۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
مخالفان استیضاح وزیر علوم چه می گویند؟

استیضاح وزیر علوم در دستور کار این هفته مجلس قرار گرفته است و بازار گمانه زنی ها درباره این استیضاح ادامه دارد.

سيد صادق روحاني : با روي کار آمدن دولت حسن روحاني فضاي غالب در مجلس اين بود که دوره تقابل قوا گذشته و اکنون فضاي آرامش بيشتري بر مجلس حاکم خواهد بود. اقدامات دولت روحاني هم مويد همين مسئله بود. معرفي وزرا در روز تحليف ، ارائه به موقع لايحه بودجه  و حضور مداوم وزرا و مسئولين اجرايي کشور نمونه هاي اين همکاري دولت با مجلس بود. اما به نظر مي رسد از سوي مجلس همکاري ها تا اين اندازه نبوده است. اگر چه نمي توان گفت که اکثريت مجلس هنوز خود  را در تقابل با دولت مي بينند اما اقليت مجلس از روزهاي آغازين فعاليت دولت يازدهم سعي در تقابل دائمي و ايجاد فضاي دو قطبي با دولت  داشته اند. سوال هاي مداوم از وزرا ،  کارت هاي زرد پشت سر هم به وزرا و دست آخر استيضاح وزير علوم اين شايبه را ايجاد کرده است که کليت مجلس با دولت در تضاد و تقابل هستند. اين در حالي است که اکثريت مجلس نهم اين موضع را ندارند و تنها اعضاي جبهه پايداري و اقليت مجلس هستند که سعي مي کنند در تنور اين فضاي قطبي بدمند.

در روزهايي که به استيضاح وزير علوم نزديک مي شويم اظهار نظرهاي مخالفان استيضاح نيز بيشتر و بيشتر شده است. گويي خيلي از نمايندگان مي خواهند خود را از جماعت استيضاح کنندگان مبرا کنند. در ادامه جدول اظهارات نمايندگان مخالف استيضاح در رسانه هاي مختلف را مشاهده مي کنيد. در اظهارات نمايندگان که در اين جدول آمده است نماينگان با تاکيد بر سياسي بودن استيضاح عملکرد وزير علوم را قابل قبول مي دانند.

 

نام

حوزه انتخابيه

اظهارات

امیری‌خامکانی، حسین

زرند و کوهبان

در حال حاضر کشور با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و مشخص نیست استیضاح وزیر علوم قرار است کدام مشکل جامعه را حل کند؟ در مدت وزارت فرجی دانا دانشگاه‌ها به ثبات نسبی رسیده‌اند. اکثریت نمایندگان امیدوار هستند که استیضاح وزیر علوم رای نیاورد. در حالی که وضعیت دانشگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است و تمام دانشگاهیان اعم از دانشجو و استاد از این وضعیت راضی هستند دلیلی برای این استیضاح وجود ندارد. نمایندگان بهتر از به مسائل مهم‌تری مانند وضعیت اقتصاد و اشتغال و خروج از رکود بپردازند. در حال حاضر حل این ماسئل در کشور ما اولویت دارد و باید هر سه قوه با تمام تلاش برای حل آنها بکوشند. نه اینکه یک دعوای سیاسی را تا این حد بزرگ کنند.

آرامی، منصور

بندرعباس، قشم، حاجی آباد، ابوموسی

در حال حاضر و با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور ضرورتی برای استیضاح وزیر علوم و تحقیقات نیست. اگر قرارباشد مجلس در مسیر مصالح نظام و کشور حرکت کند نباید مسائل حاشیه‌ای را بر اولویت‌های مهم کشور ترجیح دهد. با احترام به نظر استیضاح کنندگان باید به صراحت گفت که ضرورتی به استیضاح فرجی‌دانا نیست. البته مردم متوجه این موضوع هستند که چه گروهی و با چه ماهیتی در مجلس به دنبال سنگ اندازی مقابل دولت تدبیر و امید و استیضاح وزیر علوم است.مساله اصلی امروز کشور ما همانطور که آقای روحانی بارها بر آن تاکید داست اقتصاد، رفع بیکاری و ارتباط با دنیا است. بنابراین دلیلی وجود ندارد که با این عجله بخواهیم وزیری که حدود یکسال از کارش در دولت و دانشگاه‌ها گذشته است را اسیتضاح کنیم. به طور قطع تا زمانی که جامعه دانشگاهی کشور از فرجی‌دانا راضی هستند استیضاح درست نیست.

آصفري،محمد حسن

اراک، کميجان و خنجاب

بسیاری از دغدغه‌های نمایندگان در زمینه انتصابات و دانشجویان ستاره‌دار و همچنین برقراری آرامش در محیط دانشگاه‌ها رفع شده
به طور حتم در فرصت باقی مانده٬ از سوی فرجی‌دانا رفع خواهد شد

پزشکیان، مسعود

تبریز، آذرشهر و اسکو

روز استیضاح ازبرخی موضوعات پرده برداری خواهم کرد. این‌ها افشاگری نیست بلکه یک‌سری اطلاعاتی است که علنی خواهد شد. فضای مجلس خاموش است و امروز شاهد هستیم که عده‌ای مدام در حال فریاد زدن هستند و می‌خواهند دولت را تخریب کنند. این عده درصدد هستند تاهمه مشکلات را بر گردن دولت بیندازند و اینکار رامی‌خواهند به اسم دین و مذهب انجام دهند درحالی که اینگونه اقدامات اصلا منصفانه نیست. بر اساس گفته شهید بهشتی انصاف تمام دین است. اکنون عده‌ای از نمایندگان در تلاش برای رای نیاوردن فرجی دانا در روز استیضاح هستند؛ البته از این نکته نباید غافل شد که اظهارات و دفاعیات طرف مقابل می تواند مسیر را به جهت دیگری هدایت کند.

حيدرپور،عوض

شهرضا

نمی توان پیش بینی کرد که چه تعداد از نمایندگان امضای استیضاح وزیر علوم را پس می گیرند اما باید در نظر داشت که فقط 51 نفر امضا کننده این طرح بوده اند اما ما نمایندگان مجلس در حدود 250 نفر هستیم و در جلسه استیضاح همه نمایندگان در رای گیری موثر هستند. دکتر فرجی دانا جز وزرای متدین و توانمند دولت است.من از روز اول هم بر همین اعتقاد بوده ام الان هم بر این باور هستم که ایشان جز بهترین وزرای کابینه دولت یازدهم است.علاوه بر این عمده دانشگاهیان از عملکرد فرجی دانا راضی هستند اما نکته ای که حایز اهمیت است این است که زمانی که ایشان از مجلس رای اعتماد گرفت با نمایندگان قول و قراری گذاشت که جا به جایی و تغییرات گسترده ای در دانشگاه ها اتفاق نیفتد و به گونه ای حرکت بکنند که در واقع در فضایی که در دانشگاه ها فضای سیاسی علیه برخی به وجود بیاید حرکت نکند.در واقع طرح این استیضاح هم به این دلیل بود که برخی نمایندگان معتقدند این تغییرات و جا به جایی ها در سطح گسترده اتفاق افتاده است.اما با این حال امیدواریم دکتر فرجی دانا رای اعتماد مجدد را از نمایندگان کسب کند.

دامادی، محمد

ساری

به هر حال ما مخالفان استیضاح رایزنی هایمان را با استیضاح کنندگان شروع کرده ایم و با نمایندگان درباره تبعات این استیضاح زودهنگام صحبت کردیم.این رایزنی ها نتیجه بخش بوده است و ما امیدوار هستیم بتوانیم برخی از نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح وزیر علوم را با مخالفان استیضاح همراه کنیم. در حال حاضر اولویت مجلس نباید استیضاح وزرا باشد.

درویش‌پور، حجت الله

ایذه

نتیجه جلسه اسیتضاح وزیر علوم، به دفاع وزیر از خود و عملکردش و همچنین ارایه اسناد موثق درباره مسائلی که تاکنون مطرح شده است به خصوص درباره بورسیه‌های غیرقانونی و همین طور کسانی که از او دفاع می‌کنند، بستگی دارد. فرجی دانا در روز نشست استیضاح باید با تمام قوا در مجلس حاضر شود و تمامی اسناد و مدارک مبنی بر بورسیه‌های غیرقانونی را ارایه کند. ما هنوز در حال رایزنی و مشورت با نمایندگان دیگر هستیم. درست است که طرح استیضاح فرجی‌دانا از سوی اقلیت مجلس ارایه شد اما خواه ناخواه در روز استیضاح برخی این اقلیت را همراهی می‌کنند در آن سوی دیگر بسیاری هم نظرشان این نیست و از وزیر علوم حمایت می‌کنند.

سادات‌ابراهیمی، محمد

شوشتر

تلاش‌های نمایندگان خواستار استیضاح نه تنها تاثیری در حامیان فرجی‌دانا ندارد بلکه باعث شده است تا فضای مجلس بیشتر به سمت رای ندادن به استیضاح پیش برود. البته 70 درصد رای به عدم استیضاع فرجی دانا به دفاعیات او بستگی دارد. به نظر می‌رسد تلاش‌های مخالفان فرجی‌دانا نتیجه عکس داده است در حال حاضر در مجلس فضای بهتری نسبت به روزهای زمان اعلام وصول استیضاح حاکم بود.

شریعتی، محمد باقر

بهبان

فرجی دانا آرامش را در دانشگاه ها برقرار کرده است. نباید به دانشگاه و وزارت علوم نگاه سیاسی داشت. پیگیری طرح استیضاح وزیر علوم باخت باخت مطلق است یعنی مردم و دانشگاهیان و مجموع دولت از این استیضاح نفعی نمی برند. رسالت دانشگاه جذب و تربیت نخبگان و اساتیدی است که انسان ها را تربیت می کنند. فرجی دانا مردی با دانش و تقوی‌ است که توانسته در این مدت آرامش را در دانشگاه ها برقرار کند، نباید فراموش کرد در یک دهه اخیر دانشگاه ها به دلیل مسائل حاشیه ای در آرامش مطلوبی نبوده اند.

صلاحی،عباس

تفرش، آشتيان، فراهان

استیضاح وزیر علوم به نفع جامعه علمی کشور نیست. استیضاح وزیر می تواند ضربه های جبران ناپذیر به جامعه علمی کشور وارد کند. سیاسی کاری در امور مملکتی چوب لای چرخ پیشرفت کشور گذاشتن است. نمایندگان موافق با استیضاح وزیر علوم باید به خاطر منافع مردم، در اظهارات خود تجدید نظر کنند و باعث اختلال در آرامش نسبی مردم نشوند.

عبدي، ايرج

خرم آباد

وزیر علوم در این مدت کاری خود عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی داشته و به نظر من این استیضاح در حال حاضر ضرورتی ندارد. در حال حاضر می‌توان به وزیر علوم فرصت داد تا به کار خود ادامه دهد و همان طور که تاکنون شاهد بودیم وضعیت دانشگاه‌ها بسیار مطلوب تر و آرام‌تر شده و نمی‌توان ایراد قابل توجهی از این عملکرد گرفت.

قادرمرزی، حامد

قروه و دهگلان

خواسته ما از وزیر علوم این است که در روز جلسه استیضاح نام تمام مسئولان دولت سابق که با استفاده از رانت دکترای تقلبی گرفته‌‌اند را بیان کند. اقدام استیضاح کنندگان وزیر علوم فرار رو به جلو است.آنان حتی همین موضوع را نیز تکذیب و وزیر علوم را متهم می‌کنند. من بارها از معاون آقای فرجی دانا درخواست کردم که حداقل اسامی نمایندگان را منتشر کنند تا مردم بدانند چه کسانی به این کشور و نظام خیانت کردند و فساد علمی در کشور ایجاد کردند.هم مردم و هم اکثریت مجلس با این تخلف همراهی نمی کند. زمانی بحث استیضاح وزیر علوم شدت گرفت که فرجی دانا بحث بورسیه‌های غیرقانونی را مطرح کرد. اگر من جای وزیر بودم اسامی را منتشر می‌کردم. رانت علمی در کشور رخ داده است و دست کمی از فساد سه هزار میلیاردی ندارد. بنابراین به مصلحت است که اسامی حتما منتشر شود، چرا که عده‌ای از موقعیتی که دستشان بود سوء استفاده کردند و حق سه هزار نخبه ضایع شده است تنها به دلیل اینکه ارتباطات دولتی نداشتند.

قوامي، هادي

اسفراین

در شرایط فعلی گرفتاری اصلی مردم تورم، بیکاری و رکود است و انتظار مردم از نمایندگان حل این مسائل است تا به کمک دولت این مشکلات را حل کنند تا کام مردم تلخ نشود نه اینکه علیه یک وزیر جوسازی کنند، برای همین الان که کنکوریها انتخاب رشته می کنند و نگران شرایط خود هستند و همچنین روسای دانشگاه‌ها برای شروع سال تحصیلی برنامه ریزی می کنند بهتراست استیضاح کنندگان مطالبات اصلی مردم را از دولت طلب کنند.

لاشکی، احمد

نوشهر

استیضاح وزیر علوم به نفع کشور نیست.

محجوب، عليرضا

تهران

اینکه وزیر علوم مشی اعتدالی نداشته را نمی توانم بپذیرم. هر چند استیضاح حق نمایندگان است ولی تا حالا مرسوم نبوده که جهت گیری های یک وزیر را زیر سؤال ببریم

میرمحمدی، سید محمدحسین

گلپایگان

اگر سوالات مطرح شده از فرجی‌دانا سیاسی باشد، قطعا مورد قبول عموم مجلس قرار نخواهد گرفت. همه چیز در روز استیضاح بستگی به سوالات استیضاح‌کنندگان و پاسخ‌های شفاف وزیر علوم دارد. قاطبه مجلس هیچ‌گاه به دنبال فضای سیاسی نبوده و نیستند بلکه همواره به دنبال فضای کارشناسی‌اند. حداقل می‌توانم بگویم اقدامات وزیر علوم در حوزه انتخابیه بنده بسیار مناسب بوده و کار کارشناسی انجام شده است، برای همین ما از او راضی هستیم.

نديمي، ايرج

لاهيجان

اگر فرجی دانا روز استیضاح بتواند از لحاظ قانونی موضوع بورسیه های غیر قانونی را اثبات کند اقلیت استیضاح کننده نمی توانند اکثریت را با خود همراه کنند. اگر فرجی دانا روز استیضاح بتواند از لحاظ قانونی موضوع بورسیه های غیر قانونی را اثبات کند اقلیت استیضاح کننده نمی توانند اکثریت را با خود همراه کنند.وزیر علوم باید در محور قانون پاسخگو باشد منظور من این است که برای مثال درباره بورسیه های غیر قانونی باید آن دسته از افرادی را که استفاده های غیر قانونی انجام داده اند معرفی کند و از لحاظ قانونی بتواند این موضوع را اثبات کند. اگر این افشاگری ها از طرف وزیر علوم اتفاق بیفتد اکثریت مجلس با اقلیتی که تمایل به استیضاح دارند همراهی نمی کنند.نیازی به افشای اسامی اشخاص هم نیست فقط صرف این که وزیر علوم بتواند از لحاظ قانونی ثابت کند که این تخلفات اتفاق افتاده است استیضاح در مسیر خوبی پیش خواهد رفت.

نعيمي رز، صفر

آستارا

بر اساس توضیحات وزیر علوم برخی موارد استیضاح مرتفع شده است و تنها یکی دو مورد باقی مانده بود که ظاهراً آقای فرجی‌دانا مصمم به رفع این موارد است که اگر این اتفاق بیافتد ایشان می تواند مجدداً از مجلس رأی اعتماد بگیرد. قریب به اتفاق اعضای هیئت رئیسه فراکسیون رهروان ولایت معتقدند که آقای فرجی‌دانا می تواند نظر نمایندگان را جلب کند، البته شاید اقلیت استیضاح کنندگان این موضوع را نپذیرند و به این باور نرسند که آقای وزیر موارد استیضاح را تا حدودی مرتفع کرده است اما ما که نسبت به استیضاح بی طرفیم و نگاه ما بر مبنای تعامل دولت با مجلس است معتقدیم برخی موارد استیضاح حل شده است.

نکو، ابراهيم

رباط‌کریم

برخی از استیضاح‌کنندگان وزیر علوم به دنبال تضعیف دولت هستند و می‌خواهند خود را در مسائل مربوط به دولت بالاتر از خود دولت جلوه دهند. در آستانه سال جدید تحصیلی دانشگاه‌ها نیاز به آرامش دارند. با توجه به نزدیکی زمان استیضاح وزیر با سال تحصیلی جدید به نظر می‌رسد استیضاح‌کنندگان باید در قصد خود تجدیدنظر کنند چرا که همان‌طور که استیضاح حق نمایندگان است دقت نظر و رعایت شرایط استیضاح وزیر وظیفه نمایندگان است. در شرایط فعلی استیضاح تمرکز دولت را از مسائل مختلف از بین می‌برد و فکر دولت مخدوش می‌شود و بی‌شک در صورت استیضاح شدن وزیر علوم زمان زیادی از کشور و دولت برای معرفی وزیر جدید گرفته می‌شود و در نهایت جامعه علمی و دانشگاهی ضرر خواهد کرد و استیضاح‌کنندگان باید پاسخگوی تلاطم ایجاد شده ناشی از تصمیم خود باشند.

هروی، جواد

قائنات

آنچه در فحوای کلام نمایندگان استیضاح کننده تاکنون مطرح شده هیچ گونه مقوله علمی را در خود نداشته و صرفا مقولات سیاسی و چالش‌های سیاسی است که مطرح می شود. مطرح شدن طرح استیضاح فرجی‌دانا بیشتر شائبه سیاسی داشته و از مقولات علمی و تحقیقاتی دور است. در دیدگاه‌های مطرح شده از سوی نمایندگان استیضاح‌کننده هیچ نکته ای دال بر نقص کیفیت آموزشی یا تحقیقاتی یا پیش برد علوم و فناوری‌های نوین مطرح نشده است. به نظر می رسد که ساختارهای استیضاح فرجی‌دانا فارغ از مقولات علمی و توسعه فناوری در کشور است. اگر ساختار استیضاح مبتنی بر شائبه‌های سیاسی باشد به طور طبیعی نقض اصل استیضاح رخ خواهد داد. در بحث استیضاح انتظار داریم یک وزیر بر اساس اجتناب از اهداف و ماموریت سازمانی خود و ارتکاب به امری خلاف، استیضاح شود.

 

اظهارات نمايندگان به نقل از ايسنا، ايرنا، خانه ملت، تدبير و ايلنا آمده است.

172929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    6 2
    کلا مجلس دست تندروهاست عقده ای شدن که کاندیداشون رای نیاورد فقط دولت مردمی روحانی رو میکوبن دولتی که رهبر بزرگ انقلاب پشتشون هست و حمایت میکنه ما از شما تندرو ها متنفریم انتشار بده لطفا میدونم که نمیدین
  • فاطمه IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    5 1
    کاش این اقلیت که حالا لرزان وترسان هستند که مبادا بورسیه گلهای خندان شون لو بره کمی هم به فکر دانشجویان واساتید محترم بودند که در شروع سال تحصیلی بدون دغدغه به کلاس بروند این نمایندگان نمونه ضرب المثل معروف ایرانی هستند که میگه کدخدای ده که مرغا.......بقیه اش راخودتون میدونید
  • بی نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    1 2
    سال ٩٤ به أميد حق روسفيد تون ميكنيم ناپلوني هاي مجلس
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    5 0
    من به نگاه سياسي فرجي دانا كاري ندارم ،اصلا" با اسم وزير هم كاري ندارم . ولي عاجزانه تقاضا مندم جلوي رانت علمي رادردوره هاي دكتري بگيريد اين براي كشور يك فاجعه ايي بدتر از زلزله 8 ريشتري است چون زلزله آثارجغرافيايي وزماني محدود دارد ولي خروجي ضعيف دانشگاهها درمقاطع بالا بك عمر مملكت را به خاك سياه وقهقراء مي كشاند.درضمن اگر استيضاح كارگر نشد دانشگاهها از اهرمهاي آموزشي وپژوهشي داخل دانشگاهها براي بيرون كردن آدمهاي كم سواد وبيسواد دوره هاي دكتري استفاده موثرتر بكنند.
  • بی نام AU ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    8 2
    اصلأ اعضای جبهه پایداری چه قبل از تشکیل این جبهه‌ و چه بعد از آن‌ چه وقت به نفع مردم و خواست آنها کاری کرده‌اند که این بار دوم باشد ؟ اعضای این گروه فقط به فکر منافع جیب حامیان خود میباشند و هیچ خط قرمزی برای رسیدن به منافع خود نمیشناسند حتی گذر از ولایت فقیه . البته که این نظر را منتشر نخواهد کرد .
  • هموطن A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    8 1
    استیضاح معمولا یک فرصت خوب است برای وزرا تا حقیقت ها را به مردم بگویند و معمولا وزرا استقبال می کنند
  • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    13 2
    نمايندگاني که کمي شرف دارند، کاري کنند که آقاي فرجي دانا با رايي خيلي بالاتر از دفعه قبل راي اعتماد بگيره تا تودهني باشه براي تندرواني که پيام ملت رو نگرفته اند و فقط غرض سياسي دارند
  • بی نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    5 2
    ما میدونیم این آتش از خاک کی بلند میشه هدفشون هم میدونیم دلیلشون هم میدونیم نتیجش هم هرچی باشه حتماً منشا خیر خواهد شد واسه شناخت مردم از نماینده هاشون واسه دوره بعد
  • تدبیر و امید A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    9 2
    بابا وضع مجلس مارا ببین به جای این که بچسبند به وضعیت اقتصادی معیشتی، چسبیدند به این جور مسائل خانه ملت دریابید جوانان، بیکاران، فقیران
  • هیات علمی دانشگاه IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    10 2
    ما از عملکرد وزیر خود در این مدت راضی هستیم. مطمئنا،اکثریت نمایندگان محترم مجلس یا درک شزایط روز و نیاز به آرامش در دانشگاه ها رای خواهند داد. دانشگاه ها و دانشجویان را وارد درگیری های جناحی و جهت گیری های سیاسی و شخصی نکنند که بنقع کشور نیست.