تسنیم نوشت:

معاون رئیس جمهور گفت گردش مالی صنعت توریسم جهان در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۶.۵ تریلیون دلار بوده که سهم ایران از این رقم تنها نیم درصد یعنی حدود ۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

سلطانی‌فر در چهارمین همایش بین‌المللی بازاریابی اینترنتی، گردشگری شهری با اشاره به اینکه اگر مبانی اقتصاد مقاومتی که خمیرمایه آن استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور برای تامین معیشت مردم است را سرلوحه خود قرار دهیم مشکلات تمامی حوزه‌ها ازجمله گردشگری نیز برطرف خواهد شد اظهار کرد: قطعا حوزه گردشگری با روند بسیار خوبی که در دنیا دارد می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه کشورها ایفا کند و ما نیز باید به سمتی حرکت کنیم که موتور محرک اقتصاد کشور را علاوه نقش و پتانسیل‌های کشاورزی بر روی صنعت گردشگری نیز قرار دهیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های گردشگری در سال ۲۰۱۳ گفت: گردش مالی این حوزه ۶۵۰۰ میلیارد دلار بوده که درآمدهای ارزی کشورهای مختلف از محل جابه‌جایی گردشگران داخلی و خارجی نیز که مجموع آن‌ها یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون نفر بوده، یک هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: سهم ایران از این گردش مالی به دلیل تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها تنها نیم درصد که مجموعا ۵ میلیارد دلار می‌شود بوده است. در حالی که فکر می‌کنم می‌بایست ۲ تا ۳ درصد از سهم این بخش را به خود اختصاص می‌دادیم.

سلطانی‌فر با بیان اینکه گفته می‌شود جاذبه‌های تاریخی، صنعتی، مذهبی و اخیرا هم توریسم سلامت رتبه ایران را بین ۱۰ تا ۱۳ کشور برتر دنیا قرار داده است، عنوان کرد: تمام آن چیزی که امروز به عنوان جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی داریم مجموعا ۳ درصد از جاذبه‌های کل کشور ما را شامل می‌شود و ۹۶ تا ۹۷ درصد بناها، اماکن و سایت‌های گردشگری همچنان کشف، بازسازی و مرمت نشده است.

او عنوان کرد:‌ از سال ۱۳۰۹ که قانون مرمت میراث فرهنگی تصویب شده و از یک میلیون بنا، مکان، سایت و محوطه تاریخی که کشف کرده‌ایم، تنها توانسته‌ایم ۳۱ هزار و ۱۰۰ بنا را شناسایی و ثبت ملی کنیم و از این میزان ۱۷ بنا به ثبت یونسکو رسیده که آخرینش شهر سوخته در زابل که قدمتی ۵۲۰۰ ساله دارد است.

وی گفت: برای ثبت اثر شهر سوخته تنها ۴ درصد کار مطالعاتی و تاریخی کرده‌ایم تا این اثر ثبت شد اما همچنان مابقی این اثر کشف نشده باقی مانده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه ایران حوزه بزرگی است که جای جای آن سابقه طولانی از این مرز و بوم دارد گفت: در این راستا باید بگوییم که توانسته‌ایم آثاری ۱۱ هزار ساله را نیز کشف کنیم که تا پیش از آن گفته می‌شد مجموع عمر آثار تاریخی ما به بیش از ۵ هزار سال نمی‌رسد.

سلطانی‌فر با ارائه گزارشی از گردشگران سال گذشته (یک میلیون و ۶۰۰ هزار عراقی و ۵۰۰ هزار شیعه مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس) سال گذشته از کشور ما دیدن کردند.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات خوب رئیس جمهور در ماه‌های اخیر موجب رشد توریسم در کشور ما شده است، عنوان کرد: در افق چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور پیش‌بینی شده که ۲۰ میلیون گردشگر با درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار داشته باشیم که من به عنوان یک مقام مسئول فکر می‌کنم تا ۱۱ سال باقیمانده از سند چشم‌انداز، رسیدن به این هدف کار سختی نیست.

او همچنین با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در دنیا به شدت رو به توسعه است گفت: در سال ۱۹۵۰، ۲۵ میلیون، سال ۲۰۰۵، ۸۰۰ میلیون، سال ۲۰۱۳، یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون گردشگر در دنیا داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون و در سال ۲۰۳۰ نیز یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون توریسم صنعت گردشگری رابچرخانند.

معاون رئیس جمهور در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در این مدت که مسئولیت سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشته است، گزارشی از عدم رعایت ملاحظات فرهنگی و عقیدتی گردشگران نداشته‌اند، تاکید کرد: از همین حیث نیازی به امر به معروف گردشگران نداریم و خود آن‌ها ملاحظات فرهنگی و عقیدتی را رعایت می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از سایت‌های مرتبط با گردشگری هشدارهایی درباره عدم امنیت به گردشگرانی که قصد عزیمت به ایران را دارند می‌دهند، گفت: ایران امروز یکی از بالاترین مناطق ایمن در صنعت گردشگری به حساب می‌آید و اگر ۲۰ سال قبل درباره امنیت کشور ما هشدار می‌دادند امروز ضریب امنیتی در کشور ما صددرصد است.

سلطانی‌فر افزود: یکی، دو مشکل در کویر برای گردشگران ایجاد شد که آن هم ناشی از عدم هماهنگی آن‌ها با ما بود. در حالی که کشوری مثل اسپانیا که جزو دو، سه کشور اول مقصد گردشگران است روزانه گزارشات مربوط به سرقت زیادی دارد. اما در کشور ما نیز بسیار نادر است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    22 0
    اون نیم درصد هم مربوط به اماکن مذهبی س نه مکان های توریستی
    • بی نام UA ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      0 0
      یک ماه پیش که فرودگاه امام بودم بیش از یک ساعت در صف چک پاسپورت بودم ... خارجی ها هم خیلی عصبانی و نگران پروازشان بودند . 6 نفر مامور چک پاسپورت در فرودگاه بین المللی بود برای عبور هزاران مسافر......
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    11 13
    همه قانون را بهانه کردند و حجاب ،که توریست به ایران نمیاد. اتفاقا اونایی که اهل سفر و جهانگردی هستند خیلی در قید و بند این مسائل نیستن و میتوانند با قانونین کشور ها خودشان را هماهنگ کنند من مردم هستم که اداب برخورد با خارجی ها را ندارم از مغازه دار و راننده تاکسی گرفته تا هتل دار و مسئولین اماکن تاریخی و فرهنگی بعد از اون اطلاع رسانی ضعیف و نبود امکانات رفاهی که این امر را تشدید میکند و شاید دست اخر حجاب و قوانین باشد
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    21 0
    فکر نمی کردم سهم ما از گردشگری انقدر زیاد باشه
  • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    85 0
    آقا جان شما چرا خودتو خسته میکنی، شما یه آدم اهل کشور چین، می خوای بری تعطیلات، ایران رو انتخاب میکنی یا فرانسه یا اسپانیا یا ایتالیا یا حتی مصر، شما صد در صد ایران رو انتخاب نخواهی کرد، چون تو ایران فرهنگ گردشگری تعریف نشده امکاناتی برای عرضه نداریم که اونا آسوده و خوشحال تعطیلاتشون رو بگذرونن، مگر اینکه طرف خودش یه پا باستان شناس باشه عاشق مثلا تخت جمشید باشه بیاد اینجا که اونم یک در صد هزار نفر اینجوری آدم پیدا میشه، غیر از اینه؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    11 0
    البته از باب فروش آثار تاريخي و تامين گردشگر براي كشور هاي خريدار، حق بزرگي بر گردن توريسم جهاني داريم.
  • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    10 1
    نیم درصد 6.5 تریلیون دلار می شه 32.5 میلیارد دلار نه 5 میلیارد
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    8 0
    اون نیم درصد هم اکثرش پولی است که به جیب ایرلاین ها رفته وگرنه ورود 5 میلیارد دلار در سال عدد کمی نیست
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    8 0
    سلطانی‌فر با ارائه گزارشی از گردشگران سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار عراقی و ۵۰۰ هزار شیعه مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس سال گذشته از کشور ما دیدن کردند.
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    نیم درصد 6.5 تریلیون دلارمیشه 35 میلیارد دلارنه 5 میلیارد