ایسنا نوشت:

در پی کشته شدن نوجوان سیاهپوست آمریکایی و بالا گرفتن درگیری‌ها در ایالت میسوری این کشور، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که دادستان کل فردا (چهارشنبه) به فرگوسن می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، به گفته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، سفر "اریک هولدر"، دادستان کل این کشور به فرگوسن با هدف انجام تحقیقات فدرال درباره حادثه تیراندازی به یک نوجوان سیاهپوست آمریکایی صورت می‌گیرد.

اوباما در جریان کنفرانس خبری خود در کاح سفید گفت که سفر هولدر به فرگوسن از جمله شامل دیدار وی با بازجویان فدرال و مدیران محلی می‌شود. پیش از این کنفرانس، اوباما با هولدر دیدار کرد و با برخی از سناتوهای ایالت میسوری و نیز جی نیکسون، فرماندار این ایالت تلفنی گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که اریک هولدر قرار است با مقام‌های اجرای قانون گفت‌وگو کند تا به برقراری صلح و آرامش در فرگوسن کمک کند. اوباما گفت: من احساسات و خشمی را که به دلیل مرگ مایکل براون ایجاد شده، درک می‌کنم. اما این خشم با غارتگری یا دزدیدن سلاح و یا حتی حمله به نیروهای پلیس همراه شده است که تنها موجب افزایش تنش‌ها و تحریک هرج و مرج می‌شود و به جای اینکه موجب اجرای عدالت شود، آن را تضعیف می‌کند.

اوباما با این حال تاکید کرد: حق آزادی بیان و حق آزادی تجمع باید با هشداری صیانت شود؛ خصوصا اینکه ما در چنین برهه حساسی قرار گرفته‌ایم. هیچ توجهی هم برای استفاده از زور بیش از حد پلیس وجود ندارد.

اوباما افزود: فرگوسن ضربه خورده است اما من از مردم درخواست می‌کنم تا شرایط را درک کنند و به جای اینکه به یکدیگر آسیب بزنند، مرهمی برای یکدیگر باشند. در بسیاری از جوامع سراسر جهان یک دنیا بی‌اعتمادی میان ساکنان محلی و نیروهای امنیتی وجود دارد. در بسیاری از جوامع، بسیاری از مردان رنگین پوست کنار گذاشته می‌شوند و تنها با چشم ترس به آن‌ها نگاه می‌شود.

به گفته اوباما برنامه ابداعی وی به نام "حافظان برادرانم" که هدفش فراهم کردن حمایت اقتصادی و آموزشی از اقلیت‌های جوان است، به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده است.

فرماندار ایالت میسوری نیز در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان از تلاش‌های اوباما و دادستان کل آمریکا تشکر کرد اما به ادامه تنش‌ها در ایالتش اذعان کرد.

در نهم اوت مایکل براون، نوجوان 18 ساله آمریکایی به ضرب گلوله نیروهای پلیس در فرگوسن ایالت میسوری کشته شد و پس از آن اعتراضات صلح‌آمیز به سرعت به شورش‌های خیابانی تبدیل شد و به همین دلیل در روز شنبه حالت فوق‌العاده و منع رفت و آمد اعلام شد.

فرماندار دموکرات ایالت میسوری، برای کنترل ناآرامی‌ها، شنبه شب و یکشنبه شب در فرگوسن مقرارت منع آمد و شد برقرار کرد و از دوشنبه به دستور او گارد ملی برقراری امنیت در این شهر را برعهده گرفته است. حدود ۲۰۰ تن از نیروهای گارد ملی در خیابان‌های فرگوسن مستقر شده‌اند و نیروهای امنیتی به طور مرتب از معترضان می‌خواهند تجمع نکنند و متفرق شوند.

اوباما در ادامه سخنانش گفت: مردم نباید در خصوص حادثه‌ای که به مرگ مایکل براون انجامید پیش‌داوری کنند. ما باید در مورد پیش‌داوری‌ها هشیار باشیم و اجازه دهیم تا تحقیقات کامل شود. زمانی که تحقیقات در دست انجام است ما باید اطمینان حاصل کنیم که مشکلی برای انجام تحقیقات وجود ندارد. باید شفافیت و مسوولیت‌پذیری وجود داشته باشد و در آن صورت است که مردم به روند تحقیقات اعتماد می‌کنند و پس از آن روند عادلانه و منصفانه اجرایی می‌شود و نهایتا نتیجه‌ای منصفانه و عادلانه خواهد داشت.

باراک اوباما به نتایج کالبد شکافی این نوجوان سیاهپوست اشاره‌ای نکرد و تنها گفت که موارد بسیاری هنوز درباره این پرونده مشخص نیست. طبق نتایج کالبد شکافی مایکل براون دست‌کم شش بار هدف شلیک گلوله قرار گرفته و دو گلوله به سرش برخورد کرده است. این دومین بار است که اوباما طی پنج روز گذشته درباره این حادثه صحبت می‌کند و حرف‌های روز دوشنبه وی در حالی منتشر شد که فرماندار ایالت میسوری گارد ملی را برای برقراری آرامش فرگوسن مستقر کرده بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    7 5
    یک جوان سیاه پوست دیگه هم در کالیفرنیا کشته شد.
  • حامد IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    10 5
    اوبامای بی وجدان چرا همین حرف رو درمورد اعتراضات چندماه پیش اوکراین نمیزدی؟؟ هان؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    3 4
    خیلی رو داری اوباما