رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از آغاز فاز نخست طرح «توسعه بازار دانش‌بنیان» کشور خبر داد.

به گزارش گزارش خبرگزاری خبرآنلای و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر بهزاد سلطانی با اعلام آغاز فاز نخست طرح «توسعه بازار دانش‌بنيان» كشور، اظهار کرد: ايجاد ابزارهايي به منظور تحريك تقاضا و توسعه بازار محصولات شركت‌هاي دانش‌بنيان كشور از جمله اهدافي است كه در اين طرح دنبال مي‌شود و اين موضوع طي تفاهم نامه همكاري بين اين صندوق و شبكه فن‌بازار ملي ايران در حال پياده سازي است.

به گفته او در گام نخست رويه‌اي در نظر گرفته شده است تا بر اساس آن، كليه شركت‌هاي دانش‌بنيان بتوانند با استفاده از تسهيلات ليزينگ (اجاره به شرط تمليك) با شرايط ترجيحي به منظور توسعه بازار محصولات خود اقدام کنند. در مراحل بعدي نيز با استفاده از ظرفيت كارگزاران تبادل فناوري كه توانمندي و صلاحيت آنها احراز شده است، فرآيند شناسايي و ورود به بازارهاي جديد براي محصولات دانش‌بنيان در دستور كار قرار مي‌گيرد.

سلطانی گفت: با توسعه مبادلات و ايجاد گردش مالي مناسب در بازار دانش‌بنيان كشور، مي‌توان اميد داشت در آينده‌اي نزديك، اين بازار به بازاري پر رونق و پر حاصل براي برطرف كردن نيازهاي اساسي كشور تبديل شود و هرچه بيشتر از تخصص و توان علمي و فناوري فعالان اين عرصه استفاده شود.

وي در ادامه با اشاره به شرايط لازم براي استفاده از اين طرح افزود: مخاطبين اصلي اين طرح، شركت ها و موسسات دانش‌بنيان تاييد صلاحيت شده هستند كه از طريق كارگروه تشخيص صلاحيت مستقر در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، نسبت به ارزيابي و احراز صلاحيت آنها اقدام شده است. همچنين تسهيلات در نظر گرفته شده به خريداران نهايي و بهره برداران اصلي از محصولات دانش‌بنيان اختصاص پيدا مي‌كند.

سلطاني در رابطه با چگونگي ارائه درخواست‌ها توسط شركت‌هاي واجد شرايط نيز گفت: در وهله اول لازم است شركت‌هاي دانش‌بنيان ضمن طرح موضوع با خريداران محصولات خود، فرم درخواست تهيه شده را تكميل نموده و به همراه مستندات لازم به دبيرخانه شبكه فن‌بازار ملي ايران ارسال نمايند. دبيرخانه مذكور ضمن بررسي درخواست‌ها، نسبت به تشكيل پرونده و ساير اقدامات لازم، عمل خواهد نمود.

دريافت فرم درخواست استفاده از طرح ليزينگ محصولات دانش‌بنيان، از طريق سامانه شبكه فن‌بازار ملي ايران به نشانيwww.Techmart.ir و يا صندوق نوآوري و شكوفايي به نشانيwww.nsfund.ir امكان‌پذير است. همچنين اطلاعات تكميلي مورد نياز از طريق سامانه‌هاي فوق قابل دسترسي است.

 

اختصاص تسهیلات بصورت متوالی و متعدد به شرکت ها

رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین گفت: این صندوق 100 میلیارد تومان برای ارایه تسهیلات لیزینگ و خرید محصولات شرکت های دانش بنیان در سال جاری اختصاص داده است. دکتر بهزاد سلطانی رئیس هیات عامل و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی روز سه شنبه در دوازدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین های پارک فناوری پردیس اظهار داشت: صندوق 100 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات لیزینگ و خرید محصولات دانش بنیان با نرخ 12 درصد و زمان تنفس مشخص به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده است.

وی با اشاره به توانایی ‌‌های پارک فناوری پردیس و فن بازار ملی مستقر در پارک وانتخاب آن به عنوان اولین کارگزار لیزینگ صندوق اظهار داشت : مطابق دستور العمل های تهیه شده در صندوق، طرح‌‌های شرکت های دانش‌‌ بنیان می‌‌توانند از تسهیلات و امتیازات صندوق بهره‌‌مند شود که هنگام دریافت تسهیلات ، علاوه بر دریافت تاییدیه شرکت دانش بنیان از معاونت علمی‌‌، از نظر اقتصادی توسط صندوق و یا کارگزاران صندوق مورد بررسی قرار گیرند‌‌.

رئیس هیات عامل صندوق ادامه داد : بسیاری از شرکت‌‌ هایی که در ارزیابی اولیه دانش بنیان شناخته شده‌‌ اند نوپا هستند و در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت ‌‌های دانش بنیان نوپا تسهیلات قرض الحسنه با نرخ 4 درصد و به شرکت های دانش بنیان غیرنوپا 5 تا 7 درصد زیر نرخ مصوب بانک مرکزی تسهیلات ارایه می‌‌دهد.

وی در مقایسه‌‌ای عملیات بانک ‌‌ها و صندوق را متفاوت دانست و اظهار داشت : تفاوت ارایه تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌‌ ها در نرخ، سطح و سرعت و ریسک ‌‌پذیری در ارایه تسهیلات است.

سلطانی ادامه داد : صندوق نوآوری پس از تایید طرح‌‌های شرکت ‌‌ها،در زمان تقریبی دو ماه به آنها تسهیلات ارایه می‌‌دهد این در حالی است که تسهیلات بانک‌‌ها در زمان بیشتر به این شرکت ‌‌ها ارایه می‌‌شود. همچنین این صندوق بر روی طرح‌‌ هایی که ریسک در فناوری دارند، نیز سرمایه ‌‌گذاری می‌‌کند.

رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی با بیان اینکه از سطح طرح‌‌ های رسیده از سوی شرکت‌‌های دانش‌‌ بنیان رضایت کافی نداریم افزود: وی ما در انتظار دریافت طرح‌‌های قابل توجه و بزرگ دانش‌‌ بنیان از سوی شرکت‌‌ها هستیم که تاکنون کمتر به آن دست یافته ‌‌ایم‌‌. طرح‌‌های شرکت‌‌های دانش بنیان نوپا و کوچک چندان قوی نیست و نمی‌‌توان به آنها از لحاظ فنی و اقتصادی اتکا کرد. با این حال صندوق نوآوری و شکوفایی هیچ طرحی را رد نمی‌‌کند و از شرکت‌‌ های دانش‌‌ بنیان می ‌‌خواهد طرح‌‌های خود را تکمیل و در سطحی بالاتر ارایه دهند.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این صندوق به شرکت‌‌های نوپا تا سقف 100 میلیون تومان تسهیلات ارایه می‌‌دهد و اگر این شرکت ‌‌ها با شرکت ‌‌های صنعتی و بزرگتر در ارتباط باشند و طرح‌‌های آنها از سطح بالاتری برخوردار باشد تا سقف 300 میلیون تومان نیز به آنها تسهیلات ارایه می‌‌شود.

وی کار صندوق با شرکت‌‌های دانش‌‌ بنیان را پرداخت یک مرتبه تسهیلات ندانست و اظهار داشت کار ما با شرکت ‌‌های دانش ‌‌بنیان شروع شده است و این شرکتها در صورت خوش حسابی می توانند به تعداد نا‌‌محدود از مزایای صندوق بهره‌‌ مند شوند و صندوق را به عنوان پشتیبان شرکت فعال و خوش حساب خود بدانند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه ضمن اعلام مجدد حمایت صندوق از شرکت های دانش بنیان اظهار داشت در صورتی که طرح ‌‌های رسیده به صندوق اقتصادی باشد و به عنوان طرح دانش ‌‌بنیان شناخته شود و یا در مرحله طراحی مهندسی و در حال تولید محصول باشند می توانند از حمایت‌‌ های صندوق بویژه از مبلغ 1000 میلیارد تسهیلات لیزینگ صندوق، برای فروش محصولات برخور دار شوند.

رئیس صندوق اذعان داشت طبق مصوبات و مقررات مربوط به صندوق، شرک ت‌‌های دولتی و وابسته به نهاد‌‌های عمومی غیر دولتی نمی ‌‌توانند از مزایا و تسهیلات صندوق برخوردار شوند.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =