محمود گلزاری *

چرا امروز منتقدان سکوت می کنند؟ چرا نمایندگانی که مدام وزیر ورزش و جوانان را چهره ای ورزشی قلمداد کرده که به موضوع جوانان ورود پیدا نمی کند اینک بابت پیگیری های مداوم و نتیجه بخش وزیر در زمینه حل مشکل وام ازدواج یک دست مریزاد نمی گویند.

حل مشکل وام ازدواج و اعطای دوباره آن به جوانان بدون تردید یکی از موفقیتهای دولت و وزارت ورزش و جوانان است. از زمستان سال گذشته که جلسات متعددی را با وزیر و معاونان محترم وزارت اقتصاد و رئیس و قائم مقام محترم بانک مرکزی در جهت رفع موانع پرداخت وام ازدواج داشتم متوجه شدم داستان این وام از آن دسته گره هایی است که با بی تدبیری برای دولت تدبیر و امید به یادگار مانده است.

خرج کردن منابع تخصیص داده شده در مواردی غیر از محل اصلی همچون سفرهای استانی رئیس دولت گذشته و ضعف قانونی در مشخص کردن سهم وام ازدواج از صندوق ملی قرض الحسنه از مواردی بود که پرداخت وام را با مشکل مواجه می کرد. هرچه زمان می گذشت صدای مخالفان و منتقدان بلندتر می شد که چه نشسته اید که دولت برآمده از رای جوانان برای آنها هیچ کاری نمی کند و نمونه اش همین وام ازدواج که منتظرانش سالمندی را خواهند دید اما خبری از وام نخواهد شد.

با پیگیری های مجدانه وزیر محترم ورزش و جوانان و مساعدت آقایان نوبخت، طیب نیا و سیف دولت اهتمام ویژه ای به این مساله نشان داد و طبق وعده اش قبل از عید سعید فطر روند اعطای وام ازدواج آغاز شد.

حالا با این موفقیت دولت، منتقدان در حال تغییر موضع هستند. نمایندگان و رسانه هایی که تا دیروز دولت را متهم به بی اعتنایی به جوانان و مساله ازدواج می کردند یا سکوت اختیار کرده و یا حرف های جدیدی می زنند.

« مگر با 3 میلیون تومان می شود کاری کرد؟»، « این وام چه دردی را از جوانان دوا می کند؟»، « مبلغ اختصاص یافته به جوانان در مقابل معوقات بانکی دانه درشت ها که چیزی نیست» و .... واقعیت آن است که مشکلات اقتصادی و برهم ریختگی ساختار اداری دو میراثی است که از دولت قبل برجای مانده و زمان زیادی از وقت مدیران کشور در یکسال گذشته صرف اصلاح این امور شده است. مساله جوانان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ادغام شتابزده و غیراصولی ورزش و جوانان و بحران های اقتصادی در حوزه اشتغال، مسکن و وام ازدواج به این دولت منتقل شده و حالا باید برای آنهمه بی تدبیری چاره اندیشید.

موضوع جوانان در کشور تبدیل به سرزمین سوخته ای شده که حالا مسببان آن و یا حامیانشان بیش از دیگران سعی می کنند دایه مهربان تر از مادر باشند. مشکل وام ازدواج و استقلال حوزه جوانان از ورزش که با چشم برهم زدنی به بن بست رسیده بود حالا تبدیل به مطالباتی شده که منتقدان خواستار حل آن بازهم به چشم برهم زدنی هستند و تلاش می کنند که فرصت کار کارشناسی را از دولت گرفته و اینگونه القاء کنند که اهتمامی به مساله جوانان نمی شود.

حامیان ادغام ورزش و جوانان در گذشته اینک دم از تفکیک می زنند اما بازهم به شیوه خودشان.« چون وزارت ورزش و جوانان کاری برای جوانان نمی کند باید تفکیک صورت گیرد.»

به یقین فعالیت هایی که در یک سال گذشته در دولت تدبیر و امید در زمینه جوانان شده از زمان ادغام تا به امروز بی سابقه بوده است. در زمینه ازدواج دو قفل اساسی کمتر از یکسال باز شد.

یکی اختلاف سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با وزارت ورزش و جوانان در زمینه راه اندازی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده و دیگری وام ازدواج. چرا امروز منتقدان سکوت می کنند؟ چرا نمایندگانی که مدام وزیر ورزش و جوانان را چهره ای ورزشی قلمداد کرده که به موضوع جوانان ورود پیدا نمی کند اینک بابت پیگیری های مداوم و نتیجه بخش وزیر در زمینه حل مشکل وام ازدواج یک دست مریزاد نمی گویند.

چرا کسی به وزیر اقتصاد که در مجلس قول داد ظرف مدت دو ماه مشکل وام ازدواج را حل می کند و یکماه نشده به قول خود جامه عمل پوشاند خدا قوت نمی گوید.

چرا کسی از معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی برای پیدا کردن راه حلی در زمینه گشایش وام ازدواج یک تشکر ساده نمی کند؟

چرا مدام وام ازدواج؟ چرا مدام موضوع تفکیک؟ چرا کسی نمی پرسد که چه بر سر سمن های جوانان رفته است که امروز کمتر جوانی رغبت می کند در مسائل اجتماعی مشارکت داشته باشد؟ چرا کسی نمی پرسد با انواع استعلام ها و برخوردهای امنیتی با جوانان آیا انگیزه ای برای تشکیل سازمان های مردم نهاد برای آنها مانده است؟ آنان که نگران جوانان هستند آیا تا به امروز پرسیده اند که چرا جوانان فعال در عرصه محیط زیست، کارآفرینی، علم و فن آوری و... از انجام کار منسجم اجتماعی رویگردان شده اند؟

آنان که تا دیروز از ادغام ورزش و جوانان حمایت می کردند و امروز نگران این ادغام هستند کمی هم دلواپس شادی جوانان باشند. کمی هم باور کنند که جوانان نیازمند نشاط و امیدند.

«جوان هراسان» دیروز بدانند که دولت و وزارت ورزش و جوانان اهتمام ویژه ای به مساله جوانان داشته و در پس سختی هایی که از تحویل سرزمین سوخته جوانان به آن متحمل شده روزهای موفقیت در راه است.

« جوان باوری » هم پیگیری مطالبات اقتصادی جوانان است و هم رفع دغدغه های آنان. هم شنیدن سخن جوانان و هم باور به حضورشان در عرصه های مختلف اداره کشور.

تک بعدی دیدن مطالبات جوانان و دستمایه قرار دادن آنان برای بازی های سیاسی ظلم به نظام و جوانان است و دولت مصمم است که باید با حمایت همه دلسوزان نظام و مراجع تقلید و کارشناسان خبره حوزه و دانشگاه قدم های اساسی و ماندگار برای جوانان برداشته شود.

* معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان

این یادداشت پیش از این در ۲۷ مرداد ۹۳ در خبرگزاری مهر منتشر شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =