فارس نوشت:

وزیر آموزش و پرورش گفت: با شروع سال تحصیلی جدید روزهای پنج‌شنبه مدارس به صورت آزمایشی در دو هزار مدرسه کشور بازگشایی می‌شود.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه سی و یکمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در دانشکده علوم پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه مدیریت آموزشی باید به رهبری آموزشی تبدیل شود، اظهار داشت: رهبر آموزشی کسی است که بر زیردستان نفوذ دارد به طوری که دیگران با میل و رغبت کار کنند.

وی افزود: مدیران در مدارس و ادارات باید بر زیرمجموعه خود نفوذ داشته باشند و وقتی این باور به وجود بیاید که رئیس حق رئیس بودن دارد آن وقت شرط مقبولیت هم برای رهبری آموزشی در آموزش و پرورش لازم است.

فانی تأکید کرد: مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات دوره آموزشی رؤسای آموزش و پرورش کشور را برنامه‌ریزی کند تا آن را اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه محوری یک بحث جدی است که آن را دنبال می‌کنیم خاطر نشان کرد: رویکردی در آموزش و پرورش است که با حاکمیت اخلاق بر اصول مشارکت پذیری و تفویض اختیار همراه است که این موضوع مدرسه‌محوری است.

وی با اشاره به اینکه در پرورشی و امور تربیتی نیاز به کار محتوایی داریم تا منجر به تغییر رفتار گروهی شود، تصریح کرد: پس از انقلاب در بعضی مواقع اسیر کار دکوری و کمیت شده‌ایم که این‌ها را نمی‌خواهیم و رفتار مطلوب نسبتا پایدار باید در مربی ایجاد شود.

اقامه نماز به همراه دانش‌آموزان

فانی با بیان اینکه اقامه نماز یک واجب شرعی برای رؤسای آموزش و پرورش است و خود رئیس باید در نماز جماعت اداره شرکت کند، گفت: مدیر مدرسه باید در اقامه نماز جماعت دانش‌آموزان شرکت کند؛ بیایید عهد کنیم که در نماز جماعت بچه‌ها شرکت کنیم.

وی با اشاره به آثار شهید مطهری خاطر نشان کرد: در خصوص ترویج دیدگاه‌های استاد شهید مطهری کتاب‌هایی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان تهیه شده است که در قالب فوق برنامه و مسابقات انجام خواهد شد.

* تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس به متوسطه اول فشار وارد کرد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم اکنون پنج‌شنبه‌ها از روز آموزشی مدارس حذف شده است، اظهار کرد: با مطالعات تطبیقی که از مدارس ژاپن داشتم آن‌ها برای این کار ابتدا حجم کتاب‌ها را کاهش دادند و آن یک روز را هم تعطیل نکردند اما در کشورمان حجم کتاب‌ها کم نشده است و یک روز هم تعطیل شد در نتیجه در دوره متوسطه اول در هر روز ۸ ساعت تدریس انجام می‌شود که فشارهایی به این بخش وارد شده است.

وی افزود: امسال در ۲ هزار مدرسه پنج‌شنبه‌ها را داوطلبانه تسری می‌دهیم و از آن نیز ارزشیابی می‌کنیم که اگر مثمرثمر بود ادامه می‌دهیم وگرنه ادامه نمی‌دهیم؛ عنوان روز پنج‌شنبه‌های مدارس یک روز بانشاط است.

فانی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در مهر سال گذشته گفت: امسال باید کتابخانه‌ها را فعال‌تر کنیم به خصوص کتابخانه‌های کلاسی را و اعتبارات آن نیز تهیه شده تا روحیه کتابخوانی در دانش‌آموزان احیا شود.

از مهر ۹۳ بی‌سواد تولید نخواهیم کرد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انسداد مبادی بی‌سوادی اظهار داشت: از امسال حتی یک دانش‌آموز ۶ تا ۱۰ ساله نباید خارج از مدرسه بماند و از مهر ۹۳ بی‌سواد تولید نخواهیم کرد.

پوشش ۸۵ درصدی دانش‌آموزان در متوسطه اول

فانی تصریح کرد: در حال حاضر در دوره متوسطه اول در حال حاضر ۸۵ درصد تحت پوشش کشوری هستند و طبق قانون پنجم توسعه پوشش دوره اول متوسطه باید به صد در صد برسد؛ در این باره اولویت با مدارس روستامرکزی است و مدارس شبانه‌روزی آخرین راه‌حل است.

اضافه شدن ۱۰۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی به آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال ۱۰۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی به پژوهش‌سرای آموزش و پرورش اضافه می‌شود و با اعتباراتی که داریم نسبت به تجهیز این پژوهش‌سراها اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد قبولی در کنکور مربوط به امتحانات نهایی سال سوم متوسطه است، خاطر نشان کرد: امسال امتحانات نهایی متوسطه مفهومی‌تر و عمیق‌تر بود و بعضا اعتراضاتی به همراه داشت اما سؤالات همگی از کتاب‌های درسی بود؛ مبنای تدریس باید کتاب باشد و امتحانات نهایی از کتاب‌های درسی خواهد بود.

دریافت پول بابت کارنامه و ثبت‌نام خلاف قانون و اخلاق است

فانی با اشاره به روش نامطلوب درخواست کمک از خانواده‌ها گفت: روشی نامطلوب وجود دارد و برخی مدیران می‌گویند تا پول ندهید کارنامه نمی‌دهیم و ثبت‌نام نمی‌کنیم که این موضوع خلاف قانون و خلاف اخلاق است؛ توصیه می‌کنم مدیران ثبت‌نام‌ها را انجام دهند و در طول سال تحصیلی اولیای دانش‌آموزان را کلاس به کلاس دعوت و گزارشی بدهند، آن وقت خودشان کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: پیش دبستانی در مناطق برخوردار به کمک اولیاء و در مناطق کمتر برخوردار با کمک آموزش و پرورش دایر شود و تأکید بیشتر بر مناطق دو زبانه است؛‌ آموزش و پرورش عشایری در تحت پوشش بردن دختران توجه ویژه‌ای کند.

برخی توصیه‌های وزیر آموزش و پرورش به رؤسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور:

* امسال پذیرش در دانشگاه فرهنگیان بومی‌گزینی است
* آغاز سال تحصیلی، روز ملی است
* طرح شهاب از امسال با جدیت دنبال می‌شود
* خیلی از مدارس تیزهوشان، تیزهوش نیستند
* از توان خانم‌های فرهنگی در مدیریت‌ها استفاده شود
* توسعه رشته علوم انسانی در مدارس سمپاد و نمونه دولتی انجام شود
* به دنبال افزایش فوق‌العاده شغل معلمان ابتدایی هستیم
* رتبه‌بندی معلمان و اولویت استخدام فرزندان فرهنگیان را دنبال می‌کنیم
* توسعه دار‌القرآن‌ها در اولویت است
*‌برگزاری جشن تکلیف دختران و به خصوص پسران دنبال شود
* تلاش برای هماهنگی بیشتر با تشکل‌های دانش‌آموزی انجام شود
* انتخاب مربیان پرورشی در راستای سیاست‌های دولت باشد
* تأکید بر عفاف و حجاب با روش‌های اصولی و منطقی انجام شود
* تأکید بر نظرات رئیس‌جمهور درباره زنگ انشاء و زنگ گفت‌وگو پیگیری شود
* آغاز المپیادهای درون‌مدرسه‌ای از ۲۶ مهر ماه خواهد بود

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    49 0
    آقای وزیربه اوضاع اجتماعی نگاه کنیدبه وضعیت رانندگی مامردم نگاه کنیدبه همکاران توصیه فرمائیدمحصلین راقانونمندباربیاورندبه حقوق دیگران احترام بگذارنداین ازسوادمحفوظاتی خیلی واجب تراست
  • محمود A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    24 1
    مگر قبلا بیسواد تولید می کردیم؟
    • بی نام IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      19 0
      بی سواد تولید نمیکردیم بی سواد رشد میدادیم
  • بی نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    22 0
    مثل اینکه آقای وزیر خبر ندارند که بدون کم کردن حجم کتابها ساعات بعضی از دروس رو کم کردند والان متوسطه دوره اول در هفته 30 ساعت کلاس دارند .یعنی از شنبه تا چهارشنبه روزی 6 ساعت.پس چطور میگن روزی 8 ساعت کلاس دارندبا این طرح متوسطه دوره اول اصلا نیازی به روز پنج شنبه ندارند.چون دیگه درسی باقی نمیمونه.
  • بی نام EU ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    38 2
    جناب اقای دکتر فانی معلم وظیفه اش بچه داری در کلاس درس نیست معلم وظیفه اش تعلیم وتربیت است دانش آموزی که علاقه به درس ندارد هیچ دلیلی وجود ندارد در کلاس درس الگوی منفی برای همکلاسی هایش باشد.وظیفه اصلی وزیر حمایت از همکارانش می باشد که در این مدت هیچ برنامه ای برای رفاه معلم نداشتید.
    • نعیمه IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      6 30
      جناب فرمودید تعلیم و تربیت.... تربیت همان به قول شما بچه داریست البته لفظ درستی نیست جناب معلم که وظیفه خانه دار دوم است .میشه بفرمایید حمایت از دانش اموزان وظیفه کیه ؟؟؟؟؟؟ ماشالله کم که به معلما نمی رسن با این همه تعطیلی 4ماه تابستون با حقوق مفت ، عید نوروز ، با کمترین سرما یا برف تعطیلی بین 2تعطیلی ، 2روز در هفته ...... دیگه چی میخواین ... رفاه ازین بشتر.... برین دعا کنین خلق الله راضی باشن ازتون
    • علی A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      15 2
      خانم نعیمه به فرض هم که مزایای باشه نکنه توقع دارید رایگان کلاس های فوق برنامه بگذاریم و شبانه روزی از بچه ها به قول شما نگهداری کنیم . مدرسه کودکستان نیست و معلم هم پرستار بچه نیست . این حقوق را دولت در قبال یه آموزش حداقلی و رایگان به معلم میده حالا اگر کسی اضافه تر از معلم توقع داره باید هزینه اون را جدا بپردازه .
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    25 0
    همه ی ما مدرسه رفتیم و می دونیم که اگه واقعا از ساعتهایی که دانش امور به مدرسه میره درست استفاده بشه ,تا دو روز تعطیلی در هفته واقعا به جایی بر نمی خوره
  • مهربان توسی A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    24 2
    تا معیشت ومنزلت معلم خوب نشه و معلم انگیزه نداشته باشه چیزی عوض نمیشه
  • مهربان A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    23 3
    معیشت ومنزلت معلم که درست بشه بقیه مشکلات مدرسه هم حل میشه
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    12 8
    ما والدین دانش آموزان دلمان پر است از وضع آموزش در مدارس خصوصا نوع غیر دولتی غیر از پول گرفتن چیزی نمی شناسند معلم ها هم که دیگر جای خود دارد ما در گذشته چه معلمهای فداکاری داشتیم که هنوز هم تک تکشان بعد از چهل پنجاه سال در خاطره هایمان مانده اند و مهرشان در دلمان
    • پسر معلم فداکار US ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
      14 1
      معلم زندگی ندارد معاش ندارد در گذشته مغازه دار و کارگر و پزشگ و قاضی فداکارهم داشتیم حالانداریم معلمان فداکار که در خاطره شما مانده ا ند یکی از انها پدر من 35 سال در مقطع ابتدایی فداکاری کرد و برای دانش اموزان خاطره ساخت و خودش خاطره بی خانه است . فداکاریش در بازار مکاره پشیزی هم نمی خرند یک عمر در سفره امان به به و چهچه معلم فدارکار بود اما دریغ ..........
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    12 0
    اگر آموزش و پرورش از مدارس ابتدایی آموزش درست بدهد و معلمان هم راضی باشند و دلسوزانه کار کنند در بزرگسالی اینهمه مشکلات عدیده نخواهیم داشت
  • س.خ.م A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    17 2
    به نظر بنده تا زمانیکه فرهنگ مردم از نظر تعلیم وتربیت پائین باشد وبراین باور باشند که چرا معلم سه ماه تعطیلی است وهزارن چرای دیگر ،نظام آموزشی ترقی نخواهد کرد باید دیده حسادت از آموزش وپرورش ومعلم به طور کلی برداشته شود پاک شودمردم آنچه را برای خانواده خود وخانه خود می خواهد برای نظام آموزش وپرورش ومدرسه نیز بخواهند درحقیت مدرسه خانه دوم خود بدانند ، نظام آموزش وپرورش مترقی خواهد شد.
  • یک فرهنگی A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    13 1
    6ماهه که از بیمه های نقره ای طلایی خبری نیست. این از رفاه معلم برید قبولی های الکی رو بردارید کارها درست میشه آقای وزیر
  • یک فرهنگی A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    10 0
    اقای وزیر که تاکید بر دایر بودن کلاس در پنجشنبه رادارند ایافکری برای دایر بودن کلاسهای دانشگاه فرهنگیان که ازچهارشنبه به صورت فشرده شروع وتاساعت 4روز جمعه دایر میباشد کرده اند
  • اكبر IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    8 0
    اخه گلم كجاشو درست كنه بنده خدا اين سازمان داغونه .
  • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    13 1
    تعداد دانش اموزان کلاسها کم بشه .مطالب کتاب با دقت نوشته بشه به معلمها واقعا احترام گذاشته بشه اینا مشکلات واقعی هستند نه پنج شنبه ها
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    2 0
    سلام آقای وزیر اطلاع دارید که سازمان آموزش وپرورش قم طبق روال قانون جدیدی را به اجرا گذاشته است؟آیا می دانید که به صورت غیر قانونی در مدارس متوسطه دوم 40 دقیقه در هر روز به ساعت کاری دببران اضافه شده است ؟آیا ما امیدوا ر باشیم که بابت این ساعات اضافه در طول هفته اضافه کاری دریافت خواهیم کرد؟
  • معلم IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    2 0
    واقعا" آقای وزیر فکرمیکنید شما هم کاری برای آموزش و پرورش کرده ابد واقعا" چه طور میتوانید حرف بزنید به آموزش وپرورش شهرها و استانها به صورت ناشناس سر بزنید تا عمق فاجعه را ببینید