پیکر سیمین بهبهانی از مقابل تالار وحدت تشییع شد و در آرامگاه خانوادگی این شاعر در بهشت زهرا(س)به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساعت ۹ صبح ۳۱ امرداد، روبروی در تالار وحدت. جمعیت از گوشه و کنار رسیده است. در میان آدم‌ها کم کم می‌توانی چهره‌های آشنا را پیدا کنی. جمعیت لحظه به لحظه در حال افزایش است. آن چنان که دیگر جایی برای ایستادن هم نیست.

در میان آدم‌ها چهره محمود دولت‌آبادی، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، جواد مجابی، صدیق تعریف، بهمن فرمان‌آرا، جعفر پناهی، علی باباچاهی، فاطمه راکعی، ساعد باقری و ... را می‌توان تشخیص داد.

کارنامه کاری سیمیمن و پیوند اشعارش با موسیقی معاصر، باعث شد تا هم محمدرضا شجریان در رثای شعر و جایگاه سیمین در ادبیات و فرهنگ سخنرانی کند و هم شهرام ناظری، همایون شجریان و صدیق تعریف قطعاتی از شعرهای سیمین بهبهانی را برای حاضران در مراسم اجرا کنند.

در این میان، ابوالحسن تهامی، دوبلور و داماد سیمین بهبهانی در سخنانی کوتاه، از مردم به خاطر حضورشان تشکر کرد و گفت: «امروز روز آغاز زندگی جاودان غزل‌بانوی شعر پارسی‌ست. چند روز پیش تنها پیکر او بود که زوال گرفت اما آنچه که از گذرگاه ذهن او تراویده تا جاودان، جاوید با ماست.»

او گفت که سیمین از رهگذر شعرهایش مانند کسانی چون حافظ، سعدی، مولانا، لامارتین و شکسپیر زنده خواهد ماند پس: «چه باک که پیکر او را که خدا آفریده به خاک برود. چه در این گورستان چه در گورستان دیگری.»

به گفته تهامی این شاعر وصیت کرده بود که یا در امامزاده طاهر در کنار همسر و نوه‌اش به خاک سپرده شود یا در آرامگاه خانوادگی‌شان در بهشت زهرا که فرزندانش گزینه دوم را انتخاب کردند.

جواد مجابی، نویسنده و شاعر سخنران بعدی بود که گفت: «شاعر را نمی‌بینیم، شاعر رفته و به تن غایب است، اما شاعر در شعر خودش نهان است. شعرش همه جا به زبان است، شاعر در ما و جان ماست.»

او با اشاره به سبک اصلی شعر سیمین، یعنی غزل اظهار داشت: «غزل از رودکی تا شهریار عمر کرده و به دوران پیری رسیده بود که سیمین بهبهانی توانست شاخه‌ای تازه بر درخت کهن آن اضافه کند و غزل را که در برابر شعر نیمایی منزوی بود دوباره ظاهر کرد.»

به گفته این نویسنده و شاعر سیمین بهبهانی غم انسان را خورد و به محرومان دنیا فکر کرد و هر جا که ظلمی دید با شعرش به آن اعتراض کرد. به همین خاطر است که او به عنوان یک شاخصه فرهنگی مهم ایران باقی خواهد ماند.

صدیق تعریف خواننده و آهنگساز نیز با خواندن دو قطعه آواز از جمله تصنیف «از نگاه یاران به یاران ندا می‌رسد» همدردی خودش را نشان داد تا نوبت به محمود دولت‌آبادی نویسنده برسد که به جایگاه برود و درباره سیمین بگوید: «بهبهانی انسانی پیروز میان دو عدم است. او آثار متنوعی آفریده از آثار صریحا اجتماعی تا صریحا تنهایی. آثاری مشخصا درباره آزادی زنان و مشخصا در اعتراض به ستم اجتماعی و آثاری درباره لحظات ناب انسانی.»

بعد از دولت‌آبادی اما این محمدرضا شجریان بود که پیش از هر چیز از خیل جمعیت به خاطر ایستادن زیر آفتاب عذرخواهی کرد: «ما شرمنده‌ایم که در این هوای آفتابی و زیر این گرما ایستاده‌اید. روز گذشته معاونت هنری می‌گفتند که برای حضور مردم در مراسم تشییع جنازه سیمین بهبهانی سایه‌بانی را در نظر بگیریم تا مردم خسته نشوند اما بنده گفتم تحمل مردم ما بیشتر از این‌هاست.»

او از طرف هنرمندان خانه موسیقی به ساحت مادری و زنیت بهبهانی که در ادب و غزل ایران تاریخ‌ساز شده تسلیت گفت و افزود: «بهبهانی زنی بود که همه جهان را به شکل خانواده خود دید و آنها را به صلح و صفا دعوت کرد. او با پشتکار به خود پشتوانه حقوق زن و مادری شد.»

شجریان به نقل از استاد دادبه، گفت که این جهان را مردان می‌سازند و مردان را زنان:‌ «ملتی که بی‌بهره از این زندگی باشد مردنی است. من آمده‌ام امروز بگویم که سیمین برای همیشه زنده است و زندگی می‌کند.»

بعد از استاد شجریان، فرزندش همایون به جایگاه رفت تا یکی از ترانه‌های آلبوم معروف خود «نه فرشته‌ام، نه شیطان» را برای مردم بخواند. او با خواندن آهنگ «کولی» که شعرش سروده سیمین بهبهانی است، فضای مراسم را دیگرگون کرد. این آهنگ با مطلع «رفت آن سوار کولی، با خود ترا نبرده/ شب مانده است و با شب، تاریکی‌ فشرده»... آغاز می‌شود و جزو آهنگ‌های پرطرفدار این آلبوم محسوب می‌شود.

شهرام ناظری هم بعد از همایون به جایگاه رفت و غزل معروف «دوباره می‌سازمت وطن» را خواند. سرانجام نیز علی بهبهانی فرزند این شاعر در سخنانی کوتاه از همه مردم به خاطر حضورشان در این مراسم تشکر کرد و گفت که مادرش به معنای واقعی وطن و مردمش را بسیار دوست داشت و به همین خاطر تصمیم گرفت که یک متر و هفتاد سانت گورش از خاک وطنش باشد.»

سرانجام پیکر سیمین بهبهانی روی دست‌های مردم و در میان فریادهای «درود بر سیمین بهبهانی» و «سیمین در قلب ما می‌مانی»‌راهی بهشت زهرا شد تا در خانه ابدی آرام بگیرد. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    186 5
    یادش گرامی باد
    • کمیل A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      13 1
      خدایش بیامرزد.
  • مجید A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    امیدوارم آقای شریعتمداری و دوستانش این صحنه ها و مردم واقعی رو ببینند و بدونن که مردم مفاخر واقعی فرهنگیشون رو دوست دارند. و دیگه بعد از مرگ کسی شروع نکنند به اتهام زدن. روح سیمین بهبهانی شاد....
    • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      4 96
      مفاخر ؟
    • محمد A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      48 0
      تصاویر صدا وسیما تعداد بسیار معدودی را نشان می داد و دوربین را در دوسه متری تابوت حرکت میداد تا خدای نکرده جمعیت نشان داده نشود. که کاملا بی طرفی و بی غرضی صدا وسرما و ساختگی بودن تصویر خبر آنلاین را نشان می دهد.
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    روحش ارام .
  • رامین IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    سیمین شاعری بود که قدرش راندانستیم وندانستند.چون تملق گونبود
    • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      من که در این چند روز فقط پاسخ زهرآگین و هوشمندانه اش به احمدی نژاد را به خاطر می آورم . روحت جاودانه باد ای شیر زن سرزمین ما . در آن روزگاری که بر ما گذشت کمتر اهل قلم و اندیشه ای پیدا می شد که چون تو سر در لاک عزلت فرو نبرد و شجاعانه با قلم فرهنگور خویش سیاست زدگان را بر سر جای خودشان بنشاند.متبرک باد نام تو ای خواهر همه زنان این سرزمین
    • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      154 6
      به قول خود سیمین عزیز: که چی ؟ که بمانم دویست سال به ظلم و تباهی نظر کنم که هی همه روزم به شب رسد که هی همه شب را سحر کنم
    • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      133 7
      دلم گرفته ای دوست هوای گریه با من
    • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      115 5
      هراس من باری همه زیستن در سرزمینی است که در آنجا مزد گورکن از آزادی آدمی فزونتر باشد کینه توزی تا کی ؟ تهمت به از دست رفتگان تا کی ؟ نفس راحت کشیدن از دم فرو بستن قلم تاکی ؟ آِیا او یک انسان نبود ؟ یک مادر نبود ؟ یک شیر زن نبود ؟ خبرآنلاین متن شرم آوری را که یکی از روزنامه ها در مورد این بانو به ناجوانمردی نوشته بود نشان داد که تا چه حد تحمل صدای مخالف را داریم .کاش روزی تهمت زنی اخلاقی لااقل به مردگان از این دیار رخت بر می بست
    • ادیب IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      102 4
      ز سیمین یاد کن، وز نام او در دفتر گیتی اگر برگ گل خشکی میان دفتری دیدی خدا تهمت زنندگانت را به خاک مذلت بنشاند
  • بی نام US ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    خدایا داد این زن را از تهمت زنندگانشان بستان
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      360 9
      دارا جهان ندارد، سارا زبان ندارد بابا ستاره ای در هفت آسمان ندارد کارون ز چشمه خشکید البرز لب فرو بست حتا دل دماوند، آتش فشان ندارد دیو سیاه دربند آسان رهید و بگریخت رستم در این هیاهو گرز گران ندارد روز وداع خورشید، زاینده رود خشکید زیرا دل سپاهان، نقش جهان ندارد ..............یادت جاودانه باد
  • بی نام GB ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    اگر چه صد سال مرده ام به گور خود خواهم ایستاد که برکنم قلب اهرمن به نعره ی آنچنان خویش...
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    219 7
    روحش شاد
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    سعديا مرد نكونام نميرد هرگز...
  • وطن IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    69 3
    روحش شاد.
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    316 9
    کسی خدا بهش عزت میده، هیچ زبان و کلام هتاکی نمی تونه ازش سلب کنه.. خدایش بیامرزد
    • بی نام EU ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      80 5
      خیلی پر مغز بود، ممنون بی نام
    • al A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      کسی که در مراسم خاکسپاریش سوت و کف بزنن اون هم در روز شهادت ... نمی دونم دیگه چی باید گفت ... این اسمش عزت نیست یه چیز دیگه ست عزیز من ... روز عاشورا هم خیلی ها واسه اونی که می دونی سوت و کف کشیذن اما گذر زمان امام حسین رو عزیز کرد
    • محمد FI ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      درجواب al : شما ایرانی نیستی ، شما از تبار داعش هستید
    • بی نام CA ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      86 23
      من به al اشتباهي مثبت دادم.. ببخشيد
  • هرجا باشم آسمان مال من است.... IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    93 4
    او یک مادر بود....
  • فاطمه IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    70 5
    دوست دارم سروده هایش شعر هایی که همه بیانگر درد مردم وجامعه است خدا روح اورا قرین رحمت قرار دهد و همنشین بزرگان نماید .روحش شاد.
  • علیرضا حیدری بوشهر IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    76 3
    بگذار که در حسرت دیدار بمیرم در حسرت دیدار تو بگذار بمیرم دشوار بود مردن و روی تو ندیدن بگذار به دلخواه تو دشوار بمیرم تا بوده ام ، ای دوست ، وفادار تو بودم بگذار بدانگونه وفادار بمیرم. سیمین بهشت را خوشتر کرد.
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    52 4
    روحش شاد و غرق در رحمت الهی.
  • میلاد A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    76 6
    ننگ بر آنان که ناجوانمردانه تهمتهایی را که خود سزاوارش بودند به بانوی غزل ایران زدند و دلش را شکستند، هرچند شأن سیمین بسیار بالاتر از این است که با ناسزاهای این چنین افراد خدشه ای بپذیرد
  • فرهاد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    59 5
    روحت شاد غزل بانوی ایران. ما هم عصرانت و مطمئنا ایندگان و تاریخ از تو بانوی گرامی به نیکی و ارجمندی یاد خواهد کرد و رو سیاهان انروز نیستن تا ببیند که توهین شان چه زود بخودشان باز خواهد گشت زنده باد ایران. زنده باد ازادگانش .زنده باد فرزندان شجاع دارا
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    48 3
    مطالب زیبای زنده یاد را، چند روزیست که از طریق وات ساپ دریافت میکنم مدام بغض گلویم را میفشارد و نا خوداگاه اشک از چشمانم جاری میشود.روحش شاد و یادش جاویدان...
  • شادی US ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    53 2
    در مورد محل خاکسپاری، آقای تهامی نگفتند " که فرزندانش گزینه دوم را انتخاب کردند" گفتند " که فرزندانش گزینه دوم را بکار گرفتند" کلی فرق هست بین این دو.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    درود بر او و شجریان باد و ادبش
  • خداقلی US ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    66 4
    دلم گرفته ای دوست، هوای گریه با من
  • ناشناس A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    94 9
    موندم فاز اينايي كه به پيامهاي تسليت منفي ميدن چيه؟؟؟؟؟؟ حقيقت تلخه ديگه مثل اشعار سيمين
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    83 5
    چرا نگذاشتند در پیش همسر ونووه اش به خاک سپرده شود .روحش شاد است چون همیشه به فکر مردمش بود .شاعر مردمی ایران
  • علی A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    59 4
    سال 1390 سیمین دانشور از پیشمان رفت و امسال سیمین بهبهانی. روحش شاد و یادش گرامی
  • مشهدي IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    18 9
    آناني كه تهمت و ناسزا به بهبهاني گفتند اكنون بايد شرمنده اين مردم و حضور آنان در صحنه و تشييع پيكر پاك آن مرحومه باشند . مردم ما عاشق هنر و هنرمند هستند و اين عشق را هرگز نميتوان خاموش كرد . انشاءاله كه مسئولين ما منطقي و حسابشده فكري كنند و دوباره صداي دلنشين استاد شجريان را در زمان افطارها و غيره به گوش عاشقان برسانند .
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    9 60
    شجریان و بهبهانی برای من نون میشه یا آب؟ یه ماه دیگه دانشگاه شروع میشه دارم غصه می خورم که کرایه ماشین ندارم تا دانشگاه برم کار نیست
    • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      5 3
      دانشگاه نرو عزیزم
    • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      5 4
      شما دانشجوی چه رشته ای هستید واقعا
  • مهسا IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    11 1
    دوباره می سازمت وطن