مهر نوشت:

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به گمانه زنی‌های رسانه‌ای که وزیر ارشاد را گزینه بعدی استیضاح می‌دانند، بیان کرد که این‌ها افراد مغرضی هستند که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و رابطه دولت و مجلس را مخدوش کنند.

بیژن نوباوه درباره انتشار اخباری مبنی بر استیضاح دیگر وزیران دولت همچون علی جنتی وزیر ارشاد که نامشان در گمانه زنی‌های غیررسمی شنیده می‌شود، گفت: بسیاری از رسانه‌ها با اهداف خاص سعی می‌کنند از استیضاح وزیر محترم علوم سوءاستفاده کنند.

وی با اشاره به تفاوت‌ حوزه دانشگاه و فرهنگ و هنر ادامه داد: استیضاح وزیر محترم علوم امری مجزا در حوزه خودش بود. در مجلس هیچ امری به دیگری ارتباط ندارد و این وظیفه مجلس است که همیشه باید به عملکردها نظارت داشته باشد. مساله استیضاح یک وزیر و یا دیگر وزیران اصلا با یکدیگر قابل جمع نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به گمانه زنی رسانه ها درباره استیضاح وزیر بعدی در مجلس عنوان کرد: اینکه بعضی از رسانه‌ها بیان می‌کنند که حالا نوبت فلان شخص است به این دلیل است که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و رابطه بین مجلس و دولت را مخدوش کنند درحالیکه نظارت یک وظیفه قانونی است که بر عهده مجلس قرار دارد و درصورت نیاز وسایل آن مثل سوال کردن، تذکر دادن، بررسی کردن و تحقیق و تفحص همیشه موجود است چون وظیفه مجلس نظارت است و اینها هم ابزار نظارت هستند.

این نماینده مجلس در واکنش به گمانه زنی‌های رسانه‌ها در استیضاح وزیر ارشاد اضافه کرد: افرادی که سعی می‌کنند تا از نظارت بعنوان وسیله‌ای استفاده کرده و بیان کنند که بعد از وزیر علوم نوبت فلان وزیر است مغرض هستند. اصلا چنین رویکردی در مجلس وجود ندارد هر مساله‌ای به مجرد خود اتفاق می‌افتد و پروسه ای دارد. استیضاح وزیر علوم هم پروسه خود را طی کرد و به اینجا رسید.

وی با توضیح پروسه‌ای که برای استیضاح یک فرد طی می‌شود بیان کرد: در پروسه نظارت مجلس ابتدا تذکر است که شاید روزی چند تذکر داده می‌شود و بعد زمانیکه تذکرات مورد توجه و اصلاح قرار نمی‌گیرند بعد از آن سوال داده می‌شود و این سوال‌ها در کمیسیون ها با حضور وزیران بررسی می‌شود تا به شبهات پاسخ داده شود. اگر پاسخ‌ها قانع کننده بود این پروسه تمام می‌شود و اگر قانع کننده نبود و سوال جنبه ملی داشت این سوال به صحن علنی مجلس برده می‌شود و در آنجا نیز وزیر مجددا می‌تواند حضور پیدا کند و پاسخ دهد و درباره اینکه نماینده‌ها قانع شوند یا نه رای گیری می‌شود. استیضاح درواقع طلب توضیح است و جایی که تذکرات مجلس تمکین نشود مجلس توضیح می‌خواهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این پروسه مراحلی قانونی دارد و برای همه حوزه‌ها همین گونه است حتی مجلس هم می‌تواند عملکردی داشته باشد که به اقدامات آن نظارت شود. به همین دلیل است که مصوبات ما باید به تایید شورای نگهبان برسد و اگر مساله‌ای باشد تذکر داده می‌شود تا اصلاح شود.

نوباوه در پایان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی نظامی هوشمند و آگاه است، گفت: در این نظام ما سه قوه مختلف مقننه، قضائیه و مجریه داریم که هر سه آنها وظیفه نظارت دارند. اینکه وزیری رای نمی‌آورد و یا استیضاح شده و از کابینه خارج می‌شود امری بسیار طبیعی است و اصلا پروسه تذکر، سوال، رای اعتماد و استیضاح پروسه‌های نظارتی کشور ما هستند که در همه دنیا هم وجود دارند.

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    90 3
    شماها شروع کردید. به این زودی یادت رفت؟
  • بی نام US ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    82 3
    "در مجلس هیچ امری به دیگری ارتباط ندارد" واقعا هم همینطوره هیچی به هیچی مربوط نیست مثلا پخش اخبار زسانه های خارجی و تحلیل بی بی سی از تریبون مجلس چه ربطی به مجلس و وزیر داشت؟ اما خداییش "وزیر محترم علوم" را خوب اومد تا هیچ شائبه ای در خصوص جناح بندی سیاسی استیضاح بوجود نیاد و کسی فکر نکنه که ایشون از استیضاح کنندگان با اون حرفهای تند بودند.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    71 2
    من برای خودم متاسف شدم که اقای نوباوه نماینده من هستن سخنان ایشون دو بخش داشت: 1 چرا با نشریه خاص برخورد نشد؟ جواب وزیر: همون موقع برخورد شد 2 چرا رسانه های بیگانه میگن که استیضاح سیاسیه و گزارش می دن؟ که اینقدر خنده دار بود که وزیر به درستی وقتش رو برای این سخنان بیهوده هدر نداد. 3 نامه ای مورخ بهمن سال قبل داشتن از اطلاعات که یک سری ثبت نام شدن که وزیر نامه ای مورخ مرداد 93 ارائه داد که قضیه حل شده در کل استیضاح سیاسی بود و استیضاح کننده ها حرفی برای گفتن نداشتن
  • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    89 2
    آقای نوباوه، کاش وارد سیاست نمیشدی و همون خبرنگار صدا و سیما باقی میموندی. خدا کنه خسر الدنیا و الاخره نشی برادر
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    75 2
    شما كلا در مجموع خوبي؟ وعده ما پاي صندوق راي با حماسه سياسي 94
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    61 2
    نوباوه با اون گزارشات مسخره خودش زمانی که در آمریکا بود بعدش مریض شد براساس رانت دولت احمدی نژاد درجه جانبازی برایش دادند و بماند رانتهای بعدی خب معلوم است این فرد چگونه باشد
  • م A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    66 2
    از باقیمانده گند کاری 8سال گذشته چه خبر آقای نوباوه عزیز؟
  • بی نام CA ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    62 2
    آقای محترم اون دنیای خود را برای آبادی این دنیای خود و دیگران فروختی بامید دیدار در انتخابات آتی
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    4 0
    شماهااين فتنه 88راپيرهن عثمان كرديدمثل مروان وطلحه به نيروهاي دلسوزنظام ضربه ميزنيدمعلوم نيست هدفتون چيه
  • رضایی A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    3 0
    نوباوه و رفقا بای بای
  • امیر A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    ایشون گفته بورسیه های غیر قانونی دروغ بزرگی بوده است. حمایت این نماینده از بورسیه های غیر قانونی جای سوال دارد. آقای فرجی دانا فردی دانشمند بود که توسط عده ای کم سواد مورد مواخذه قرار گرفت. این افراد سرعت گیر توسعه علم و دانش هستند.