رودربایستی با عقلانیت به روایت رحیم‌پور ازغدی

کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» نوشته حسن رحیم ‌پور ازغدی، نظریه پرداز و متفکر انقلاب اسلامی از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا برای نخستین بار منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، مبحث اصلی کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» بررسی و تحلیل مفاهیمی بنیادین چون حق، منفعت، حقوق بشر، آزادی، مشروعیت، نظام مطلوب، انسان مطلوب و... در نظام معرفتی متفکران غربی و علوم انسانی بر آمده از آن است که سعی کرده است با نگاهی پرسشگرایانه و انتقادی، تأملاتی بنیادین در این باره داشته باشد و آنها را به چالش بکشاند و مخاطبان به ویژه اساتید و دانشجویان را به تفکر در این خصوص دعوت نماید.

رحیم پور در بخشی از این کتاب می نویسد: «چرا از بنیادهای فلسفی علوم اجتماعی غرب، نمی‌پرسیم؟ چرا نمی‌پرسیم که با چه استدلالی از حقوق بشر می‌گویند؟ با کدام استدلال فلسفی، کدام اپیستمولوژی و کدام انسان‌شناسی؟ با کدام حقّ منطقی؟ و کدام حقّ اخلاقی؟! هر که در علوم سیاسی، تئوری می‌دهد، یا مکتبی در جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد، حقوق بشر، خانواده و تعلیم و تربیت و... ارائه می‌دهد، ابتداء این پرسش، پاسخ دهد که "انسان" چه حقوقی دارد؟ و به چه دلیل؟ حتی برای "حقّ حیات" نیز توضیح می‌طلبیم که چرا حقّ حیات؟»

وی می افزاید: «نمی‌توان تاریخ علوم سیاسی و فلسفه سیاست بلکه کل علوم انسانی در غرب را بدون ارتباط آن با ایدئولوژی‌های سکولار که در قرن 19 با شعار «آزادی، برابری و پیشرفت» بر سر کار آمده‌اند، بررسی کرد. سراسرِ قرن 20 میلادی محصول جنگ قدرت میان این ایدئولوژی‌ها بوده است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی دیگر بیان می کند: «برای توجیه استثمار و نژادپرستی، جامعه‌شناسی نوشتند. در حوزه علوم اجتماعی، دستِ‌کم سه جریان نژادپرستانه، به طرزی علنی و وقیح تئوری‌پردازی‌شدند تا با استدلال‌های شبه علمی اثبات کنند که نژادپرستی و استثمار جهان به دست اروپا، توجیه علمی دارد و واقعاً نژادهای انسانی برابر نیستند.»

او معتقد است: «جز با ربط دادن حقوق بشر به حق‌الله، نمی‌توان حقوق بشر را تئوریزه کرد. سنگ‌بنای کج در علوم انسانی غرب یا غربزده، تعریف سکولار از انسان و جهان و رویکرد صرفاً مادّی به معرفت (تجربه و علم و فلسفه)، قداست‌زدایی و سکولاریزه کردن حقوق و اخلاق و فرد و جامعه و حقّ تکلیف و حتی معنویت است.»

چاپ اول کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» در 72 صفحه رقعی و قیمت 2500 تومان از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قول سدىد A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    24 82
    يه دنیا و يه ازغدي....حرفاش آدم رو مدهوش میکنه
    • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      10 3
      اون کلیپش رو هم دیدی؟ واقعا آدم رو مدهوش میکنه.
    • علی A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      6 32
      این مثبت و منفی ها چیزی از ارزشش کم نمیکنه ، چون واقعا انسان با سوادی هست مخصوصا تو حوزه های دین و خدا شناسی
  • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    28 4
    رحیم پور ازغدی معمولاً دین را آنطوری که می خواد تفسیر می کنه
  • مرتضی A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    2 0
    نظر ایشون محترمه بشرطی که نظر مخاالف ایشون هم محترم باشه