ایرنا نوشت:

وزیر آموزش و پرورش گفت که این وزارتخانه دارای یک فرهنگ سازمانی شامل مجموعه ای از باورها، نگرش ها و ارزش ها است از این رو رویکرد دستوری در این وزارتخانه جواب نمی دهد.

علی اصغر فانی روز یکشنبه در دومین روز برگزاری سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور گفت: هر سازمانی دارای فرهنگی بوده و فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش نیز مبتنی بر محبت، روابط انسانی، استدلال و تعامل دو سویه و در یک جمله ادب و اخلاق است.

او ادامه داد: در لایه های مختلف وزارت آموزش و پرورش باید برای پیشبرد اهداف نگرش ها به هم نزدیک شود و اگر این تعامل دو سویه صورت گیرد امر تفویض اختیار هم عملی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نمی توانیم کارها را به زیرمجموعه خود واگذار کنیم در صورتی که نگرش ها به هم نزدیک نباشد.

فانی با بیان اینکه راهبرد امروز آموزش و پرورش ارتقای کیفیت در نظام آموزشی است ، ادامه داد: زمانی در آموزش و پرورش حدود 19 میلیون دانش آموزش داشتیم و آن زمان صرفا به دنبال این بودیم که هیچ دانش آموزی بیرون مدرسه نماند و موضوع کیفیت مطرح نبود.

او توضیح داد: امروز این تعداد دانش آموز به 12 میلیون و 500 هزار نفر کاهش یافته حال آنکه امکانات و تجهیزات آموزشی 1.5 برابر شده است.

وزیر آموزش و پرورش سپس گفت: کاهش تعداد دانش آموزان از یک طرف و افزایش امکانات آموزشی از سوی دیگر ما را به یک گزاره می رساند و آن اینکه راهبرد این وزارتخانه ارتقای کیفیت باشد و نباید این فرصت را از دست بدهیم زیرا درغیر این صورت ظلم بزرگی به آموزش و پرورش کشور کرده ایم.

فانی ادامه داد: سند تحول نظام آموزشی کشور نیز در این میان به عنوان یک سند جامع بالادستی می تواند در صورت اجرای درست و حساب شده ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کشور را تضمین کند.

وزیر آموش و پرورش گفت: برخی از راهکارهای این سند نیاز به مطالعات اولیه نداشته و می توان وارد مرحله اجرا شد اما در این میان لازم است بازخوردها و ارزشیابی لازم صورت گیرد.

فانی با اشاره به اینکه پیام اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تبدیل نظام آموزشی به یک نهاد فرهنگی و تربیتی است گفت: نظام آموزش و پرورش باید به جای تکیه بر حافظه بر خلاقیت، نوآوری، سبک زندگی و تربیت شهروندی متکی باشد.

وزیر آموزش و پرورش به ساحت های سند تحول نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: در این سند 6 ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت اقتصادی و حرفه ای، تربیت علمی و فناورانه زیبایی شناسی و هنری و تربیت زیستی و بدنی وجود دارد.

فانی یادآور شد: یکی از مشکلات ما این است که بیشتر روی مباحث دانشی وعلمی از جنس پذیرفته شدن در دانشگاه و مراکز آموزش عالی تاکید کرده ایم حال آنکه ما به همه این ساحت ها نیاز داریم.

وزیر آموزش و پرورش اداره یک سازمان را منوط به داشتن زمان و منابع محدود دانست و گفت: امسال قریب به 21 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار آموزش و پرورش است و اعلام می‌کنیم که 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.فانی با اشاره به اینکه 12.5 میلیون دانش‌آموز در آموزش و پرورش وجود دارد گفت: یک میلیون دانش‌آموز در بخش غیر دولتی درس می‌خوانند و 11.5 میلیون دانش‌آموز در بخش دولتی به همراه یک میلیون فرهنگی اداره می‌شوند که یعنی به ازای هر 11.5 دانش‌آموز یک فرهنگی وجود دارد که این نسبت در کشورهای اروپایی حدود 14 است.

او گفت: بر اساس آمار استخراج شده 34 یا 35 درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش بیرون کلاس‌های درس هستند و حدود 650 هزار نیروی انسانی در کلاس‌های درس هستند که این یعنی نیروهای پشتیبانی نیمی از نیروهای آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهند.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =