غیر امنیتی کردن کمیسیون اصل 90 و سکوت معنادار درباره یک پرونده

برخلاف روسای سابق کمیسیون که از دست خبرنگاران فراری نیست، راحت با خبرنگاران روبرو می شود. حرف هم می زند، اما می داند چطور اظهار نظر کند که نه اطلاعات محرمانه لو برود و نه خبرنگاران از دستش ناراحت شوند.

محمود عزیزی:محمدعلی پور مختار از روزی که نماینده بهار و کبودر آهنگ در مجلس شد،چندان با مجلس غریبه نبود. چون پیش از آن سالها به عنوان معاون پارلمانی نیروی انتظامی با مجلس ارتباط داشت، برای همین بود که ساختار مجلس و مناسبات آن را می شناخت.

از روزی که رئیس شد تاکید کرد که می خواهد وضعیت کمیسیون را از وضعیتی «امنیتی» به «اجتماعی» تغییر دهد. تصمیمی که ظاهرا در آن موفق بوده است و کمیسیون اصل نود در دوره نهم مجلس به نسبت دوره های قبل از خود از بیشتر اخبارش به رسانه ها و افکار عمومی می رسد.
سوابقش در نیروی انتظامی به او کمک می کند که سفارش ها و توصیه های دور و اطراف که در اطراف هر پرونده شکل می گیرد، او را تحت تاثیر قرار ندهد.با این حال حجم پرونده های ورودی به کمیسیون زیاد است. حتی تلاش برای ساماندهی و به نتیجه رساندن پرونده های که از گذشته باقی مانده است، در دوره او هم به موفقیت 100 درصدی نرسیده است.
جدا از پرونده های زمین خواری، شکایت از شهرداری ها، دولت، قوه قضائیه که جزو پرونده های معمول کمیسیون در بررسی ها است،هر از چندی برخی موضوع تا مدتها سوژه افکار عمومی است.

فساد در فوتبال ، رانت ادعایی 650 میلیون دلاری، پرونده بابک زنجانی ، دانشگاه ایرانیان و شکایت  ازدولت‌های نهم و دهم، از آن دست پرونده هایی است که جنجال های زیادی را به دنبال داشته، اما سرنوشت آنها هنوز نهایی نشده است.

اگر تا قبل از دستگیری بابک زنجانی توسط قوه قضائیه، پور مختار یگی از چهره هایی بود که هر روز یک خبر تازه درباره کمیسیون داشت، بعد از آن رخداد، پور مختار یکی از ساکت ترین چهره های مرتبط با این پرونده است.پورمختار پس از دستگیری زنجانی سیاست سکوت درباره این پرونده را ترجیح داده است و همه موضوع ها را به قوه قضائیه واگذار کرده است.
«فساد در فوتبال» دیگر موضوعی بود که مدتها در مسیر رسیدگی، پای بسیاری از چهره های فوتبالی مشهور را به بهارستان کشاند. از قلعه نویی،دایی، مایلی کهن تا فردوسی پور. پورمختار بود که در همان دوران از اتهام های برخی مربیان فوتبال به فردوسی پور مجری برنامه 90 گفت. تازه ترین موضوع کمیسیون هم ارسال پرونده بورسیه های غیرقانونی به کمیسیون اصل 90 است. پرونده ای که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات هم آن را بررسی می کنند.
13 خرداد امسال هم از تشکیل کمیته ای برای بررسی یکی از پرونده های مهم مربوط به فعالیت شرکت های سرمایه گذاری زیر مجموعه بانک ها خبر داد. پرونده ای که در آن منابع زیادی از بانک ها در اختیار برخی شرکت ها قرار گرفته و این منابع به صورت غیر قانونی هزینه شده است.
علاوه بر این موارد، شکایت‌هایی درباره نحوه اجرای قانون هدفمندی، بررسی عملکرد سازمان اوقاف، واردات دارو و عملکرد شرکت‌های دارویی، معوقات بانکی، مشکلات بافت‌های فرسوده، عدم حسابرسی از صدا و سیما و بانک مرکزی، پرونده مشکلات ارزی، مشکلات واحدهای تولیدی و ارتباط برخی شرکت‌های داخلی با شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی از جمله پرونده‌های مهم کمیسیون اصل 90 است که به صورت رسمی بررسی آنها اعلام شده است. .

تا پایان اسفند سال گذشته براساس آعلام آماری رسمی،حدود 4 هزار شکایت در کمیسیون اصل نود در دست بررسی است که برای 2 هزار و 870 مورد آن مکاتباتی صورت گرفته است و در مورد 2 هزار و411 مورد هم به جوابیه منجر شده است.

انتخاب مجدد پور مختار به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود نشان از ادامه سیاست های وی است. او امروز در مجلس از مجموعه رای  197 نماینده حاضر، توانست نظر مثبت 136 نماینده (حدود 69 درصد) را کسب کند تا برای سومین سال رئیس کمیسیون اصل نود شود.در حالی که  اقبال به او در سال 92 بیشتر بود و از 174 رای ماخوذه با 146 رای (83 درصد)بدر این سمت ابقا شد.کاهش  رای نمایندگان به پور مختار موضوعی است که او بهتر می تواند درباره آن سخن بگویید.

/212 27

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =