علی لاریجانی در اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور گفت: در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به نقشه راه دقیق داریم/ معلمان نباید دغدغه تامین معاش داشته باشند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین رئیس مجلس شورای اسلامی در سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت و شهیدان رجایی و باعهنر گفت: وزیر آموزش و پرورش یک وزیر باسابقه و با تجربه است و سند تحول بنیادین یک جهت گیری روشن در دست مسولان این وزارتخانه است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه در اقتصاد هنوز یک سند مدون در حوزه صنعت نداریم، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد یک امر مهم در کشور محسوب می‌شود هنوز یک سند مدون ا در صنعت نداریم که البته از این ناحیه خسارت می‌بینیم.
لاریجانی با بیان اینکه سند توحول بنیادین پشتوانه آموزش و پرورش است، گفت: نباید عدم تعادل کاری در این سند ایجاد شود، چرا که در این صورت نتیجه مد نظر حاصل نمی‌شود. البته به نقشه راه دقیق در این زمینه نیاز داریم.


موضوع آموزش باید در بطن امنیت ملی کشور قرار گیرد
رییس مجلس شورای اسلامی بر عدم تصمیم گیری شتابزده در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: اقدامات در آموزش و پرورش حتما پشتوانه دقیق و مطالعاتی عمیق داشته باشد.
او دامه داد: در طول 30، 40 سال گذشته مشکلاتی نظیر اقتصاد، بیکاری، مصرف بی‌رویه انرژی، آسیب‌های اجتماعی، مصرف‌گرایی و مدرک‌گرایی کامل حل نشده که نشان می‌دهد ما توجه لازم به امر توسعه که زیربنای آن آموزش و پرورش است نداشته‌ایم و یا کمتر به آن توجه کرده‌ایم.
لاریجانی در ادامه گفت: نباید بودجه آموزش و پرورش را جزو امور مصرفی و جاری کشور بدانیم. بلکه باید لوازم آن را بپذیریم که این بودجه مصرفی و جاری نیست.
او با اشاره به اینکه معتقدم موضوع آموزش باید در بطن امنیت ملی کشور قرار گیرد، گفت: البته برای آن هنوز کار داریم و باید برنامه ریزی هایی برای این موضوع انجام دهیم.

رئیس مجلس با تاکید بر آرامش روانی معلمین گفت: آموزش و پرورش خانواده بزرگی است و بیش از یک میلیون معلم در آن فعالیت می‌کنند اما اگر آرامش روانی نداشته باشند نمی‌توانند وظیفه‌شان را به خوبی انجام دهند.
او ادامه داد: باید سطح زندگی معلمی به سطحی برسد که مشکلاتی برای تامین معاش نداشته باشند. ما امروز در شرایط کشور وضعیتی داریم که از طرفی مذاکرات هسته‌ای در جریان بوده و از نظر بودجه‌ای نیز کاستی‌هایی وجود دارد که نتوانستیم در بودجه امسال وزارت آموزش و پرورش همه امکانات و خواسته‌ها را محقق کنیم که امیدوارم در سال آینده این نقص را برطرف کنیم.
لاریجانی گفت: اگر دولت یا مجلس در سال گذشته اقداماتی که برای آموزش و پرورش انجام داد که در شان آن نبود، ولی واقعا نمی‌شد و شرایط کشور به گونه‌ای بود که نمی‌گذاشت تصمیمات دیگری بگیریم.
رییس مجلس با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و دولت با اقدامات درست و سنجیده‌ای به اقتصاد توجه کرده ، گفت: ما نیازمند نگاهی نو در آموزش و پرورش هستیم که زمینه آن نیز از حوزه اقتصاد فراهم می‌شود.
او ادامه داد: محور توانمندسازی معلمان امروز در آموزش و پرورش نسبت به گذشته بیشتر شده است. آموزش معلمین باید جزو ارزش‌های کاری قرار گیرد. البته در سند تحول آموزش و پرورش به این موضوع توجه شده است که بنده از دست‌اندرکاران آن می‌خواهم تا محورهای اصلی سند را جدا کرده و بر روی آنها بیشتر تمرکز کنند.
لاریجانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یکی از ارکان امنیت ملی کشور است،گفت: اگر این نگاه و حمایت از آموزش و پرورش وجود داشته باشد و همه بخش‌های کشور به آن کمک کنند، وزیر آموزش و پرورش برای دریافت بودجه از مجلس و دولت نالان نمی‌شود.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371864

برچسب‌ها