ایسنا نوشت:

اشرف غنی احمدزی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد، تشکیل دولت وحدت ملی بر اساس موافقتنامه‌ای که میان او و عبدالله عبدالله با میانجی‌گری آمریکا امضا شده‌، به این معنی نیست که برنده انتخابات قدرت را کاملا با بازنده شریک شود.

 احمدزی که در میان روزنامه‌نگاران خارجی در کابل صحبت می‌کرد گفت که او موافقت‌نامه‌ تقسیم قدرت با عبدالله را امضا نکرده و اضافه کرد که بر اساس این توافقنامه، برنده انتخابات، بازنده را رئیس شورای اجرایی تعیین می‌کند و او مطابق با دستور رئیس‌جمهوری وظایف خود را انجام می‌دهد.

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله جمعه گذشته در حضور جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا توافقنامه‌ای را امضا کردند که اکنون دو طرف در مورد تفسیر آن به وضوح اختلاف نظر دارند.

احمدزی گفت که اگر رئیس‌جمهور شود، اختیارات کامل را در اختیار خواهد داشت. وی افزود: دو مرکز تصمیم‌گیری ممکن نیست. وظیفه ریاست شورای اجرایی کاملا به اختیارات رئیس‌جمهوری وابسته است.

با این حال، عبدالله عبدالله، دیگر نامزد انتخابات افغانستان یک روز پس از امضای این توافقنامه به بی‌بی‌سی گفت که رئیس‌جمهور بخشی از اختیارات خود را می‌تواند به شورای اجرایی که در دو سال آینده نخست‌وزیر خواهد شد، بدهد.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    جهان سوم یعنی جایی که زبان تفنگ از زبان تفنگداران گویا تر است. دو نامزد ریاست جمهوری با سال ها سابقۀ اجرایی و مبارزات و تحصیلات، با علم بر مشکلات کشورشان و تجربۀ سالها جنگ خانمان برانداز بدون آقا بالاسر قادر به توافق با هم نیستند و حاضرند کشورشان را به سمت درۀ نابودی هل بدهند نمونۀ دیگرش رفتار کودکانۀ نوری مالکی است در حالی که تروریست ها نیمی از کشوری که او مسئول پاسداری از آن بود را بلعیده اند. خدایا کشورهای اسلام را اباد و عقل های مسلمانان را به کار بیانداز
  • شباهنگ A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    1 0
    این چه انتخاباتیه بابا جان الان حدود نیم سال هست که انتخابات برگزار شده هنوز یکدونه صندوق رو هم بصورت مورد قبول نشمردن حتی اگه همه رایها را یک نفر میشمارد خیلی وقت بود نتیجش معلوم شده بود
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    0 0
    امان از دست استکبار جهانی که تمام سعیش بر عقب نگه داشتن کلیه کشورهای مظلوم است.امان از دست فقر فرهنگی که باز نتیجه استعمار و استثمار است.خدایا جهالت ما را به آگاهی کامل تبدیل بنما.