۰ نفر
۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
داعش به دنبال چیست؟

آیا داعش به دنبال تثبیت اوضاع و استقرار در یک منطقه مشخص است یا در پی توسعه درگیری ها و گسترش ناامنی و درگیری به مناطق در ظاهر آرام؟ کدام یک اهداف دراز مدت داعش را تامین می کند؟

در حالی که غرب برای دخالت در اوضاع رو به وخامت عراق و سوریه از یک طرف و نیز اوضاع ظاهرا آرام اما بحرانی اردن و عربستان از سوی دیگر، (و حتی افریقا در بخش های نیجریه که دولت اسلامی اعلام شده و نیز لیبی) دست به دست می کند، داعش در صدد است تا دایره درگیری ها را هرچه بیشتر توسعه دهد.
داعش برای این کار، از هر نوع اقدام خشونت آمیزی که همه را به خشم آورده و وارد این میدان کند استقبال می کند. یک نمونه مهم، کشتن خبرنگار امریکایی آن هم به بدترین نوع کشتن بود که هفته قبل اتفاق افتاد و هدف داعش کشاندن بیشتر امریکا در این ماجرا بود. هر آدم عاقلی می فهمد که اگر کسی بخواهد امریکا کمتر در منطقه دخالت کند نباید این کار را می کرد اما اینها این کار را کردند.
آیا به یادمان هست که هدف القاعده از زدن برج های دو قلو در امریکا چه بود؟ لرزه انداختن بر بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا. سقوط بورس وال استریت، و بعد هم کشاندن امریکا به خاورمیانه برای ایجاد یک جنگ روبرو در افغانستان وعراق که تنها در عراق، پنج هزار امریکایی کشته شدند و دهها هزار نفر مجروح گشتند. در افغانستان هنوز هم غربی ها حضور دارند و به طور روزانه تلفات می دهند. القاعده چه کاری بهتر از این می توانست انجام دهد و غربی ها را ، هم از نظر نظامی و هم اقتصادی متحمل خسارت های بیشمار کند؟
اکنون هم داعش که شکل افراطی تر و صد البته پیشرفته تر القاعده است، باز به دنبال کشاندن بیشتر قدرت های غربی به منطقه است. کاری که در حال رخ دادن است و غرب نمی تواند ازآن رویگردان باشد و حتما فکر خواهد کرد که هرچه بیشتر تاخیر کند هزینه هایش بیشتر خواهد شد.
از نظر داعش هرچه دامنه حضور غربی ها بیشتر شود، نیروهای مسلمان سنی بیشتری به داعش خواهند پیوست و دامنه جنگ فراخ تر خواهد شد. در این نبرد ها، حتی اگر برابر هزار تن تلفات از مسلمانان یک غربی کشته شود، از نظر داعش این غرب است که ضرر کرده است. چنان که خسارت های اقتصادی هم بی حساب و کتاب است، چرا که غرب باید هزار برابر داعش هزینه کند تا بتواند یک عملیات مشابه داعش داشته باشد. اتفاق و نگاهی که بین غزه و اسرائیل در جریان است.
بدین ترتیب باید پیش بینی کرد که اوضاع روز به روز بدتر شده و داعش باز هم خشونت های بیشتری که خشم همگان را برانگیزد خواهد داشت. با این تحلیل داعش در صدد محدود کردن عملیات در نقطه خاصی نیست. در واقع هیچ خط قرمزی نمی شناسد. نه لبنان نه عربستان نه عراق و نه هیچ جای دیگر. ماهیت اقدامات او درگیر کردن همه مسلمانان از یک طرف و همه غرب در طرف دیگر در یک نبرد جهانگیر است که یک طرف مسلمانان سنی مذهب باشند و طرف دیگر غرب. در این نگاه از تمام اقداماتی که بتواند مسلمانان افراطی سنی را برانگیزد استفاده خواهد کرد. شیعه کشی، ایزدی کشی، مسیحی کشی و... همه اینها مطابق میل نگاه سلفی های پیرو ابن تیمیه، به راحتی می تواند حس طرفداران آنها را برانگیزد.
از سوی دیگر با این اوضاع و هزینه هایی که چنین جنگی بر اقتصاد دنیا تحمیل خواهد کرد، بیم یک رکود دیگر هم می رود که فقط و فقط به نفع داعش است. چرا که فقر بیشتری خواهد بود و باز هم سربازگیری آنان بهتر و بیشتر خواهد شد.

صد البته این که داعش در این سیاست موفق شود یا نه تردید جدی وجود دارد اما این که سخت به دنبال آن است ظاهرا نباشد شک کرد.


در اینجا غرب چه راهی را در پیش خواهد گرفت و ما چه استراتژی دراز مدت خواهیم داشت؟ چشم انداز آینده چه خواهد بود؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    44 11
    آخرش می تونه این باشه که غربی ها شرق اسلامی رو رها کنند و به حال خودش بذارند؟ درست بخشی از منافعشون از دست می ره اما از ضرر بیشتر جلوگیری کردند. ان وقت وای به حال ما
    • تنگ ملستان A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      3 2
      یعنی شما فکر می کنید آمریکا ک از اون سر دنیا پامیشه بیاد خاورمیانه واسه ضرر ؟ چقد سلاح تو افغانستان فروختند ؟چقد شرکت های خصوصی تامین امنیت تو افغانستان راه انداختند ؟ چقد نفت مفت از عراق بردند ؟ خیالت راحت ک اون فکر همه چیزشو میکنه ....
  • حسن IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    نوشته هدف القائده در زدن برج های دوقلو! اخه داداش کی بهت گفته القائده این کا رو کرد؟
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    149 5
    یک روز میگید داعش مال امریکاست .یک روز میگید علیه امریکاست .کدومو قبول کنبم عزیزم
  • بی نام A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    139 9
    داعش داخلی رو بچسبید که خیلی خطرناک تر به نظرم...
  • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    3 0
    www.khabaronline.ir/detail/371708/weblog/haddadim
  • محسن ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    33 8
    به نظر من شما اشتباه مي كنيد كه تصور مي كنيد مسلمانان اهل سنت براي مقابله با غرب به داعش مي پيوندند. در صورتي كه رسانه هاي دولت هاي مسلمان و تمام جهان چهره زشت داعش را به جهانيان نشان داده است بعيد مي دانم كسي كه واقعا مسلمان و اهل سنت باشد تمايل داشته باشد به داعش بپيوندد تا با غرب بجنگد. شما طوري صحبت ميكنيد كه گويا غربي ها مي خواهند با جهان اسلام وارد نبرد بشوند و اين وظيفه هر مسلمانيست تا به داعش بپيوندد و با غرب بجنگد.
  • بی نام EU ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    21 7
    خبر آنلاین عاشق نظرات بعضی از خوانندهاتم دوست دارن درباره همه چیز نظر بدن اقتصاد ، سیاست، برجهای دوقلو و..... با اینهمه نظریه پرداز چه احتیاجی به رشته های اقتصاد، و...... تو دانشگاه وجود داره؟
  • سردارجانبازدامن باغ. IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    12 24
    اینجا ایران ایران است وهرگونه تحرکی ازچشمان ملت مقاوم ونیروهای مسلح پنهان نمیماند..دراین نبرنابرابر.بیاری خداوند.ماامریکاه ومتحدانش. وسلفی های کودکامه راپشت سرخواهیم.گذاشت.جنودالله. برجنودشیطان‌ غلبه خواهد.کرد.پای دشمن به ایران. نمی رسد.ولشکریان شیطان خودبجان هم خواهندافتاد بایدمنتظروعده ونصرت الهی. بود.
  • بالام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    37 15
    کار کار انگلیس و اسراییل است با مشارکت جند شیوخ عرب
  • علي A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    13 5
    اگر اينطور باشه كه خود ما بيشتر از هر كسي راه ورود امريكا رو هموار كرديم
  • میثم IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    11 3
    داعش فقط و فقط دنبال پول مفت نفته. و اکثرا به جاهایی حمله میکنه که پول مفت و باد آورده توش باشه. اگه هدفش برقراری اسلام و یاجنگ بین اسلام و مسیحی هست چرا به کشورهاییی مثل سوئد نیوزلند یا جزایر هاوایی و یا مراکز فساد حمله نمیکنه؟ چون تو اونکار پول نیست به هر حال طولی نمیکشه که مثل فیلمهای هالیوودی دوره ی جدید دنیا شروع میشه. انسانها دو دسته میشن.عده ای تو سفینه های فضایی و با بهترین امکانات زندگی میکنن.عده ای هم تو بیابونهای برهوت همدیگه رو میخورن
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    4 6
    برای من کاملا روشنه که این نیروها اصولا اسلامی نیستند بنظر من جنگ اینها مذهبی نیست بلکه از مذهب استفاده ابزاری می کنند. حتی ایدئولوژیک هم نیست مثل القاعده. اینکه خاستگاهشان چیست و چه اهدافی را دنبال می کنند به گمانم هنوز روشن نیست.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    28 1
    این چهره کسانی است که اسلام را با توجه به جهالت خویش تفسیر می کنند.در کشورمان ایران هم وجود دارند که هرکس متفاوت ازانها بیاندیشدرا کافرو مشرک میخوانند.
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    6 0
    داعش به دنبال پول نفت پول بانک ها اسلحه و مهمات ماشین زنان و دختران مردم بیچاره دنبال اینجور چیزهاست تا هر جا هم بتوانند پیشروی می کنند
  • بی نام RO ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    4 0
    جنگ 72ملت همه راعذربنه چون ندیدندحقیقت ره افسانه زدند
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    3 7
    داعش بدنبال اجرای طرح عربستان سعودی ووهابی سازی جهان اسلام است . یادمان باشد که وهابیون سعودی هم دست نشانده انگلیس هستند . باز فراموش نکنیم که امروز سعودی هم پیمان اسرائیل است تا جهان اسلام . خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل //////
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    2 1
    يا حضرت سيروس
  • hasan A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    7 0
    az in fetneha be khoda panah mibarim
  • الهام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 2
    اولا با آقا یا خانوم ناشناس اول موافقم. آخرش غرب منطقه رو رها میکنه به حال خودش بعدشم ما اينهمه کامت میزاریم و به مردانمان افتخار میکنیم، حاجی سلیمانی پس چرا کارو یکسره نمیکنی دل ایرانی رو شاد کنی؟ آخه بخدا برا ما زشته که بغل گوشمون یه سگ هار اینطور واق واق کنه، مگه ما ادعا نمیکنم قدرت اول منطقه ایم؟؟ ها؟؟
    • بی نام DE ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
      0 0
      دوست عزیز شما نگران نباش راحت به زندگی خودت برس.
  • رضا A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    2 0
    به نظرم این کارشناس برای خطبه فقط خوبه .این چیزا رو کسی توضیح میده که هم تخصصش باشه هم نباید تعصب داشته باشه
  • محمد A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    به نظر من این تحلیل درست نیست چرا که انفجار برج های دوقلو کار القاعده نبود کار خود ایالات متحده بود کدوم عقل سالمی قبول میکنه که امریکا با اون همه قدرت نظامی اجازه ورود هواپیمای القاعده اونم تا قلب خاک امریکا و شهر استراتزیک نیویورک رو بده. امریکا با این کار بهونه به دست جهان داد تا به سوی خاورمیانه لشگرکشی کند و تا میتواند منافع خود رو از راه فروش تسلیحات حضور نظامی برای نفوذ در کشورها و فروش نفت و گاز و تامین امنیت اسراییل و درگیری بین مسلمانان تامین کند. عزیزان من هموطنان من. سربریدن سربازان امریکایی و انگلیسی توسط داعش سیاست خود امریکا و غرب است دستور توسط خود امریکا است و اجرای دستور توسط داعش. الان داعش چندین میدان نفتی و گازی در شمال عراق در اختیار دارد این نفت و گاز برای غرب است...