تسنیم نوشت:

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی کشور را از وضعیتی که امروز در آن قرار داریم، نجات می‌دهد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در کارگاه علمی ـ آموزشی اقتصاد مقاومتی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان گلستان که به صورت ویدئو کنفرانسی ایراد می‌شد، ضمن ابراز تشکر از مدیران این استان به جهت توجه به سند مهم «اقتصاد مقاومتی»، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی دارای محورهایی است که توجه به آن در برنامه‌ریزی‌های استان‌ها بسیار مهم است و کشور را از وضعیتی که امروز در آن قرار داریم، نجات خواهد داد.

وی با بیان اینکه محور اول توسعه، کارآفرینی است که نقطه اساسی در بحث اقتصاد مقاومتی است، گفت: اگر کارآفرینی نباشد، تولید و اشتغال وجود ندارد و لذا هر ایرانی باید یک کارآفرین باشد و همه ناچار باشند به سمت نوآوری حرکت کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این نکته که رشد اقتصادی و تولید ملی، فرهنگ جهادی و اقدامات دولت از مهمترین عوامل اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: علاوه بر اینکه شیوه‌های نظارت دولت بر بازار و شیوه‌های درآمدی باید تغییر کند، کارآفرینی و بهره‌وری نیز باید جزو ارزش‌های جامعه ما شده و در محیط‌های دانشگاهی بسط و گسترش یابد.

رضایی با بیان اینکه برای عملیاتی ساختن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در مناطق مختلف کشور باید به داشته‌های هر استان توجه ویژه داشت، افزود: به عنوان مثال باید دید استان گلستان در بحث داد و ستد چه دارد، مثلا بحث تجارت در کنار کشاورزی پیشرفته می‌تواند یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در این استان باشد، چراکه گلستان یکی از مبادی خروج کالا به آسیای مرکزی و شرق، روسیه و مغولستان است و یک جمعیت عظیمی از این دروازه می‌توانند با ایران تبادل داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه توریسم می‌تواند محور دیگر سرمایه‌گذاری در گلستان باشد، گفت: البته برای هم‌افزایی بیشتر می‌توان این موارد را با هم ترکیب کرد، لذا باید بسیاری از صنایع تبدیلی در استان گلستان ایجاد شود، مثلا ایده «توریسم کشاورزی» می‌تواند موضوع جدیدی باشد، به گونه‌ای که به دلیل وجود انواع مزارع، از سراسر دنیا برای توریسم کشاورزی بیایند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اولین مسئله در کشاورزی این است که باید پیشرفته باشد، افزود: کاشت، داشت، برداشت، بسته‌بندی، سردخانه‌ها، اصلاح بذر، اصلاح خاک و... همه باید با توجه به تکنولوژی‌های نوین انجام پذیرد تا حداکثر بهره‌وری صورت گیرد و در همین رابطه دانشگاه‌ها و نهاد علم باید با این موضوعات هماهنگ شود و رشته‌هایی که می‌تواند به استان کمک کند باید در دانشگاه‌های استان گلستان ارائه شود و خود را با محورهای توسعه استان انطباق دهد.

رضایی در پایان گفت: گفتمان اقتصاد مقاومتی هنوز با فرهنگ امروزی ما به طور کامل سازگار نیست و چاره‌ای نیست جز اینکه مردم و دانشجویان تحریک شوند و به حرکت درآیند و مبلغین و رسانه‌های شما نیز به تحقق آن کمک کنند.

بنا بر این گزارش، سلسله کارگاه‌ها و دوره‌های علمی، آموزشی اقتصاد مقاومتی در راستای جهت‌گیری‌های سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های توسعه پنج ساله کشور و به منظور تبیین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، به همت کمیسیون چشم‌انداز و نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌شود

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =