تسنیم نوشت:


سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان گفت: دیگر خواستار سرنگونی نظام سوریه نیستیم.پایگاه خبری المنار در گزارشی نوشت که بعد از مدت‌ها قطع مناسبات دیپلماتیک میان روسیه و عربستان سعودی که بعد از سفرهای بندر بن سلطان رئیس سابق سرویس اطلاعاتی این کشور به مسکو صورت گرفت، مسکو بار دیگر باز شدن کانالی جدید از روابط با عربستان را پذیرفته است.

بر اساس این گزارش قرار است این ارتباطات از طریق سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی دنبال شود و به همین علت است که سعود الفیصل در هفته های اخیر دو بار به مسکو سفر کرده است.

برخی منابع مطلع با اعلام این مطلب تاکید کردند که فیصل در دیدار با مقامات روسیه در سفر اخیر خود گفته که موضع جدید عربستان در قبال سوریه این است که ریاض دیگر به دنبال براندازی دولت سوریه نیست، بلکه تنها می خواهد رهبری این کشور بویژه در جایگاه ریاست جمهوری تغییر کند.
بنا بر اعلام این منابع، وی بار دیگر موضوع تشکیل دولت انتقالی سوریه بعد از ایجاد اصلاحات قانون اساسی را به روس‌ها پیشنهاد داده تا اختیارات رئیس جمهور تعدیل شود.

این در حالی است که این روزها روسیه از پرونده تحولات منطقه‌ای جدا افتاده و به دنبال تاثیرگذاری بر روند انتخابات پارلمانی در اوکراین است. در مقابل، آمریکا با قدرت وارد عرصه شده و سعی دارد از طریق افزایش نفوذ جریان تروریستی داعش در سوریه و عراق منافع راهبردی خود را در این دو کشور تامین کند.

منابع روس اعلام کردند که دوری مسکو از پرونده های منطقه‌ای نهایتا تا پایان اکتبر آینده یعنی زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اوکراین ادامه خواهد داشت و این کشور سعی خواهد کرد ائتلاف رئیس جمهور کنونی اوکراین را در پارلمان تضعیف کند تا بتواند به راه حلی برای مشکل این کشور دست پیدا کند.

رئیس جمهور روسیه پیشتر در دیدار با هیئتی از هم پیمانان این کشور در اوکراین تاکید کرده بود که روسیه هرگز به دنبال پیوستن شرق اوکراین به خاک خود نیست، این در حالی است که در درگیریهایی که در ماههای اخیر در این کشور دنبال می‌شود، اوکراینی ها صدها میلیون دلار متضرر شده‌اند.

در زمینه سوریه به نظر می‌رسد عربستان و برخی دیگر از هم پیمانان غربی این کشور به دنبال پیاده کردن مدل عراق در این کشور هستند، آنها می‌خواهند همانطور که در تعیین نخست وزیر عراق به تفاهم رسیدند، همین کار را در سوریه دنبال کنند. این منابع اعلام کردند که سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی به زودی به پاریس خواهد رفت تا در این رابطه با مقامات الیزه دیدار کرده و هماهنگی های لازم را با آنها انجام دهد.

دعوت فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه برای تشکیل کنفرانس بین‌المللی در پاریس تحت عنوان " برای ایجاد امنیت در عراق و مبارزه با داعش" نیز برای مطرح شدن مجدد این موضوع است.
این منابع در ادامه این سوال را مطرح کردند که در حالی که اولاند گفته که هیچ نظامی را به عراق ارسال نمی‌کند و نمی‌تواند حملات هوایی را نیز علیه عناصر داعش انجام دهد، چه فایده‌ای از برگزاری این کنفرانس در مورد عراق می‌تواند نصیب خود کند؟ آیا تنها می‌خواهد به حاضران در این نشست بگوید که داعش یک گروه وحشی است؟ همه می داند که واقعیت این کنفرانس دعوت مجدد به این طرح است که خواستار کناره‌گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه و باقی ماندن سایر ارکان قدرت در نظام کنونی این کشور شود.

بر اساس گزارش المنار،  به نظر می رسد در شرایطی که دولت باراک اوباما در آمریکا هیچ راهبردی مشخصی برای مقابله با نفوذ روز افزون داعش در منطقه ندارد، نقشه راه عربستان و فرانسه نیز نمی‌تواند در سوریه قابل اجرا باشد، چرا که این کشور تفاوت‌های زیادی با عراق دارد. این در حالی است که به علت تحریم‌های اعمال شده اروپایی علیه سوریه که در نتیجه بحران اوکراین ایجاد شده، مناسبات پاریس با مسکو نیز در حالت رکود و چالش قرار دارد. این موضوع مانع از ایجاد هر همگرایی جدی در پرونده سوریه بین دو طرف می شود. از سوی دیگر می توان گفت در کوتاه مدت و میان مدت هیچ شاخصی مبنی بر احتمال بهبود روابط میان دو طرف دیده نمی‌شود.

این منابع تصریح کردند که روسیه اطمینان زیادی به اظهارات رسمی آمریکا در زمینه مبارزه با داعش ندارد، در این میان به نظر می‌رسد غرب هیچ پیش بینی از سرنوشت هم پیمانان خود در میان مخالفان سوری ندارد، چرا که آنها در برابر داعش دچار فروپاشی شده اند و هیچ تحول جدیدی نیز وجود ندارد که باعث شود سوریه و هم‌پیمان ایرانی آن و روسیه طرح هایی را که در سخت ترین شرایط رد کرده بودند را الان بپذیرند.

23261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کرمی A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 3
    یک سری از مسائل داره روشن میشه روسیه هم نشان داده همیشه اهل معامله است. حالا باید دعا کرد تا روسها سر اسد معامله نکنند والا شرایط ایران پیچیده تر میشه. کاش وقتی فرصت بود به مالکی کمک بیشتری میشد و داعش را در سوریه کنترول میکردیم.