فارس نوشت:

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در بعضی از مدارس معدل و میانگین نمرات قبولی دانش‌آموزان پایین‌تر از حد انتظار است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره افت کیفیت آموزشی و تحصیلی در برخی از مدارس، اظهار داشت: در مدارسی که دانش‌آموزان آن‌ها دچار افت تحصیلی و تنزل کیفیت آموزش می‌شوند، متغیر معلم باید بیشتر مورد مراقبت و پشتیبانی قرار گیرد.

وی افزود: تشکیل شوراها و یا کارگروه‌های مراقبت از کیفیت در داخل مدارس می‌تواند معلمان را در معرض خود ارزیابی و شناسایی راهکارهای مناسب ارتقاء کیفیت قرار دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان تصریح کرد: برخی از گزارش‌ها حاکی از این است در بعضی از مدارس معدل و میانگین نمرات قبولی دانش‌آموزان پایین‌تر از حد انتظار است، اما ارائه آمار و اطلاعات شفاف از نمرات مکتسبه دانش‌آموزان و عملکرد مدارس و معلمان می‌تواند مقدمه‌ای بر آسیب‌شناسی فرایند یاددهی و یادگیری و شناسایی عوامل مؤثر و دخیل در سایر مؤلفه‌های آموزش و پرورش باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به سطح پایین کیفیت در برخی مدارس خاص خاطرنشان کرد: مدارس خاص، غیردولتی و طبقه‌بندی آنها، در تراکم برخی از مزیت‌ها در یک نقطه ویژه با آنکه برای آنها مقبولیت ایجاد می‌کند در عین حال می‌تواند تهدیدی بر عدالت آموزشی باشد اما با همه اینها نتایج آزمون‌های نهایی و هماهنگ کشوری حکایت از این دارد که عملکرد برخی از این نوع مدارس از مدارس دولتی با مدیران متعهد و مسئول و خبره، بسیار پایین‌تر است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان راه‌ چاره این مشکل گفت: علاوه بر آموزش‌های حرفه‌ای معلمان، لازم است آزمون‌ها به‌عنوان حلقه‌ای از فرایند یاددهی و یادگیری شناخته شوند و ارزشیابی توصیفی و یا فرایندی و نتیجه محور می‌تواند در شناسایی میزان دخالت عوامل ذی‌سهم و اثربخش در این فرایند مؤثر باشد و دخالت‌های مهندسی شده‌ای را دیکته نماید.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلمی از لرستان IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    27 1
    در دولت قبل به ما فشار می آوردن که حتما نمرات را بالا رد کنیم تا آمار قبولی و معدل بالا بره و حتی چند بار منو توبیخ کردن چون زیر بار نمره بیخودی دادن نمی رفتم
    • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      4 0
      باز هم خوبه که جناب معاون محترمانه از شما می خواهدکه نمره بدین تا ببینیم بعدا چه پیش خواهد آمد
  • مهدی IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    22 1
    "متغیر معلم باید بیشتر مورد مراقبت و پشتیبانی قرار گیرد." متغیر کتاب درسی چطور؟ وقتی تحصیل کرده ها و رنج کشیده های تعلیم و تربیت را گوشه رانده اید و امثال شما اینجا هستید از این بدتر هم می شود. چاپ کن.
  • یک فرهنگی A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    30 1
    آقای معاون ، چرا شما یه روی سکه را میبینید و طرف دیگرشو نگاه نمیکنید؟ برید به مدارسی هم سر بزنید که نمودار ستونی صدرصد قبولی رو در دفتر مدارس علم کرده اند ولی اگر از همین دانش آموزان آزمونی بگیرید که کسی در آن دخالت نداشته باشد مطمئنا" 50 درصد آنها مردود خواهند شد. وعلتش هم این ارزشیابی توصیفی هست که به دانش آموزان و معلمین تحمیل کرده اید والسلام
  • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    5 0
    آقا مسائل فرهنگی جامعه حل شود ، نمره خواهد آمد. با شعار و توپ و تشر نمیشود.
  • خالدي ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    10 0
    تمام اين پيامد ها ناشي از سياست ها غلط آموزش وپرورش است .معلمين را وادار به دادن نمره ي مفت به دانش اموز ان ميكند.
  • علي A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    7 0
    فاتحه آموزش و ژرورش خوانده شده است
  • یک فرهنگی دلسوز A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    9 0
    بجای اینکه از نمره های واقعی که برخی معلمان میدن خوشحال باشن ناراحت هم میشن وقتی معاون فرق بین معدل با سواد رو نمیدونه از دیگر مسئولین آموزش و پروش چه انتظاری میشه داشت