ایرنا نوشت:

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با تاکید بر توجه دولت یازدهم بر ترویج عفاف و حجاب در برنامه کاری خود، گفت: از طرح‌های مد و لباس که منطبق با موازین اسلامی باشد، حمایت می‌کنیم.

فهیمه فرهمند پور چهارشنبه شب در نشست خبری که در استانداری قزوین برگزار شد، افزود: حمایت از پوشش اسلامی و طراحان مد کشور از جمله برنامه‌های دولت است و در این زمینه باید خانواده‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز با ارایه ایده‌های نو مشارکت کنند.

دکتر فرهمندپور اظهار کرد: دبیرخانه شورای اجتماعی کشور در دولت جدید بازنگری ماموریت‌های دستگاه‌های مختلف را در زمینه عفاف و حجاب، در دستور کار خود قرار داده است تا اگر نسبت به این ماموریت‌ها نقد و نظری دارند، اعلام کنند.

وی با بیان اینکه توجه به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب یکی از موضوعات مهم و قابل پیگیری دولت است، گفت: متاسفانه در بحث عفاف و حجاب در عرصه نظر، مطالبه‌گری و در هنگام تقسیم کار، فرافکنی وجود دارد و از سال ۱۳۸۴ به بعد بر اساس دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به موضوعات عفاف و حجاب بین ۲۶ دستگاه دولتی و غیردولتی تقسیم کار شد، ولی متاسفانه بعد از حدود هشت سال شاهد ارزیابی مثبتی نبوده‌ایم که این ناشی از فرافکنی در کار و مطالبه‌گری در عرصه نظر است.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها بحث حجاب را تنها بر عهده دولت می دانند، تصریح کرد: انتظار می رود خانواده ها در تربیت و تاکید بر حجاب به عنوان یک آموزه دینی، فرزندان خود را نسبت به حجاب به عنوان یک وظیفه دینی آگاه و حساس کنند.

حجاب دستور سازمانی نیست

مشاور وزیر کشور با تاکید بر اینکه رعایت پوشش به عنوان یک هنجار اجتماعی امری فرهنگی است، گفت: زیرساخت‌های این امر از خانواده شروع می‌شود و سپس در نظام آموزش و پرورش عملیاتی می‌شود.

فرهمندپور با اشاره به اینکه خانواده اصلی‌ترین نهادی است که وظیفه جامعه پذیرکردن آحاد جامعه را بر عهده دارد، افزود: نباید تصور کرد که حجاب دستور سازمانی است.

وی با بیان اینکه بحث رعایت حجاب به عنوان هنجار اجتماعی باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: بعد از انقلاب در برخی خانواده‌ها این باور ناصحیح شکل گرفته که هیچ وظیفه‌ای جهت ترویج و نهادینه کردن حجاب و عفاف ندارند، بلکه این نظام اسلامی است که باید این مساله را پیگیری کند.

فرهمندپور با بیان اینکه حجاب باور شخصی است که با اجتماع مرتبط است، اظهار کرد: این باور باید از خانواده‌ها شروع و در جامعه نهادینه و فرهنگ‌سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید برای پسران نیز در حوزه‌های عفاف اقداماتی انجام دهیم گفت: باید از تشکل‌های مردمی که به حوزه‌های عفاف و حجاب می‌پردازند کمک بگیریم.

فرهمندپور با اشاره به پایش‌های مکرر و بسیار جدی که توسط مراکز بسیار معتبر و مهم در حوزه‌های مهم صورت گرفته است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۹۵ درصد مردم به بحث حجاب و ضرورت عفاف در جامعه اعتقاد دارند، اما پنج درصد جامعه دچار بدحجابی شدید هستند.

وی گفت: متاسفانه در طی سال‌های گذشته فعالیت‌های ما در جهت مدیریت عوامل محیطی کارآمد نبوده است و تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی برای اصلاح رفتارها و نگرش پسران و مردان نیز به خوبی عمل نکرده است.

سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی در مراحل نهایی تدوین قرار دارد

مشاور وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه بخش قابل توجهی از «سند امنیت زنان و کودکان» در روابط اجتماعی توسط کارگروه سندنویسی با حضور نمایندگان دستگاه های متولی آماده شده است، گفت: در مرحله بعد، محتوای آماده شده در قالب فعالیت استاندارد، تا شهریور ماه و پیش از زمان گزارش دهی دستگاه‌ها نسبت به برنامه پنجم، نهایی می‌شود.

فرهمندپور افزود: بر اساس ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف شده است که با حضور چند دستگاه اقدام به تدوین سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی کند.

وی ادامه داد: این تکلیف در دولت گذشته از طرف معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور به وزارت کشور واگذار شد و دفتر امور زنان وزارت کشور نیز با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و اعتبارات محدود، پیش نویس این سند را تدوین کرد.

مشاور وزیر کشور با بیان اینکه باید ضرورت فرزندآوری را در جامعه توسعه دهیم، گفت: برای عملیاتی شدن این ایده نیازمند یک برنامه‌ریزی کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستیم.

فرهمندپور با اشاره به نهادینه شدن شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» افزود: نباید انتظار داشته باشیم که به زودی ضرورت فرزندآوری در جامعه احساس شود، لذا باید تسهیلاتی برای زنان شاغل و فعالان اجتماعی برای ترویج فرزندآوری ارایه شود.

وی اظهارکرد: هنوز باور فرزندآوری در جامعه به یک ضرورت تبدیل نشده لذا باید در این بخش بیشتر کار شود.

فرهمندپور در رابطه با حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی گفت: اثربخشی زنان در مقدرات کلان کشور صرفا با حضور در پست‌های مدیریتی محقق نمی‌شود و نیازمند اصلاح نگرش‌های دیگر غیر از نگرش مدیران ارشد کشوری است.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده همچنین درباره دستاوردهای سفر خود به قزوین گفت: وزارت کشور ۳۱ استان کشور را در قالب پنج منطقه تقسیم‌بندی کرده است، چرا که قصد دارد در زمینه افزایش و توسعه همکاری منطقه‌ای برنامه‌ریزی کند.

فرهمندپور افزود: حداکثر تا نیمه سال ۹۴ نشست‌های منطقه‌ای را به میزبانی هریک از ۳۱ استان برگزار می‌کنیم.

وی افزود: در این نشست‌ها استان‌های همجوار امکان هماهنگی بیشتر و استفاده از تجربه‌های یکدیگر را پیدا می‌کنند و برای ما این فرصت فراهم می‌شود که بجای برقراری ارتباط با تک تک استان‌ها، همزمان با شش استان هر منطقه ارتباط برقرار کنیم.

فرهمندپور با بیان اینکه دومین نشست منطقه‌ای کشور در قزوین به عنوان عضو منطقه یک کشور برگزار شد، گفت: منطقه یک شامل تهران، قم، مازندران، البرز، سمنان و گلستان در قزوین است و این سفر سه روز به طول انجامید و در آن در برخی از نشست‌های تخصصی استان مانند کارگروه تخصصی زنان و خانواده شرکت و از طرح‌های موفق استان قزوین بازدید کردیم.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده افزود: امیدواریم برگزاری این نشست‌ها موجب تعادل بخشیدن به نگاه جامعه در مورد زنان شود.

فرهمندپور در ادامه درخصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها با تاکید بر اینکه تامین پیش‌نیازها برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها امری ضروری است، گفت: حضور بانوان را در ورزشگاه از ده اولویت اول مساله حوزه زنان نمی‌دانم، اما برای ورزش، سلامت و اوقات فراغت سالم برای زنان به شکلی که طیف وسیعی از آنان را دربر گیرد، ارزش قائل هستم.

وی اضافه کرد: البته من مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیستم، اما باید شروط آن فراهم شود.

فرهمندپور ادامه داد: امروزه بحث حضور بانوان در مسابقات ورزشی به عنوان یک تقاضا مطرح است به گونه‌ای که بخشی از اقشار جامعه آن را مطالبه می‌کنند که بر این اساس ضروری است با توجه به شان، جایگاه و منزلتی که برای بانوان قائل هستیم، شرایط مکانی برای حضور آن‌ها نیز فراهم شود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =