ایسنا نوشت:

معاون اول رئیس جمهور گفت: طی یک تا دو هفته آینده هدف گذاری جدید تورم برای پایان سال 93 مشخص می‌شود.

اسحاق جهانگیری در دومین اجلاس معاونین درمان و روسای مدیران بیمارستان‌های سراسر کشور با موضوع تحول نظام سلامت، چالش‌ها و فرصت‌ها که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، با اشاره به این که در سال گذشته در چنین روزی جلسه معارفه‌ی وزیر بهداشت به عنوان اولین وزیر دولت یازدهم در همین سالن برگزار شد، گفت: تا روزها بعد از شروع به کار دولت دوستان ما فکر می‌کردند کشور نیازمند مدیریت جدی و تصمیم‌گیری به موقع و البته جلوگیری از اتلاف وقت است اما وقتی مقداری پیش رفتیم متوجه شدیم که وظایف ما بسیار سنگین‌تر است و نیازمند کار جدی و مضاعف هستیم بنابراین به سرعت در وزارت‌خانه‌های مختلف با تیم‌های کارآمد از مدیران با سابقه و بدون توجه به گرایش‌های سیاسی کارمان راآغاز کردیم.

بخشهایی از سخنان جهانگیری:
-در یک‌امین سالگرد کار دولت یازدهم می‌توانیم بگوییم بخش قابل توجه مسائل کشور در حال حل شدن است و شاهد عبور از مشکلات هستیم، از جمله مشکلات مهمی که از آن عبور کرده‌ایم در حوزه‌ی سیاست خارجی است و علی رغم تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی با انتخاب تیم زبده‌ای از همکارانمان در حوزه‌ی سیاست خارجی دستاوردهای خوبی در این حوزه داشته‌ایم وامیدواریم که در تعامل سازنده و مثبت با دنیا بتوانیم از حقوق هسته‌ای ملت ایران به خوبی دفاع کنیم و از تحریم‌های ظالمانه نیز عبور کنیم.

-کشور در حوزه‌ی اقتصادی نیز با مشکلات جدی مواجه بوده است. در آغاز کار دولت شاهد بودیم همه از مشکل تورم رنج می‌بردند، چرا که تورم در ایران موضوعی ساختاری و دراز مدت است، اما در طول سالهای اخیر به وضع نگران کننده‌ای رسیده بود. پس باید جلوی روند رشد تورم را می‌گرفتیم که این موضوع فشارهای سنگینی را در تصمیم‌گیری به دولت وارد می‌کرد.

-کارشناسان اقتصادی تصور می‌کردند دولت یازدهم هم مانند دولت‌های دیگر در ابتدا شعار می‌دهند ودرعمل پشت پا می‌زنند، عملکرد دولت در حوزه‌ی اقتصاد مطابق نظر بسیاری از کارشناسان مثبت بوده است و یکی از نشانه‌های آن این است که ما پیش بینی کرده‌ بودیم تا آخر سال به تورم 25 درصد برسیم. اما طبق گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی تا پایان تیر ماه به تورم کمتر از 25 درصد رسیدیم و تورم نقطه به نقطه از 43 درصد به 15 درصد رسیده است و باید تجدید نظری در هدف نرم تورم تا پایان سال 93 داشته باشیم.

-طی یک تا دو هفته آینده هدف گذاری جدید تورم برای پایان سال 93 مشخص می‌شود.

-دولت علی رغم انجام دو اقدام مهم اقتصادی یعنی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تک نرخی کردن ارز موفق به کاهش نرخ تورم شده است، در شروع کار دولت شاهد دو نرخی بودن نرخ ارز بودیم و بسیاری از کارشناسان به ما توصیه می‌کردند که با تک نرخی کردن قیمت ارز در دو ماهه اول کار دولت بزرگترین ضربه را به دولت خواهی زد؛ چرا که باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. اما دولت این کار را به خوبی انجام داد.

-اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز یکی دیگر از اقدامات مهم دولت بود در حالی که در نتیجه بد عمل کردن مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها شاهد آثار منفی در حوزه‌ی اقتصاد کشور بودیم. پس هدفمندی از مهمترین اولویت‌های دولت بود که باید به اجبار در مورد آن تصمیم می‌گرفت.

-در ماه‌های اول کار دولت در پرداخت یارانه‌هابا کسری بودجه مواجه بودیم و جلسات متعددی برگزار می‌کردیم تا بتوانیم 45 هزار و 500 تومان را بین مردم توزیع کنیم، ما هنوز از مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها بیش از 5 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشت کرده‌ایم و به بانک مرکزی و خیلی از دستگاه‌ها و شرکت‌ها بدهکار هستیم.

-شرکت‌های تولید انرژی کشور به طور جدی آسیب دیدند، در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها مجبور بودیم به آن ها هم نیم نگاهی داشته باشیم.

-در کشوری که وضع آبش با این مشکلات رو برو است شاهد بودیم در گذشته از شرکتهای آب پول گرفته می‌شود و به عنوان یارانه‌ی نقدی بین مردم توزیع می‌شد در حالی که امروز ما نگران وضع آب آشامیدنی شهرهای بزرگ هستیم.

-انصراف مردم از دریافت یارانه قابل تشکر است، البته معتقدم اگر همکاری‌های بیشتری با ما می شد تعداد انصراف دهندگان بیشتر بود، اما به هر حال از منابع به دست آمده از آن در حوزه‌ی سلامت مردم و جامعه بهره گرفته‌ایم.

-در کشور شرایطی پیش آمده بود که مردم ترجیح می‌دادند اگر عمل واجبی دارند برای درمان اقدام نکنند چون امکان تامین هزینه‌ها را نداشتند. سلامت جامعه از تکالیف دولت‌هاست و جامعه‌ای که از نظر سلامت رئیس باشد نمی‌تواند توسعه یابد، بنابراین پس از بررسی‌های لازم و موافقت رئیس جمهور وزیر بهداشت طرح جامع تحول نظام سلامت را تهیه کردند که به تصویب رسید و علی رغم محدودیت بودجه در سال 92 حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان در روزهای آخر سال به وزارت بهداشت و وزارت تعاون اختصاص داده شد.

-امروز احساس می‌کنیم با اجرای طرح تحول نظام سلامت رضایتمندی در چهره‌ی تک تک مردم ایجاد شده است و باید بگویم که اجرای طرح تحول نظام سلامت برای دولت امری جدی است وبه هیچ وجه در اجرای آن تردید نخواهیم کرد.

-یک برنامه خوب وقتی به هدف اصلی خود می‌رسد که نظارت دقیقی در اجرای آن باشد و مجریان به طور جدی کار خودرا انجام دهند. از دیگر اهداف طرح جامع تحول نظام سلامت ماندگار کردن پزشکان در مناطق محروم و شیفت‌های شبانه بوده است. و درکنار آن نیز موضوع پوشش کامل بیمه سلامت مورد توجه بوده است تا دیگر هیچ ایرانی در ایران نباشد که تحت پوشش بیمه سلامت نباشد و یا دفترچه‌ای نداشته باشیم که اعتبارش کم باشد.

-به جای توزیع پول به طور مساوی بین مردم از اقشار مختلف 2 هزار و 800 میلیارد تومان در راستای تامین امنیت غذایی اقشار نیازمند جامعه اختصاص دادیم وما فکرمی‌کنیم دولت از فرصت یک ساله‌ی خودبرای حل مشکلات و پیدا کردن راه حل به خوبی استفاده کرده است در حالی که خیلی‌ها تلاش دارند دولت را وارد حاشیه کنند.

-دولت مصمم است از هر لحظه خود برای حل مشکلات مردم بهره بگیرد و وارد حاشیه نشود، البته دیگران بدانند اگر چوب لای چرخ دولت گذاشتند دولت نخواهد گذشت حتما در جای مناسب موضوعات را با مردم در میان می‌گذارند.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =