وزیر علوم می گوید در 8 سال گذشته به ازای هر سال 200 موسسه به جمع موسسات آموزش عالی اضافه شده است که دغدغه جدی است.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه جلسه علنی امروز مجلس که به بررسی استیضاح وزیر علوم اختصاص یافته است، فرجی دانا برای دفاع از خود پشت تریبون قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امام بزرگوار مجلس دارای نمایندگان را در راس امور اعلام کرد و بر همه واجب است که احترام مجلس را داشته باشیم، گفت: حقیقت این است که من برای پاسخگویی به دغدغه نمایندگانی که با خلوص نیت دست به استیضاح زده اند حضور یافته ام ولی فرصتی است که گزارشی از وزارتخانه در این 9 ماه که بعضا ممکن است نقاط ابهام و چالشی در ذهن عزیزان ایجاد کرده باشد عرضه کنم. از خدا خواسته ام که هرچه خیر و عاقبت به خیری به دنبال می آورد بر زبان من جاری سازد..

اهم اظهارات وزیر علوم را در ادامه بخوانید؛
*دوستان بدانند که علم و فناوری در زمانی که انجام می شود حتما در آن زمان به بار نمی نشیند و در سال‌های بعد به بار می نشیند و اگر خطایی رخ دهد بعضا ده ها سال آثار آن نمایان می شود. این را گفتم که توجه شما را به موضوع محوری استیضاح که کند شدن روند علمی کشور است معطوف کنم.
*براساس آمار ما به جای اینکه سهم‌مان یک درصد در ساختار علمی دنیا باشد بحمدالله در سال 2014 و 8 ماه اول به یک و شش دهم درصد رسیده است. این را می توان برداشت کرد که آنچه در وزارت علوم در 9 ماه گذشته انجام شده است چنین اثر شگرفی برجای گذاشته است. اما این نتیجه کاری است که 2 تا 4 سال قبل دنبال شده است. نگذاریم سکه قلب در این بازار به جای سکه های اصل رواج پیدا کند.
*آنچه بنده در صحنه آموزش عالی با آن دسته و پنجه نرم می کنم نتیجه سیاست ها و عملکردهایی است که 4 تا 6 سال قبل آغاز شده است. اگر رکودی می بینید که هنوز دیده نمی شود و من خوف دارم که این رکود ایجاد شود و تمام سعی خودمان را به خرج می دهم که تمهیداتی بیندیشیم که این رکودی را شاهد نباشیم به واسطه سیاست هایی است که سالها قبل آغاز شده است. من تازه در مورد خود تولید علم صحبت کردم .
*ما در مورد یک فرآیند 10 ساله صحبت می کنیم. هرآنچه که الان می بینید به 10 سال قبل برگردید به دولت سابق هم برنمیگردد به دولت هشتم و بعضا هفتم برمیگردد.
*من در سال 65 و 66 به عنوان بورس شاگرد اول اعزام شدم بعد از برگشت به ایران یعنی 10 سال از زمان اعزام، تازه توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم . ببینیم که با این قضاوت ها چه می گیریم. چه جهت گیری علمی برای توسعه علم و فناوری کارساز است نکند که درگیر قضاوت های عامیانه و شتاب زده شویم.
*از سال 2000 هزار که به هر مقاله ما یک استناد می شد به شرایطی رسیدیم که که از هر مقاله 7 و 9 استناد انجام می شود باید همه کسانی که در طول سالیان کار کردند ادای دین کنیم، نباید کسی را تخطئه کنیم. من حتما این افتخارات را به پای خودم نمی گذارم من مدافع برخورد علم با فضای علم و فناوری هستم. آیا تمام زنجیره تبدیل علم به ثروت فقط چاپ مقاله است. مقام رهبری درباره کاربردی شدن نتیاج فرمودند به این مهم اهتمام کنید. رییس جمهور تاکید کردند که نتایج تحقیق باید به متن جامعه بیاید.
*من نمی خواهم دلسردی القا کنم ما وظیفه داریم حلقه پتنت را اولویت دهیم ولی این حلقه معیوب است. در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که فعالانه با آن برخورد کردیم از جامع ترین برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش علمی فراهم شده است و برای اقتصاد دانش بنیان توجه کرده ایم.
*قانون مترقی که در سال 87 در مجلس تصویب کرده بودند سال ها خاک می خورد 5 سال این قانون به دلیل اختلافات وزارت علوم و معاونت علم و فناوری دولت معلق مانده بود تنها دو شرکت ثبت شده بودند اما برنامه داریم که به 20 هزارتا تا پایان برنامه پنجم برسانیم. ما این اختلاف را برداشتیم اختلافی که شیطان شده بود.
*امروز اینجا هستم که ارتباط مجلس و دولت را تحکیم کنیم و گام برداریم اگر خطایی در اجراییات از من فرجی دانا سر زده با اقرار به او و رفتن به سمت اصلاح آن از نصایح مشفقانه نمایندگان استفاده کنیم. این مسیر مسیر اصلاح است اگر می گوییم اصولگرا اصلاح طلب این چنین اصلاحی را مدنظر داریم.
*احسنت احسنت کردن نمایندگان
*در بحث دانش بنیان بیش از 700 شرکت مجوز گرفتند. نفش پارکهای علم و فناوری در تولید ثروت از علم در حال تقویت شده است. اگر به آنچه در صحنه آموزش عالی در توسعه غیرهدفمند که بسیار از دید رهبری مذموم اعلام شده است که تاکید دارند توسعه هدفمند باشد.
*از سال 84 تا 92 تعداد موسسات آموزش عالی ما رشد جهشی عجیب داشتند. در سال 84 نزدیک به 950 موسسه آموزش عالی داشتیم که به 2500 موسسه ارتقا یافته است. این ممکن است جهش رو به جلو باشد. اما از 80 سال آموزش عالی 70 سالش یک طرف بوده است. اما در 8 سال هر سال 200 موسسه آموزشی اضافه شده است این دغدغه ای است که بعدا خود را نشان می دهد اگر این دغدغه را جدی نگیریم اگر کام کیفیت بخشی را که مد نظر رهیری و رییس جمهور است برنداریم در آینده متوجه می شویم.
*ما مورد قضاوت تاریخ قرار می گیریم وقتی نیسیتم که دفاع کنیم. مراقبت کنیم که چه بر جای می گذاریم. اینجا ایستاده ام که گام های اصولی خودم را تشریح کنم. اینجا ایستادم که به تفاهم برسیم و به یک تعامل بیشتر به دولت و مجلس برسیم.
*تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی از 7 نفر دانشجوی به ازای یک استادیار به 17 نفر رسیده است، دانشجویای دکترا به ازای یک عضو هیئت علمی از 4 نفر به 7 نفر رسیده است. اینها دغدغه هایی است که از آموزش و عالی که تحویل گرفتیم وجود دارد.

ادامه دارد
/220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طارق IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    60 3
    خداوندا تو که دانایی،فرجی کن که رضای دانشگاهیان ،فرجی داناست.با کمی تغییر ؛برداشتی از کامنت علیرضا در سایت ایسنا
  • استاد A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    59 2
    جناب وزیر واقعا مظلوم هستی ، خدا شما را از افراطیون در امان نگه دارد.
  • مهدی A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    42 1
    امیدوارم اونقدر فهم نمایندگان بالا باشد تا دانایی وزیر را در همین جواب ها دریابند مشخص است مدیری علمی اند ایشان
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    6 66
    ده بار باهات جلسه گذاشتن به سمت اصلاح رفتی؟
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
      16 1
      اصلاح از نظر شما زیر پا گذاشتن حق ماها که جامون را یه مشت بی سواد تو بورسیه ها گرفتند هیهات من الذله
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    43 1
    درود بر فرجی دانا
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    5 53
    این دولت وخطا استغفرالله شماها همه معصومید وهرکس ازشما انتقادکندتکفیری است
  • رضا A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    32 0
    واقعا الان مشکلات جامعه ما با این استیضاح حل میشه
  • بینام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    40 1
    شما افتخار دانشگاهیان ایران هستید..... شما بغض فروخورده 8 ساله سیستمی هستید که جلوی چشمش با بی اخلاقی تمام افراد را با تهدید و ارعاب و برچسب زدن از زندگی علمی ناامید کردن.... نام شما جاودانه است
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    114 4
    فرجی دانا جاودانه شد...
  • نانو مرد RO ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    41 0
    استيضاح ميكنيم تا بخاطر بورسيه فك و فاميلمان مورد تعقيب قانوني قرار نگيريم.بقيش همش حرفه
  • آذر IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    36 0
    ما حامی اندیشمندی شما هستیم آقای وزیر... احسنت بر شما
  • عباس A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    13 91
    اقرار به خطا . . .
    • رضا A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
      30 1
      این از بزرگمنشی آقای فرجی دانا است که مثل آقایون مجلسی خودشو عقل کل نمی دونه و می خواهد به همه نظر ها گوش بده و گامی به جلو برای علم و فناوری این مملکت برداره
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    78 3
    خوب شد آقای فرجی دانا توضیح دادند. ما هم در ریز نمی دانستیم که وضعیت اموزش عالی چیست و با چه مشکلاتی روبروست.
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    4 41
    دیگه این اخر خطه اگر اصلاح شدنی بودی قبلا به دغدغه نمایندگان ملت دهن کجی نمیکردی
    • بهداد IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
      9 0
      ادبیات احمدی نژادی عزیزان قابل تامل است
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    20 1
    المومنین یعرفون بسیماهم همین و السلام..
  • فرحناز A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    25 0
    واقعا اسمشون برازنده شونه با دانایی پاسخ میدند
  • اهوازی IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    16 0
    نه فقط در آموزش عالی بلکه در آموزش و پرورش هم کمیت بالا رفته ولی متاسفانه کیفیت روز به روز پایین تر می رود زیرا که کیفیت آموزش و سواد آموزگاران ما روز به روز کاهش پیدا کرده هرکسی با هر سطحی از سواد وارد دانشگاه می شویم و آنقدر در دانشگاه می مانیم تا فارغالتحصیل می شویم و می رویم معلم می شویم ولی معلمی و استادی که کیفیت ندارد و این سلسله ادامه دار می شود