فارس نوشت:

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روند فرهنگ‌سازی از پایین به بالاست و نمی‌توان این امر را از رأس یک جامعه به بدنه آن تزریق کرد.

سیدعباس صالحی بعد از ظهر امروز در آیین گشایش نهمین نمایشگاه سراسری کتاب همدان با اشاره به اینکه حوزه ادبیات در استان همدان همچنان از طراوت و شادابی لازم برخوردار است، اظهار کرد: همدان همواره در تمام اعصار در حوزه‌های مختلف درخشیده و با دوران فترت برخورد نکرده است.

وی با بیان اینکه باید شعارهای داده شده در حوزه کتاب به واقعیت بدل شود، تصریح کرد: وضعیت حاکم بر حوزه کتاب چندان مساعد نیست و با گفتن اینکه شرایط مطلوب است دردی دوا نخواهد شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه دسترسی به کتاب یا به نوعی ویترین کتاب در کشور مناسب نیست، افزود: صدها شهر وجود دارد که در آن‌ها کتابفروشی نیست و یا به اندازه کافی کتاب یافت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کتاب فروشی‌ها با نیازهای روز منطبق نبوده و خرید و فروش کتاب روزآمد نشده است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، دسترسی آسان به کتاب است که البته چند سالی است به یک کلیشه تبدیل شده و نباید تنها به برگزاری صرف نمایشگاه بسنده کرد و دلخوش بود.

وی با تأکید بر اینکه باید نمایشگاه‌های استانی به ابزار خوبی برای دسترسی به کتاب تبدیل شوند، گفت: نمایشگاه‌های کتاب به دلیل کوتاه مدت بودن نمی‌توانند تمام اهداف تعریف شده را محقق کنند از همین رو باید به دنبال ایجاد ویترین‌های دائمی کتاب باشیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هزینه‌های کتابفروشی‌ها کاهش یابد، اظهار کرد: در حال حاضر کتابفروشی‌ها مالیات پرداخت نمی‌کنند و باید برای کاهش هزینه‌های بالاسری کتابفروشی به ایجاد بازارچه‌ها و مجتمع‌های کتابفروشی پرداخت.

وی معضل دیگر حوزه کتاب را میزان پایین مطالعه در کشور دانست و گفت: اگر هر فردی در روز 15 دقیقه کتاب مطالعه کند به طور متوسط در طول 50 سال هزار کتاب خوانده شده است.

صالحی در پایان یادآور شد: فرهنگ را باید از پایین به بالا ساخت و فرهنگ سازی برای مطالعه باید از بدنه اجتماع آغاز شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    1 0
    یاد دکتر شریعتی بخیر می گفت در یک راسته 100 ساندویچی و سیراب شیردو ن و آش رشته و کشک وجود دارد و یک کتا ب فروشی نیست شهرستان ها که دیگه خالی تر