خبرگزاری تسنیم:

تصاویر جدید منتشر شده از وضعیت استقرار نیروهای پلیس آمریکا در شهر فرگوسن نشانگر تبدیل این شهر به یک منطقه جنگی است و نیروهای پلیس به سلاح‌ها و امکانات ویژه نظامی مجهز شده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "اسلیت" ، پلیس شهر فرگوسن با استفاده از خودروهای زرهی و سایر تجهیزات نظامی از جمله جلیقه های ویژه، گاز اشک آور و انواع اسلحه های نظامی قصد دارد توانایی و نیروی خود را نشان داده و جمعیت معترض را کنترل کند.

بر اساس این گزارش در یک تصویر افسران پلیس مجهز به تجهیزات مقابله با شورش در مقابل خودروی ویژه پلیس ایستاده اند و به سوی خبرنگاران و تظاهرات کنندگان گاز اشک آور شلیک می کنند.

اگر شهر فرگوسن منطقه جنگی بود یا تظاهرات مردم این شهر خشونت آمیز بود استفاده پلیس از خودروهای ویژه زرهی برای مقابله با این تظاهرات توجیه پذیر بود ولی شرایط این شهر به گونه ای است که خیلی سخت می توان تصور کرد پلیس آمریکا نیازی به استفاده از این نوع خودروهای زرهی داشته باشد.

رفتار پلیس فرگوسن با مردم این شهر مانند جمعیتی است که می خواهند جایی را اشغال کنند نه شهروندانی که قصد حمایت و دفاع از آنها را داشته باشند.

رادلی بالکو روزنامه نگار در کتاب خود با عنوان " ظهور پلیس نظامی و جنگجو" به این مساله اشاره می کند که از دهه 1960 میلادی نهادهای اجرای قانون در سراسر آمریکا در هر سطحی از دولت مرز بین مامور پلیس و سرباز را آلوده کرده اند.

پلیس آمریکا تحت تاثیر لفاظی های نظامی و در اختیار داشتن تجهیزات نظامی مختلف از سرنیزه و اسلحه های ام 16 گرفته تا خودروهای زرهی به این ذهنیت رسیده است که گویا متعلق به فعالیت در میدان جنگ است. این روند با مقابله با مواد مخدر در دهه های 1980 و 1990 میلادی تشدید شده و دولت فدرال تجهیزات نظامی بیشتری را در اختیار پلیس محلی و فدرال قرار داده است تا با قاچاق مواد مخدر و سایر جرائم مقابله کند.

این روند پس از حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی و جنگ افغانستان و عراق نیز بار دیگر تشدید شده و دولت فدرال آمریکا میلیاردها دلار تجهیزات بیشتر نظامی برای دولت های محلی و ایالتی اختصاص داده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل روزنامه نیویورک تایمز اداره پلیس آمریکا از سال 2006 تاکنون بیش از 435 دستگاه خودروی زرهی 533 فروند هواپیما بیش از 93763 قبضه مسلسل و سلاح خودکار و 432 دستگاه خودرهای زرهی ضد مین دریافت کرده است.

به طور کلی از زمانی که کنگره برنامه انتقال سخت افزارهای نظامی را تصویب کرده اداره های پلیس محلی و ایالتی بیش از 4/3 میلیارد دلار تجهیزات دریافت کرده اند.ارزش تجهیزات استفاده شده توسط نهادهای پلیس در آمریکا از یک میلیون دلار در سال 1990 به بیش از 324 میلیون دلار در سال 1995 میلادی افزایش یافته و این رقم در سال 2013 میلادی نیز به بیش از 450 میلیون دلار بالغ گردیده است.

در این مدت در شرایطی که میزان جرائم در آمریکا به پایین ترین حد خود در دهه های اخیر رسیده اداره های پلیس آمریکا سخت افزارهای بیشتری دریافت کرده و دلایل بیشتری برای استفاده از گارد ویژه و نیروهای کماندو پیدا کرده اند.

بر اساس گزارش اتحادیه آزادی های مدنی که تابستان امسال منتشر شده 79 درصد استقرار نیروهای گارد ویژه و کماندوهای حرفه ای برای انجام ماموریت های تفتیش و جستجو بوده است.

رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا موجب تشدید اعتراضات داخلی شده است. با کشته شدن مایکل براون نوجوان سیاه پوست 18 ساله در شهر فرگوسن به دست ماموران پلیس بار دیگر این اعتراضات به اوج خود رسیده است.

قوانین تبعیض‌آمیز در آمریکا علیه سیاه‌پوستان همواره مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشری قرار داشته است. فعالان می‌گویند احتمال رفتار تبعیض‌آمیز پلیس با سیاه‌پوستان بیشتر است و آنها دو برابر بیشتر احتمال دارد در دادگاه‌ها محکوم شوند.

بعضی فعالین حقوق مدنی، قتل مایکل براون را با قتل تروان مارتین، نوجوان سیاه پوست ساکن فلوریدا مقایسه کرده‌اند. در سال 2012 تروان مارتین به ضرب گلوله جورج زیمرمن، نگهبان محلی کشته شد اما آقای زیمرمن از اتهام قتل تبرئه شد.
بعد از تبرئه جورج زیمرمن، یکصد شهر آمریکا به صحنه اعتراضات وسیع به تبرئه ضارب تبدیل شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    46 32
    امریکای کثیف حامی نخست فاشیسم و تروریسم در جهان
    • کاتوزیان A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      10 1
      واقعا دولت امریکا کثیف ترین و بی صفت ترین دولت دنیاست و به قدری دورو و ریاکاره که همین چندماه پیش از آشوبگرهای اوکراین که تمام کیف رو ویران کردن دفاع میکرد اما حالا که نوبت به خودش رسیده اعتراض به حق و به جای مردم خودش رو قبول نمیکنه واقعا ادعای پوچ آزادی بیان و عقیده غربی اینجا برای همه اثبات میشه
  • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    23 30
    تسنیم جشن گرفته
    • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      10 1
      این که یه جوون بیگناه با شش گلوله و با نامردی به قتل رسیده از نظر تو کار درستیه؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    4 2
    شرم بر امریکای سرکوبگرو کودتاچی