رئیس مجلس شورای اسلامی در دو هفته اخیر تلاش کرده رابطه قوه مقننه و مجریه دچار مشکل نشود.

مریم هدیه لو: تلاش های رئیس مجلس برای کنترل برخی نمایندگان عصبانی مجلس، امروز کار دست خانه ملت داد و علی لاریجانی متهم به دیکتاتوری شد. پیش از این هم تعدادی از نمایندگان مجلس پس از جلسه رای اعتماد با اقدامات و اظهاراتی خلاف شان نمایندگی به زعم خود به نقد رئیس مجلس پرداختند.
سید موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن در این باره معتقد است لاریجانی به عنوان یک شخصیت فرهیخته سعی کرده است فضا را مدیریت کند و خیرخواهانه وارد کار شده است.
در ادامه گفت و گوی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با خبرآنلاین می آید:



پس از اولین استیضاح دولت یازدهم در مجلس حاشیه هایی به وجود آمد  که شاید از متن مهم تر بود آیا رابطه بین دولت و مجلس پس از این استیضاح و باز ماندن وزیر علوم دولت یازدهم از ادامه کار، تأثیری در رابطه بین دولت و مجلس خواهد گذاشت؟

من فکر می کنم که بی تأثیر نیست اما باید این تأثیر مدیریت شود. به طور طبیعی، دولت از این اتفاق ناراحت است و ممکن است که نمایندگان نیز نسبت به یکدیگر به خاطر اختلاف عقیده ای که دارند کمی دل گیر باشند، ولی مهم این است که احساسات و وضعیت فعلی با عقلانیت و منطق مدیریت شود به نظر من این وزیری استیضاح و سپس برکنار شود، نه  اولین بار در جمهوری اسلامی ایران  و نه آخرین باراست، بنابراین دولت  باید با این قضیه کنار بیاد و با توجه به حضور آقای دکتر روحانی در راس دولت که خودشان چند دوره در مجلس بودند طبیعی است که این وضعیت برایشان قابل پذیرش تراست و مدیریت خواهد کرد.

در جریان این استیضاح یکی از نکات مهم دفاع اقای لاریجانی ریاست مجلس از دکتر فرجی دانا بود اما بعد از استیضاح برخی از جریانان مجلس برخوردهای مناسبی دراین باره نداشتند.به نظر شما چرا برخی در پی تضعیف جایگاه ریاست مجلس هستند؟

در روز استیضاح در مجلس آقای دکتر لاریجانی به عنوان یک شخصیت فرهیخته سعی کردند فضا را مدیریت کنند و خیرخواهانه وارد کار شدند واین نیز نقطه مثبت دیگری در جلسه استیضاح بود. ببینید طبیعی است که نمایندگان اختلاف نظر داشته باشند. من فکر میکنم که خیلی زود شاید کمتر از یکی  دو هفته دیگر آثار منفی این استیضاح به فراموشی سپرده شود و همه باید به جریان طبیعی کارهای کشور برگردیم و تلاش کنیم که نقاط منفی این استیضاح از بین برود. به هر حال دولت نیز باید بپذیرد که با یک مجلس اصولگرا کار میکند و به سلایق نمایندگان و مجلس احترام بگذارد.

این شامل حال مجلس نمی شود؟

دقیقا همین طور است. از طرف دیگر مجلس نیز باید بپذیرد که به هر حال قوه مجریه یک قوه مستقل است و در حد مشورت و در حد تأیید نرم ها باید انتظارارائه پیشنهاد داشته باشد من فکر می کنم اگر خوب روی این قضیه تعمق کنیم نه تنها باعث اختلاف بین دولت و مجلس نمی شود، بلکه می تواند باعث بازنگری در انتظارات دو طرف شده و در نتیجه منجربه تفاهم بیشتر و همکاری بیشتر بین مجلس و دولت گردد.

و در مورد برخی بداخلاقی های روز استیضاح نسبت به دفاع رییس مجلس از وزیر علوم سابق؟ مثل تصویری که دست یکی از اعضای جبهه پایداری رو به خبرنگارها بود و روی آن نوشته شده بود که "دوپینگ  آقای لاریجانی هم جواب نداد" ایا اقدام درستی بود؟
 نه این رفتار را تایید نمی کنم و به نظر اصلا درست نیست. رئیس مجلس بسیارعاقلانه  رفتار کرد و بالاخره به عنوان بزرگ مجلس با دید مثبت وارد قضیه شد.به خصوص وقتی که توضیحات وزیر را شنید و متوجه شد که بالاخره وزیر بسیاری از دل نگرانی های نمایندگان را پذیرفته و تلاش دارد آن ها را برطرف کند. بنابراین آقای لاریجانی  با آینده نگری و سعه صدر با قضایا برخورد می کنند. من فکر می کنم جلسه استیضاح به هیچ وجه باعث این نمی شود که نمایندگان که ممکن است انگشت شمارباشند، عصبانی شده و حرفی بزنند که در کل باعث آسیب به جایگاه آقای لاریجانی  شود.به نظرمن که این اتفاق نیافتاد و برعکس حسن نیت آقای لاریجانی آشکار تر شد. همیشه آقای ابوترابی نیز به عنوان یک شخصیت مذهبی اختلافاتی که در مجلس پیش میاد سعی می کنند تا با مصالحه ومنطق و گفتگو رفع کنند. نقش آقای لاریجانی  نیز در جلسه استیضاح به همین شکل و در همین راستا بود. اگر آقای لاریجانی می خواستند وارد عمل شوند و اعمال نظر کنند از طریق فراکسیون به راحتی می توانستند این کار را انجام دهند ولی در عمل دیدیم که این کار را نکردند .

آقای صدر؛افراطیون در مجلس به دنبال ایجاد چه رابطه ای بین دولت و مجلس هستند؟

ممکن نقدهایی به برخی از رفتارهای نمایندگان داشته باشم و  رفتار برخی از ان ها را یک جانبه و افراطی تشخیص بدهم اما واقعیتش این است  که نمایندگان نباید وارد فضایی شوند که یکدیگر را تضعیف و در واقع نفی کرده وفضای همفکری  و همکاری که در مجلس می تواند وجود داشته باشد را از بین ببرند. طبیعی است که من اگر امروز رفتار نماینده ای را قبول ندارم در مقابل، اوهم ممکن است به رفتار من انتقاد داشته باشد. به نظر من جایی که این همه مشکلات وجود داره ما باید این مساله را بپذیریم که کشورما امروز با مشکلات عظیمی مانند گرانی،بیکاری، رکود و بحران آب و تورم مواجه هستیم. یعنی در عین حال که رکود هست تورم هم هست. سن ازدواج یازده میلیون جوان ما گذشته است زیرا مشکل مسکن  دارند. یعنی کشوری که با این همه مشکلات درگیر است و از طرف دیگر نیز برنامه های دراز مدتی دارد که می خواهد اولین کشور منطقه باشد باید با عقلانیت اداره شده و رفتار مسئولانش بیشتر به سمت و سوی همگرایی باشد تا تضعیف یکدیگرو یا درگیری هایی که ممکن است با هم به وجود بیاورند.  بالاخره من توصیه ام به همکارانم اینس است که  اینه که اختلاف سلایق را بپذیریم و هیچ وقت قرار نیست و امکان پذیرهم نیست که همه نمایندگان به یک شکل فکر کنند.

نکته جالب حرف های شما جهت گیری های اخیر نمایندگان نسبت به هم است که در جلسه استیضاح بسیار نمود پیدا کرد.

بله، سلاح تکفیر کردن عقاید دیگران در کشور ما متاسفانه بسیار رایج شده است. یعنی وقتی یکی آن یکی را قبول نمی کند اولین ابزاری که به ذهنش می رسد این است که عقاید و اعتقادات  طرف مقابل را زیر سئوال ببرد و تکفیر کند. این ها بحث هایی است که باید مدیریت شوند.عقاید باید براساس استدلال و منطق مورد توجه قرار بگیرند وبا هم مقایسه شوند، نه اینکه یک نفر عقاید بقیه را دور ازارزش ها بداند. ارزش های نظام و ارزش های انقلاب متعلق به همه است و هیچ کسی نباید در این حوزه خودش رو مستحق تر و مهربان تر بداند، همه به یک اندازه به ارزش های انقلاب دل بستگی دارند و هیچ کسی حق ندارد خودش را دل بسته تر بداند. من امیدوارم موضوعی که در جلسه استیضاح رخ داد دیگر تکرار نشود.

شما جزو مخالفان و یا مخالفان استیضاح بودید؟

من به عنوان مخالف استیضاح و عزل وزیر بودم اما از آن کسانی که وزیر را برکنار کردند هیچ ناراحتی ای ندارم. تشخیصشان به این شکل بود. در مجلس نباید بین  نمایندگان یا بین مجلس و دولت اختلافات عمیق و ریشه ای که منجربه کینه می شود، شکل بگیرد. ادبیات مجلس و دولت  باید  فاخر باشد، لحن گفتگو ها باید درست باشد زیرا مردم عادی  گفتگو های مجلس را نظاره گر هستند. نباید دیگران را به راحتی  متهم کرد و چنان نشان داد که گویی تعهداتشان نسبت به کشورکمتراست.    

فکر می کنید روند استیضاح وزرای کابینه یازدهم ادامه پیدا میکند؟

من بعید می دانم به این زودی ها استیضاح دیگری رای بیارود مگر اینکه وزیری خطای فاحشی را مرتکب شود ولی اینکه فکر کنیم استیضاح ها به زودی تکرار خواهد شد  بر خلاف نظر بسیاری از افراد که این اولین وزیر بود و بعد دومی پیش میاد من فکر می کنم که این طوری نیست. مجلس همکاری و همراهی نمی کند.  ممکن است که برخی از نمایندگان اختلافاتی با دولت تدبیر و امید داشته باشند ولی عموم نمایندگان در عمل این طور فکر نمی کنند و من مطمئنم که با سعه صدر بیشتری با مسائل برخورد خواهد شد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =