ایسنا نوشت:

دولت آمریکا یک جنگنده چینی را به "رهگیری خطرناک" یک هواپیمای شناسایی و تجسسی نیروی دریایی این کشور در خارج از سواحل چین و در حریم هوایی بین‌المللی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که واشنگتن از طریق کانال‌های دیپلماتیک مراتب اعتراض خود را به ارتش چین اعلام کرده است و رفتار خلبان این جنگنده را غیر حرفه‌ای و خطرناک می‌داند.

به گفته مقام‌ها آمریکایی این دومین بار است که طی ماه‌های اخیر دیپلمات‌های آمریکایی رسماً از چین به دلیل این نوع اقدامات نظامی شکایت می‌کنند.

از سوی دیگر بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور ارتباطات استراتژیک این اقدام ارتش چین را "تحریک جدی و نگران‌کننده" توصیف کرد و گفت: چنین اقداماتی می‌تواند تلاش‌ها برای بهبود روابط را با پسرفت مواجه کند. ما خواهان روابط سازنده ارتش با ارتش هستیم و چنین اقداماتی مشارکت ارتش‌های دو کشور را ملغی می‌کند.

مقام‌های آمریکایی بر این باور هستند که همین یگان ارتش چین خارج از جزیره هاینان (Hainan) مسئول رهگیری هواپیماهای شناسایی و تجسس آمریکا در ماه مارس، آوریل و مه بوده است.

مقام‌های آمریکایی درباره حوادث گذشته جزئیاتی را منتشر نکرده اما می‌گویند که شکایت رسمی مشابهی را در ماه مه به دولت چین ارائه کرده‌اند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ش A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    4 10
    خب نره اونطرف . از اون طرف دنیا اومده شناسایی که چی . اگر مرض و غرض نداری سر جات وایسا.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    15 0
    اگه فهمیدی هواپیمای شناسایی و جاسوسی آمریکا اونور دنیا تو دریای چین چی کار میکنه بعدش شکایت کن۰۰۰۰ آمریکا از طمع سود برده و همیشه بازی و جنگ را در زمین حریفان انداخته و سرزمینش سالم مانده ولی ایران همیشه در خاک خودش دفاع کرده که هیچ سودی ندارد جز تخریب زیر ساخت های ایران عزیزمان۰۰۰