استیضاح در مجالس مختلف انگیزه ها، اهداف و مقاصد متفاوتی را دنبال کرده است.

محمود عزیزی:در میان وزرای دولت در ادوار مختلف وزرای کشور،آموزش و پرورش و راه و شهر سازی بیشترین استیضاح را داشته اند.  پس از آنها هم وزرای بهداشت و مسکن که در روزگاری از وزارت راه جدا بود، در رتبه های بعدی قرار دارند.

وزارتخانه های علوم، صنایع و معاون سنگین (در دوران نخست وزیری موسوی)، ارشاد، پست و تلگراف(وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)، کشاورزی، نیرو، اقتصاد، کار، تعاون و رفاه اجتماعی دیگر وزارتخانه هایی هستند که در مجلس مورد استیضاح قرار گرفته اند.

این فراوانی در میان وزرا نشان می دهد که موضوع های مورد توجه نمایندگان در مجالس مختلف تفاوت فراوانی نکرده است. گستردگی وظایف وزارت کشور و موضوع  انتخاب استانداران از جمله مسائلی است که در دولتهای مختلف پای وزیر کشور را به مجلس کشانده است.

رخدادی که مشابه آن در وزارتخانه گسترده آموزش و پروش اتفاق افتاده است و همواره وزرای مربوطه را خطر استیضاح تهدید می کند.

در حوزه وزارت راه و شهر سازی هم حوادثی چون سقوط هواپیما، خروج ریل از قطار و حوادث جاده ای از جمله موضوع هایی است که هر از چندی پای وزرای این حوزه را به مجلس باز کرده است. اینکه  این حوادث منجر به استیضاح شود نیازمند جرقه هایی است.

 وقتی در دی ماه 87 موضوع استیضاح اسکندی وزیر کشاورزی دوباره کلید خورد، این موضوع به مصاحبه وزیر وقت با يك سايت خبري مرتبط بود که در آن اسکندری  خواسته استيضاح كنندگان را غیر معقول دانسته بود. این گفت وگو تلاش هیات رئیسه مجلس هفتم را برای منتفی شدن استیضاح ناکام گذاشت. هر چند در نهایت در استیضاح اسکندری نمایندگان به ادامه فعالیت اسکندری رای دادند، اما یک استیضاح در تاریخ مجلس هفتم ثبت شد.

جدول: وزارتخانه های که وزرایش در 9 دوره مجلس استیضاح شده اند:

وزارتخانه

تعداد دوره

کشور

3

آموزش و پرورش

3

راه و ترابری

3

مسکن

2

بهداشت

2

معاون و فلزات

1

فرهنگ و ارشاد

1

پست و تلگراف

1

کشاورزی

1

نیرو

1

اقتصاد

1

کار، تعاون

1

علوم

1

 

27212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 1
    ای کاش وقتی اسمی از شخصیتی که یک زمان رییس یک دولت بود یک اقایی هم اضافه کنید از تظرات مغرضانه شماچیزی کم نمیشه