چرا ایزدی ها به شیطان‌پرستی متهم شده اند؟ / اعتقادات ایزدی ها به کدام دین نزدیک است؟

ایزدی‌ها از اقلیت‌های مذهبی کرد هستند که به دلیل اعتقادات غیر متعارفی که دارند به ناحق از سوی جریان تکفیری و تروریستی داعش به شیطان‌پرستی متهم شده اند.

خبرگزاری ایکنا به نقل از خبرگزاری عراقی «الغد پرس» نوشت: عناصر تکفیری و تروریستی داعش از زمان سیطره بر مناطقی از عراق از جمله شهر موصل این کشور، به بهانه این‌که اقلیت کرد ایزدی شیطان‌پرست هستند، جنایات وحشیانه و غیرانسانی را علیه آنان مرتکب شده است که از جمله این جنایات‌ها، قتل و عام صدها شهروند ایزدی عراق و ربودن زنان ایزدی است.

ایزدی‌ها چه اعتقاداتی دارند؟

یزیدیان، ایزدی‌ها یا ایزدیان (به کردی: Êzidî یا ئێزیدی) اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و منطقه قفقاز زندگی کرده و به زبان کردی با گویش کرمانجی صحبت می‌کنند. ایزدی یک دین باستانی کردی است که از دوران پیش از اسلام در میان این قوم وجود داشته‌ است و در آئین‌های باستانی چون مانوی و زرتشتی ریشه دارد.

ایزدیان در کردستان عراق، کردستان ترکیه، کردستان سوریه و قسمت کردنشین ارمنستان و اطراف تفلیس زندگی می‌کنند. البته تعدادی نیز به آلمان و برخی کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. روایت دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که ایزدی منسوب به ایزد در زبان فارسی است که به معنی پروردگار و صاحب می‌آید، به همین دلیل واژه ایزدی به معنای خداپرست می‌آید.

پس از تسلط عناصر تکفیری تروریستی داعش بر مناطقی از عراق مصائب گسترده‌ای دامنگیر اقلیت ایزدی شد تا نام این گروه منزوی در اخبار و تحلیل‌ها به چشم بیاید. این گروه به دلیل اعتقادات غیر متعارفی که دارد به ناحق به شیطان‌پرستی متهم شده است. بیشتر بارگاه‌ها و اماکن مقدس این گروه در منطقه «لالش» شهر موصل یعنی در 430 کیلومتری شمال غرب بغداد قرار دارد.

زندگی پراکنده این گروه در مناطق مختلف سبب شده است تا ارائه آمار درست از جمعیت ایزدی دشوار باشد، اما آمار جمعیت این گروه از 70 هزار نفر تا 500 هزار نفر برآورد شده است.

در معرفی و شناخت این گروه به برخی از باورهای غلط استناد شده است، مثلا تندروهای سنی این گروه را که در عراق به ایزیدی معروفند منتسب به یزید بن معاویه دومین خلیفه اموی (948 تا 983 میلادی) می‌دانند اما مطالعات تاریخی اخیر نشان می‌دهد این گروه هیچ ارتباطی با این خلیفه اموی ندارند چنانچه برخی نیز آنان را منتسب به شهر یزد در ایران می دانند و در مطالعات انجام شده مشخص شد که این باور نیز استنادات علمی دقیقی ندارد.

 

اما رهبران و اعضای اقلیت ایزدی چندان از این کلمه استفاده نمی‌کنند. آنان خود را «دواسین» می‌خوانند. دواسین مشتق از دیوسیس است، دیوسیس واژه‌ای است که از اعتقادات قدیم کلیسای شرق گرفته شده است زیرا بسیاری از اعتقادات این گروه به مسیحیت نزدیک است. آنان قرآن و انجیل را قبول دارند اما میراث فرهنگی آنان چندان میراث مکتوبی نیست بلکه بیشتر میراث‌های تاریخی آنان شفاهی است.

فقدان میراث مکتوب در فرقه ایزدی سبب شد تا اعتقادات واقعی آنان چندان روشن نباشد به همین دلیل در ارزیابی اعتقاداتشان اشتباهات و تحلیل‌های نادرستی مشاهده می‌شود که انتساب به زرتشتیان یا خورشیدپرستان بخشی از این تحلیل‌های نادرست است.

در مطالعات جدیدی که درباره ایزدی‌ها انجام شد، آمده است: «درست است که بارگاه‌های این گروه با تصاویر خورشید مزین شده یا آنکه گورهایش به سمت شرق و خورشید قرار داده شده است، اما اعتقادات ایزدی آمیزه‌ای از اسلام و مسیحیت است».

لباس سنتی این گروه سفید رنگ است و کهنسالان ایزدی در مناطق «سنجار» در شمال غرب عراق هنوز هم از این لباس سنتی استفاده می‌کنند.

 

الهه اعظم ایزدی‌ها «ئیزدان» نامیده می‌شود. آنان این الهه را بسیار قدرتمند می‌دانند و معتقدند عبادت مستقیم این الهه ممکن نیست، ئیزدان از نگاه ایزدی‌ها خالق هستی است، اما نگاهبان هستی نیست. هفت روح مقدس از ئیزدان مشتق می‌شود که بزرگ‌ترین آن الهه طاووس است. آنان الهه طاووس را بازوی اجرایی خواسته‌های مقدس می‌دانند.

طاووس در اعتقادات سنتی مسیحیان نشان جاودانگی است، زیرا گوشت طاووس فاسد نمی‌شود. از نگاه ایزدی‌ها الهه طاووس جلوه‌ای از ذات اله است و هرگز از این ذات فاصله نمی‌گیرد به همین دلیل برخی از تاریخ‌نویسان اعتقادات ایزدی را در زمره اعتقادات توحیدی قرار می‌دهند. آنان پنج بار در شبانه‌روز برای الهه طاووس نماز می‌خوانند.

یکی از اعتقاداتی که سبب می‌شود ایزدی‌ها شیطان‌پرست خوانده شوند این است که آنان الهه طاووس را شیطان نیز می‌خوانند. آنان معتقدند ارواح آنانی که مرده‌اند می تواند در قالب اجساد دیگر بروز کند. یکی از اعتقادات ایزدی‌ها این است که روح ایزدی نمی‌تواند تغییر یابد و تجدید شود به همین منظور ایزدی معتقد است به هیچ وجه نمی‌تواند پیرو دین و اعتقاد دیگری شود، زیرا این امر نیازمند تجدید و تغییر در روح فرد است به همین دلیل است که ایزدی‌ها با آنکه سال‌های متوالی در محل اسکان خود با مشکلات زیادی مواجه هستند هیچگاه از اعتقاداتشان دست برنداشته‌اند.

مفهوم واژه ایزدی
بنابر روایات واژه ایزدی مشتق از کلمه «ایزد» یا «یزته» است که در پارسی باستان به معنای «دین خدایی» است. همچنین برخی پژوهش‌ها آورده‌اند که از واژه فارسی ایزد مشتق شده است که به معنی الهه یا رب‌النوع است. نام ایزدی، که ایزدی‌ها خود را به آن می‌نامند، به معنی پرستندگان خدا است.

عقاید ایزدی‌ها تلفیقی از مذاهب گوناگون است که در این منطقه رواج داشته‌اند. برای نمونه، آن‌ها مانند زرتشتیان و کلیمیان به قربانی و نذورات و مانند مسیحیان به غسل تعمید اعتقاد دارند. اعتقاد به تناسخ و سیر تکاملی روح از طریق زایش‌های پی‌در پی و دمیده‌شدن در کالبدهای پیاپی، یزیدیان را با مسالک شرقی پیوند می‌دهد. از سوی دیگر، یزیدیان همچون مسلمانان روزانه پنج بار به شیوه خود نماز می‌گزارند، اما قبله‌شان در چهار بار از این نمازهای پنج‌گانه، خورشید است و در نیم‌روز، مقبره شیخ عدی بن مسافر، صوفی عرب قرن ششم هجری که به باور مورخان، بنیانگذار کیش ایزدی است.

دو کتاب مقدس ایزدی‌ها
ایزدی‌ها دارای دو کتاب مقدس‌اند: نخست کتاب «جلوه» که در آن اصول اعتقادی آن‌ها تشریح شده‌ است و در کتاب دیگری به نام «مصحف رش (کتاب سیاه)» مجموعه ادعیه و سرودهای آن‌ها در ستایش بزرگانشان ثبت شده‌ است.

ایزدی‌ها هم مثل بسیاری از پیروان ادیان باستانی اعتقاد دارند که «جهان و هرچه در او هست» از چهار عنصر اصلی یعنی «آب، باد، خاک و آتش» ترکیب یافته‌ است. ایزدی‌ها همچون صوفیان در مراسم خود به ذکر و سماع می‌پردازند و پیروان این کیش، به طبقات پیر و شیخ و مرید تقسیم می‌شوند. البته برخی جوانان ایزدی صرف‌نظر از باورهای اجدادی خود مبنی بر دوری‌ گزیدن از پیروان دیگر ادیان، وارد جنبش‌های چپ‌گرا در میان کردهای عراقی شدند و در صف پیشمرگه‌ها با رژیم صدام جنگیدند. خانواده‌های آنان نیز چون بسیاری دیگر از کردهای عراقی آماج حملات ارتش رژیم سرنگون شده بعث قرار گرفتند.

پس از سرنگونی رژیم بعث و خروج اشغالگران آمریکایی از این کشور، ایزدی‌ها برای نخستین‌بار در قانونگذاری و حکومت سهیم شده‌اند، و نمایندگانی در مجلس محلی منطقه کردستان عراق و همچنین پارلمان ملی این کشور دارند.

با این حال، نخستین ایزدی که قانون‌گذار شد، نه در عراق بود و نه در هیچ کجای دیگر در این منطقه؛ بلکه دختر جوانی بود در آلمان که از سوی حزب سوسیال دموکرات این کشور به پارلمان اروپا راه جُست.

فلک‌ناز اوجا که هشت سال پیش در سن ۲۲ سالگی نماینده پارلمان اروپا شد و اکنون دومین دوره قانونگذاری خود را در جمع قانونگذاران اتحادیه اروپا می‌گذراند، از خانواده‌ای کرد ایزدی از ترکیه در آلمان متولد شده و روابط نزدیکی با گروه‌های کرد ترکیه دارد.

گفته می‌شود در آلمان سی‌هزار ایزدی زندگی می‌کنند که عمدتاً از پناهندگان کرد عراقی و ترکیه‌ای‌اند و بزرگ‌ترین جامعه ایزدی در خارج از قلمروی اجدادی‌شان را تشکیل می‌دهند.

زنان ایزدی در «سنجار» عراق، لباس‌های سنتی سفید می‌پوشند؛ آن‌ها مانند سایر اقوام عراق در زمان رژیم بعث به‌شدت زیرفشار بودند؛ و رژیم صدام آن‌ها را وادار می‌کرد از قلمروی کوهستانی خود به زمین‌های بایر کوچ کنند؛ طی این کوچ‌های اجباری، بسیاری از مراتع و کشتزارهای آن‌ها نابود شد، بسیاری از آن‌ها مجبور به ترک عراق شدند و اینک به عنوان پناهنده در کشورهای غربی زندگی می‌کنند.

چرا داعش ایزدی‌ها را شیطان‌پرست می نامند؟
یکی از اعتقاداتی که سبب می شود ایزدی‌ها شیطان‌پرست خوانده شوند این است که آنان الهه طاووس را شیطان نیز می‌خوانند. موضوع دیگری که درباره اعتقادات و باورهای دینی ایزدیان مطرح‌می‌شود، این است که شیطان دشمن اصلی بشریت نیست، بلکه مقربترین فرشته خداوند و نخستین آفریده اوست و ملک‌ طاووس نام دارد، فرشته‌ای که خداوند تنها با این انگیزه به او فرمان داد به آدم سجده کند که او را بسنجد و هنگامی که او از سجده‌کردن سر باز زد، بر تقربش به درگاه الهی افزوده شد و خداوند اداره جهان را به او سپرد و شاید یکی از دلایلی که ایزدی‌ها را به شیطان‌پرستی متهم می‌کنند، همین موضوع باشد.

همچنین، پایگاه اطلاع‌رسانی «السومریه نیوز» عراق از مبادرت شماری از جوانان کرد ایزدی در شمال غرب عراق به تشکیل گروهی موسوم به «فدائیان ملک طاووس» برای مقابله با جنایات تروریست‌های تکفیری داعش خبر داد و اعلام کرد: این گروه با هدف دفاع از این مناطق در مقابل گروه تروریستی داعش و پاکسازی منطقه از لوث تروریست‌ها تشکیل شده است و نیروهای آن را داوطلبان ایزدی تشکیل می‌دهند.

حملات تروریست‌های داعش به منطقه شمال غرب عراق و شهرهای مخمور، سنجار و تلعفر باعث آوارگی ده‌ها هزار ایزدی که داعش آنها را ملحد می‌خواند، به مناطق مختلف شده است و بیشتر این آوارگان به رشته کوه‌های مشرف بر شهر سنجار پناه برده‌اند.

اما کوه‌های مذکور، علاوه بر صعب‌العبور بودن و فقدان دسترسی به سایر مناطق، فاقد هرگونه آبادی است و در آن آب شرب یافت نمی‌شود. نبود آب و غذا و گرمای شدید هوا، باعث مرگ شماری از آوارگان بر اثر تشنگی و گرسنگی شده است. علاوه بر این تروریست‌های داعش، این کوه‌ها را که به پناهگاه آوارگان ایزدی تبدیل شده است، از دور گلوله باران می‌کنند و شماری از ایزدی‌ها در این حملات کشته شده اند.

با این وجود، شماری از آوارگان، پس از پیمودن مسیری طولانی و صعب العبور و تحمل چندین روز تشنگی و گرسنگی به شهرهای منطقه کردستان عراق، پناه برده و بیشتر آنها در استان دهوک اسکان داده شده‌اند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 84
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    اصلا شما بگو اینها خود ِ شیطان پرست هستند. وقتی ضرری و زیانی به هیچکس نرسانده اند و زندگیشان را میکرده اند آیا دلیل میشود گروه داعش که خود را مسلمان هم میداند این مردم مظلوم را بکشد و آواره کند؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      با سلام کاری به این ندارم که اینا شیطان پرست هستند یا نه اما بدانینیم که که شیطان پرست باشد حتما دیگران را هم گمراه و مضر خواهد کرد چون شیطان از او این رو می خواهد. دوستان این دنیا برای ما مکان آزمایش است اینکه به اختیار خود راه خدا رو بریم یا به حرف شیطان گوش کنیم. در حقیقت هدف شیطان این است که کارهای بد بشر رو به رخ خدابکشه و بهش بگه این موجود پسته و لیاقت سجده فرشته رو ندارد اما خدا گفته این بشر انسان است و خیلی والا قطعا خداوند راست گفته ولی شیطان برای اثباط حرف خودش داره آدم رو به بیراهه میکشه. حواسمون به فتنه ها باشد. مهم نیست چه کسی چه دینی دارد مهم اینه راه خداره برگزیده یا راه شیطان رو.
    • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      دوست عزیزی که راجع به نظر اول نظر داده ای میشه لطفا" خودت را وکیل ووصی مردم ندانی و توضیح ندهی .این مباحث شما که به گروهی مثل داعش اجازه هر کاری میدهد از خود شیطان هم خطرناکتر است .خبر لطفا" یکبار هم شده چاپ کن .
    • reza IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      به بی نام 12:16:26 من که بعد از مطلب شما رفتم که هدایت بشم در ضمن "اثبات" نه "اثباط"
    • مازنی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      479 6
      بی نام دومی : آره اینا شیطان پرستند که کاری به کار کسی ندارند و خاری از اینا تو پای کسی نرفته لابد اونایی که زن و بچه مردم رو می فروشند و با سر انسان فوتبال بازی می کنند خداپرستند
    • مجید A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      بی نام 12:16:26 این قوم ایزدی هیچ گونه تبلیغی برای دین خود ندارند و جهت اطلاع باید بگم که حتی کسی نمیتونه به این دین بپیونده مگر اینکه پدر و مادر هم ایزدی باشند. از این قوم مظلوم تر من ندیدم. بسیار مردم مهربان و مهماندوستی هم هستند. من یکبار از شهرشون در نزدیکی دهوک کردستان عراق بازدید کردم. اینها هیچ گونه ضرری برای هیچ کس نداشتند.... سعی کن کمی ازاده اندیش باشی. دوره تفکرات افراطی به سر اومده.
    • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      78 0
      بی نام 12:16 خداوند در قرآن کریم می فرماید، هر كس ، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد ، چنان است كه گويى همه انسان ها را كشته و هر كس ، انسانى را از مرگ رهايى بخشد ، چنان است كه گويى همه مردم را زنده كرده است .آیه 32 سوره ماءده در این آیه چیزی در مورد مسلمان یا خداپرست بودن یا شیطان پرست بودن مقتول ذکر نشده . در ضمن استاد، فتنه به چیزی گفته میشه که حق باطل با هم قاطی بشند در مورد داعش همه چی معلومه یه گروه جانی افتادند به جون مردم دیگه توجه نمی خواد که من نمیدونم چرا تا یه جا پیدا می کنیم شروع به ...
    • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      52 5
      74 بار ترکیه بهشون حمله کرده .ترکیه به شما چه مربطه کی چی می پرسته .تو یک فیلم مستند نشان داد خیلی کم می دونیم از همسایه هایمان سر بریدن قبل از داعش جنایتکار ترکیه بوده .مردم بخونید همه دارن به ایران میگن تروریسم اینها یواشکی دارن سر می برند این ترکیه وعربستان مردم برین تاریخ ترکیه را بخونید می فهمید
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      31 3
      بابا عزیز بی نام چرا پرت و پلا میگی بالاخره ایزدی ها رو بکشن یا نه؟ کدوم فتنه؟ فتنه ای از داعش بدتر هم هست؟ راستی یک کم تایپ و املای فارسی تمرین کن تا این قدر غلط ننویسی.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
      4 9
      درود بر همه
    • سلام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      40 2
      سلام بهتر نبود شما حرفی از مسلمون بودن داعشی ها نمیزدین کدوم کار اونها از اسلام نشأت گرفته؟ خودشون از هزاران شیطان پرست بدترن . اما در مورد کشتن ایزدیها هیچ حقی رو ندارن هیچ حقی رو.....
    • انسان A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
      4 1
      دقیقا
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    وقتی طبق نوشته خودتان انها در روز 5 مرتبه برای ملک طاووس یا همان شیطان نماز می خوانند ان وقت چگونه می شود انها را شیطان پرست ننامید این مطلب دیگر اتهام نیست بلکه واقعیت است
    • آرش IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      به به بر و بچه های داعش . خیلی خوش آمدید
    • ایرانی A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      668 5
      به نظر تو داعشی ها با این همه جنایاتشون بنده ی شیطان هستند یال این ایزدی ها که تو تاریخشون آزارشون به کسی نرسیده؟
    • آراز A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      94 7
      من اشتباهی مثبت زدم
    • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      17 77
      من همون بی نام هستم در ضمن من نگفتم که ریختن خونشان حلال است و فلان وبهمان بلکه فقط گفتم وقتی که طبق اعتقاد خودشان در روز 5 مرتبه برای ملک طاووس یا همان شیطان نماز می خوانند در این صورت که نمی توان انها را خدا پرست نامید شما که ناراحت شده اید ودیگران را به داعشی بودن متهم می کنید بفرمایید اینها چی را می پرستند
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    با اين چيزايي كه گفتيد به نظر مياد نظر داعش در مورد ملحد بودن اينا درسته
    • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      هر انسانی حق داره هر اعتقادی داشته باشه حتی اگر بی دین باشه ما تو قرن 21 هستیم
    • مجید A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      به نظرم پتانسیل این رو داری که به داعش بپیوندی. در ازای کشتار زن و بچه های ملحد پول خوبی هم پرداخت می کنند.
    • محسن A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      372 4
      اگه با کشتن اینا موافقین پس به کشتن ژاپنیا و چینیا و هندیا و غیره و غیره و از جمله آمریکاییا که دیگه از همه ملحد ترن باید راضی باشین اصلا یه پرچم سیا بزنین برین سر همرو ببرین تا دنیارو بهشت کنین . چطوره ؟
    • بی نام EU ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      204 1
      خوبه بدونی که داعش شیعه ها رو هم ملحد می دونه
    • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      41 0
      داعش حق نداره نظر بده.
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    «چرا داعشی‌ها ایزدی‌ها را شیطان‌پرست می‌دانند؟» به این دلیل که در همه‌جای دنیا مذهبیون متعصب از هرکس خوششون نیاد میگن شیطان‌پرسته. به همین ایران نگاه کنید، ببینید در سال‌های اخیر با توهم شیطان‌پرستی چند نفر رو گرفتار کردن. یه چیزی شنیدن که تو خارج یکسری منگل شیطون‌پرستن، بهانه جدید پیدا کردن که با کسایی که اعتقاداتشون مثل اونا نیست برخوردهای غیرقانونی کنن.
  • مظفرخان IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    زبان کرمانجی که یکی از گویشهای زبان کردی میباشد در خراسان شمالی و خراسان رضوی نیز وجود دارد و یکی از زبانهای زنده این مناطق میباشد پس با استناد به مطلب شما یعنی زبان قوم ایزدیان عراق نیز کرمانجی میباشد . آیا ارتباطی بین کرمانجهای خراسان شمالی و رضوی و ایزدیان میتواند وجود داشته باشد؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      103 7
      الزاما خیر . گویش مبنای دین نیست و بسیاری از کردهایی که گویش کرمانجی دارند دارای ادیان و مذاهب مختلف هستند
    • ایرانی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      81 5
      از نظر نژادی و زبانی مثل همند چون کردها برای دفاع از خراسان از کردستان کوچانده شدند
    • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      15 1
      زبانهاي كردي و فارسيكه در اصل زبان خراساني يا دري مي باشد داراي ريشه يكسان بوده و از تغيير زبان باستاني ايرانيانزبان پهلوي بوجود آمده اند .كردها از قوم ماد كه يكي از اقوام آريايي بوده مي باشند كه توسط امپراتوري عثماني از ايران جدا و سپس با بوجود آمدن كشورهاي عراق تركيه و سوريه توسط انگليس، بين اين كشورها پخش گرديدند
  • علی A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    دو کتاب جلوه و سیاه جعلی است و بعدا برای آنها به نگارش درآمده و منبع قابل اعتماد و درستی نیست. ضمنا به یزیدی معروفند نه ایزدی و به یزید ابن انیسه می رسند. لطفا بیشتر تحقیق کنید. مرجع: تحقیقات عبدالله شهبازی
    • بهزاد A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      146 6
      عبدالله شهبازي كه متخصص كشف فراموسون ها و صهيونيست هاست خيلي منبع قابل اعتمادي نيست، از ما گفتن
    • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      خودت بيشتر تحقيق كن اين آيين مال قبل از اسلامه و به يزيد ربطي نداره ....
  • بی نام GB ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    238 2
    به کسی چه مربوط که دیگران چگونه فکر می کنند ...وقتی فردی یا جامعه ای اخلاقی زندگی کنند....اندیشه شان به خودشان مربوط است .....نگاه داعشی یعنی دخالت در زندگی شخصی و خصوصی مردم که ازبیخ وبن غلت و غیر انسانی است و در هر نقطه از زمین محکوم است
  • میم A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    چکارشون دارن.هر انسانی هر جای دنیا متولد شود دینش مال همانجا است.اگر شما در هندوستان به دنیا میامدید گاو پرست ،اگر در چین بودایی،اگر در هنگ کنگ بی دین،اگر در اروپا مسیحی.هر کسی از زعم خود شد یار من.اینها همه نماد های خداوند است که یکی به شکل سنگ دیگری به شکل طاووس و غیره می پرستند.خداوند به وجود این اشرار که می خواهند همه را به دین خود در آورند احتباج ندارد.لازم نیست هر کس و هر گروهی خود را منتسب به خدا کند و برای منافع خود به اسم خدا حکومت کند و جان و مال و ناموس مردم بیگناه را غارت کند. ظاهرا تعدادی ازاین نوع افراد هم همینجا کامنت گذاشته اند.
    • amir IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      101 0
      هر کسی از ظن خود شد یار من
    • هفشجانی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      27 1
      درودبرتوایکاش همه همین طور فکرمی کردندانوقت این همه جنایت نمی شد
    • پسر شجاع A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      77 6
      " میم " جوابت دندون شکن بود. ایول
    • سلام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      9 19
      آقا یا خانم میم فکر نمیکنین علت داره که هر کی کجا متولد بشه و همین طوری بی علت نیست؟دوم اینکه پس با عقاید شما گوساله پرستی سامری که آیه قرآن است در قضیه حضرت موسی هیچ اشکالی نداره چون اونها رو یاد خدا مینداخته ..... سوم اینکه به همون دلیل قبلی بت پرستی هم اشکال نداره پس پیامبرها برای چی اومدن؟ این همه اولیا و انبیا نعوذبالله بیکار بودن دیه ....
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    177 3
    تا وقتی با جنگ با خدا و بندگان خدا برنخواسته اند و ظلم پیشه نکرده اند هیچ دینی حق ظلم به بندگان خداوند را ندارد۰۰۰۰
    • ناشناس A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      9 3
      پیامبرها با ملایمت و نرمخویی مردم را به خدا دعوت میکردن،هیچ کسی را نمیکشتن یا حتی حرف آزارنده ای نمیزدن
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    همه دنیا بد و جنایتکار و شیطان پرست و دزد و فاسد و فاسق و فاجر اند و فقط ماییم که گل سر سبد خلقتیم؟؟ آره؟؟ اینهمه تعصب رو از کجا آوردیم؟ اگه دستمون برسه، از داعشی ها هم داعشی تریم، با این طرز تفکرمون..مگه نعوذ بالله خداییم که اینطوری داریم همه رو قضاوت می کنیم؟ کی گفته که ما مسلمونهای این روزگار، با اینهمه کجی ها و ناراستی های توی رفتار و گفتار و کردارمون، برترین مخلوقات روی زمین ایم که وظیفه داریم همه رو به راه راست هدایت کنیم؟ اینهمه گناه خودمون رو نمی بینیم و صبح تا شب داریم راه کج میریم، اونوقت چوب رداشتیم تا دیگران رو به راه راست هدایت کنیم واقعا که
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    تركيه و عربستان با همكاري هم دارن كردا و شيعه ها رو نابود ميكنن همين
    • من IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      30 10
      البته همین که فقط نیست
  • رامین A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    8 34
    با سلام، اگر پیامبر عظیم الشان اسلام در سال 570 میلادی متولد شده باشد و ماجرای کربلا حدود 110 سال بعد از رحلت ایشان اتفاق افتاده باشد، تاریخ میلادی که شما ارائه کرده اید 948 تا 983 میلادی صحیح نیست. لطفا تصحیح فرمائید.
    • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      37 2
      وقتی رسول خدا فوت می کنند امام حسین کودک بودند من نمی دونم چه جوری 110 سال بعدش ماجرای کربلا اتفاق افتاده در حالی که امام حسین در 57 سالگی شهید شدند . بابا یه چیزی رو نمی دونید مطالعه کنید بعد نظر بدید .
  • علی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    112 1
    به پیروان هر دینی باید احترام گذاشت و با هر عقیده ای باید محترمانه رفتار کرد. اونچه محترم نیست آسیب رسوندن به دیگران به هر بهونه ایه. داعش را باید بنده خود خود شیطان دانست.ایده ای که به خودش حق می دهد دیگران را زنده زنده سر بریده و قتل عام کند ایده خود شیطانه .
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    149 1
    شيطان واقعي گروه داعش هست به اميد نابودي داعش.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    163 9
    بهشت بهترین بهانه برای جهنم کردن دنیاست
    • حوا IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      61 7
      احسنت .
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    88 5
    عقلانیت وجه ممیزه انسان از حیوان است، آنچیزی که منطقه نیازمند آن است تعقل است نه تدین
  • بی نام DE ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    36 5
    شیطلان پرست مسلمونای داعشین نه اینا
    • سلام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      21 5
      بابا جان اینهامسلمون نیستن چند بار بگیم حیوونهایی هستن که به اسم اسلام دارن مسلمون و.... میکشن
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    24 42
    جدا از اینکه خیلی برای جنایتی که علیه شون می شه متاسفم ولی عجب دینی درهم برهمی دارند از هر دینی یه تکه دارن زرتشتی مسیحی کلیمی اسلامی...
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    77 0
    به امید روزی که احترام به انسانها فارغ از رنگ، مذهب، نژاد و .... باشه. هر انسانی به صرف اینکه انسانه حق حیات داره و واجد احترام، مگر اینکه بخواد به حقوق انسانی دیگران تجاوز کنه که فقط همچین انسانی رو باید محاکمه کرد، آنهم به شیوه ای انسانی و عادلانه نه وحشیانه
  • سعید IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    یه بار از یه روحانی پرسیدم چه جوریه که کشور ما با کشورای که نظام کمونیستی و لاییکی دارن بیشتر در ارتباطه با اینکه ما اهل کتابیم و اونا حتی بعضی هاشون لاییکن جواب خیلی قشنگو قانع کننهده ای بهم دادبهم گفت انسان به هر آیینی که میخاد باشه باشه فقط آزاده باشه و حقو بگه حتی از امام حسین یه جمله هست تو کربلا که میگه اگه دین ندارید لااقل آزاده باشیددرود به تمام آزادگان دنیا و زنده یاد چاوزالبته این متنو دلیل بر طرفدار بودن دولت قبلی نگیرید
    • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      5 8
      سعید الان چه ربطی داشت به متن خبر1
    • بی نام GB ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
      4 22
      به نظ رم هرکی خدا رو نپرسته و برايه غیر خدا سجده کنه کافر و ذلیله خدایا به تو پناه میبرم از شر شیطان رجيم
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    28 2
    انصافاً از کامنت ها لذت بردم فکر نمی کردم اینقدر تفکر ما رو به پیشرفت باشه، امیدوارم این نوع تفکر هر چه بیشتر بین اقصی نقاط ایران پخش بشه و ما بعد از تاریخی دراز بتونیم تفکر های افراطی رو به حاشیه برونیم
  • علی A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    17 2
    اقا با نظر برخی از دوستان باید به داعش حق داد چون بعضی از دوستانی که به اتهام اینکه ایزدی ها شیطان پرست هستند و باید از بین برند کار های داعش رو مشروع می دانند و اقعیت امر اینکه داعش در کنار این عزیزان باید خیالش راخت باشه
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    13 1
    جا از اینکه این ها به چه چیز اعتقاد دارن از نظر هر انسانی کشتار ، تجاوز ، غارت به نام اسلام یا یهود یا مسیحیت در هر نقطه ی زمین محکومه فرقی نمیکنه کودکی که کشته میشه تو عراق باشه یا غزه و یا اسرائیل
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    6 1
    میدونم که چاپ نمی کنید پس هیچ...
  • سجاد از ایلام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    19 3
    با عرض سلام مرگ بر داعش اینا همان خوارج زمانند .کسی حق نداره به ایزدیا یا هر اقلیتی دیگه ای تعرض کنه اگر ایزدیا شیطان پرست بودن باید همون اوایل اسلام نابود میشدن فکر نکنم اصلا منطقی باشه تازه فکرشو بکنید داعش داره آبروی همه مسلمانانو میبره چرا آخه ؟حیفه اسلام حیفه بخدا
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    9 1
    تا آنجا که من می دانم در دوره جنگ به کسانی در کرند و اسلام آباد هم شیطان پرست می گفتند اما حالا هیچ اثری از آنها در خبرها نیست
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    9 7
    یعنی داعشی ها گروه های رسمی شیطان پرستی غرب رو هم از دم تیغ رد میکنن؟
  • محسن GB ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    5 32
    بنده به مدت 5 سال رو مسائل شیطان پرستی تحقیق کردم و اطلاعات کاملی از شیطان پرستی دارم.در مورد این موضوع هم باید بگم که همان طور که ما مسلمان ها مکه وکعبه رو داریم .شیطان پرست ها هم عبادتگاه مرکزیشون در عراق و در همین منطقه هست و اعمالشون رو در اون منطقه انجام میدهند
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      25 2
      با این تحقیقت دنیا رو شوکه کردی
  • من IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    37 0
    بین یک شیطان پرست بی ازار و و یک داعشی که بچه رو سر میبره و به زن باردار تجاوز میکنه فقط خدا میدونه کدوم بهتره...
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    11 2
    از يك طرف مي گيد قبل از اسلام از طرفى بنيانگزارش در قرن ششم هجري لااقل تناقض نداشته باشيد
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    2 0
    دواسین مشتق از دیوسیس است، جان؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    6 19
    موضوع دیگری که درباره اعتقادات و باورهای دینی ایزدیان مطرح‌می‌شود، این است که شیطان دشمن اصلی بشریت نیست، بلکه مقربترین فرشته خداوند و نخستین آفریده اوست و ملک‌ طاووس نام دارد، فرشته‌ای که خداوند تنها با این انگیزه به او فرمان داد به آدم سجده کند که او را بسنجد و هنگامی که او از سجده‌کردن سر باز زد، بر تقربش به درگاه الهی افزوده شد و خداوند اداره جهان را به او سپرد و شاید یکی از دلایلی که ایزدی‌ها را به شیطان‌پرستی متهم می‌کنند، همین موضوع باشد. به به خوبه خودتون همه چیزو گفتید .پس شیطان پرست هستن واقعا. متاسفم براتون
  • خضیراوی IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    5 0
    اسلام و مسلمانی و مومن بودن خدا تو قرآن روشن کرده و هرکس کارهای قبیح انجام دهد از نظر قرآن و اسلام مسلمان نیست.پس نتیجه داعش مسلمان نیستند و منافق هستند و آیه قرآنی الاعراب اشد کفرا و نفاقابر آنها دلالت می کند و قرآن نگفته المسلمین بلکه گفته اعراب اینها بعضا اعرابی هستند که راه کفرو نفاق پیش گرفتند برای تخریب اسلام و مسلمین
  • سپیده A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    26 0
    داعش که دیگه شیطان رو هم از رو برده والا
  • mm IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    21 0
    باید گفت که این داعشی ها از همون دارو دسته ای هستند که سر امام حسین و یارانش رو بریدن.پس چیز دیگری از اونها نمیشه توقع داشت.پیغمبر.برای دعوت مردم به دین اسلام با محبت کردن و مهربانی اینکار رو کردن.ولی این گروهک خونخوار و وحشی به اسم اسلام دست به هر جنایتی زده.
  • علی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    7 1
    باسلام به نظر من مهم نیست که چه دینی دارند و چی می پرستند مهم اینه که مظلوم واقع شدن و شیطان اصلی یعنی داعش داره به اونها ظلم می کنه و اگه ما ادعای مسلمانی داریم باید از مظلوم حمایت کنیم
  • بانام RO ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    8 1
    ,لطفا به ایه لااکراه فیدین رجوع کنید میبینید نبایید به زور دینی را به کسی بقبولاند.
  • گیتی A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    11 0
    به نظره من داعشیها شیطان پرست هستن سربریدن انسانها.قتل غارت تجاوز به زنان زورگویی مجاز شمردن زنا لواط ازدواج با محارم اینها کارهایه شیطانی نیست؟کاری کردن که بدیها و وحشیگریشون به پایه خدا و دین نوشته بشهدقیقا هر کاری که خدا منع و شیطان به انجامشون سفارش میکنه رو داعشیها انجام میدن پس داعشیها افکاره شیطان پرستی دارن
  • خان IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    13 0
    درود بر تمامی عزیزانم .اگر ایرانی هستید و از نوادگان کوروش پس بیایید به باور و اعتقاد هرکس احترام بگذاریم و انسانیت هر قوم و قبیله و یا ملتی را ملاک ارزیابی آنها قرار دهیم چون تنها راه تمایز ما از گروه تکفیری متوحش داعش همین است .من خودم یک کرمانجم ولی شیعه ...کرد و کرمانج هرکجا باشد ..هم خون من است .
  • علی A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    13 0
    من با چند نفر از ایزدی ها صحبت کردم آنها همانطور که از اسمشان پیدا ست یک ایزد را پرستش میکنند نماز و روزه هم طبق آیینشان دارند..بسیار انسانهای فهمیده و خوبی هستن ..کاش میشد که بی جهت برچسب شیطان پرست و...به دیگران نزنیم...هرکس مختار است به هر دینی روی آورد به ما چه ربطی دارد که دیگران چکار میکنند...کاش میشد جوری زندگی کنیم که برای دیگران مضر نباشیم و فقط اسم مذهب را به یدک نکشیم
  • سعید شفیعی A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    5 1
    به نظر من انسانیت بالاتر از همه نوع گرایش های دینی ست زیرا هستند مسلمانانی که فقط اسم مسلمانی رو یدک میکشن و روی نامردی رو سفید کردن و نقطه مقابل اون هستن کسای که مسلمان نیستن ولی انسانیت دارن
  • محمد IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    2 1
    سلام بهترین انسان ها نزد خدا مهربانترین ومتدینترین آنها هستند قدر مسلم گروه داعش تو این تعریف قرار ندارند
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    2 0
    انسان آزاد آفریده شده و برعکس سایر حیوانات خواوند بلندمرتبه به انسان عقل و شعور داده پس بنابراین نمی شود چیزی را علارغم میل انسان به او تحمیل کرد بهتر است همه انسانها دیدگاه خود را به جهان آفرینش بر اساس ظرفیت و برداشت خود تنظیم و اداره کند . چون در پذیرش و یا خدای نکرده رد دین هیچگونه اجبار و اکراهی نیست
  • انسان A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    1 0
    درود بر شما فقط اگر یاد بگیریم انسان باشیم و به دیگران حق بدهیم که آزاد باشند و هر طور که می خواهند جهان بینی داشته باشند این همه جنگ نبود .جنگ ناشی از فقر است فقر آگاهی و اقتصادی.اگر نگاه کنید این بحث و جدل ها مخصوص جهان سوم است .و آن داعشی که میخواهد کشته شود و شهید شود و بقول خودش با پیامبر محشور شود ناشی از چیه؟آموزه های اون و باورهایش گرچه عده ای اشرار و فقیر را با پول میخرند دوستان زیادی نظرات انسانی دادن و نشان از تربیت و آگاهی درست به اطرافشان دارد و احساسی نگاه نمی کنند ضمنا اگر در یک مقاله حتی اطلاعات درست نباشد باز ربطی به ایزدی ها هم ندارد و دبن آنها هر چه است محتدمن متاثراز تبلیغات قرار نگیریم کشتن انسانها به بهانه ی مثل من نمی اندیشد کثیف ترین فکر و عمل است .
  • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    5 0
    مرگ بر داعش وامیدوارم که هرچه زودتر به دست سربازان اسلام ، این گروه کافر نابود گردند.
  • خمزه A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    جنگ هفتاد ودو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
  • سعید IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    4 1
    سلام می گویند روز قیامت شیطان می گه من کاری نکردم فقط در گوش انسان گفتم برو فلان کار ناپسند رو انجام بده ، من گناهی نکردم ، می خواست گوش به حرف من نکنه بعد هم بدانید در هر جای دنیا بگردید به هر کیش و دینی که باشند ، هم آدم خوب وجود داره و هم بدکردار والسلام