تسنیم نوشت:

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر جهان عرب به بررسی سه سناریوی طراحی شده عربستان، مصر، امارات و اردن درباره جنگ غزه پرداخت و نوشت: این اراده قوی است که پیروز می شود؛ نه هواپیماها، تانک‌ها و گنبدهای آهنین مقوایی.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان در سرمقاله امروز چهارشنبه خود در پایگاه اینترنتی رأی الیوم به انتقاد از مواضع شاه سعودی و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در قبال جنگ رژیم اسرائیل علیه نوار غزه پرداخت و از سناریوی مشترک چهار کشور عربستان، مصر، امارات و اردن درباره جنگ غزه پرده برداشت.

این تحلیلگر نوشت: عبدالله‌بن عبدالعزیز شاه سعودی دست‌کم سه بار در طول 10 روز درباره غزه سخن گفت اما هیچ انتقادی از کابینه اسرائیل نکرد و اقدامی را علیه آن صورت نداد و حتی از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور هم‌پیمان خود نخواست تا دست‌کم گذرگاه رفح را برای انتقال مجروحان حمله ارتش اسرائیل علیه غزه بازگشایی کند. شاه سعودی حتی آمادگی کشورش را برای گشودن بیمارستان‌های خود به‌روی مجروحان تجاوزگری اسرائیل علیه غزه اعلام نکرد.

این نویسنده افزود: برداشت ائتلاف چهارگانه عربستان، مصر، امارات و اردن از تجاوزگری اسرائیل علیه نوار غزه به‌طور کلی اشتباه و انفعالی بود و در نتیجه، مدیریت بحران آن در هفته‌های اول (جنگ) در سطح مورد انتظار و پیش‌بینی شده نبود.
عبدالباری عطوان تصریح کرد: ارزیابی‌های ائتلاف چهارگانه عربستان، مصر، امارات و اردن چهار سناریوی اساسی را درباره تجاوزگری اسرائیل علیه نوار غزه پیش‌بینی کرده بود.

سناریوی نخست این بود که اسرائیل تجاوزگری خود را با از بین بردن جنبش حماس و همه گروه‌های مقاومت دیگر در طول روزهای معدودی به پایان می‌برد؛ به‌گونه‌ای که نیروهای اسرائیلی نوار غزه را ــ هرچند برای مدت اندکی ــ اشغال و همه چهره‌های سرشناس و مهم جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین را ترور یا بازداشت می‌کنند و قدرت و حکومت در نوار غزه را تحویل محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌دهند. این سناریو، سکوت سعودی‌ها و ادامه اقدام مصر در بستن گذرگاه رفح در هفته اول تجاوزگری اسرائیل به نوار غزه و گشودن بسیار محدود آن در هفته دوم را تفسیر می‌کند.
سناریوی دوم براساس ارزیابی ائتلاف عربستان، مصر، اردن و امارات درباره تجاوزگری اسرائیل علیه نوار غزه این بود که مردم این منطقه علیه جنبش حماس و سایر گروه‌های مقاومت به پا خاسته آنها را مسئول تجاوزگری اسرائیل و قبل از آن محاصره نوار غزه می‌دانند اما به‌طور کامل عکس این امر اتفاق افتاد به‌گونه‌ای که همگان یا اکثریت قاطع در نوار غزه پشت سر مقاومت قرار گرفته با وجود زیان‌ها و تلفات زیاد، حمایت کامل روحی از نیروهای مقاومت به عمل آوردند.

سناریوی سوم این بود که جنبش‌های مقاومت به‌رهبری حماس در مقابله با تجاوزگری اسرائیل به نوار غزه شکست می‌خورند و پرچم‌های سفید تسلیم را بالا می‌برند و هرگونه آتش‌بس بدون قید و شرط را قبول می‌کنند اما دقیقاً عکس آن اتفاق افتاد و همگان را مات و مبهوت کرد.
عبدالباری عطوان نوشت: بعید نمی‌دانیم سازمان اطلاعات مصر که نقش اساسی در محاصره نوار غزه و اهانت به اهالی این منطقه را بازی می‌کند، همان طرفی باشد که این سناریوها را تدوین و هم‌پیمان عرب خود را با نهایت دقت متقاعد کرده باشد. این مسئله سکوت ائتلاف چهارجانبه عربستان، مصر، اردن و امارات را در سه هفته اول تجاوزگری اسرائیل به نوار غزه و عدم اخراج سفرای اسرائیل از قاهره و اردن و عدم درخواست برای برگزاری نشست اضطراری سران عرب یا حتی دست‌کم وزیران خارجه اتحادیه عرب را تفسیر می‌کند.

عبدالباری عطوان سپس از "خصومت آشکار چهار کشور یادشده درقبال گروه اخوان المسلمین و جنگ آنها علیه این گروه" سخن گفت و نوشت: این خصومت و جنگ، چشم چهار کشور مصر و عربستان و اردن و امارات را از دیدن هر چیز دیگری در منطقه کور کرد و آنها را به این سمت سوق داد که اسرائیل را در رتبه پنجم یا ششم اولویت‌های سیاسی و امنیتی خود ببینند. عدم در نظر گرفتن حماس به‌عنوان یک گروه مقاومت از سوی این چهار کشور و سکوت آنها درقبال اهانت به دو میلیون فلسطینی نوار غزه و گرسنه نگه داشتن این مردم باعث شد که زیان فراوانی به این چهار کشور وارد شود و آنها در برابر شهروندان خود و به‌طور کلی افکار عمومی جهان عرب و جامعه بین المللی در تنگنا قرار گیرند. ائتلاف مصر، عربستان، امارات و اردن در محاسبات خود اشتباه کرد.

این نویسنده در بخش دیگری از سرمقاله خود به خطرات گروه‌های مسلح و تندرو در منطقه برای رژیم سعودی اشاره کرد و نوشت: اگر عربستان می‌خواهد با این خطرات مقابله کند باید در اولین گام غیر از اصلاحات داخلی، سیاست‌های منطقه‌ای خود را به‌طور ریشه‌ای تغییر دهد و سیاست‌های حمایت از مقاومت در برابر اسرائیل را در دستور کار قرار داده و طرح صلح خود با اسرائیل را که 12 سال پیش ارایه کرد و تنها با تحقیر روبه‌رو شد، دفن کند.

وی همچنین به برملا شدن ناتوانی و ضعف رژیم اسرائیل به‌ویژه بعد از جنگهای این رژیم با نیروهای مقاومت در منطقه اشاره کرد و نوشت: "اگر برخی طرفهای مشکوک در تلاش برای متقاعد کردن محور عربستان، مصر، اردن و امارات به این نکته هستند که اسرائیل می‌تواند هم‌پیمان جایگزین آمریکا در رویارویی با ایران باشد، باید گفت این طرفها توهم و فریب و گمراهی می‌فروشند زیرا اسرائیلی که در مقابله با نوار غزه و پیروزی علیه این منطقه و بر آورده کردن اهداف حمله خود شکست خورد و افول نظامی و اخلاقی آن در مقابل نیروهای مقاومت برملا شد؛ حرکت در ورطه ضعف و سستی را آغاز کرده و در هیچ‌یک از جنگهای اخیر خود ــ بعد از تغییر قواعد بازی ــ پیروز نشده است.
وی تصریح کرد: این اراده قوی است که پیروز می‌شود؛ نه هواپیماها، تانک‌ها و گنبدهای آهنین مقوایی که تأثیر خود را در دوره‌های آینده (نبرد) از دست خواهد داد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    من نمی دونم حکومت های عربی قدرت مردم را در سیاست هایشان اعمال می کنند یا نه. قدرت بزرگی است که با توجه به ایجاد دهکده جهانی از طریق افزایش ارتباطات مردمی اصولا قابل چشم پوشی نیست. بهتر است یک بازبینی اساسی در سیاست گذاری هایشان بکنند.
  • ناشناس IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    براستی بپذیرم که حق با ما نبود هنگامیکه مرسی کاندید انتخابات شد وسپس پیروز شد ما وسران وسیمای به ظاهر ملی چه کردند اخوانیها کپی برابر داعشی هستنددوران پایان افراط گرای وتند روی مذهبی به پایان رسیده است نگاه سیاسی وایدلوزیک در سیاست خارجی ودر ارتباط با ملت های دیگر فرجام خوبی ندارد همان گونه کشیشی ضد قرانی که کتاب نورانی ما مسلمانها را سوزاند بویزه در دنیای دهکده شده امروز با این همه ابزار رسانه ای من فکر می کنم حق با السیسی وملک عبدالله باشد چون حماس هم چون اخوانیها رفتار خواهد کرد نه اینکه ما جنایت ضدبشری نتانیاهو را نادیده بگیریم وبا اینکه با مردم ستمدیده ی غزه با همه ی وجودمان همدردی نکنیم اما رفتار مرسی در جنگ داخلی سوریه را بیاداریم چکار کرد واکنون السیسی چه نگاهی دارد ادامه
  • kjhd A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    1 0
    مرگ بر سران خاین عرب اول آل سعود بعد سیسی جنایتکار
  • ناشناس IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    فرض کنیم افکار ان کشیش مسیحی ضد قران وداعشی ها در جهان حاکم شودچه بلای سر جهان وتمدن بشری خواهد ا مد با قدر ت عقل ومنطق ومهر ومحبت و استدلال می توان قلب ها را تسخیر کرد مردم جهان داوری راستین هستند همان گونه که در جریان غزه رفتار کردند اکنون اسلام به یک ناجی نیاز دارد تا نگویند علت رفتار بن لادن ناشی از؟؟ است اکنون ما مسلمانها تروریست به حساب می اورند چه باید کرد ایا باید گفت مرگ بر همه ی جهان تنها چین مانده دشمن اسلامیها شود وان هم ایالت اشوب زده مسلمان ان هم چین را دشمن خواهد کرد با چه رفتار منطقی می توان اسلام را جهانی کرد حکومت دینی ما در رفتار جهانی وبا مردمش وکارمدیش باید نمونه باشد
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    خوداین کشورهایی که گفتید از اسراییل بدتر هستند