امام موسی صدر: به جنبش مصدق توجه تام داشتم و از حامیان آن بودم

امام موسی صدر می گوید: «ملی کردن» و تلاش برای محدود کردن مطامع اقتصادی و سیاسی استعمار، در واقع، از ایران و با حرکت مصدق و دوستانش آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین، امام موسی صدر در پاسخ به پرسش های منی مکی درباره نسبت ایشان با جریانات دینی و سیاسی ایران، نظر خود را درباره جنبش مصدق بیان می کند.

پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر که متن کامل گفته های امام صدر را منتشر کرده، می نویسد: «منی مکی، فرزند عصام مکی، یکی از نزدیکان امام موسی صدر، است که برای تکمیل تحقیق دانشگاهی خود در فرانسه از امام موسی صدر یاری می‌جوید و سؤال‌هایی از او می‌کند. از پاسخ‌های امام چنین بر می‌آید که این پرسش‌ها و پاسخ‌ها مربوط به حدود یک سال پیش از ربودن امام صدر است.»

در ادامه به مناسبت سالروز کودتای 28 مرداد بخشی از پاسخ های امام موسی صدر را که به جنبش مصدق مرتبط است، می خوانید.

«اما دربارۀ روابط خاص من با جریانات دینی و سیاسی ایران. در واقع، چنان که می‌دانید من در ایران متولد شدم و دوران جوانی و آغاز جوانی را در ایران گذراندم. تقریباً ۲۶ ساله بودم که ایران را ترک کردم. بالطبع، مانند هر شهروندی تمایلات و دیدگاه‌ها و آرزوهایی در این دوره داشتم. آن زمان، ایام جنبش مصدق بود. مصدق شعار ملی کردن نفت را مطرح کرد. «ملی کردن» و تلاش برای محدود کردن مطامع اقتصادی و سیاسی استعمار، در واقع، از ایران و با حرکت مصدق و دوستانش آغاز شد. سپس، این تلاش به این شکل موج آزادی‌خواهی پس از استقلال سرزمین‌هایمان خاورمیانه را فرا گرفت. من هم مانند هر جوان دیگری به جنبش مصدق توجه تام داشتم و از حامیان این جنبش بودم. مصدق در رأس جبهۀ ملی بود و در این جبهه عده‌ای از جوانان و رهبران سیاسی‌ای حضور داشتند که فرهنگ و تمایلاتشان دینی و اسلامی بود. از میان همین جوانان، جنبش‌های دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان شکل گرفت.

مصدق جبهۀ ملی را رهبری می‌کرد و این جبهه شامل مجموعه‌ای از رهبران سیاسی و احزاب بود، از جملۀ آن‌ها سازمان ملی اسلامی بود. این سازمان از کنفرانسی آغاز به کار کرد که شامل جنبش پیوند مسلمین و معلمان و مسلمان و مهندسین مسلمان و غیر این‌ها بود. این جنبش، جنبشی پیشرو و اسلامی بود که مهندس بازرگان و سید محمود طالقانی و دکتر سحابی و مهندس سنجابی و دیگر شخصیت‌های ملی مخلص از جملۀ عناصر آن بودند. شخصیت‌هایی که نقش بزرگی در نهضت مصدق و پیشرفت آن داشتند. در آن زمان به صورت جدی با آن‌ها سمپات بودم. وقتی که از ایران دور شدم و مسئولیت‌های خود را در لبنان به دوش گرفتم، به طور طبیعی، از جریانات سیاسی و دینی در ایران جدا شدم.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    40 1
    خدا نگذرد از ان کسانیکه در نهایت بی انصافی و خبث طینت میخواهند نام بزرگ مصدق را از تاریخ معاصر ایران حذف کنند یا حداقل او را تخطئه کنند .مصدق تا قیام قیامت نامش با ایران و وطن پرستی و ازاد مردی عجین شده است .
  • حامد IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    25 4
    لعنت ابدی بر کودتاچیان 28 مرداد و حامیان کثیف امریکایی انگلیسی آنان
  • آرش IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    19 3
    خدایا چرا بزرگانی مثل صدر و مطهری و طالقانی و بهشتی و شریعتی و... از میان ما رفتند؟ آیا نفرینی گریبان کشورم را گرفته؟ مطمئنم اگر اینها شهید نمی شدند الان وضع مملکتم این نبود. خدایا به آبروی زهرا قسمت می دهم میهنم را از وجود مصلحانی اینچنینی خالی مگذار.
  • بی نام US ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    6 0
    به یکبار فکر کردم امام موسی صدر ظهور کرد نه اینکه امروزها وضع لیبی ثبات نداره
  • jas A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    5 0
    دوستش دارم،چشم به راهشم.الهی.....
  • بی نام IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    1 0
    درود بر آنانی که اعتقادشان راست ودرست استدین ودنیا را با هم دوست دارندو...