ایرنا نوشت:

پایگاه خبری ˈرأی الیومˈ نوشت: با سقوط فرودگاه نظامی ˈالطبقهˈ در استان ˈالرقهˈ، این استان به طور کامل به تصرف عناصر گروهک تروریستی داعش درآمد و اکنون نیروهای ارتش سوریه هیچ گونه حضوری در این استان ندارند.

رأی الیوم نوشت: رقه با توجه به اینکه در مرزهای سوریه و ترکیه در نزدیکی مرز عراق قرار گرفته، اهمیت راهبردی بسیار زیادی دارد؛ این استان در درجه اول یکی از مراکز تولید کننده محصولات کشاورزی سوریه است، رود فرات از میان آن می گذرد و سد فرات بزرگترین سد آبی سوریه و بزرگترین منبع تولید برق در این کشور نیز بر روی این رود بسته شده است و همچنین در این استان آثار باستانی زیادی مانند قلعه مشهور ˈجعبرˈ وجود دارد.

این استان که بیش از 19 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و شمار ساکنان آن از دومیلیون نفر بیشتر نیست (بیشتر آن ها اهل سنت اند) برای دولت سوریه اهمیت زیادی دارد زیرا فرودگاه نظامی ˈالطبقهˈ که دیروز سقوط کرد و همچنین (قسمتی از)لشکر 17 ارتش سوریه در شمال این کشور نیز در این منطقه قرار داشت.

الرقه به ˈعاصمه الرشیدˈ (پایتخت هارون الرشید) نیز معروف است زیرا هارون الرشید خلیفه مشهور عباسی مدتی آن را پایتخت حکومت خود قرار داد.

شهر رقه که مرکز استان رقه است، نخستین شهری بود که در ماه مارس سال 2013 میلادی به طور کامل به اشغال تروریست ها درآمد و پس از آن نیز اطراف این شهر به تصرف آن ها درآمد و بالاخره سال گذشته گروهک تروریستی داعش کنترل کامل این شهر را به دست گرفت و دیگر مخالفان مسلح سوری را از این شهر بیرون کرد و این شهر را مرکز فعالیت های خود قرار داد.

نظام سوریه روز یکشنبه اعلام کرد که فرودگاه نظامی الطبقه را تخلیه کرده است و اینگونه آخرین مرکز نیروهای دولتی در این استان به چنگ داعش افتاد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک مقام نظامی سوری نوشت: یگان های مدافع این فرودگاه به نبرد سختی با سازمان های تروریستی (داعش) پرداختند و پس از تخلیه این فرودگاه به مناطق دیگر عقب نشینی کردند اما این نیروها همچنان به گروه های تروریستی در این منطقه حمله کرده و تلفات و خسارت های زیادی به آن ها وارد می کنند.

گروه تروریستی تکفیری داعش از هفته گذشته دست به حمله گسترده ای به نیروهای دولتی مستقر در داخل این فرودگاه زد و چندین بار نیروهای انتحاری این گروهگ به ورودی های این فرودگاه حمله کرده و پس از آن صدها نفر از عناصر آن وارد این فرودگاه شدند.

تروریست های داعش ادعا کردند که طی این حمله موفق شدند 152 نظامی سوریه را کشته و 250 نفر دیگر را نیر زخمی کنند.

سازمان غیر دولتی ˈناظران حقوق بشر سوریه ˈنیز اعلام کرد طی پنج روز درگیری اخیر میان نیروهای دولتی و عناصر داعش در اطراف این فرودگاه الطبقه، 541 نفر از نیروهای طرفین کشته شدند که تنها روز یکشنبه 170 نیروی نظامی ارتش سوریه کشته شدند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    47 6
    عمرا صدا و سیما این اخبار رو پوشش بده از نظر اونا فقط باید ارتش سوریه تو جنگ پیروز بشه
  • تنگ ملستان A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    33 2
    من نمیدونم این پیروزی های ارتش سوریه کی جواب میده ؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    39 2
    اما سیمای ایران که هر روز پیشروی ارتش سوریه وشکست داعش را پخش میکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    34 1
    چه خبر از حومه دمشق؟صداوسيما كلي از ارتش سوريه تعريف مي كنه واونا همش حومه دمشق دور خودشون مي چرخن؟
  • ایرذان A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    26 2
    پس ارتش سوریه چیکار میکنه؟
  • ashkan A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    14 29
    واقعا از اینکه اعراب به جان هم افتاده اند خوشحالم تنها موضوع ناراحت کننده کودکان و زنان بی دفاع هستند
    • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      18 6
      خوشحالی از ریختن خون انسانها واقعا
  • محمد 62 A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    30 2
    و ما هر روز از رسانه ملی میشنویم که " ارتش نیرومند سوریه در حال پیشروی می باشد"...
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    24 2
    عه خبر آنلاین چرا دروغ میگی ؟ صدا سیما سه ساله که داره از پیشروی های ارتش سوریه خبر پخش میکنه که خخخخ
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    4 3
    بود که بود نبود هم که نبود اصل رو در فرع گم نکن
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    حالا آمریکا و اروپا و اعرابی که مخالفان سوریه رو تجهیز کردند و پول و مهمات در اختییارشون گذاشتن بکشند که دود این کارشون شد داعش و بر سرشون خراب شد
  • بی نام US ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    ساده ایدها معلومه که سیما این هارو نشون نمیده برا چی نشون بده تا مردم ایران بترسن و نرن به سوریه و عراق برای زیارت و.. من نمیدونم خون غزه ای ها از خون این عراقی ها و سوریه ایها رنگین تر بود که تا اونا خون دماغ میشدن خبرش دایم تو سیما گفته میشو و این مسلمونای بدبختی که بیخ گوش خودمون تو سوریه و عراق کشته میشن رو هیچکس محل نمیده و اصلا خبرش تو صدا و سیما نیست حتما چون غزه ای هارو اسرائیلی ها میکشتن خونشون پایمال میشد ولی عراقی ها و سوریه ای هارو که مسلمان نماها میکشن خونشون پایمال نمیشه چرا باید برخورد دوگانه بشه آخه