ایرنا نوشت:

روزنامه لبنانی السفیر با بیان اینکه « ریاض به درکی درست از اهمیت ماموریت دریادار شمخانی در پرونده عراق و جایگاه عالی او دست یافته است»، نوشت که « بعدازعراق، ایستگاه دوم تفاهم اعلام نشده ایران و عربستان، لبنان است».
به گزارش ایرنا، السفیر در شماره روز سه شنبه خود افزود: توافق و تفاهم اعلام نشده ایران و عربستان و قبول تهران برای کناره گیری« نوری المالکی» از مقام نخست وزیری به نفع « حیدرالعبادی» که او هم به جمهوری اسلامی ایران نزدیک است، به نتیجه رسید.

این روزنامه لبنانی به نقل از سیاستمداری بسیار آگاه از یکی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که با فعالیت های شورای همکاری خلیج فارس در ارتباط مستقیم است، نوشت: تفاهم اعلام نشده ایران وعربستان با هماهنگی آمریکا ، آغاز تحرکات جدید در منطقه است که در مرحله آینده شاهد آن خواهیم بود.

وی افزود: تفاهم اعلام نشده ایران و عربستان بعداز اطمینان و درک درست ریاض از جایگاه مهم و عالی دریادار « علی شمخانی» وزیر دفاع اسبق ، مشاور کنونی آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب و دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران و اهمیت ماموریتش در پرونده عراق، شکل گرفت.

السفیر به نقل از این سیاستمدار و با بیان اینکه « شمخانی از شهروندان عرب اهواز ایران است و روابطی تاریخی و محکم با مقامات عربستان دارد»، اضافه کرد: با مامور شدن شمخانی در پرونده عراق، عربستانی ها به برداشتی درست و مثبت از اهمیت ماموریت و جایگاه عالی او دست یافتند.

السفیر خاطرنشان کرد که « تفاهم ایران و عربستان در پرونده عراق، زمینه ساز تفاهم های پی در پی بعدی است که ابتدا شامل لبنان می شود و بعد سوریه زیرا این پرونده پیچیده است و در ادامه مسائل دیگر منطقه را در برخواهد گرفت.

این روزنامه لبنانی به نقل از سیاستمدار نزدیک به شورای همکاری خلیج فارس نوشت که تمدید ماموریت « علی عواض عسیری» سفیرعربستان سعودی در بیروت که حتی تمام دیدارهای خداحافظی خود را برگزار کرده و چمدانهایش را بسته بود، نشانه ای از یک اقدام جدی در خصوص انتخاب رییس جمهوری سیزدهم لبنان است هر چند کمی طول بکشد.

السفیر افزود: روند مرتب سازی اوضاع عراق، میوه مذاکرات منطقه ای بین تهران و ریاض با وساطت عمان و کویت و به موازات آن نشست های کشورهای عضو گروه 1+5 با ایران در خصوص موضوع هسته ای صورت گرفت و هدف آن ایجاد تحرک جدید در منطقه با محوریت تفاهم ایران وعربستان با همکاری آمریکا است.

این روزنامه لبنانی با اشاره به سخنان « باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا در باره عراق و سوریه ، نوشت: شاید سخنان اوباما اشاره ای است به این مطلب، اگر ایران وعربستان خواستار کاستن از شدت درگیری های مذهبی هستند باید برای حل دو قضیه عراق و سوریه به تفاهم برسند.

السفیر به نقل از منبع خود افزود: در مقابل اقدامات جمهوری اسلامی ایران، عربستان از اهل سنت عراق می خواهد که دولت کنونی را تحریم نکنند و شریک آن باشند بویژه اینکه عشایر سنی عراق به سعودی ها نزدیکتر هستند تا داعش.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: در چنین شرایطی داعش و تروریسم تضعیف می شوند و این مرحله اکنون درعراق محدود می ماند و اما چاره ای نیست ، باید مشکل سوریه در مرحله بعد حل شود.

السفیر تاکید کرد : بروز پدیده داعش و حضورش در عراق از عواملی است که عربستان را وادار کرد تا با سرعت زیاد وارد گفت وگو با ایران شود و گفت وگوهای راهبردی ایران و آمریکا نیز در این زمینه نقش داشته است.

آیا تفاهم اولیه در باره عراق به یک ائتلاف بین المللی و منطقه ای برای نابودی پدیده داعش منجر می شود؟

سیاستمدار نزدیک به شورای همکاری خلیج فارس به تجربه ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم متشکل از 180 کشور بعداز حوادث یازدهم سپتامبر در آمریکا اشاره کرد و گفت که این ائتلاف در ده سال اخیربعداز اینکه موضوع تروریسم « القاعده» فروکش کرد، بسیار ضعیف شد.

وی افزود: داعش تاکنون و قبل از آنکه تهدیدی جهانی و بین المللی باشد، تهدیدی منطقه ای است و چه بسا اکنون به یک ائتلاف منطقه ای علیه تروریسم با حمایت بین المللی بیشتر نیاز باشد و « عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر در سفر اخیر خود به ریاض به آن اشاره کرد و انتظار می رود زمینه ساز ائتلافی با هسته مرکزی ایران، مصر و عربستان باشد و در ادامه ترکیه به آن بپیوندد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    2 0
    قطعا تفاهم و نزدیکی بین ایران و عربستان، خبر خوشی برای منطقه و جهان اسلام خواهد بود و به ضرر فرقه گرایانی که همیشه از تفرقه نفع می برند.