انصاری‌راد: خاتمی هیچگاه رهبر جریان اصلاحات نبوده است/آیت‌الله هاشمی و خاتمی بهم رسیده‌اند

رییس کمیسیون اصل نود مجلس ششم معتقد است امروز اختلاف زیادی بین هاشمی و خاتمی وجود ندارد و آنها در یک مسیر حرکت می کنند.

حجت الاسلام حسین انصاری راد نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین در ارزیابی رابطه دولت روحانی با اصلاح طلبان در یک سال گذشته با توجه به حمایت این جریان سیاسی از وی در انتخابات ریاست جمهور یازدهم، اظهار داشت: انتخاب نخست اصلاح‌طلبان در انتخابات آقای روحانی نبود. آقای خاتمی انتخاب اول اصلاح طلبان بود که بنا به شرایطی که برای ایشان پیش آمد ناچار شدند که از شرکت در انتخابات صرف نظر کنند.

وی آیت الله هاشمی را اولویت دوم این جریان دانست و افزود: اصلاح طلبان بعد از آقای خاتمی به سراغ آقای هاشمی رفتند ولی ایشان هم رد صلاحیت شدند. در نهایت کار به انتخاب کردن از بین آقای روحانی و آقای عارف کشید که آقای عارف به خواست آقای خاتمی از انتخابات کنار کشیدند تا آقای روحانی با حمایت اصلاح طلبان به ریاست جمهوری برسند.

شعارهای انتخاباتی روحانی شبیه شعارهای اصلاح طلبان بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید براینکه شعارهای آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی شبیه شعارهای اصلاح طلبان بود، گفت: این شعارها در واقع حکایت از آن داشت که ایشان می توانند خواسته‌ها و اهداف اصلاح‌طلبان را محقق کنند. ایشان عنوان می کردند که من یک حقوقدان هستم و وعده می دادند که در دوران مدیریت من مطبوعات آزاد خواهند بود، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران باز خواهد شد، آقایان موسوی و کروبی و دیگر زندانیان سیاسی آزاد می شوند، در کشور قانون و عقلانیت حاکم می‌شود، خصوصا تاکید داشتند که سیاست خارجی دولت تعامل با جهان خواهد بود. این شعارها و وعده‌ها همان چیزهایی بود که اصلاح طلبان دنبال می کردند لذا پشت ایشان قرار گرفتند.

دولت در بعد سیاست خارجی و اقتصاد موفق عمل کرده است

انصاری راد با اشاره به اینکه عملکرد دولت در بعد سیاست خارجی تاکنون موفق بوده است، تصریح کرد: معتقدم تا به امروز هم ایشان با اولویت سیاست خارجی، رفع تحریم‌ها و مذاکره با 5+1 به وعده‌های خود عمل کردند. در مساله اقتصاد هم تاکنون در برنامه‌هایشان موفق عمل کردند و توانستند تا حد زیادی شرایط اقتصادی کشور را آرام کرده و رشد تورم را متوقف کرده و کاهش دهند. البته در مواردی چون بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران یا آزادی زندانیان سیاسی هنوز اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته است.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس ششم در خصوص باز شدن فضا برای تحرکات اصلاح طلبان، اظهار کرد: نمی توان گفت واقعا چه مقدار فضا برای اصلاح طلبان باز شده است اما اگر آقای روحانی بتوانند تحریم ها را برطرف کنند، مذاکرات را به سرانجام برسانند و شرایط سیاست خارجی را سروسامان ببخشند و از وضعیت فعلی بیرون بیاورند به بخش زیادی از توقعات اصلاح طلبانه پاسخ دادند.

دولت باید فضا را برای انتخابات آزاد فراهم کند

وی ادامه داد: باید منتظر بود و دید که در انتخابات آینده دولت اقای روحانی چقدر می تواند فضا را برای انتخابات آزاد که اصلاح طلبان به دنبال آن هستند فراهم کند. در واقع اصلاح طلبان به دنبال فضای باز برای اقدامات سیاسی و حزبی هستند و دولت باید نشان دهد تا چه میزان توانایی تحقق این خواسته اصلاح طلبان را دارد.

ردصلاحیت‌ها گسترده باشد، اصلاح طلبان شانسی برای ورود به مجلس دهم نخواهند داشت

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا اصلاح طلبان موفق به راهیابی به مجلس دهم و در اختیار گرفتن اکثریت کرسی های پارلمان یا تشکیل اقلیتی قدرتمند خواهند شد یا نه، گفت: قطعا اگر شورای نگهبان همان برنامه ای که در انتخابات مجالس هفتم، هشتم و نهم پیاده کرد، یعنی رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان را دنبال کند شانس و توفیقی برای راهیابی اصلاح طلبان به مجلس وجود نخواهد داشت و کار مشکل خواهد شد.

انصاری راد تصریح کرد: با این وجود به نظر می رسد که در انتخابات آینده کار برای شورای نگهبان تا حدی سخت شده است، مطالبه افکار عمومی و خواست دولت بدون شک احتمال اینکه باز هم رد صلاحیت ها بصورت گسترده صورت بگیرد را امکانپذیر نخواهد کرد. معتقدم در انتخابات پیش رو شرایط برای شورای نگهبان فراهم نیست که آن سخت گیری و محدودیت شدید را برای اصلاح طلبان پیاده سازی کند. چرا که مردم از این رویه استقبال نمی کنند و واکنش منفی نشان خواهند داد.

وی ادامه داد: اگر شورای نگهبان موفق به رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان نشود بدون شک مجلس آینده ترکیبی متفاوت از مجلس فعلی خواهد داشت. باید منتظر شد و دید فشار افکارعمومی و خواسته دولت که هماهنگ با اصلاح طلبان است کمک می کند که فضای انتخابات آینده برای اصلاح طلبان آسان تر از قبل شود.

روحانی شخصا مشکلی با اصلاح طلبان ندارد

این فعال سیاس اصلاح طلب در بخشی دیگر از اظهاراتش در خصوص اینکه روحانی تمایل به تشکیل مجلسی با اکثریت اصلاح طلبان دارد یا اصولگرایان معتدل و دولتی ها را ترجیح می دهد، گفت: آقای روحانی شخصا با اصلاح طلبان مشکلی ندارد. بهرحال خواسته های اصلاح طلبان خارج از چارچوب قانون اساسی نیست و این همان چیزی است که آقای روحانی و دولتش هم دنبال می کنند. . قطعا دولت هم به دنبال برگزاری انتخاباتی در چارچوب قانون اساسی است و نمی شود خیلی بین خواسته های اصلاح طلبان و دولت تفاوتی قائل شد.

خاتمی هیچگاه نقش رهبری جریان اصلاحات را ایفا نکرده است

انصاری راد همچنین درخصوص اظهارات اخیر سیدمحمد خاتمی که تلویحا از بازنشستگی سیاسی و اینکه رهبری جریان اصلاحات بر عهده چه کسی است، اظهار داشت: آقای خاتمی هیچگاه به عنوان رهبری جریان اصلاحات نقش رهبری ایفا نکردند.

خاتمی معیار و شاخص اصلاح طلبی است

این چهره اصلاح طلب گفت: در واقع ایشان شاخص و ملاک و معیارهای اصلاح طلبانه را داشتند و بعد از این هم این معیار و شاخص بودن ایشان برای اصلاح طلبان ملاک خواهد بود و رهنمودها و راهنمایی های ایشان باز هم برای این جریان راهگشا خواهد بود.

وی با تاکید براینکه جریان اصلاحات رهبر خاص و مشخصی ندارد، خاطرنشان کرد: این جریان قبلا هم رهبری نداشته است. حتی آن زمان که آقای خاتمی رییس جمهور محبوب مردم بودند ادعای رهبری جریان اصلاحات را نکردند و اقداماتی که حکایت گر رهبری ایشان باشد هم انجام ندادند. ایشان بیشتر شاخص و معیار اصلاح طلبی داشتند که باعث محبوبیت و نفوذ ایشان در بین اصلاح طلبان و جامعه و کل کشور شده است. و بعد از این هم سخنان ایشان می تواند جامعه را به سمت اصلاح طلبی سوق دهد.

هاشمی و خاتمی بهم رسیده اند

نماینده مجلس ششم در ادامه با تاکید بر نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در جریان اصلاحات خصوصا در انتخابات مجلس آینده گفت: قطعا ایشان در این جریان دارای نفوذ هستند. امروز می توان گفت که آقای هاشمی و آقای خاتمی بهم رسیده اند و حتی می توان گفت آقای هاشمی یک اصلاح طلب هستند و اختلاف زیادی بین آقای هاشمی و خاتمی نیست.

وی ادامه داد: هر دوی آنها در یک مسیر هستند و اهداف مشترکی را دنبال می کنند و به دنبال پیاده کردن آنها هسند. برای مثال آقای خاتمی بر حق حاکمیت ملی و حقوق ملت تاکید دارد که مورد نظر آقای هاشمی نیز هست. البته اصلاح طلبان شخصیت های زیاد دیگری هم دارند که هر یک می توانند نفوذی در جامعه داشته باشند هرچند نفوذشان در حد آقای خاتمی نیست.

انصاری راد گفت: احزاب اصلاح طلب مانند مجمع روحانیون مبارز، حزب مشارکت و حتی کارگزاران نیز در راهبری جامعه به سمت تفکرات اصلاح طلبانه نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    درود بر خاتمی و هاشمی
  • یکی A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    83 18
    میشه بگید پس کی بود ؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    144 9
    رهبر اصلاحات خاتمی است. والسلام
  • اوجان اوغلی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    خاتمی برای ما عزیزتر از چیزیست که همه فکر میکنند
  • ايراني IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    7 2
    خاتمي با اخلاق ترين و خوشنام ترين سياستمدار ايران .
  • علی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    9 2
    خاتمی محبوب ترین شخصیت سیاسی مردم است
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    6 2
    اصلا یه سری فقط دوست دارن بگن خاتمی اینجوری اونجوری خاتمی هیچی بلد نبود خاتمی هیچ کاری نکرد و....اقا باشه شماها خوب شما ها درست میگید ولی خاتمی عزیز برای خیلی ها
  • بی نام US ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    7 2
    خاتمی و هاشمی سرمایه هایی هستند که در بزنگاههای تاریخی مورد نیاز خواهند بود
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    4 1
    این از بزرگواری خاتمی است ولی مردم و دوستداران اصلاحات خاتمی را رهبر اصلاحات می دانند نقش راهبردی ایشان در موارد مهمی مانند انتخابات نمود بیشتری پیدا می کند
  • محسن IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 1
    هرکی دشمن زیاد داره ینی محبوب تره.درود بر خاتمی عزیز.