مهر نوشت:

سامانه مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور در 4 مرکز ایلام، لار، جاسک و اردبیل با اعتباری بالغ بر 17 میلیارد و 400 میلیون تومان صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید.
نظارت بر فضای فرکانسی و چگونگی بهره برداری از مجوزهای فرکانس در طیف الکترومغناطیس از جمله وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که برای نظارت بر این حوزه رادیویی و پایش آن صبح امروز مراکز مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور به بهره برداری رسید.

علی اصغر عمیدیان -معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این مراسم راه اندازی مراکز مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور را استفاده مطلوب از طیف فرکانس توسط اپراتورهای ارتباطی، جلوگیری و رفع تداخلات، کشف استفاده های غیرمجاز و اعمال قانون استفاده از بی سیم های اختصاصی و غیر حرفه ای و پلمپ تجهیزات غیر استاندارد عنوان کرد.

وی با اشاره به پایش طیف فرکانس، سنجش و اندازه گیری امواج الکترومغناطیسی که در این مراکز مورد توجه قرار می گیرد، گفت: برای نظارت دقیق و ارائه خدمات متناسب طرح جامع مانیتورینگ از سال 83 در سازمان تنظیم مقررات عملیاتی شده است و هم اکنون در قالب این طرح 4 سایت جهت یاب و ایستگاه پایش به افتتاح رسیده است که این پروژه ها 703 هزار و 500 کیلومتر از مساحت کشور را تحت پوشش قرار می دهند.

عمیدیان ظرفیت باند فرکانسی ایستگاههای پایش را 10 کیلو هرتز تا 30 گیگاهرتز عنوان کرد و گفت: ایستگاههای جهت یاب نیز باند فرکانسی 30 مگا هرتز تا 3 گیگا هرتز را تحت پوشش قرار می دهند که پیش بینی می شود تا پایان سال 93 این رقم به مرز 110 گیگاهرتز افزایش یابد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در این زمینه در طول سال بالغ بر یک هزار مورد تست فضای فرکانسی انجام می شود که تاکنون و در نیمه اول امسال 423 مورد تست صورت گرفته است.

وی ظرفیت فضای فرکانسی کشور را نیز 1.6 مگاهرتز عنوان کرد و این در حالی است که سایر کشورهای منطقه فضای فرکانسی بالغ بر 10 مگاهرتز در اختیار دارند.

به گزارش مهر، در این مراسم سامانه های پایش موج میلیمتری با قابلیت پایش تا 67 گیگاهرتز نیز به بهره برداری رسید.

سایت های پایش و جهت یاب به دلیل عملکرد مشابه در یک طراحی سلولی در جاهای مختلف کشور قرار می گیرند که این سایت ها، سلول هایی به شعاع 50 کیلومتر را پوشش می دهند که می تواند برای کاربردهای متفاوتی در بخش نسل های تلفن همراه، پخش تلویزیونی، ناوبری هوایی و دریایی مورد استفاده قرار گیرد و باید فرکانسی اختصاص داده شده به این سرویس ها بدون تداخل در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =