معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: جمعیت هلال احمر کشور برخلاف دستورصریح وزیرکشور برای دراختیار قرار دادن یک فروند هلی کوپتر به سازمان حفاظت محیط زیست از این کار امتناع کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ احمدعلی کیخا که طی روزهای پنجشنبه و جمعه از بخش های طعمه حریق شده جنگل گلستان بازدید کرده با اشاره به عدم همکاری جمعیت هلال احمر گفت: برخلاف هماهنگی که خانم دکتر ابتکار با وزیرکشور برای اعزام هلی کوپتر انجام شد و آقای رحمانی فضلی دستور اعزام هلی کوپتر داده بود جمعیت هلال احمر اعلام کرده که قرارداد انجام این پرواز را باید با چه نهادی ببندد و هزینه این اقدام را چه کسی باید بپردازد.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این اقدام جمعیت هلال احمر افزود: اگر قرار بود سازمان حفاظت محیط زیست هزینه چنین اقدامی را بپردازد اساسا چرا باید این کار را به هلال احمر بسپارد. سازمان در صورتی که پول کافی می داشت با بخش خصوصی وارد مذاکره می شد و از بخش خصوصی چنین خدماتی می گرفت که هم سریعتر و هم مسئولانه تر برخورد کنند و دیگر نیازی به همکاری نهادهای دیگر نبود.

وی به موقعیت محل حریق اخیر در پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: وقتی از نزدیک مسیر را ببینید و طی کنید می توانید به اهمیت تلاش و زحمتی که محیط بانان برای حفاظت از پارک ملی گلستان می کشند پی ببرید. زمانی که بنده و جمی از همکارانم از فرودگاه گرگان تا منطقه مورد نظر که مسیری صعب العبور داشت طی کردیم 7 ساعت طول کشید که تازه این سفر فقط به کمک خودروهای کمک دار و مناسب مقدور بود. حال تصور کنید محیط بانان ما با حداقل امکانات و تجهیزات چگونه باید خود را به محل حریق می رساندند.

کیخا ضمن قدردانی از محیط بانان و افراد داوطلبی که برای اطفا حریق آمده بودند و همین طور پرسنل ارتش در این منطقه گفت: در همین 48 ساعت گذشته اتفاق دیگری در جاده جنگل گلستان افتاده بود. یک تانکر حامل سوخت در جاده گلستان واژگون شده بود. گرچه این حادثه منجر به آتش سوزی نشده بود، ولی قابل توجه است که بنزین در آن منطقه رها شده است و به پایه و ریشه گیاهان رسیده است و این موضوع قطعا آسیب خود را از نظر آلودگی خواهد داشت. به همین دلیل باید موضوع جاده و آسیب های آن به پارک ملی گلستان مورد توجه قرار گیرد.

وی به جلسه خود و دکتر نوری زاد، معاون راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که در این جلسه با ایشان مطرح کردم، موضوع پارک ملی گلستان و مسئله تهدید حیات وحش بود. از منظر ما جاده جنگل گلستان خود بزرگترین تهدید برای پارک ملی گلستان است. ما از دولتی که یار محیط زیست است، انتظار داریم که در این خصوص یاور دوستداران محیط زیست باشد. این موضوع که جاده از وسط پارک رد نشود نه تنها خواسته حالا بلکه خواسته ای است که از قبل از انقلاب تا به حال وجود داشته و دارد. قرار شد این موضوع طی دو هفته آینده با وزیر راه و شهرسازی درمیان گذاشته شود. ما امیدواریم این موضوع در دولت دوستدار محیط زیست هرچه سریعتر اجرایی شود. مسئله به گونه ای نیست که با یک سیاست حل شود. این مسئله باید با حمایت و تدبیر و پشتیبانی دولت و ملت حل شود.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست همچنین به شرایط موجود محیط زیست در پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: باید گفت محیط بانان ما از نظر ابزار و تجهیزات همکاران ما در شرایط سختی هستند. امکانات اولیه را هم ندارند. چارت سازمانی توسعه پیدا کرده است ولی نیروی انسانی توسعه ای نداشته است. این مجموعه در هر شیفت فقط بیست نیرو دارد که این تعداد با وسعت آنجا همخوانی ندارد. از آنجایی که پارک ملی گلستان یک ذخیره ملی است، چرا نباید مدیریت استان به آن توجه بیشتری کند.

وی در این باره گفت: تصمیم بر آن شد که سازمان محیط زیست در سطح ملی دو کار انجام دهند، ابتدا با مشارکت مدیران استانی و ستادی و همچنین نمایندگان سازمان های مردم نهاد و محققین دانشگاه کارگروه درون سازمانی تشکیل شود. تا هماهنگی ها و پشتیبانی های درون سازمانی برای حفاظت و مدیریت پارک ملی گلستان انجام شود. همچنین معاونت انسانی که مسئولیت تشکیل کارگروه مخاطراتی و زیست محیطی را دارد، هر چه سریعتر کارگروه را تشکیل دهند تا نمایندگان وزارت کشور، جمعیت هلال احمر، ستاد بحران و وزارت دفاع حضور پیدا کنند تا یک تفکیک وظیفه شود.

کیخا همچنین به رفتار و واکنش ستاد بحران در استان گلستان اشاره کرد و گفت: تا به حال ما دو آتش سوزی داشته ایم که برای مهار آن با مشکلات زیادی رو به رو بوده اند. همکاران محیط زیست معتقد اند که برای چنین شرایطی حتما باید هلیکوپتر در اختیار داشته باشند تا بتوان شرایط را مدیریت کرد. درصورتی که برای همین آتش سوزی اخیر ستاد بحران استان گلستان بر این باور است که هرگاه بیش از هزار هکتار سوخت، آن را می توان بحران نامید و از هلیکوپتر استفاده کرد. از دیدگاه این افراد آتش سوزی کمتر از این مقدار، بحران نیست. درنتیجه این جلسه به این منظور است که نمایندگان هر سازمان دور هم جمع شوند و با وظایف قانونی خود آشنا شوند و آنها را انجام دهند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميدرضا A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    27 0
    يكي به من بگه چه خبره تو اين مملكت . . . . ؟؟؟
  • بی نام GB ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    11 0
    در مواقع بحران میشه از ارتش کمک گرفت
  • جباری IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    11 0
    کسی پیدا نمی شود بررسی کند چرا پارک ملی گلستان هر سال می سوزد؟ این پارک نود هزار هکتار مساحت دارد و مدیریت مستقلی هم دارد؟ آیا نگهداری این عرصه محدودنسبت به مساحت منابع طبیعی کشور کار مشکلی است. آیا پارک ملی گلستان طرح مدیریت و حفاظت دارد؟ اگر دارد آن را منتشر کنند تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. اگر ندارند پس دیگر ادعای تملک سازمان نیم بند منابع طبیعی را کنار بگذارند. آیا بهتر نیست حفاظت پارک را به پیمانکار واجد صلاحیت بسپارند یا به مردم روستاهای اطراف پارک بسپارند آیا بهتر نیست به جای صدها خانمی که در ستاد محیط زیست به کارگرفته شده اند یک تعداد کارگر و قرقبان برای حفاظت به کار گرفت آیا باید برای لج بازی و به کارگیری مجدد یک مدیر ، یک عرصه وسیعی را به آتش کشید؟ ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    هلال احمر برای استان های مازندران و گلستان یک فرورند هلیکوپتر دارد که آن هم امدادی لجستیکی است نه آتش نشانی