رییس مجلس شورای اسلامی گفت: فضای کلی مجلس حمایت از رفتار وزارت خارجه مخصوصا در مسائل هسته‌یی است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: فضای کلی مجلس حمایت از رفتار وزارت خارجه مخصوصا در مسائل هسته‌یی است.

 علی لاریجانی در همایش سالیانه روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور اظهار کرد: فضای کلی مجلس حمایت از رفتار وزارت خارجه مخصوصا در مسائل هسته‌یی است. البته در مجلس هم اختلاف نظر وجود دارد و نظرات متنوع است اما ما درمجموع از مذاکرات هسته‌یی حمایت می‌کنیم و نظارت می‌کنیم که چارچوب‌های لازم مراعات شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم تعیین اولویت‌ها در بخش دیپلماتیک خاطرنشان کرد: موضوع اقتصاد در دیپلماسی باید پررنگ‌تر باشد چرا که در برخی مسائل جز با همت سفرای ایران در خارج از کشور رونق اقتصادی سامان نمی‌یابد.

لاریجانی با تاکید بر اولویت روابط با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی تصریح کرد: همچنین با توجه به شرایط صحنه بین‌الملل روابط ما با چین و روسیه باید ارتقا یابد. این هم خواسته آن‌هاست که در مذاکرات آن را مطرح کردند و به نفع امنیت منطقه است.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چین و روسیه علاقه مند هستند در صحنه بین‌الملل انتظامات دیگری حاکم شود البته ما علاقه‌مند بودیم که روابطمان با اروپا هم تقویت شود و در همین راستا باید از ظرفیت بخشی کشورهایی که وضع متناسب‌تری دارند استفاده کرد.

لاریجانی با اشاره به شرایط منطقه نیز تصریح کرد: در قرن اخیر تسلط همه جانبه‌ای را برای کشورهای منطقه به وجود آوردند اما اکنون شرایط متفاوت است و همین که مردم منطقه به دنبال دموکراسی و خروج از استبداد هستند و از آمریکا تنفر دارند نتیجه سال‌ها تسلط آن‌ها بر منطقه است.

وی ادامه داد: کشورهای غربی به دنبال ایجاد تفرقه در جغرافیای اسلام هستند اما این کار دوای دردشان نیست و آن‌ها باید قبول کنند که در قدرت کشورهای اسلامی تغییراتی ایجاد شده است. البته نمی‌خواهم بگویم همه چالش‌های فرقه‌ای و مذهبی به وسیله دیگران طراحی شده اما اطلاعاتی وجود دارد که بخشی از این چالش‌ها طراحی شده است.

لاریجانی ادامه داد: همواره تندروی‌ها و کندروی‌هایی در ارتباط با مذاهب مختلف وجود دارد اما اشکال کار این است که رفتار مسلحانه به وجود آورده‌اند. این مساله دردناکی است که سلاح برمی‌دارند و به جان مسلمان‌ها می‌افتند. یا اینکه سلفی‌گری با حرکت‌های تروریستی ممزوج شده است.

وی با بیان اینکه باید تئوری امام (ره) برای وحدت عالم اسلام را با حرکت های متین و سنجیده دنبال کرد گفت: فضای غبارآلودی که به وجود آمده تغییر می‌کند اما باید هزینه آن را کاهش داد. البته غربی‌ها هم فهمیده‌اند که برخورد تاکتیکی با موضوع تروریسم خطای استراتژیک است و اگر این فکر افراطی در ذهن‌ها رفت نمی‌توان با آن برخورد کرد.

رییس مجلس با اشاره به ابراز نگرانی رییس جمهور آمریکا در مورد کردهای عراق گفت: متاسفم که اوباما نگران کردها شده در حالی‌که در سوریه این همه مسیحی، اهل سنت، دروزی و علوی کشته شدند اما آن‌ها هیچ چیز نگفتند. در موصل هم تعداد زیادی از سنی‌ها و کردها کشته شدند اما باز هم اقدامی از سوی آمریکا انجام نشد و آن‌ها یک مرتبه هوشیار شده‌اند. این نشان می‌دهد آن‌ها با این موضوع هم دوگانه و هم تاکتیکی برخورد می‌کنند که این کار اشتباه است.

رییس قوه مقننه با اشاره به تحرکات داعش در عراق تصریح کرد داعش تندروهای نادانی هستند که مشکلاتی را در عراق به وجود آورده‌اند البته اختلافات سیاسی هم در عراق وجود دارد که هر دوی این مسائل روی هم تاثیر گذار است. جمهوری اسلامی هم برای جلوگیری از این حرکت‌ها و ایجاد وفاق در عراق تلاش زیادی کرده و اقدام سنجیده‌ای هم از سوی آیت‌الله سیستانی انجام شده است. من فکر می‌کنم ثبات در صحنه سیاست عراق شروع خوبی برای حل مسائل این کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع سفرای ایران در خارج از کشور اهمیت پرونده هسته‌یی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی مذاکرات را به صورت جدی دنبال می‌کند. در یک سال اخیر هم انصافا وزارت خارجه با قوت وارد این موضوع شده و وقت وزیر خارجه و دوستان ایشان صرف این موضوع شده است. در این رابطه گام اولیه برداشته شده که حالت مسکن خوبی داشت اما مهم مذاکرات بعدی است.

وی با بیان اینکه منطق ایران در مذاکرات هسته‌یی روشن و معقول است تاکید کرد: معقول بودن منطق ایران چه در بعد غنی سازی و چه در سایر بخش‌ها مسیر را برای مذاکرات هموار می‌کند. 1+5 نباید در موضوع غنی سازی یا رآکتور آب سنگین اراک به دنبال بهانه جویی بخواهد یا بخواهد از این بهانه ها برای محدودکردن ایران استفاده کند چرا که این حرف نامعقولی است، ایجاد محدودیت در بخش تحقیق و توسعه هم به همین شکل است و معنایی ندارد که کشور را از تحقیق و توسعه محروم کنند.

لاریجانی با بیان اینکه حساسیت 1+5 در مساله فرود ابهام‌آمیز بوده ادامه داد: اگر مقصود این است که پنهان‌سازی نباشد می‌توان نظارت آژانس را تعریف کرد. اما اگر به این خاطر که ما زیر کوه جای امنی را پیدا کرده‌ایم روی این موضوع حساس شده‌اند ابهامات را بیشتر می‌کند زیرا جلوی نظارت آژانس گرفته نشده و این نشان می‌دهد آن‌ها هدف دیگری دارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر 1+5 هم همانند ایران در مذاکرات جدی باشند کلیه بخش‌های پرونده هسته‌یی کشورمان در زمان کوتاهی قابل سامان‌یافتن است و این به نفع هر دو طرف است. درحالی‌که طولانی شدن این مساله به نفع هیچ کس نیست.

این عضو شورای عالی امنیت ملی کشور با بیان اینکه نگاه چانه‌زنی و کاسب‌کارانه در موضوع هسته‌یی راهگشا نیست تاکید کرد: باید مبانی معقولی در مذاکرات وجود داشته باشد که برای طرفین اطمینان بخش باشد. قفل کردن کار در موضوع هسته‌یی امکان ورود به مسائل دیگر را هم محدود می‌کند و این نمونه کاری است که زمینه را برای مذاکره در بخش‌های مختلف فراهم می‌کند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت وزارت خارجه به عنوان یک وزارتخانه استراتژیک گفت: شرایط امروز اهمیت وزارت خارجه را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: شرایط انقلاب، وضعیت پیرامونی کشور و اوضاع اقتصادی اقتضا دارد که ما تعریف دقیق‌تری در حوزه دیپلماسی داشته باشیم از جمله در بخش سیاست داخلی، همگرایی در کشور بهتر و روابط و قوا منظم‌تر،‌صمیمانه تر و سنجیده‌تر شده که این آورده مطلوبی است.

وی اضافه کرد: البته همیشه آرای مختلف در کشور هست و گاهی هم آرای تند وجود دارد که این در جایی که دموکراسی وجود دارد طبیعی است. اما در کل آرامش در بعد سیاسی در داخل بیشتر شده و باید از آن صیانت کرد چرا که این امر بستر و زمینه توسعه در ابعاد مختلف را فراهم می‌کند.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری درست در شرایط پرتنش سامان نمی‌گیرد گفت: باید قدر و اهمیت این وضعیت را دانست و با توجه به شرایط منطقه و نابسامانی‌های اقتصادی در داخل باید از خیلی از مسائل فرعی گذشت. البته این بدان معنا نیست که اشکالی در کار وجود نداشته باشد اما باید به اجماع داخلی بها داد و نگذاشت برخی مسائل به آن صدمه بزند.

لاریجانی با تاکید بر اولویت مسائل اقتصادی در کشور گفت: نگاه سیاست‌زده به این موضوع آسیب می‌زند لذا باید موضوع را عالمانه دید.

وی با بیان اینکه در مسائل مختلف از جمله مساله هسته‌یی و مسائل منطقه اجماع داخلی وجود دارد گفت: البته آرای مختلف باید مجال بروز داشته باشند.

رییس مجلس با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: از نظر اقتصادی بعضی جاها وضعیت رو به پیشرفت است و در کل جهت‌گیری کشور به سمت اصلاح شرایط اقتصادی و وضعیت به هم ریخته گذشته در حال اصلاح است. لذا باید مراقبت کرد دچار چالش‌های بلاوجه نشویم.

لاریجانی با بیان اینکه شتاب تورم به دلیل سیاست‌های دولت و مجلس تا حد زیادی کنترل شده اظهار کرد: این امر به خاطر گام‌های نظام یافته ای بود که در بخش‌های مختلف از جمله هدفمندی یارانه ها برداشته شد. و بی‌انضباطی‌های قبلی در این حوزه رفع شد. در حال حاضر تقریبا هزینه‌ها به اندازه منابع است البته هنوز هم عدم تعادل در این بخش وجود دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی شده گفت: نوسانات غیرقابل کنترل، روزآمد و گاه ساعتی در حوزه اقتصاد مرتفع شده، در حوزه مسکن وضعیت نسبتا مشخصی داریم و بازار ارز هم ثبات نسبی پیدا کرده است.

رییس مجلس با اشاره به وجود رکود در حوزه صنعت ادامه داد: متاسفانه در این زمینه قدری کم‌کاری وجود دارد و در بخش همکاری بانک‌ها نقصی به چشم می‌خورد. البته در بودجه 93 پیشنهادهایی برای رفع رکود به تصویب رسید و در کل از نظر قانونی کمبودی ندارد بلکه بیشتر در نظام اجرا مشکل داریم.

لاریجانی رکود را مشکل آزاردهنده بخش اقتصادی دانست و اظهار کرد:‌بانک‌ها می‌توانند نقش موثری در فعال‌تر کردن کارخانجات داشته باشند.

وی با اشاره به تقدیم لایحه خروج از رکود از سوی دولت به مجلس تاکید کرد: دولت لایحه‌ای را با محوریت خروج از شرایط رکودی تقدیم مجلس کرده که در روزهای آینده اعلام وصول می‌شود.

وی در ادامه نامتعادل بودن بودجه کشور را مورد اشاره قرارداد و تاکید کرد: در 7-8 سال گذشته بودجه جاری ما 65 درصد کل بودجه بود اما این نسبت امروز به 85 درصد رسیده و این یعنی قدرت مانور ما در بخش عمرانی 15 درصد بیشتر نیست و اقتصاد ما تا حد زیادی دولتی است.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    3 1
    اقای لاریجانی شما صحبتاتون بیشتر برای ادبیات فارسی خوبه چون کلماتی استفاده می کنید که نیاز به دیکشنری داره بهتره دیگه شما هم برین کنار......
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 2
    صبح بخير
  • ایرانی US ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    3 1
    اگه شما بعنوان رییس محترم مجلس بتوانید نمایندگان دلواپس بی مصرف را مهار کنید قطعا بزودی مزه شیرین و دلچسب مذاکرات به کام مردم و شما خواهد شد یقین بدانید دلواپسان خیرخواه ایران و انقلاب و اسلام نیستند.
  • جمال A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    3 3
    کاش تمام نمایندگان طرز فکر شمارو داشتن.زنده باد مازنی غیور
  • بی نام A1 ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 1
    اگر بادمجان دور قاب چین ها حرف مفت نزنند مطمئنا در دور بعدی هم مذاکرات به نتیجه میرسد باید جلوی دخالت افرادی که سوادی در این زمینه ندارند و فقط بخاطر منافع خودشان میخواهند این مذاکرات با آن همه تلاش تیم هسته ای و حمایت رهبری به نتیجه نرسد را بگیرنداین ها برای کشور و نظام مضرند
  • رضا IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    3 1
    شتاب تورم بدليل سياستهاي مجلس كم نشده است. اين مجلس همان مجلس زمان احمدي نژاد هست . در آن زمان تورم به 45 رسيد.
  • حامد RO ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    1 1
    :|
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    4 0
    امروز قرار بود در باره کاهش قیمت خودرو تصمیم بگیرید چی شد دوباره افتاد عقب ؟