۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰

غرب دست کم سه سال دیر فهمید و حالا هم که فهمیده تصمیم گیری برایش پرهزینه و دردسر آفرین شده است. درماندگی در سیاست غربی ها برابر داعش کاملا مشهود است. آنها چه خواهند کرد؟

امروز با بریده شدن سر جمیز فولی، کامرون مسافرت تفریحی خود را نیمه تمام گذاشت و به لندن برگشت. اولاند هم به سخن آمده، طرح برگزاری یک همایش بین المللی را برای مبارزه با تروریسم داد. باید اوباما هم در برابر این حادثه بهت زده شده باشد و به عنوان یک دمکرات دست روی دست گذار، نگران عواقب آن باشد. داعش با این کار، دست همه را در حنا گذاشت.
حالا یا غربی ها باید با تمام وجود به میدان مبارزه بیایند و در این راه هزینه های مالی و جانی سنگین را تحمل کنند یا آن که پنهانی با داعش بسازند و اجازه دهند که این گروه به اهداف خاص خودش برسد. دومی که مقدور نیست، اولی هم بسیار سخت است. راه میانه یا به عبارتی خوابیدن وسط لحاف هم وجود ندارد، یعنی طوری خوابیدن که در هر حال زیر لحاف باشد!
طی سالهای گذشته که ماجرای سوریه شدت داشت، بارها به غربی ها هشدار داده شد که مواضع شما سبب تقویت تروریسم می شود و لازم است بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنید. اما زیر فشار عربستان سعودی که مدافع جیش الحر بود، غربی ها همان راه وسط لحاف را انتخاب کردند. در حالی که می توانستند از اسد به عنوان ابزاری برای مبارزه با افراط استفاده کرده و اجازه ندهند اول نیمی از سوریه برود و حالا هم عراق، و دنبالش در اروپا و امریکا مشکل برای غربی ها درست شود.
غربی ها که گرفتار تذبذب عجیبی شده بودند، با تزریق امکانات و پول به مخالفان در سوریه، که مسلما بخشی از آن نصیب همین گروه های افراطی می شد، در این زمینه مقصرند. به علاوه، با حمایت نکردن از دولت اسد، که سدی محکم برابر تروریستها بود، ولو به عنوان «بد» در مقابل «بدتر» موضعی نگرفتند.
در این مدت، هزاران اروپایی از سراسر این کشور به سوریه رفتند و امروز افتضاح به حدی شده که یک بریتانیایی در حالی که با لهجه بریتانیایی صحبت می کند، سر یک امریکایی را می برد و برابر چشمان میلیاردها انسان روی سینه او می گذارد. ای کاش این ویدئو ساختگی باشد ولی ظاهرا نیست و سریال ادامه داری است.
یک نکته و ضمنا مسخره، آن است که غربی ها در این میانه، اسیر و بازیچه سیاست های خصمانه دو کشور ترکیه و سعودی با یکدیگر و رقابت آنها شدند. ترکیه و سعودی بر سر تسلط بر مصر و سوریه رقابت کردند. سعودی ها بردند و اردوغان را شکست دادند. اردوغان هم عراق را با داعش علَم کرد و دست سعودی را از عراق کوتاه کرد. اکنون که مفتی اعظم سعودی فتوا علیه داعش می دهد، عمق فاجعه را می توان درک کرد که اصل این ماجرا، یا بخش اعظم آن، بین دو کشور ترکیه و سعودی است و امریکایی ها و غربی ها بازنده اصلی در این میانه هستند.
مسلما ایران نباید در این قضایا دخالت کند، زیرا مشکل اصلی، در سه جبهه است: جبهه میان غربی ها و داعشی ها، جبهه میان ترکیه و سعودی، و جبهه میان القاعده و داعش. یعنی سه جبهه متفاوت که ایران هیچ منفعت جدی برای حضور در آنها ندارد. البته داعش برای امنیت ایران خطرناک است، اما بعید است که با این همه مشکل، در این سمت و سو، حرکتی داشته باشد مگر آن که جناحی خودسر از عوامل آن دست به اقدامی بزنند.
یک نصیحت پدرانه میگوید، در نبردی که دیگران درگیر هستند، و شما توان حل و فصل و جدا کردن و خاتمه دادن به آن را ندارید، بهتر است دست خود را کنار بگیرید و راهتان را جدا که مبادا در این میانه، آنها همدیگر را رها کرده به سراغ شما بیایند.
بدون شک همه طرفها درک می کنند که ایران نقش مهمی در منطقه دارد، اما ایران هم باید درک کند که تنها هوشیارانه مراقب اوضاع باشد و از منافع ملی و مذهبی خود در ایران و عراق و سوریه، در حد دفاع از کیان خود، قاطعانه و آگاهانه دفاع کند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371074

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هامان A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    100 6
    احسنت مخصوصا دو پاراگراف آخرش
    • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
      49 28
      طوری حرف می زنید که انگار داعش فقط تهدیدی برای غرب هست و هیچ تهدیدی برای ما نیست
    • اسماعیل A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
      19 15
      به نظر بنده تحلیل دو سطر اخر اگر نگیم اشتباه لااقل ناقص بود چون تمامی این حوادث در طی 3 سال گذشته بطور مستقیم با امنیت ملی ایران درگیر هست و ما در طی این 3 سال درگیر بودیم در ثانی عدم دخالت ما میشه همون کاری که دیگران در طی 3 سال قبل کردن و الان دارن چوبشو میخورن.حالا بزرگان کشور و مقامات سیاسی نظامی درگیر در این مسائل باید با توجه به گزارشات و تحلیل های که دارن به بهترین شکل ممکن از این فرصت استفاده کنن و به این سه دسته که به شکل خوبی توسط جناب اقای جعفریان دسته بندی شدن ضربه زد و با دولت های ذکر شده هم به نحوی برخورد کرد تا هم امنیت ملی ما تامین بشه و هم سیاست خارجی ما ضربه نبینه.
    • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      20 27
      اگه زحمت خواندن قرآن رو بديد مي فهميد رفتار داعش در خيلي جاها بر اساس قوانين اسلامه بخصوص رفتارش به ايزدي ها.
    • اسماعیل A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      11 0
      بعضی ها در فهمیدن ظاهر قران هم مشکل دارن دوست خوب بی نام و اگرنه خداوند متعال قران رو با بسم الله الرحمن و الرحیم شروع میکنه که معنیش اینه :بنام خداوند بخشنده و مهربان. تکفیریون اگه قرار بود به معانی قران چه معانی ظاهری و چه معانی پنهانی قران پی ببرن که ادعای خدایی میکردن.
    • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      9 2
      جناب بي نام: بی نام پنجشنبه 30 مرداد 1393 11:21:03 لازم است به حضورتان برسانم كه بنده كه با قرآن هم مانوس بودم چنين قرائت هايي نديدم ايزدي ها اگر هم كافر باشند، تا زماني كه به مسلمانانآن هم بما هو مسلمان آسيبي نرسانند و سر جنگ و برچيدن دين باز هم تاكيد مي شود: دين نداشته باشند، كسي حق تعرض ندارد، چه برسد به ربودن زنان و دختران. كه ايم اعمال، قطعا نشان دهنده بي ديني مطلق عاملان آن است.
  • بی نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    25 45
    داعش باید برود وسط نیویورک و برلین و لندن سر بزرگان آنجا را اگر جرات دارد جدا کند و انها را بهشت بفرستد.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
      41 2
      مرد حسابی اون جوان هم ادم بوده دیگه .داعش پشت درها ایران است مراقب باشید .امریکا را وارد جنگ کردند دوباره اگر بیاد میگن امد نیاد میگن چرا نیامد .چرا بره سر امریکایی ها را ببره بره سر ترکیه وعربستان را ببره ا
    • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
      19 2
      خیلی دلت میخواد تو هم چنین کاری بکنی؟
  • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    37 13
    مردم ترکیه شما خون میخورید وعربستان .دود تو چشم شما میره بدانید که حقیقت روشن میشه به گور ببرید دولت عثمانی جنایتکار را
    • فرهاد A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      23 3
      گشور جدید ترکیه بر پایه سه جنایت و نسل کشی بزرگ قرن بیستم بنا شده. نسل کشی ارامنه، نسل کشی یونانی ها و نسل کشی آشوری ها. که ترک ها مجموعا حدود 3 میلیون نفر رو قتل عام کردند. همچنین در طول صد سال گذشته بیش از 100هزار کرد رو در مقاطه مختلف کشته اند. واقعا نمیدونم به چی افتخار میکنن پان ترک ها. البته خیلی کشورهای دیگه همچین چیزهایی در تاریخ شون دارن. آلمان، انگلیس، فرانسه و... ما ایرانی ها باید افتخار کنیم هیچگاه در تاریخ مون جنگ قومی و مژادپرستانه و همچین جنایت هایی نداشتیم.
    • فرهاد A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      11 0
      اشتباه تایپی: مقاطع، نژادپرستانه.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      8 24
      ما در تاریخمون نژادپرستی نداریم ؟ همین الان همه افغانها رو بد می دونیم
    • فرهاد A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      8 0
      بینام. حرف کلی و مبهم نزن. حقایق و واقعیات چی میگن؟ شما با عقل و آگاهی خودت قضاوت کن نه تبلیغات اقای زیباکلام و بی بی سی. آیا ما افغان ها رو قتل عام کردیم و کشتار راه انداختیم؟؟ در کمپ پناهندگان مثل حیوانات زندانی شون کردیم؟ مثل استرالیا؟ معنی "بد دونستن" رو در امریکا جستجو کن که هنوز سیاهان رو که 300 ساله اونجا زندگی میکنن مساوی با بقیه انسان ها نمیدونن. خیلی جالبه 30 سال داریم از برادران افغان در کشور پذیرایی میکنیم بدون هیچ گونه حق آب و گل و مدارک قانونی دارن از همون امکاناتی که شهروندان قانونی ایرانی الاصل دارن استفاده میکنن تازه الان بدهکارم شدیم چون عاشق چشم و ابروشون نیستیم.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    11 3
    غربی ها باید از نهادهای امنیتی خود بازخواست کنند که چرا این خطر به این مهمی را که امنیت شان را تهدید می کند به درستی درک نکردند. چرا این همه ترویست در داخل کشور آنها پرورش یافته و چرا این قدر صادرات تروریست داشته اند؟ چه کسی در غرب مقصر است؟ به برخی از ساده لوحان ما بگو که فکر می کنند غربی ها نعوذ بالله جای خدا نشسته اند
  • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    16 0
    امریکا مشکل بزرگی در منطقه دارد. جدای از مشکل امنیتی داعش مشکل سرمایه گذاران عرب را هم دارد.
  • مصطفی A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    2 4
    بسیار عالی بود
  • اسمال طلا A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    15 1
    جناحهای وابسته به صنایع نظامی و جنگ طلبان غربی با صادر کردن مجوز صدور اسلحه برای مخالفین بشار اسد عملا راه را برای حذف چهره های دمکراتیک، پیشروی تروریستهای داعش و از همه مهمتر سرکوب جنبش آزادیخواهانه مردم سوریه باز کرد. اشتباهی که غرب در مورد طالبان و القاعده در افغانستان انجام داد و هنوز مردم منطقه و حتی مردم کشورهای غربی دارند تاوان آن را پس میدهند.متاسفانه غرب از آن واقعه درس نگرفت و اینجا نیز آن را تکرار کرد.
    • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      4 0
      من با شما مخالفم.بنظر من اصولا هسته مرکزی داعش در عراق است. اگر در سوریه عده ای با دولت بشار می جنگیدند عناصر القاعده بودند که بعدها به داعش پیوستند. اشتباه سنگین بشار اسد در حمله هوایی که باعث شد شیرازه امور از دست برود و دوست و دشمن قاطی شوند بزرگترین اشتباه بود. نقش ارتش صدام که در سایه برنامه کودتا را می چید را هم نمی توان فراموش کرد. اصولا باید داعش بیشتر آنالیز شود و مسئله یک فاکتوری نیست. و شاید مسئله گروه های تروریستی که پشت اسلام پنهان می شوند را خود جهان اسلام باید آنالیز کند و انداختن توپ به زمین دیگر کشورها عقلانی نیست.
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    16 2
    "و امروز افتضاح به حدی شده که یک بریتانیایی در حالی که با لهجه بریتانیایی صحبت می کند، سر یک امریکایی را می برد و برابر چشمان میلیاردها انسان روی سینه او می گذارد" بهر صورت داعش بهانه ای بدست غربیها داد که مسلمانان کشور های غربی را هرچند صلح طلب بهدعنوان یک تهدید مورد هجمه و فشار خودشون قرار بدن و نوعی اسلام هراسی در غرب راه بیندازند
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    12 1
    این فیلم واقعیه ولی یک چیز مبهمه ایا واقعاً داعش اینکار را کرده یا باز یک کلک امنیتی است
  • نسیم IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    9 8
    این یعنی داعش هم دینان و هم کیشان و انسانهای بی گناه ادیان دیگر را سر ببرد به مقدساتمان توهین کند اماکن و مساجد و قبور پیامبران و یاران رسول اکرم ص و ... را تخریب و اهانت کند و ما چون منفعتی از مداخله و حمایت انسانها و ... نمی بریم سکوت کنیم و مداخله ای نداشته باشیم؟ مایی که ادعای رهبریت مسلمین جهان را داریم؟ مایی که ادعای ..... وای بر ما.پس حمایت از غزه هم جنبه سیاسی دارد نه انسانی . عجب
    • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      6 9
      به نظرم می رسد شما فرق بین جنگ میان امریکا و داعش را با جنگ میان اسرائیل و غزه متوجه نیستید. بهتر است تامل بیشتری بکنید. اینها خودشان خواهند زد. قدرت هم دارند. نباید به اسم ما تمام شود. آنجا امریکا و اسرائیل عده ای مسلمان را می زنند. حساب دو دوتا چهارتاست.
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    7 1
    من شخصا ظهور داعش یا سایر گروه های تروریستی را محصول سیاست های اشتباه بین المللی قرن بیستم می دانم و همه کشورها در ظهور این پدیده افراط گرا مقصرند. آیا می توان نقش مثلا روسیه یا آلمان یا حتی کشورهای عرب و مسلمان را در پیدایش آنها نادیده گرفت؟ به گمان من حتی کره شمالی که نقش عمده ای در سیاست جهانی ندارد نیز مقصر است.
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    12 2
    اگر اس همون اول از قدرت کناره کنار میرف زمینه برای ورود تندروها ایجاد نمیشد.اگه مالکی زودتر کوتاه میمدم همینطور....اگه ماهم از اون دو حمایت نمیکردیم بد نبود.
  • م ق A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    17 2
    شما که میگی "در این مدت، هزاران اروپایی از سراسر این کشور به سوریه رفتند"، باید بدونی که این اروپایی ها اغلب مسلمانان مهاجرند. جوری حرف نزنید که انگار مسیحی و چشم آبیند.
  • علامه A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    تشکر از ذکرنصیحت پدرانه
  • علیرضا سوری A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    4 1
    من به واضح شاهد تحرکات گروه های رادیکال در ایران حتی در داخل بعضی از ادارات دولتی هستم.