واحد مرکزی خبر نوشت:

تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار تاکید کرد با وجود مبارزه سوریه و آمریکا با دشمنی مشترک به نام داعش، نزدیک شدن واشنگتن و سوریه به یکدیگر غیرممکن است.
گوینده فرانس بیست و چهار در مقدمه این تحلیل گفت: یک سال پیش حمله شیمیایی منتسب به ارتش سوریه حدود هزار و پانصد کشته در منطقه دمشق برجای گذاشت. این حمله باعث شد آمریکا تا آستانه حمله به سوریه پیش برود اما در نهایت مساله با نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی سوریه حل و فصل شد.

ادواردو کوئه تحلیلگر شبکه فرانس بیست و چهار در این باره که چند روز پیش باراک اوباما از پایان فرآیند نابودی تسلیحات شیمیایی خبر داد اما تقریبا دیگر از این پرونده حرفی زده نمی شود گفت: در رسانه های بین المللی بسیار اندک در این باره حرف زده می شود. اوضاع در خاورمیانه به شدت وخیم شده است که علت آن قدرت یابی سازمان دولت اسلامی است اما اینکه اوباما نخواست به سوریه حمله کند همچنان پیامدهای سنگینی در منطقه دارد. اولا اینکه بشار اسد همچنان برخلاف همه انتظارات در قدرت است و روسیه ولادیمیر پوتین خود را به طور خاصی در سیاست خارجی اش بویژه در مساله اوکراین تهاجمی نشان می دهد.

این تحلیلگر در این باره که حوادث کنونی عراق یکی از پیامدهای مداخله نکردن آمریکا در سوریه است گفت: همانگونه که گفتم یکی از پیامدها، قدرتیابی غیرقابل باور سازمان دولت اسلامی است که اوباما را با چالش مواجه کرده است. این قدرت یابی در نهایت اوباما را مجبور کرد علیه جهادیون در شمال عراق حملاتی انجام دهد و همچون فرانسه به طور مستقیم برای کردهای عراق سلاح ارسال کند. به این ترتیب اوباما کاری را کرد که در طول ریاست جمهوری اش نخواسته بود انجام دهد یعنی مداخله نظامی مجدد آمریکا در عراق. اما قتل وحشتناک خبرنگار آمریکایی به نام جیمز فولی بدون شک باعث می شود آمریکا مداخله بیشتری در عراق داشته باشد. اوباما خودش اعلام کرد که باید غده سرطانی جهادیون را از بین برد.

این تحلیلگر در خصوص بمباران مواضع داعش از سوی دولت سوریه گفت: یکی از تناقضات همین است که دو دشمن یعنی واشنگتن و دمشق بر خلاف همه انتظارات یک بار دیگر در حال مبارزه با دشمنی واحد هستند. در خصوص بشار اسد باید گفت که پس از بی توجهی به داعش و حتی ترغیب آنها، که علت آن مبارزه داعش با شورشیان مخالف بشار اسد بود، اکنون نظام دمشق به طور خاصی با تهدید این سازمان یعنی داعش مواجه است و به این ترتیب دولت سوریه حملات به داعش را آغاز کرده است. در نتیجه بشار اسد می تواند به جهانیان بگوید که نظامش همواره با تروریسم جهادی و بین المللی مبارزه می کرده است و این حوادث نیز سند آن است. بشار اسد با حملات هوایی به داعش نشان می دهد که بر خلاف عراق نیازی به آمریکا ندارد اما با وجود همه این اوصاف بعید و یا غیر ممکن است که واشنگتن و دمشق به هم نزدیک شوند هر چند هر دو آنها اکنون علیه دشمنی مشترک مبارزه می کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    1 0
    1.بعید یا غیر ممکن است دشمنی سوریه با آمریکا مثل بعضی کشورها 35 سال طول بکشد و هم اکنون نیز روابط سرد است و دشمنی نیست2. روسیه ارتش سوریه را مجهز کرده است وگرنه آنها نیز به ارتش آمریکا نیاز داشتند که اگر نیاز نداشتند جنگ در سوریه 4 سال طول نمی کشید و پایان آن نیز معلوم نیست