعه به وجود آنان به خود ببالد و نمايندگاني از تمدن و فرهنگ ناب و اصيل اسلام و ايران باشند.گرچه جاي بسي شكر و سپاس است كه اراده ملت اين‌بار در وجهه دولت نمايان شده و خواست قلبي جامعه خصوصا فرهيختگان و نخبگان از قلم تدبير و اميد جاري گشته، ليكن نگارنده اين سطور با قطع نظر از اين امر به مقوله ديگري مي‌انديشد و به وجود چنين انسان‌هايي مباهات دارد. در پايان بار ديگر به دانش، اخلاق، ادب و صلابت و استواري شما درود مي فرستم و فصل جديدي براي دستيابي به توفيقات برتر از بارگاه الهي مسألت دارم.

برادر شما مرتضي جوادي آملي

قم مقدس دوم شهريور 1393

 

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 116
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رنجبر A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    درود بر ایت الله جوادی املی که این چنین فرزند با اخلاص ونکته دان ومومن وناطق به حقی را تربیت کردند.
    • علی A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      غلط .باباکمی بصیرت داشته باشین مگه یک ضد انقلاب فراری وزیر پست فطرت دوره سید محمد خاتمی از وی حمایت نمیکرد بابافرجی دانا ضد انقلاب بود به خدا کشور از لحاظ علمی 25درصد رتبه اش اومده بود پایین فقط به خاطر سیاسی بازی این شخص
    • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      آقاي علي آقا... ظاهرا شما از سردار فضلي هم انقلابي تري كه دكتر فرجي دانا رو ضدانقلاب ميدوني... يا اينكه بدون اينكه ايشون رو بشناسي اينطور راحت تهمت ميزني و نظر ميدي و يا شايد اصلا مسلمان نيستي كه از عاقبت تهمت و دروغ نمي ترسي.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      جناب علی "به خدا کشور از لحاظ علمی 25درصد رتبه اش اومده بود پایین فقط به خاطر سیاسی بازی این شخص". اول اینکه قسم نخورید. دوم اینکه شما درس نخوندید ما تا تهشو تو بهترین دانشگاه این کشور رفتیم. سوم دقیقاً کدام سیاسی بازی؟ ما که چیزی ندیدیم. چهارم این 25 درصد از کجا آوردید؟ پنجم جایگاه قبلی علمی ما کجا بود که 25 درصد اومده پایین. برادر عزیز، آن مرد رفت و دوره این حرفهای بی پایه و اساس گذشت.
    • بی نام AE ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      به درستی و غلطی فرزند آیت اله کاری ندارم ولی ایشون فرد ناشناخته ای هستند چرا خبر آنلاین باید نظراتش رو بذاره توی سایت؟ گیریم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل؟
    • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      235 5
      بابا بصیرت بصیرت شما و امثال شما را هم در این چند سال دیدیم ما و امثال ما بی بصیرتان ادامه دولت نهم را برای ریاست بر دولت دهم جایز ندانستیم بخاطر اینکه کور دلانه و چشم بصیرت بسته گفتیم و گفتن که این معجزه هزاره سومتان ملک و ملت را به فنا خواهد داد اما برادران ارزشی و بصیر و دانا ضمن دفاع تمام قد از هاله نور سعی در هدایت سرهنگی ما بی بصیرتان کوردل ایادی اسکبار و هر انگ دیگه داشتن اما از آنجا که ما چشمه بصیرتمان خشک شده بود هدایت نشدیم. برادر من علی جان بقول ملای متقیان امیرمومنان سخن را به حق بسنجید نه به گوینده آن ....
    • سعید A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      شما اون 8 سال رتبه پایین اومد نمیگی.چسبیدی به این 9 ماه
    • بی نام KR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      119 3
      خبر آنلاین کامنت های اعتراضی منطقی رو رد می کنه اونوقت کامنتی که توش ناسزای پست فطرت به کار رفته رو منتشر می کنه. ----------------------------------------------- سردبیری خبرآنلاین: ضمن تشکر از مخاطبان ارجمند ذکر این نکته را لازم می داند که اصل بر این است که هیچ کامنت متضمن توهین منتشر نشود. با این حال احتمال دارد که سهوا چنین خطایی صورت گیرد. قطعا در صورتی که مخاطبان، ذیل چنین کامنتهایی تذکر بدهند حتما در اسرع وقت اقدام می کنیم و منت دار تذکر مخاطب عزیز هستیم
    • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      126 7
      آقاي بي نام آيا شما انسان شناخته شده اي هستي كه نظرت تو سايت منتشر شده؟؟؟؟
    • چعب IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      123 2
      متاسفانه در تاریخ کشورمان شاهد حذف افرادی با درایت و بادرک بالا توسط افرادی معلوم الحال بودیم که جناب دکتر فرجی دانا نیز قربانی همین بی اخلاقی ها هستند. اظهارات دولت در این چند روز در مورد پیگیری وضعیت بورسیه ها امیدوار کننده میباشد تا جلوی تضییع حقوق بسیاری از فرزندان این کشور گرفته شود
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      کسی به اخلاق فرجی دانا ایراد نگرفته بود، که ایشون مباهات می کنند مشکل لجاجت فرجی دانا در به کارگیری فتنه گران بود که درواقع به جای او زمام امور را به دست گرفتند اشتباه فرجی دانا این بود که خودش وزیر نبود و قربانی آنهایی شد که به جای او وزارت علوم را مدیریت می کردند البته اگر قرابتی با اینها نداشت قطعا به آنها میدان نمی داد وزیر این نظام نباید به ضد انقلاب ها و فتنه گران فضا بدهد
    • حسن IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      19 20
      ای کاش کمی از بیوگرافی فرزند ایت الله جوادی مینوشتید تا ایشان را بهتر بشناسیم .فقط فرزند علما بودن دلیل درست بودن نظراتشان نمی باشد.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      25 0
      این 25 "درصد" پایین اومدن رتبه چه صیغه ای هست؟؟ یعنی چندم بودیم ؟؟ و معیار این رتبه بندی جنابعالی چیست؟؟؟
    • محمد A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      21 2
      حاج مرتضی ‌واعظ‌ جوادی آملی متولد سال ۱۳۳۷ شهر آمل و استان مازندران سوابق مدیریت م عضو کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از ۱۳۸۵ ریاست موسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء از سال۱۳۷۲ رییس و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم وحیانی معارج از سال ۱۳۸۶ عضو مجمع عالی حکمت اسلامی از زمان تاسیس ریاست مرکز نشر اسرا از سال ۱۳۸۴ ریاست موسسه آموزش عالی امام حسن ع صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه اسراء سوابق تحصیلی: دانشگاهی: لیسانس حقوق حوزوی:سطح چهار دکترا در حال داوری رساله سیزده سال درس خارج حوزه سوابق تحقیق و پژوهش: تألیفات: کتاب فلسفه ‌زیارت و آئین آن مقالات پژوهشی ۱۷ مقاله : دوره تقریرات درس اشارات حضرت‌آیت‌الله‌جوادی‌آملی، مباحث قرآنی منتشر کنید لطفا
    • حمید دهشوری A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      6 1
      جناب علی و بی نام بعداز او نمی دانم سوادتان جقدر است که در باره فرزند عالم فاضلی که حضرت آیةالله العظمی جوادی عاملیدام ظله الشریف با اخلاق کریمه اشان پرورش داده اند از روی تعصب تکلّم کنید همچنین آقای فرجی واقعا دانا
  • م A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    آقایونی که میاین در مجلس با سر و صدا وهیاهو بدنبال مقاصد خودتون هستین میبینین این مردم یک کاری میکنند که شما از کرده خود پشیمان شوید و میدانم شما پررو تر از این حرفها هستید ولی بفهمید که مردمی که شما را به اون مقام رساندند و خود همین مردم در آینده جواب این کاراتان را خواهند داد.
  • میثم A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    درود بر این روحانی روشنفکر، کاش نمایندگان مجلس ما هم قدری از ایشون الگو برداری میکردن
  • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    دکتر فرجی دانا یک نام ماندگار در تاریخ ایران گردید..
  • مجتبي A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    استفاده از نام پدر تا كجا بايد ادامه داشته باشه؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      135 8
      پسر كو نگيرد نشان از پدر تو بيگانه خوانش، نخوانش پسر
    • بی نام KR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      111 3
      اونوقتی که به نفعتونه اسمش می شه یا خانواده شهید یا فرزند عالم گرانقدر، اونوقت که به ضررتونه میاید اعتراض می کنید این جوری
  • بی نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    شاید آیه الله جوادی آملی نظر دیگری داشته باشند
    • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      19 4
      افکار ایشان با افکار آقای مصباح یزدی یکی نیست این بزرگترین نشانه که نظر ایت اله آملی چیست
  • بی نام IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    حرف دل ما را بیان کردید. بعد از 8 سال بی ادبی و بی فضیلتی از شنیدن دفاعیات آقای فرجی دانا شادمان شدیم. دشمنان چاه برای خود می کنند و در چاه دست ساخته خود می افتند.
  • امیر IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    انصافا فرجی دانا خیلی با اخلاق و ادب پاسخ استیضاح کننده ها رو داد اما اونا خودشونو تابلو کردن
  • رضا IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    سلام اگر مجالی باشد فرهیختگان که بتوانند جامعه را به سر منزل مقصود برسانند کم نیستند .ولی افسوس که کور دلان این راه را بسته اند وبر بیراهه اصرار می ورزند
  • الدوز A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    102 3
    با سلام خواندن مطلب فوق در روزگاری که انسانها بی محابا شخصیت یکدیگر را لگد کوب مینمایند موجب امیدواری بود که خداوند هنوز هم بر اشرف مخلوقات خود مباهات می کند بیایید تا اگر انتقادی هم از همدیگر داریم با ادبیات و زبانی زیبا بیان کنیم تا سازنده باشد نه سوزنده ومخرب .
  • اذر عسکری A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    اقای جوادی املی گرامی دیگر از شما بعید است صرف شنیدن اوازه کسی اینقدر دل برشته در مدح کسی نامه بنویسید,اقای فرجی دانا خوب ودانا ,اما باید این حق مجلس که نظارت وپرسش است باید نادیده گرفته شود؟من نمیدانم چرا یکی مثل شما و وزیر فراری اصلاحات مهاجرانی همصدا میشوید,بدانید که میدانید,مهم این است که نظام حفظ شود نه ادمها هرکس برای خدا وخلق خدا کار کند چه وزیر باشد چه نباشد ارزش این مسؤلین به اندازه خدمتشان است نه پهنای باندشان
    • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      124 1
      نظام حفظه شما غصه نخور .... فقط به فكر نظامي يا داري سنگ بورسيه خودت رو كه داره به فنا ميره به سينه ميزني ؟
    • خس و خاشاک با بصیرت EU ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      22 3
      دکتر شریعتی میگفت اگر میخواهی به کسی خوب حمله کنی از او بد دفاع کن .جناب عسگری از سال 88 همه مردم ایران فهمیدند که منافقین و صیهونیستها برای از میان برداشتن بهترین و خدوم ترین فرزندان ایران شروع کردند از انها بظاهر طرفداری کردن خیلی جالب بود یکی از کاندیداها در قبال پرسش اینکه این دلارهای نفتی کجا رفته میگفت بدولت اسلامی تهمت دزدی نزنید فردا اوباما در یک نطقی عین همان عبارات را تکرار میکرد اینکه ان وزیر فراری با نیت عدم ثبات در ایران در اتش تفرقه بدمد چیز تازه ای نیست انها با هر جماعتی که در راه حفظ اصول نظام گام بردارد دشمنند گاهی بر او تیغ میکشند و گاه برای الوده کردنش برایش گل میفرستند شما که اهل بصیرت و سیاست هستید چطور این مسئله ساده را در نمییابید
  • سعید A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    تشکر مجدد از دکتر فرجی دانا و جنابعالی
    • راد A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      3 59
      خواهشمندم شما از فرجی دانا دفاع نکنید ، وقتی رییس جمهور برای دفاع از او به مجلس نمی آید ، خیلی بهتر از شما می داند ، اگر شما به سخنان فرزند آیت الله جوادی آملی دل خوش کرده اید ، بی شک آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید می باشد نظر ایشان درباره فرجی دانا هم مطالعه نمایید ویک سره قضاوت نکنید
  • امین IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    و کاش همگان به همین اندازه واقع بین بودند ...
  • بی نام A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    93 4
    عالی...درود بر مرتضی جوادی املی و درود بر فرجی دانا...پسر ایت الله جوادی املی هم آقا هستند هم آقازاده.
  • حسین A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    قدرشناسی در جامعه کم قدرشناس جای سپاس دارد
  • حسن A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    احسنت من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق، امید است عرصه برای نخبگان و فرهیخته گان فراهم شود تا موجبات رشد و تعالی فرهنگ عمومی و جامعه فراهم گردد
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    این نامه مصداق امر به معروف واقعی است
  • تبریزی A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    206 9
    چه قلم شیوا و وزینی اصلاخواننده را خسته نمیکند .
  • شبنم A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    201 6
    متني بسيار زيبا و پر از استعارات و كنايههاي زيبا بود... گرچه مانيز شناختي نسبت به فرزند آقاي جوادي آملي نداريم ولي اين سبك قلم و اين نگارش نشان از نوشيدن از چشمه زلال معرفت و انسانيت است... بر اين فرزند ،مادرش درود مي فرستم كه چنين فرزند فرزانه اي تربيت كرده است. با تشكر
    • هیدجی A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      80 2
      بله واقعا زیبا و پرمعنی. خیلی وقت بود چنین نوشته زیبایی نخونده بودم. مثلا جملات زیر: گر كسي دنيا را نشناسد فريب مي خورد از مهرش كيش مي بازد و از قهرش خويش. دنيا را به همين فراز و فرودش بايد شناخت، گاهي به حق اوج مي دهد و زماني به ناحق به حضيض مي‌سپارد.
    • بانوی ایرانی... IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      42 0
      درود شبنم خانوم که ""مادر رو برای تربیت چنین فرزندی تبریک گفتی...
  • بی نام AE ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    78 3
    خداوند نابود کند این تندروها را .................. بعضی ازاین تندروهای منطقه و... درخون مردم سوریه وعراق شنا می کند....... که خداوند نابودشان کنند.
  • ايراني A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    80 16
    احسنت قدر زر زرگر شناسد
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    6 37
    اگر همه جوانب آن برر سی شده وتائید خداوند وطبق اسلام باشد اجری زیاد دارد
  • علي A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    فرزندگرامي حضرت آيت الله جوادي از انتصابات آقاي فرجي دانا اصلا آگاهي ندار يا نمي خواهد بداند
    • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      93 5
      فقط شما اگاهي داريد و تنها شما هستيد كه ميدانيد.
    • سیدعباس میراحمدی IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      انتصابات اقای فرجی داتا هر که باشند از دزدان مال وجان وناموس مردم که در دوره قبل منصوب شدند بهترند بهتر شما هم خودت را اصلاح کنی
    • امین A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      7 100
      به فرزند آیت ا. جوادی روایتی یاد بدهم که امام حسن ع بین دروغ و راست چها انگشت فاصله است آنچه می بینی راست و آنچه می شنوی دروغ. انشا ا. که بیت ایشان افراد مناسبی باشند که با شنیده ها ایشان را ...
    • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      36 3
      آقای امین شما که روایت را بلدی چیزی نمونده که به شما یاد بدهیم...گرچه این سخن مال امام علی هست و تو نهج البلاغه هم اومده و من شرط میبندم خودت هم شنیدی نرفتی ببینی امیدوارم خود شما هم همینطور باشید و واقعا به چیزی حکم کنید که دیده اید
  • مردم IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    واقعا استیضاح کنندگان الان وجدان آرامی دارند؟؟؟ از اینکه کسی رو که می تونست خدمت کنه از سمتش کنار گذاشتند؟؟؟؟ خدایا وجدان همه ما رو بیدار نگه دار
    • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      1 0
      مشکل اینجاست که برخی استیضاح کنندگان اصلا وجدان ندارن که بخواد آروم باشه
  • سولکس A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    بهتر فرزندان مراجع در سیاست دخالت نکنند چون با ابروی مراجع بازی می کنند.اقای فرجی دانا خدای علم هم باشد وقتی بلد نباشد تو وزارت چکار کند بخواهد افراطی گری در بیارد همین می شود
    • حسام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      66 3
      بالاخره نفهمیدیم در مکتب شما دخالت در سیاست مجاز هست یا نیست ؟دین خدا بازیچه شما نیست هر شکل که باب امیال شماست تعبیرش کنید/چون روز هویداست ازاین تخم که کشتیم/کز دوزخیانیم نه از اهل بهشتیم
    • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      44 5
      افراط را دولت قبل اغاز کرد که مثل تو و امثال تورا وارد کار کردند حالا می خواهند عوض کنند افراط است
    • حسین A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      43 2
      دوست عزیز شماهم اگر به فعالیتها و کارکردهای دکتر فرجی دانا در این مدت کم در وزارت علوم به طور منصفانه و غیر جناحی نگاهی بیندازید و خدا رادر نظر داشته باشید قطعا به نظر اقای جوادی املی نزدیکتر میشوید.و دیگر برای شما اهمیتی ندارد که فرزند چه کسی و یا از چه گروه وجناحی هستی ولی شرطش نگاه منصفانه و فراجناحی است..................
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      22 3
      حق با شماست ایشون مدیریت بلد نبود . تعریف مدیریت در ایران یعنی چشم پوشی در مقابل مفاسد یعنی سکوت در مقابل بورسیه ها ی غیر قانونی یعنی دادن امتیاز دانشگاه غیر انتفاعی به بعضیا.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    74 5
    درود خداوند برشما باد
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    66 9
    لذت بردم.
  • بابلی A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    این آقا کیست و هدفش از نوشتن نامه چیست؟
    • احمد ت A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      58 3
      عزیزم ، قرار نیست اینجا هم دعواهای بابلی آملی راه بیندازید
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    74 9
    درود و سلام خدا بر اين آقازاده كه الحق در پناه انسان وارسته اي همچون آيت ا... جوادي آملي پرورش يافته است.
  • سینا A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    73 3
    درود بر شما و پدر و مادر بزرگوارتان و سلام بر فرهنگ تشیع علوی که قادر به پرورش بزرگوارانی مانند شما و دکتر فرجی دانا است
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    62 3
    بدین تو کتابا چاپ کنن تو فصل نامه نگاری وادبیات معاصر ، کتاب زبان وادبیات معاصر
  • م A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    50 1
    اقای دکتر فرجی دانا شما در اذهان بنده رای بالاتری اوردید گرچه نگذاشتند برای این کشور عزیزم ایران که همه چیز ان را نابود کردن شما کار کنید خدا یار و یاورتان باد
  • علی IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    4 32
    نظرم در بی نظری است الله اعلم
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    55 3
    معلومه كه با اين استيضاح آقاي فرجي دانا محبوبتر شدند و از طرفي اونهايي كه بر طبل استيضاح كوبيدند منفورتر .حتماً پيامدش رو در انتخابات مجلس آينده خواهندديد.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    38 0
    خداوند حضرت جوادی آملی را برای اسلام حفظ فرماید. این حضرات باید بیشتر در امور جامعه دخالت کنند و راه درست را از نادرست نشان دهند تا کسانی که امروز دین را کاسبخانه ای برای رسیدن به اهداف خود نموده اند بیشتر شناخته شوند و چهره کریه عوامفریبان بیشتر برای ملت اشکار گردد.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    4 72
    مشك آن است كه خود ببويد نه آن كه عطار بگويد جناح سياسي آقازاده معلوم است نظرشان تنه به همين علايق زده ربطي به پدر ندارد
    • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      21 0
      ما هم به نظر آقا مرتضی واکنش نشان داده ایم. این مشک خود بوییده است.
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    40 0
    دوست عزيز شما كه انتصابات آقاي فرجي دانا را اشتباه مي دانيد لازم مي دانم نكته اي را ياد آور شوم دولت قبل به دليل مشكلاتي با بعضي از استادان وغيره داشته وآن ها راه باز نشسته ويا بركناركرده وكرسي استاد ي از آنها گرفته اين برخلاف قانون بوده ويا آنها حق جوانان تحصيلكرده را به عده اي به صورت بورسيه ويا استخدام بدون آزمون به امسال مثل خودشان بخشيدند واينكه فرزند آيت اله جوادي آملي از ايشان تعرف نموده است بنظر شما ايشان ازحال وهواي جامعه وفرجي دانا خبر ندار يد،علي ايحال اينطوركه معلوم است شما هم يا ازاين بورسيه ها اسفاده كرديد و.يا بي خبر ازماجراها هستيد.
  • علی A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    34 0
    احسنت خدا را شکر که نامه ای سرشار از کلام و سفارشات الهی دیدیم . خدا پشت و پناهتان باشد.
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    55 0
    به به آدم لذت میبره از این همه حسن طبع و نگارش اگر این حرفایی که گفتین واقعا در وصف آقای فرجی داناست که چه قدر خوش بحالش و چه قدر بد به حال ما
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    2 72
    دفاع از يه فتنه گر نوبره والا خبرانلاينم خودشو زده به ...
    • محمد IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      2 0
      الان فتنه گر فرزند آیت ا... جوادی آملیه، یا وزیر دولتی که مردم انتخاب کردند رهبری تایید کرده و مجلس بهش یه بار رای اعتماد داده؟ دوست عزیز من اگه توان داشتم شما رو پایه محاکمه میکشوندم تا جزای تهمت به فرد رو بچشید و دیگه سخن نسنجیده نگید و دیگه با واژه بازی از منافع شخصیتون در قالب مغالطه دفاع نکنید
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    29 0
    درود بر تفکر روشن ووجدان بیدارتان.دراین زمانه متاسفانه کمتر کسی مثل جنابعالی به اینگونه مسائل باددیده واقعی مینگرد واین بهترین کاری است که دینمان بان تاکید کرده است.امیدوارم تندروها درس بگیرند
  • همداني A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    36 0
    خدايا نسيم اعتدال و عقلانيت در اين مرز و بوم وزيدن گرفته و در منطقه ايي كه جهل و خرافه و برادر كشي و حق كشي جولان ميدهد ايران و ايراني عزيز ظرفيت متعالي خود را نشان ميدهد . اميد داريم اين نهال هر روز تنومندتر شده و در برابر دشمنان داخلي و خارجي مقاومتر شود. چون راهي غير از اين نيست. بلايي كه بر سر عراق سوريه افغانستان و ...... آمده را ميبينيم و قدر انسان گرايي و عقلانيت و انصاف را ميدانيم و از علفهاي هرز جهل و تعصب و خودكامگي دوري ميكنيم.
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    7 56
    از فضل پدر پسر چه حاصل؟؟؟؟؟
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    7 58
    مباهات کنید. ولی در جمع فتنه خود. نه در جامعه
  • علی اصغر A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    31 2
    در جواب باید بگویم که ایشان از نام پدرش سو استفاده نکرده و حتی اگر بخواهد از نام پدرش هم استفاده کنند به ما و شما ها چه ربطی داره و مطمئن باش این آقا مثل شما در محیط بسته نبوده و در محیطی باز و سالم زندگی کرده
  • ملت ایران A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    39 1
    درود بر ایت ا... و فرزند ایشان.
  • reza IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    41 2
    واي برما واي بر ملت ما واي بر مجلس ما .گناه فرجي دانا اين بود انگشت بر حيف و ميل بيت المال گذاشت كه به بهانه بورسيه تحصيل بر فرزندان نا لايق مسئولين تزريق ميشد.واي بر 35 سال ما واي بر آينده فرزندان ما .واي بر مقدس ماب هاي ما واي بر دانشمندان ما واي برما واي برما.به بهانه انقلاب مكتبي سختي هاي اقتصادي رواني را برما تحميل مي كنند ونسل اندر نسل مسئولين در رفاه هستند واي برما و حيف از شهداي ما و حيف از مردم نجيب ما
    • مصطفی IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      23 0
      حضرت امیر عمی فرمایند :لتغربلن غربله و لتبلبلن بلبله دنیا پیوسته در حال غربال کردن است و مثل دیگی در حال جوشش استیضاح کنندگان بدانند فرصت ها میگذرند همچو ابری که از آسمان میگذرد و ان ها به فریاد های بلند شیطانی گوش میدهند نه صدای آهسته که حق با اوست با رفتن فرجی دانا فرصتی دیگر از رشد و ترقی دانشگاه ها گرفته شد و گامی به عقب برداشتیم به امید سلامتی وی
  • حوري IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    26 0
    حيف که قدر اين جورآدما رو نمي دانند همين کارها رو کردن که فرهيختگان مجبور شدن به کشور هاي خارجي نقل مکان کنن
  • محمّد IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    33 0
    خانوادۀ اهلِ فضلی هستند، خانوادۀ آیت‌الله جوادی آملی، و البته صریحاً نظرات‌شان را بیان می‌کنند.
  • بهرام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 48
    مابه فرزندبزرگوارحضرت آیت الله جوادی آملی که ارادت خاص به ایشان داریم ، توصیه می کنیم همچون پدرارجمندشان واردبازی های سیاسی نشوندتابازیچه دست آقایان نگردند. این کارها همه اش بازی های سیاسی است.هراندازه دوری کنیدهمان قدرسنگین ترهستید.باورکنیددوستتان دارم.
  • محمد A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    7 56
    وقتی شیخ الاسلام استیضاح شد و رای نیاوردو با کلی حقارت کنار گذاشته شد کجابودی دس به قلم بشی.
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    24 4
    حصرت ایه الله جوادی آملی در پنج شنبه روز 30 مرداد فرمودند که کسانی که اهلیت و توانایی مسئولیت را ندارند باید استعفا بدهند و پست ها را نپذیرند
    • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      16 0
      بله کاش نمایندگان متوجه می شدند.
  • جواد A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    6 50
    حضرت علی ع کمیل را ازاستانداری عزل کرد آیا کمیل بی ادب وبی دانش وبی اخلاق بود؟
    • احمد ت A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      40 1
      شما نعوذ بالله حضرت علی ع را با امثال رسایی و پژمانفر و .... مقایسه می کنید ؟
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    24 1
    چه نثر زيبايي
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    10 76
    سلام آقاي مرتضي جوادي لطفاً بخاطر پدر بزرگوارتان از دادن اين بيانيه ها خودداري فرماييد يا مثل پسر آقاي خزعلي راه خود را از پدر جدا فرماييد. چون ما به حضزت استاد خيلي ارادت داريم اما اين نامه هاي شما دارد باعث لطمه به وجهه علمي و عرفاني پدر ميشود
    • سجاد A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      23 1
      تو کسی نیستی که بخوای به این بزرگوار بگی چکاربکنه یا نکنه. برو به جهنم
  • میثم A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    51 4
    با تائید و نظر مثبت این نوشته ، حمایت قاطع خود را از مرتضي جوادي آملي و دکتر فرجی دانا اعلام نماییم تا پاسخ قاطی به هرز نویسان دهیم . با تشکر
  • مهی A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    36 1
    درودبر دانشمندان ای سرزمین که همیشه ودر هر پست و مقامی که با شند یک ایرانی وطن پرست هستند
  • dadras IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    2 45
    اینکه فقط با یک جلسه دفاع اینچنین شیفته کسی شود جالب نیست .ما هم ادب و نزاکت آقای وزیر را در مجلس شاهد بودیم ولی بهتر بود فقط به این مورد توجه نمیکردند و زحمت دیدن وضع دانشگاهها را هم بخود میدادند وپشت این ظاهر مودب و با کمالات را مشاهده میکردند.
    • م.م IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      18 2
      ببخشید دانشگاهها توی این 9 ماه وضعشون خراب شده؟؟ قبل از اون توی 8 سال دولت قبلی وضع دانشگاهها خیلی خوب بوده؟؟؟ ما که توی اون 8 سال کلی مصیبت کشیدیم و دیدیم و شنیدیم. شما رو نمی دونم.
  • مهدیار A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    18 3
    دوستانی که دکتر جوادی آملی را نمی شناسند به سایت پژوهشکده معارج و بنیاد علوم وحیانی اسرا مراجعه کنند که نحت مدیریت ایشان می باشد .
  • ziba IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    14 4
    بی اختیار یاد دکتر شریعتی افتادم
  • حمید A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    30 3
    فقط مردم عزیز بدانندکه کسانیکه دنبال استیضاح فرجی دانا بودند برای علم وآگاهی پشیزی ارزش قائل نیستند وفقط ازبرملا شدن رانت ها وسوئ استفاده های دوران احمدی نژاد واهمه دارند
  • یاسر IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    16 1
    خدا وکیلی شما منفی باف ها خیلی رو دارید تو هر نظری که باشه تعدادتون به انگشتان دست هم نمیرسه بابا واقع بین باشید همش ساز مخالف میزنید باز هم کتمان میکنید ؟
  • احمد A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 25
    سردبیر خبرآنلاین محترم،خیلی باحالی،این همه الفاظ رکیک واسه احمدی نژاد و دولتش حواله شد چیزی نمیگفتی ولی حالا علی بنده خدا یه چی گفت فقط به فونتش ایراد نگرفتید،درضمن مطمئنم خیلی از کامنتهای مخاف رو که منطقی هست نمی ذارید،مثل همین کامنت فقط گفتم که بدونی مردم جیگر نیستن و همه مردم 300 نفر مخطب خاص شما نیستن درود
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      17 2
      آن مرد رفته بیدار شوید
  • علي A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    24 3
    وقتي در كشور افرادي مانند اقاي فرجي دانا و اقاي جوادي املي ها را داريم احساس غرور مي كنيم .
  • لولا قمیون IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    3 38
    در شأن آقای جوادی نبود که این گونه مرثیه سرایی برای وزیر معزول با آن سوابق تابناک ارائه دهند.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    17 4
    ازمتن لذت بردم
  • ایرانی A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 37
    با سلام. به نظر همه احترام باید گذاشت . محل اظهار نظر است وتعارض به معنی دشمنی نیست بلکه از تعارض و اختلاف نظر هاست که بهترینها استخراج می شود .اما نظرات باید معقول وبه حق باشد . اینکه جناب فرجی دانا ، فردی دانشمند و مبادی آذاب است و کمالات دارد جای بحث نیست .اما آنچه ایشان در دوران وزارت انجام دادند دور از بصیرت بود به حرف مشاورانی عمل کرد که شاید خیر خواه نبودند یا اینکه هدف خاصی داشتند و بلعکس به هشدارهای خیر خواهان و مراجع ذیصلاح مانندوزارت اطلاعات یا بعضی رسانه های با ارزش توجه نکرد شاید همبه خودش زحمت نداد که در مورد مباحث تحقیق کند وباز هم به گزارش بعضی از افراد غیر موجه بسنده کرد . ایشان به مسائل فتنه واقف نبود یا اینکه عوامل فتنه را نشناخت . به هر حال ایشان از صحنه سیاست دولت کنار ر
  • وهومن A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    17 2
    درود بر فرزند خلف آیت الله جوادی آملی و درود خدا بر همه ی انسانهایی که جز به ذات انسانی خویش راهی را نرفته و نروند.انسان جز برای بهزیستن و به بودن آفریده نشده است و بجز این به بیراهه رفتن است و از حقیقت انسانی خویش و در واقع از خدای خویش نافرمانی کرده و فاصله گرفته است.فرجی دانا و همه انسانهایی که به ذات انسانی خویش عمل میکنند،جز به راه خدا رفتن کاری انجام نداده اند.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    24 3
    مدیر فقط دولت قبلی که یکشبه مملکت را 100 سال به عقب فرستا وتمام دنیا را با ما دشمن کرد.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    3 34
    دفاعیه فرجی دانا چیزی نداشت ونکته قابل دفاعی مطرح نکرد و با رفتن به حاشیه خواست ابقا شود خدا فرند آیت اله ها را در مسیر هدایت قرار دهد و زود بازاری نشوند چراکه با لغزش آنها جمعی می لغزند و با هدایت آنها قومی هدایت می شوند
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    10 2
    البته اون 8 سال هم که رتبه دانشگاهها بالا میرفت طبق آمارهای کذب همانند دیگر آمارهای کذب دولت خودشیفته بود . از کجا معلوم که رتبه دانشگاهها در اون 8 سال صعودی بوده ؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 13
    اسم باباشو یدک میکشهکیه این فرزند؟؟چاکرس؟؟نتایج کارش چی بوده؟؟تشکر میکنه ازشوقتی نیمی از مجلس بش رای اعتماد نداد..بهتر احترام بذارید به مجلسیا و سکوت کنید
  • یکی از مربیان محروم از حق مسلم ادامه تحصیل A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 12
    همین وزیر محترم ومودب، به مربیانی که با تلاش خود در آزمون دکتری پذیرفته شده بودند، اجازه ادامه تحصیل نداد. این است ادب و انقلابی بودن. این ها همه شان سر و ته یک کرباس هستند. می خواهند از کسانی که در دولت قبل بر اساس ضوابط آمده اند انتقام بگیرند.فقط سیاسی کاری.کافی است فرزند آیت الله جوادی، به صورت ناشناس، سری به وزارت علوم بزنند تا ادب و احترام به ارباب رجوع را از نزدیک مشاهده کنند. البته نظر ایشان برای خودشان محترم است.
    • سمنانی IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      8 0
      تو که راست میگی
  • آملی بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 5
    آقای مرتضی جوادی گرچه مردم احترامی که بر شما قایل هستند بخاطر حضرت معظم له می باشد شماهم حیثت معظم له را زیر سوال بردید مجلس محترم رای مجلس هم محترم فردی لیاقت در وزارت را ندارد باید برکنار شود کسی که تابع ولایت است وزیر شود شما نه تابع پدرتان هستید نه تابع ولایت پس گوشه بنشین تا شما را زیر سوال نبردند
  • بی نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    2 1
    درود بر شرف و مردانگیت آقا مرتضی عزیز. آقایان بدانید آقای فرجی دانا انسانی پاک ودانشمند و در قلب مردم جای دارد