باید دولت به صورت روشن مشخص کند که به چه صورت از این بنگاه های تولیدی حمایت می کند و باید تسهیلات ویژه و طولانی مدت به تولیدکنندگان بدهد.

 

مسعود خوانساری رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران و از سرشناس ترين چهره هاي بخش خصوصي کشور اعتقاد دارد، دولت با تدوين سياست هاي خروج از رکود، گامي موثر در جهت بهبود وضعيت اقتصادي کشور برداشته است.

به گزارش خبرآنلاين، او براين باوراست که اجراي دقيق اين سياست ها و البته بازنگري در بخش هايي از سياست هاي خروج از رکود مي تواند اقتصاد ايران را نجات دهد. رییس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران همچنين بر لزوم ساماندهی نظام بانکی کشور با اجرای طرح دولت تاکید دارد.

به نظر شما دولت با سياست هاي خروج از رکود مي تواند به وضعيت اقتصادي کشور سامان دهد؟

در خصوص سياست هاي خروج از رکودی که از طرف دولت ارائه شده است نظر کاملا مثبتی دارم. این اولین بار است که دولت به صورت مکتوب نظریه و تئوری خود را مورد نقد و بررسی کارشناسان و صاحب نظران قرار می دهد و این امر بسیار ارزشمند و قطعا در عرصه اقتصاد کشور مفید واقع خواهد شد. از دیدگاه من ارائه این طرح و بسته دو هدف را دنبال می کند. یکی از اهداف آن احترام به صاحب نظران و کارشناسان و البته بخش خصوصی است. هدف دیگری که در ارائه این بسته نهفته است این موضوع است که در تصمیمات دولت و عملیاتی شدن آن بسیاری از صاحب نظران و متخصصان نیز دخیل باشند. دولت دیگر به دنبال یکه تازی نیست و به نظرات دقیق و کارآمد کارشناسان ایمان آورده است.

کدام بخش اين سياست ها را ميتواند اثرات مفيدتري داشته باشد؟

از جمله ویژگی های ممتازی که در سياستهاي رکود دیده می شود این است که دولت ورود رکود به اقتصاد کشور را مورد تحلیل قرار داده است و از جنبه های مختلف دلایل رکود را مورد بررسی قرار داده است. بندهای پیشنهادی موجود در بسته بسیار حساب شده و کارآمد است. اما یکسری از مسائل نیز باید به آن اضافه شود که از دیدگاه من از قلم افتاده است. از طرف دیگر برای عملیاتی شدن این بندها هیچگونه  ضمانت اجرایی پیش بینی نشده است. بسته رکود علاوه بر مسائلی که عنوان کردم به اولویت بندی های هدف گذاری شده نیاز دارد. زیرا یکسری از کارها در بلند مدت به سرانجام خواهند رسید و برخی دیگر در کوتاه مدت یا میان مدت. پس در نتیجه در این بسته باید به زمان بندی نیز اشاره می شد.

آنچه گلايه هاي فعالان اقتصادي را به همراه داشته ودارد، موضوع تامين منابع مالي است. به نظر شما اين سياست ها چقدر مي تواند در اين حوزه موثر باشد؟

بله. نکته ای دیگری که باید در خصوص آن دقت بیشتری می شد تامین نقدینگی بنگاه های تولیدی است که به صورت کامل به آن نپرداخته اند. این موضوع که با چه روش های می خواهند بنگاه ها را تامین مالی کنند در این بسته کاملا گنگ و مبهم است. موضوع مهم دیگری که وجود دارد بروکراسی حاکم بر اقتصاد کشور است. باید در این راستا ستادی ایجاد شود که موانعی که بر سر راه کسب و کار وجود دارد شناخته و از میان برداشته شود. بهبود فضای کسب و کار یکی از مهمترین بحث های است که در کشور ما جای خالی آن همیشه احساس شده است. از دیدگاه من دولت اشتغال را با دقت بیشتری زیر ذره بین خود قرار دهد، چرا که گره بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور با بهبود اشتغال باز خواهد شد.

اما در نگاه کلی ارائه بسته رکود در وضعیت نا به سامان فعلی اقتصاد کشور بسیار موثر است و اگر قرار باشد بندهای را در این بسته بگنجانم ضمانت اجرایی، تامین مالی بنگاه ها را در آن قرار خواهم داد.

البته شايد نکته مهم اين باشد که دولت براي اولين بار نظر بخش خصوصي در مورد طرح هاي اقتصادي را جويا شده است.

دقيقا. تدوین طرح خروج از رکود تورمی مهمترین اتفاقی که پس از انقلاب در حوزه اقتصاد رخ داده است. این نخستین بار است که دولت اقدام کرده طرحی را به صورت مکتوب در بوته نظرسنجی قرار دهد. برخورد تحلیل گونه با پدیده رکود گامی درست در جهت  کاهش رکود ارزیابی است که به این ترتیب می توان امیدوار بود که امکان کاهش رکود وجود داشته باشد. معمولا در جهان رکود زمانی اتفاق افتاده است که تقاضا وجود نداشته باشد. به اعتقاد دولت عامل اصلی رکود کاهش عرضه است که کاهش عرضه نیز به دلیل تشدید تحریم ها و کاهش قدرت خرید مردم صورت گرفت.

شما انتقادي هم به روش نگارش سياست ها داريد؟

البته در این لایحه برای هیچ یک از راهکارها ضمانت اجرایی در نظر گرفته نشده است. بین بیش از 170 بندی که در طرح دولت برای خروج از رکود تدوین شده است، بسیاری از موارد نیازمند داشتن مصوبه هایی از دولت یا مجلس هستند که این امری زمان بر است. برخی از این  بندها در کوتاه مدت قابل حل است و برخی دیگر  نیازمند زمان طولانی است. درصورت اولویت بندی مواد طرح می توان به سرعت اجرای آن افزود. متاسفانه در چند سال گذشته نظام بانکی کشور رها شده است و هیچ نظارتی از سوی بانک مرکزی روی بانک ها صورت نگرفته است. متاسافانه بانک ها به جای اینکه تامین کننده مالی باشند، به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده اند که پول مردم را نگه می دارند و اقدام به فعالیت اقتصادی می کنند. بانک ها و موسسات مالی که بانک مرکزی هیچ گونه نظارتی روی آنها ندارد، با اعطای سودهای چشمگیر به مردم نقدینگی را از جامعه جمع آوری می کنند که این نیز موجب خالی شدن بنگاه های تولیدی از نقدینگی می شود. اگرچه در طرح خروج از رکود تورمی به ساماندهی نظام بانکی اشاره شده است اما باید به این موضوع توجه بیشتری شود و برای آن ضمانت اجرایی در نظر  گرفته شود. در این بسته به اندازه کافي به موضوع تامين مالي بنگاه ها اشاره نشده است. از سال1391 با جهش سه برابری قیمت ارز واحدهای تولیدی در تامین نقدینگی دچار مشکل شدند. همچنین هزینه گشایش ال سی از 10 درصد به 130 درصد افزایش یافت و در کنار این ها تحریم به مشکل مالی بنگاه های تولیدی دامن زد. باید دولت به صورت روشن مشخص کند که به چه صورت از این بنگاه های تولیدی حمایت می کند و باید تسهیلات ویژه و طولانی مدت به تولیدکنندگان بدهد.

البته يکي از بزرگترين مشکلات پيش روي اقتصاد ايران در حال حاضر سيستم اداري کشور است که در سياست ها هم خيلي به اين موضوع اشاره نشده است.

دقيقا بروکراسی حاکم بر نظام اقتصادی کشور به عنوان یکی دیگر از مشکلات اقتصادی ايران است. برای حل این مشکل نیز باید راهکارهای ویژه ای اندیشیده شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    15 0
    با سلام اگر ممکن است مشخصات افرادی که با هاشون مصاحبه میشه بنویسید به طور مثال آقای خوانساری کیه سوادش جقدره وتخصص چی داره. با تشکر
  • حسن A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    5 2
    ما در این دوران 35 ساله یا رکود داشتیم یا تورم ،کارشناسان باید در این زمینه نظر بدهند ولی بعنوان یک نفر که یک واحد 100 نفری را اداره می کند عرض می کنم ما نمی دانیم کارمان را رشد بدهیم یا تعطیل کنیم تورم باشد فروش بالا می رود و فکر می کنیم باید رشد داشته باشیم و بالعکس ؟ و امروز با این رکود برای واحدهای کوچک بسیار هزینه بر شده است و نمی دانیم کی ثبات پیدا می کنیم ؟مطمئن هستم با این تجربه خارج شدن از رکود بدون تورم سخت می باشد ؟ ولی وقتی با این قوانین و قیمت مواد اولیه نه صادرات داریم و نه تولید و هزینه زیاد هم که وجود دارد ؟ ما که همین قدر می فهمیم ؟
    • مهدی حسنی IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      7 0
      حسن آقا فکر نمیکنید دیگه زمونه سودهای کلان 100 درصدی گذشته اگه مدیرعاملهای مثل شما به سود کم قانع باشند و بدنبال افزایش بهروری و افزایش کیفیت باشند مطمئنا تولیداتمان صادرات خواهد داشت نه اینکه حقوق کارمند و کارگر ایرانی را افزایش بدهیم درهای واردات را هم ببندیم حقوق مصرف کننده راهم تضعیف کنیم و هر تولید بی کیفیتی را به خورد هموطنمون کنیم حال که مردم پول ندارند تولیدات شما را بخرند رکود پیش بیاد راستی الان دلار خیلی خوبه مرحمت فرمایید به کشورهای دیگر صادر کنید تا ازرکود خارج شوید.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    3 0
    تا زمانی که همه ارگان ها و نهادهای حکومتی فارغ از مسائل سیاسی تمایلی به همراهی و همگامی جدی با دولت برای خروج از رکود از خود نشان ندهند, نه دولت روحانی و نه هیچ دولت دیگری قادر نخواهند بود حتی با انواع و اقسام بسته ها, قدمی برای برای خروج از رکود بردارند. با این ناهماهنگی ها, فقط زمان را از دست خواهیم داد و به ورشکستگی نزدیک و نزدیک تز خواهیم شد.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    4 0
    اين اتفاق افتاده يا قراره كه بيفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • خسرو A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    5 0
    لابد ورود به همين ركود، هم از بي اهميت ترين اتفاقات است.
  • مهدی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    9 1
    همینه تا زمانی که تولیدات صادرات محور نداشته باشیم به فکر مسکن میافتیم و اشتغال و 100 تا شغل مستقیم را بهش مرتبط میکنیم میگیم 14 تا 20 درصد اشتغال تو این بخشه مردم بداد دلالها برسید خونه تا 6 ماه دیگه 30 درصد تا سال دیگه 100 درصد تا 4 سال 200 تا 300 درصد تورم داره بیاد برید وام بگیرید خونه بخرید تا اشتغال برای دلال ها ایجاد بشه یا هر کس دیگه این سیاست برون رفت از رکود نیست برون رفت از رکود فقط بایستی به بخش معدن و فراوری معدن و نفت و ... توجه شود چون مزیت نسبی ماست. خواهشا دست از سر مسکن بردارید آقایون وزیر و بانک مرکزی هر روز با مصاحبه هاتون شوک به بازار وارد نکنید.