همایش بزرگداشت روز جهانی انسان دوستی/آموس: باید به عملیات‌های بشردوستانه خود در جهان بیفزاییم

19اوت به پاسداشت کمیسر عالی حقوق بشر که به همراه 21 نفر از همکارانشان در سال 2003 در بغداد کشته شده اند روز جهانی انسان دوستی نام گرفته است.

طهورا شهبازی:  امروز صبح مراسمی در خصوص گرامی داشت این روز در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد. میهمانان ویژه این مراسم گری لوییس، هماهنگ کننده سازمان ملل در تهران ، والری آموس معاون دبیرکل سازمان ملل و همچنین سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در حضور سفرای کشورهای خارجی از جمله رئیس دفتر حافظ منافع مصر، سفیر استرالیا در تهران، سفیر ارمنستان، سفیر ژاپن و روسای دفاتر نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل به ایراد سخنرانی در خصوص جنایات اخیر جنگی در جهان پرداختند.

هماهنگ کننده سازمان ملل در تهران به عنوان آغازگر سخنرانی در خصوص دلیل نام گذاری این روز به روزجهانی انسان دوستی گفت: از آن زمان جامعه بین‌المللی این روز را به عنوان روز جهانی انسان‌دوستی اعلام کرده است تا در این روز از فرصت استفاده شود و از امدادگران انسان‌دوست تقدیر کنیم که این تقدیر تنها درباره افرادی نیست که در زیر پرچم آبی کار می‌کنند.

وی گفت: سال گذشته مددکارانی بوده‌اند که ربوده شدند، مصدوم شده یا جان خود را از دست داده اند. در هفته های اخیر امدادگران انسان دوست زیادی نیز در سودان جنوبی و غزه جان خود را از دست داده‌اند. شمار زیادی از مردم به دلیل حملات عمدی کشته شده‌اند یا رنج برده‌اند امدادگران انساندوست و خانواده های آنان شدیدا در معرض این جنایات قرار دارند اما این جنایات به وسیله میلیون ها انسان دیگر نیز احساس می شود.

گری لوییس گفت: حمله علیه امدادگران انسان دوست مانع دسترسی مردم به کمک های نجات بخش زندگی می شود. بیماران و مصدومان جنگی درمان نشده اند و آنان که مجبور به ترک خانه هایشان شده اند بدون غذا و آب و سرپناه می مانند و در معرض خشونت بیماری ها و سایر تهدیدها قرار می گیرند. در این روز جهانی انسان دوستی امدادگران را ارج می نهیم که شجاعانه برای کمک به نیازمندان می شتابند.

 

غیرنظامیان هزینه های جنگ ها را می پردازند

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه به عنوان دومین سخنران مراسم گفت: متاسفانه در جنگ مدرنی که دروغ‌های مسلح در شهرها انجام می‌دهند غیرنظامیان مختلفی در سودان، آفریقای مرکزی و غزه و سوریه و عراق هزینه‌های این جنگ را می‌پردازند.

او گفت: به عنوان جامعه بین‌المللی و انسان‌دوست طبق قوانین بشردوستانه نباید قوانین بشردوستانه از سوی گروه‌های مسلح و کشورها نادیده گرفته شود ولی متاسفانه این امداد‌گران انسان‌دوست هستند که مورد هدف قرار می‌گیرند.

آموس گفت: خطر‌ناک‌ترین کشور برای امداد‌گران افغانستان است زیرا نیمی از آمار کشته‌ها در آنجا صورت می‌گیرد ضمن اینکه 38 نفر در غزه و 68 نفر هم در سودان جنوبی به دلایل قومیتی مورد هدف گروه‌های مسلح قرار گرفته‌اند و تنها راه برای معکوس کردن این روند این است که جوامع بین‌المللی باید راه‌هایی را برای تقویت و اجرای قوانین برای عدم آسیب‌پذیری امداد‌گران در بحران‌های مختلف داشته باشند و باید تلاش شود کسانی که به امداد‌گران حمله می‌کنند به سزای عمل خودشان برسند.

او گفت: نیازهای بشردوستانه به دلیل گسترش بحران‌ها و حملات رو به افزایش است و هم‌اکنون17میلیارد دلار نیازمندی‌های امور بشردوستانه در کل جهان محسوب می‌شود.

آموس گفت: به دلیل جنگ غزه هم‌اکنون نیازمند 300 میلیون دلار برای ارسال کمک‌های بشردوستانه هستیم زیرا دسترسی به آب و غذا و پناهگاه در آنجا بسیار سخت شده و نیم میلیون نفر با ناامنی غذایی مواجه هستند و نمی‌دانند که وعده غذایی بعدی آنها از کجا تامین می‌شود.

وی افزود: 1.2 میلیون نفر خانه‌های خود را به دلیل جنگ در عراق و بحران‌های مختلف ترک کرده‌اند و مسیر‌های امداد‌رسانی و راه‌های حمل و نقل در آنها دچار تخریب‌های مختلف شده است.

آموس با تاکید بر اینکه باید به ریشه‌های این بحران‌ها بپردازیم و آن را از بین ببریم اظهار داشت: نابرابری اجتماعی و فقر و تغییر آب و هوا و از بین رفتن محیط زیست بر شدت حوادث و فجایع افزوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید به عملیات‌های بشردوستانه خود به دلیل گسترش مشکلات فراوان در جهان بیفزاییم و به همین دلیل امسال کمپینی را ایجاد کردیم تا به جهانیان نشان دهیم که امداد‌گران انسان‌دوست و کمک‌های بشردوستانه آنان شامل چه اقداماتی است و چه کارهایی می‌شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در پایان افزود: امروز دنیای ما نیازمند ایفای سهم انسان‌های مختلف برای ایجاد دنیای صلح‌آمیز است و ما باید نقش خود را برای پیام‌آوری 20 گانه ایفا کنیم.

 

هنوز طعم تلخ تروریسم کور را احساس می کنیم

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه نیز به عنوان آخرین سخنران گفت: روز 19 اوت روز جھانی انسان دوستی است و این روز یادآور واقعه ناگواری است که در آن نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و امور عراق و کمیسار عالی حقوق بشر در یک حمله تروریستی به مقر سازمان ملل متحد در بغداد کشته شد.

وی با بیان این که متاسفانه امسال روز جھانی انسان دوستی در شرایط بدی برگزار می شود گفت: جامعه بین الملل با کشتار جمعی مردم غیرنظامی از جمله کودکان، زنان و سالخوردگان مواجه است. اگرچه نام این افراد برای ما ناشناخته است اما ھمگی آنھا انسان بوده و کودکان و خواھران و برادران ما ھستند.

عراقچی ادامه داد: کشتار مردم بی دفاع، تخریب مدارس، بیمارستانھا و منازل مسکونی ھمگی بخش ھای تلخی از سیاست ھای مبتنی بر روش بربریت است که بر علیه غیرنظامیان بی گناه در غزه، عراق و سوریه اعمال می شود.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: این موارد ھمه نمونه ھای دردناکی از بروز و گسترش فاجعه آمیز خشونت و افراطی گری در جھان به طور اعم و در منطقه خاورمیانه به طور اخص است که جامعه انسانی را در ھمه ابعاد مادی و معنوی آن تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به این که روز جھانی انسان دوستی در واقع حرکتی برای ارج نھادن ونیز تشویق روح انسان دوستی در سراسر جھان است گفت: بزرگداشت این روز تلاشی برای دستیابی به جھان عاری از خشونت و افراطی گری است که موضوع قطعنامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ابتکار روحانی رئیس جمھوری اسلامی ایران است.

عراقچی با بیان اینکه ایران به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی در طول تاریخ از بلایای طبیعی آسیب بسیاری دیده است گفت: ما با رنج ناشی از کشتار مردم بیگناه و بی دفاع در بمباران ھای وحشیانه و تخریب مدارس و مناطق مسکونی در طول 8سال جنگ تحمیلی مواجه بوده ایم.

وی افزود: ما ھنوز طعم تلخ تروریسم کور بر علیه غیرنظامیان بی گناه، دانشمندان و مسئولین کشورھا را احساس می کنیم. بنابراین رنج برادران و خواھران در غزه و سوریه برایمان قابل درک است.

وی از جامعه جھانی خواست با ھدف توقف کشتار جمعی در منطقه در ارایه امداد و کمک ھای انسان دوستانه به قربانیان به طور قاطع و محکم نسبت به این گونه اقدامات واکنش نشان دھند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: اقدامات وحشیانه و غیرانسانی صھیونیست ھا، تروریست ھا و جنایتکاران در منطقه ما نباید بدون مجازات باقی بماند چرا که ممکن است در آینده مجدداً به این اقدامات و سیاست ھای ددمنشانه دست بزنند.

به گفته وی جمھوری اسلامی ایران در یک منطقه بلاخیز جھان واقع شده و ملت ایران در طول تاریخ خود به طور مکرر ازبلاھای طبیعی رنج برده است.

عراقچی با بیان این که بزرگداشت روز جھانی انسان دوستی بدون پرداختن به اوضاع بحرانی غزه در واقع بی توجھی به این روز است ادامه داد: ابعاد نسل کشی رژیم صھیونیستی در قتل عام زنان و کودکان به قدری گسترده است که می توان آن را به عنوان یک فاجعه انسانی و وحشتناک و مغایر با اصول و مبانی حقوق بشر قلمداد کرد.

وی ادامه داد: ممانعت از ورود کمکھای انسانی به غزه، عدم امکان مداوای مجروحان، تخریب زیرساخت ھای فلسطین، مصادیق بارز جنایت جنگی علیه بشریت است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =