پس از وقوع زلزله 6.2 ریشتری در مورموری ایلام، وقوع پس لرزه ها در این استان همچنان ادامه دارد و به 107 مدرسه در آبدانان خسارت وارد شد. همچنین زلزله 4.2 ریشتری نیز سومار در استان کرمانشاه را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زمین لرزه ای به بزرگی 4.8 ریشتر مورموری در استان ایلام را لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: این زلزله در ساعت 10:31:36 صبح امروز دوشنبه 3 شهريور 1393 در موقعيت و مركز ۳۲.۶۹ شمالي و ۴۷.۷۴ شرقي و عمق ۱۱ كيلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

این زمین لرزه در فاصله‌ 7 كيلومتري مورموري ايلام، 39 كيلومتري موسيان ايلام و 45 كيلومتري آبدانان ايلام رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از ساعت ۰۰:۴۲:۳۵ بامداد امروز دوشنبه تا ساعت ۱۰:۰۹:۴۴ صبح 22 زلزله استان ایلام را لرزانده است که پس لرزه ها زلزله 6.2 ریشتری دوشنبه گذشته هستند. 

زلزله 4.2 ریشتری در سومار کرمانشاه
همچنین زلزله 4.2 ریشتری در ساعت ۰۳:۵۱:۱۹ بامداد امروز دوشنبه سومار در استان كرمانشاه را لرزانده است.

بخشدار بخش مرزی سومار به ایرنا گفت : زلزله های ثبت شده چند روز اخیر در بخش سومار خوشبختانه خسارت جانی نداشته ولی موجب وارد آوردن خسارت به برخی منازل مسکونی و اداری در این منطقه شده است.

قدرت محمدی گفت: بلافاصله پس از وقوع اولین زمین لرزه در بخش سومار به بزرگی چهار و هشت دهم ریشتر و زلزله پنج و هشت دهم ریشتری روزهای جمعه و شنبه گذشته، گروه های ارزیاب برای برآورد خسارت های مالی ناشی از این زمین لرزه ها وارد منطقه شده اند.

او با بیان اینکه در کمتر از 12 ساعت گذشته سه زمین لرزه به بزرگی سه و شش دهم ریشتر، چهار و یک دهم و چهار و دو دهم ریشتر بخش مرزی سومار را لرزانده است، گفت: این زلزله ها خسارت جانی نداشته ولی موجب وارد شدن خسارت به برخی اماکن مسکونی و اداری شده است.

محمدی گفت: هم اکنون گروه های ارزیاب در این منطقه حضور دارند و مشغول برآورد کارشناسی میزان خسارت ناشی از این پدیده طبیعی هستند، ضمن اینکه ستاد مدیریت بحران بخش نیز در آماده باش می باشد.

محمدی از بسیج امکانات ادارات مستقر در این بخش مرزی خبر داد و گفت: از لحظه وقوع زمین لرزه، تمام امکانات شرکت نفت، نیروهای نظامی و دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران به حالت آماده باش در آمده تا در صورت نیاز نسبت به امداد رسانی اقدام کنند.

از جمعه گذشته 31 مرداد امسال تاکنون بیش از 11 زمین لرزه با قدرتی از سه و چهار دهم ریشتر تا پنج و هشتم دهم ریشتر، بخش مرزی سومار را لرزانده است.

خسارت زلزله به 107 مدرسه در آبدانان
‌مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: در زلزله اخیر شهرستان آبدانان 107 آموزشگاه از 10 تا 90 درصد تخریب شدند.

علی بیرانوند به ایسنا گفت‌: از 107 آموزشگاه خسارت دیده در شهرستان آبدانان به دلیل زلزله، شامل مدارس ابتدایی و متوسطه اول است که در بخش مورموری آبدانان تخریب شده‌اند.

او با بیان اینکه کمترین آسیب مربوط به مدارس نوساز و مقاوم‌سازی شده است، گفت: در این حادثه 8 مدرسه غیر قابل استفاده و بقیه نیمه‌تخریب و نیازمند بازسازی هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان همچنین با اشاره به اینکه زمان محدودی برای آماده‌سازی مدارس تا آغاز سال تحصیلی وجود دارد، گفت: استفاده از مدارس پیش‌ساخته، تهیه سرویس‌های ایاب و ذهاب و ادغام بعضی از مدارس از برنامه‌های در دست اجرا برای آماده‌سازی مدارس است.

بیرانوند گفت: با توجه به اینکه پس‌لرزه‌های متعدد زلزله در چند روز اخیر نیز ادامه دارند، درصورت تکرار زلزله مدارس قدیمی با مشکل جدی روبرو خواهند بود.

او گفت: نشست‌های متعددی برای مساعدت به آموزش و پرورش در استان برگزار شده و افزایش و تخصیص اعتبارات جاری و عمرانی از سوی وزارتخانه برای شروع سال تحصیلی بدون دغدغه در آبدانان یک ضرورت است که انتظار می‌رود، تحقق یابد.

 

46282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =