تسنیم نوشت:

روزنامه انگلیسی "گاردین" نوشت که اقدام برخی کشورها در مسلح کردن کردها در شمال عراق وحدت این کشور را تهدید می‌کند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، جولیان بورگر دبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین در مقاله ای به بررسی گزینه دولت انگلیس برای مسلح کردن کردهای منطقه کردستان عراق به منظور مقابله با گروه مسلح "دولت اسلامی" (داعش) در شمال این کشور پرداخت.
این نویسنده تصریح کرد: هرچند که این امر به بهبود وضعیت اقلیت ها درعراق و سوریه کمک خواهد کرد اما طبیعتا با خطراتی هم همراه است به گونه ای که بیم آن می رود این زرادخانه سلاح ارسالی برای کردهای شمال عراق به دست عناصر داعش بیفتند؛ همانطور که قبلا شاهد بودیم سلاح های تحویلی آمریکا به ارتش عراق به دست این گروه افتاد.
به نوشته این نویسنده، خطرناکتر از همه اینها این است که مسلح کردن مستقیم کردهای شمال عراق بدون همکاری با دولت مرکزی در بغداد به طور طبیعی قدرت کردها برای جدایی طلبی را افزایش خواهد داد.
این نویسنده درعین حال به زعم خود، راهکارهای جایگزین - برای تحویل ندادن سلاح به کردها- را بدتر دانسته است.
کشورهای انگلیس، آمریکا و آلمان از قصد خود برای مسلح کردن کردهای منطقه کردستان عراق به سلاح برای مقابله با داعش سخن گفته اند.
این درحالی است که برخی تحلیلگران و کارشناسان سیاسی معتقدند حملات نمادین اخیر آمریکا علیه گروه داعش در نزدیک شهر اربیل مرکز منطقه کردستان عراق و قصد واشنگتن، لندن و برلین برای ارسال سلاح به منطقه کردستان عراق بیشتر از آنکه با هدف جلوگیری از کشته شدن مردم عراق باشد، به منظور دفاع از منطقه کردستان عراق است که این کشورها در آن منافع نفتی و سیاسی زیادی دارند.
بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی آمریکایی و اروپایی در پی نزدیک شدن داعش به منطقه کردستان عراق مجبور شده اند تا پرسنل خود را از این منطقه خارج کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 8
    فکر میکنید برای مبارزه با داعش دارن مسلحشون میکنند؟ اشتباه میکنید. ساناریوی تجزیه را دارند پی میگیرند.
  • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    2 0
    ترکیه و تروریسم رو به پایان میروند
  • بی نام JP ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    3 1
    مزخرف بلغور كرده