فارس نوشت:

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که عده‌ای با ارز چند نرخی میلیارد ها تومان رانت استفاده کردند، گفت: با حذف ارز مرجع زمینه رانت از بین رفت و دولت در کنترل و کاهش نرخ تورم نیز موفق عمل کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعدازظهر امروز در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران گفت: طی یک سال اخیر سختی‌های زیادی پیش‌روی دولت بود که سعی کردیم این مسائل را به طور جدی حل کنیم. چرا که هم در بخش سیاست خارجی با مشکل جدی روبرو بودیم و هم تحریم‌های ناجوانمردانه بخش مختلف کشور را درگیر کرده و حتی به مسائل دارویی هم کشیده شده بود.

او با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر بخش عمده‌ای از مشکلات حل شد، گفت: دولت کاهش تورم و مقابله با رکود را در دستور کار خود قرار داد که دسترسی به این هدف فوق تصور بود.

او گفت: سه نرخ بودن ارز نیز یکی دیگر از مشکلات پیش‌رو بود که ارز مرجع با قیمت 1226 تومان ارز مبادله‌ای 2226 تومان و ارز آزاد با نرخ بالای 3 هزار تومان به نوسان زیاد در بازار عرضه می‌شد که وضعیت سردرگمی نرخ ارز خود زمینه‌ساز فساد اقتصادی و رانت بود و کسانی که با ارز مرجع دسترسی داشتند، از پول ملت هزارها میلیارد تومان از محل رانت ارزی به جیب زدند که به موقع راجع به آن مسائل را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در ماه‌های نخست دولت تصمیم گرفتیم که ارز مرجع را از سیستم اقتصاد حذف کنیم که در همان زمان خیلی از دولتمردان گذشته به ما گفتند، اگر این کار را بکنید، نرخ خیلی از کالاها 50 تا 70 درصد افزایش خواهد یافت که با هوشمندی دقیق تصمیم‌گیری شد و اتفاقی هم نیفتاد.

او همچنین پرداخت یارانه نقدی از محل هدفمندی یارانه‌ها را یکی از مسائل پیش‌رو عنوان کرد و گفت:‌ طبق قانون قرار بود 50 درصد از درآمد هدفمندی بین مردم توزیع شود که از محل 28 هزار میلیارد تومان باید 14 هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شد، درحالی که 42 هزار میلیارد تومان نیاز بود و تنها راه حل این بود که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی بخش کسری بودجه را جبران کنیم.
جهانگیری به این نکته اشاره کرد که طبق آمار تورم نقطه به نقطه در مردادماه از 43 درصد در سال 92 به 14.6 رسیده است و نرخ کلی تورم طی یک سال به 25.3 درصد رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور توسعه بازار برای کالاهای ایرانی را یکی دیگر از نکاتی دانست که باید به آن توجه شود چرا که اتکا به بازار داخلی ما را با چالش های زیادی روبرو می‌کند.

توجه و افزایش غیرنفتی از دیگر نکاتی بود که جهانگیری به آن اشاره کرد و گفت: یک زمانی که مجموعه درآمد ما 10 میلیارد دلار بود، ارز آوری فرش و پسته به داد ما می‌رسید که ما باید به این کالاهای سنتی صادراتی در کنار کالاهای لوکس که ارزش افزوده ایجاد می‌کند، را هم توجه کنیم.
او گفت: در مسائلی که صادرات موضوع اول کشور است، انتظار داریم همه صادرکنندگان به صحنه عمل بیایند، چرا که با جهش صادرات در تولید نیز رونق ایجاد می‌شود و در نهایت منجر به اشتغال‌زایی می‌شود.

جهانگیری گفت: اتفاقات مهمی که در رابطه با رروسیه و غرب به وقوع پیوسته و غربی‌ها تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کردند سبب شده تا روس‌ها نیز مواد غذایی و خوراکی را از اروپا وارد نکنند و علاقه‌مندی دو طرفه‌ای بین ایران و روسیه برای تأمین نیازهای غذایی و مواد خوراکی این کشور وجود دارد و دولت برنامه‌ریزی کرده تا بخشی از بازار را به خود اختصاص دهیم.

 

23231

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =