پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر نوشت:

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای در ژنو گفته است جنایات داعش د ر عراق ممکن است شامل تعریف جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، به نقل از خبرگزاری رویترز کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه «جنایات گسترده و مشمئز کننده» تروریست های داعش را در عراق از جمله اعدام های گسترده زندانیان و نیز «پاکسازی نژاد و مذهبی» محکوم کرد.

ناوی پیلای در بیانیه ای که در ژنو منتشر شد گفت‌ آزار و اذیت اقوام و قومیت ها و نقض نظام مند حقوق بشر به دست این گروه منشعب از القاعده که بازرسان حقوق بشر سازمان ملل به صورت مستند تهیه کرده اند ممکن است شامل تعریف جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی شود.

پیلای با اشاره به موارد متعدد قتل و کشتار، آدم ربایی، جنایات جنگی، تخریب اماکن مذهبی و به بردگی گرفتن انسان ها گفت:«داعش و گروه های مسلح مرتبط با آن روزانه موارد متعدد نقض حقوق بشر را مرتکب می شوند.»

وی افزود:«آنها به صورت نظام مند زنان و مردان و کودکان را بر اساس نژاد، قومیت و مذهب آنها هدف قرار می دهند و به صورت بی شرمانه ای در مناطق تحت کنترل خود به پاکسازی گسترده نژادی و مذهبی دست می زنند.» وی افزود مسیحیان، ایزدی ها و ترکمن ها در میان اقلیت هایی قرار دارند که هدف تهاجم داعش قرار گرفته اند. داعش این افراد را مجبور کرده است به تفسیر سخت گرایانه آنها از اسلام بگروند.

آژانس پناهجویان سازمان ملل اعلام کرده است امسال بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر به سبب پیشروی های داعش در عراق از خانه و کاشانه خود آواره شده اند. پیلای اعلام کرد داعش حدود یک هزار تا 1500 نفر را از زندان شهر موصل سوار کامیون کرد و آنها را برای بررسی مسئله شیعه یا سنی بودن به مکانی دور افتاده منتقل کرد. زندانیان سنی دوباره با استفاده از کامیون به مکان دیگری برده شدند. پیلای افزود:«افراد مسلح داعش باقیمانده زندانیان را هدف فحاشی قرار دادند و آنها را در چهار ردیف نشاندند و از آنها خواستند زانو بزنند و سپس شروع به تیراندازی کردند.» به گفته وی بر اساس اظهارنظر شاهدان و بازماندگان حدود 670 زندانی زندان «بادوش» موصل روز ده ژوئن به دست داعش کشته شدند.

پیلای گفت:«کشتارهای نظام مند و عامدانه غیرنظامیان که در کمال خونسردی و بعد از جداسازی افراد بر اساس مذهب آنها صورت می گیرد احتمالا شامل تعریف جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت باشد.» پیلای که قاضی سابق سازمان ملل در امور جنایات جنگی است روز 31 ماه اوت بعد از شش سال فعالیت به عنوان کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد کناره گیری خواهد کرد. پیلای گفت شاهدان عینی گفته اند داعشی ها روز پانزده ماه اوت در روستای کوتچو (Cotcho) در جنوب شهر سنجار در شمال عراق صدها ایزدی را کشتند یا ربودند.

وی افزود بازرسان حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش های زیادی درباره کشتار غیرنظامیان دریافت کرده اند که ده ها مورد آن به بصره و دیاله مربوط می شود. پیلای از دولت عراق و جامعه بین المللی خواست از گروه های نژادی و مذهبی آسیب پذیر این کشور حفاظت کنند. وی افزود حدود سیزده هزار شیعه ترکمن در استان صلاح الدین عراق از اواسط ماه ژوئن در شهر آمرلی در محاصره داعش قرار دارند و خطر «کشتار قریب الوقوع» آنها را تهدید می کند. پیلای تاکید کرد ایزدی ها در روستاهای سنجار نیز در معرض «خطری جدی» قرار دارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    3 5
    مشمول تعریف، نه شامل تعریف